Mika Halvari, Arsi Harju, Aki Parviainen, Heli Rantanen yms. on kaikki enemmän tai vähemmän käyny "räpeltämässä" arvokisoissa monet kerrat ennen varsinaista menestystä.
Kansainvälisesti noita on ihan tolkuttomasti, jotka on käyny karsiutumassa tai mokailemassa, osa useissakin kisoissa, ennen kuin ovat saavuttaneet sen huipputasonsa ja aikuisten arvokisamenetyksen. Kajsa Bergqvist, Andreas Thorkildsen, Irving Saladino, Blanca Vlasic tulee mieleen.
Tässä on kans hyvä muistaa erilaiset karsintasysteemit, jotka hämää noita tilastoja. Usein isoista maista arvokisoihin pääsee ne jotka selviää lähes varmasti finaaliin, eivätkä sellaiset jotka käy karsinnoissa rämpimässä. USA:ssa on esimerkkejä urheilijoista jotka on jääny omiin karsintoihinsa vuosikausia, mutta lopulta päässy arvokisoihin asti ja voittanu mitalin.
Mun mielestä pieni maa niin kuin Suomi oikeasti hyötyy onnistuessan lähettää ne oikeat nuoret urheilijat arvokisoihin jo varhaisessa vaiheessa, vaikka sitten kohtaloksi jäisikin finaalin ulkopuolelle jääminen. Minna Nikkanen on mun mielestä hyvä esimerkki menestyvästä nuoresta urheilijasta, joka käy aikuisten arvokisoissa tällä hetkellä lähinnä kokemuksen takia, ja kun saavuttaa mitalikantaan riittävän tason niin mahdolllisesti sellaisen sitten pokkaa ihan vaan rutiinisuorituksella.
Mitnick: Kirjoitin vähän huonosti. Tarkoitin sitä, että jos kilpailija on jo täysi-ikäinen ja nyt ensimmäisissä kisoissaan eikä ennätykselläänkään pääse läpi edes alkueristä, hänestä tuskin tulee mestaria, kokemuksen hakemisesta ei siis ole juuri mitään hyötyä. Esimerkiksi Suomelta oli nyt mukana joku aitajuoksija, jolla ei ollut mitään jakoa päästä jatkoon eikä luultavasti tule olemaan jatkossakaan. Olen nähnyt näitä tapauksia niin paljon, etten enää tällä iällä oikein jaksa uskoa muuta. Iloinen olen, jos kaverista tulee seuraavissa kisoissa maailmanmestari!
Sinä mainitsit ison liudan huippunimiä, jotka ovat mokailleet kisoissa, se on ihan eri asia. Näillä kaikilla urheilijoilla on ollut jo ekoissakin kisoissa kova oma ennätys, heiltä on toki odotettu kisoissa jo jonkinlaista menestystä. Heille kisoissa käymisestä ja siitä tulleesta kokemuksesta on ollut hyötyä, kun hermo ei ole ekalla kerralla pitänyt.
Toivon, että olet oikeassa Minna Nikkasen kohdalla, hänet minäkin olisin valinnut kilpailuihin.
Toivottavasti sait Mitnick jotain tolkkua tästä lisäselvityksestä. Heitän muuten sinulle kysymyksen: Jatkaisitko vielä täydellä tuella J-P Karjalaisen ja Mikaela Ingbergin urheilu-uria?
Boltin satasesta: Uskon, että ME tulee, koska ennätyksen tekeminen suurkisoissa kruunaa hienolla tavalla mestaruuden ja jää ihmisten mieleen.