Yli 20 toistoja tekevä. Pipi vai järkevä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Katsoin nyt paremmaksi aloittaa uuden keskustelun tästä, vaikka alempana olikin toistoista juttua.

Itse olen treenaillut nyt vuoden aktiivisesti kotona pelkillä käsipainoilla ja oman kropan painolla.

Toistojen määrä on käytännössä kaikissa liikesarjoissa vähintään 20. Jos olen lukenut oikein olen täydellinen :david: Kuitenkin lähtötilanteesta vuodessa painoa on tullut 12 kiloa lisää. Käytännössä tuo voisi olla enemmänkin, koska teen aerobista nostelun ohella aivan "liikaa".

Kysymys on, että kuka todistaa ettei pitkien sarjojen teko ole hyväksi? Itse olen sitä mieltä, että enemmän se asenne vaikuttaa. Tehdäänkö tosissaan vai trenditreenaillaan. Sarjat loppuun asti, vaikka se vaatisi 50 toistoa :rolleyes:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Masse Majava sanoi:
Katsoin nyt paremmaksi aloittaa uuden keskustelun tästä, vaikka alempana olikin toistoista juttua.

Itse olen treenaillut nyt vuoden aktiivisesti kotona pelkillä käsipainoilla ja oman kropan painolla.

Toistojen määrä on käytännössä kaikissa liikesarjoissa vähintään 20. Jos olen lukenut oikein olen täydellinen :david: Kuitenkin lähtötilanteesta vuodessa painoa on tullut 12 kiloa lisää. Käytännössä tuo voisi olla enemmänkin, koska teen aerobista nostelun ohella aivan "liikaa".

Kysymys on, että kuka todistaa ettei pitkien sarjojen teko ole hyväksi? Itse olen sitä mieltä, että enemmän se asenne vaikuttaa. Tehdäänkö tosissaan vai trenditreenaillaan. Sarjat loppuun asti, vaikka se vaatisi 50 toistoa :rolleyes:

Mikään liikunta ei ole typerää...

Oishan toi ihan jees, jos voisit lisätä hieman sarjapainoja.. Sulla alkaa olemaan varmasti varsin hyvät pohjat hieman raskaampaankin harjoitteluun ja sarjakestävyyttä ainakin on varmasti karttunut....

Jos mahdollista niin salille... jos ei niin hankit jostain säädettäviä puntteja muutaman, että saat lisää rautaa noihin sarjoihin.

Toistojen määrää voisi hillitä vaikkapa aluksi sinne 12-15 tahi 10-15 riippuen miten niitä lisäpainoja saat...

Lisäpainoja huutaa ja kovaa. Keväällä pitäisi saada metallisepältä vähän lisärautaa. Niin säädettäväthän nuo nykyisetkin on, mutta kaikki metalli, mitä talosta löytyy on jo tankojen päissä.

Asunto rajoittaa monitoimikoneiden ja härveleiden hankintoja, joten vielä joutuu elämään näiden painojen ja mielikuvituksen varassa.

Itsekin yllätyin, että paino lähti nousemaan noinkin paljon, kun treeniä on aikaisemminkin takana, mutta taukoja tullut väliin. Aikaisemmin treenailin ihan salilla, mutta selvästi ruokapuoli jäi unholaan, joten tulos jäi käytännössä 0:aan.

Net Virgin sanoi:
Mikään liikunta ei ole typerää...

Oishan toi ihan jees, jos voisit lisätä hieman sarjapainoja.. Sulla alkaa olemaan varmasti varsin hyvät pohjat hieman raskaampaankin harjoitteluun ja sarjakestävyyttä ainakin on varmasti karttunut....

Jos mahdollista niin salille... jos ei niin hankit jostain säädettäviä puntteja muutaman, että saat lisää rautaa noihin sarjoihin.

Toistojen määrää voisi hillitä vaikkapa aluksi sinne 12-15 tahi 10-15 riippuen miten niitä lisäpainoja saat...

No mutta jos kaverilla homma toimii noinkin hyvin niin mikä pakko systeemiö on muuttaa? Parasta olkapäätreeniä mitä ite oon koskaan vetänyt oli jotain 20 vuotta sitten maaperätutkimuksia tehdessä kun rautatankoa hakattiin maahan nostamalla 10?kg punnusta ylös jotain miljoona toistoa kairausreikää kohti, josta se sitten löi omalla massallaan tankoa syvemmälle alatullessaan. Vedin koko duunipäivän pystysoutua ja oli hilpee olo kun siitä vielä maksettiinkin. Olkapäät kasvo ihan tajuttomasti :hyper:

Mä olen pitempien sarjojen kannalla, ne kun tuntuvat itelläni toimivan lyhyempiä paremmin. Mutta kyllä välillä kannattaisi käydä vaikka salilla tekemässä isommilla lyhkäsempää sarjaa, ihan vain vaihtelun vuoksi... :thumbs:

Masse Majava sanoi:
Lisäpainoja huutaa ja kovaa. Keväällä pitäisi saada metallisepältä vähän lisärautaa. Niin säädettäväthän nuo nykyisetkin on, mutta kaikki metalli, mitä talosta löytyy on jo tankojen päissä.

Asunto rajoittaa monitoimikoneiden ja härveleiden hankintoja, joten vielä joutuu elämään näiden painojen ja mielikuvituksen varassa.

Itsekin yllätyin, että paino lähti nousemaan noinkin paljon, kun treeniä on aikaisemminkin takana, mutta taukoja tullut väliin. Aikaisemmin treenailin ihan salilla, mutta selvästi ruokapuoli jäi unholaan, joten tulos jäi käytännössä 0:aan.

Tsekkaileppas paikkakuntasi salitarjonta. Ei ne kaikki salit varmastikkaan ole kovin kalliita. Lähes joka puolella on uimahalleja ja urheilutaloja sun muita monitoimipaikkoja joissa treenaaminen on yleensä todella halpaa ja perus vapaapainot löytyy ja rautaa yleensä riittävästi.

Sullakin kun taitaa jo pohjaa olla, niin ei muuta kun salille ja testailemaan että onko ne pitkät vai lyhyet sarjat ne parhaat. Moneen kertaanhan on todettu, että alottelija kehittyy todella nopeasti, mutta saattaa tulla seinä vastaan jossakin vaiheessa.

Itsekin suosin pidempiä sarjoja, yleensä toistot 8-12 välillä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Jaloille testailin 15 toiston sarjoja ja ihan hyvältä tuntuu tähän astinen. Mutta en mä yli 20 toiston sarjoja tekis kyllä kun korkeintaan vaihteluna joskus silloin tällöin.

Vaikka treenaankin voimaa, niin saatan joskus tehdä treenin lopuksi 10-20 sarjoja "tukeville" lihasryhmille. Vipareita, pystysoutua, yläselkää, niskoja...

Sun seuraava hankinta vois olla (anttilan/wrangen) levytanko +painoja.
..jos salille ei jostain syystä pääse.

Itsekin vedän usein viimeisessä sarjassa painot alas ja loppuun asti, vaikka toistoja menisi 20+. Ihan fiilispohjalla olen tuohon tosin päätynyt, tuntuu kunnolla lihaksissa.

Osaako joku sanoa, onko lihasmassaa treenaavalle pumppi / tuntuma se kaiken a ja o, vai onko turha pyrkiä siihen sellaisella treenillä joka periaatteessa menee jo kestävyyden puolelle?

Tonza sanoi:
Mä olen pitempien sarjojen kannalla, ne kun tuntuvat itelläni toimivan lyhyempiä paremmin. Mutta kyllä välillä kannattaisi käydä vaikka salilla tekemässä isommilla lyhkäsempää sarjaa, ihan vain vaihtelun vuoksi... :thumbs:

Kiva, että vähän kuulee samansuuntaista kommenttia. Muistaakseni sinäkin treenailet kotona?

Sinänsä tämä treenaustapa on omaehtoinen valinta. Täällä kehä3:en sisäpuolella asustellessa saleja kyllä löytyy, joten tarjonnasta ei ole pulaa ja vakituisessa työsuhteessa olevana rahaakin löytyy aina yhden salikortin verran. Enemmän tämä homma on ajasta kiinni. Sen puolituntia, joka menisi matkoihin salille ja takaisin voin käyttää kotiaskareisiin. Ei uskoisi, että elämä on puolesta tunnista kiinni, mutta 11h töitä päivässä työmatkoineen ja nukkuakin pitäisi, alkaa nuo puolet tunnitkin merkkaamaan. Lisää soppaan vielä yhden tenavan ja avopuolison, niin hyvä että voi treenata edes kotona.

Threadin aloittamisen idea lähti säveltämisen mahdollisuudesta, eli tulosta saa myös ritariässä metodilla:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Masse Majava sanoi:
Kiva, että vähän kuulee samansuuntaista kommenttia. Muistaakseni sinäkin treenailet kotona?

Jep. Kotona treenailen...

Mulla se yksi suuri syy kotitreenaukseen on se, että tiedän olevani niin tautisen laiska, että pahimmassa koiranilmassa en varmasti jaksaisi vääntäytyä salille, vaan jäisin kotiin löhöämään. Kotona ei jää sen takia ainakaan treenit tekemättä, ettei jaksaisi pakkaseen hyökätä... :) Muitakin syitä mulla toki on paljon...

Mutta, ei muuta kuin hommaat hiukan lisää rautaa, muistat laittaa treeneissä välillä vaihtelua peliin, syöt riittävästi ja muistat levätä, niin hyvä tulee!

Tsemppiä jatkoon! :thumbs:

Jos treeneilet liian kauan samalla painolla niin ei sekään hyvä ole. Kyllähän sitä rautaa olis pyrittävä lisäämään koko ajan. Onhan se hyvä vetää välillä pitempiäkin sarjoja ja kyllä sarjat loppuun asti pitää vetää ei mitään sellasta "tää tuntuu kivalle treeniä" vaan "täysillä loppuun saakka!"

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom