Yleistä opiskelusta/koulunkäynnistä

Tuon suuntaista tietoa minullakin jotenkin oli. Sitä tarkoitin noilla tukikuukausilla, että nyt jos ensi syksynä aloitan uuden pääaineen, niin kiire tulee noilla jäljellä olevien tukikuukausien puitteissa valmistua maisteriksi.:(

Niin siis onko sulla miten paljon sivuaineesta tehtynä? Missä tiedekunnassa opiskelet? Kiristät vaan tahtia ja teet mahdollisimman paljon kirjatentteinä, niin ihan hyvin ehtii. Kun ei alusta tarvitse kuitenkaan aloittaa, pidät vaikka nykyisen pääaineen pitkänä sivuaineena, nykyisen pitkän sivuaineen lyhyenä ja aloitat hyvällä tahdilla uuden pääaineen :).

Hyvin onnistuu varmasti, menet ensi töiksesi opintoneuvontaan esim. haluamasi pääaineen amanuenssin tms. juttusille ja laaditte suunnitelman. Ei kannata jäädä lukemaan sellaista, mikä ei kiinnosta, kun varmasti onnistuu hyvin tuo vaihto eivätkä vanhan pääaineen opinnot mene hukkaan. Kyllä ne tukikuukaudet riittävät, kun opiskelee myös itsenäisesti ja mahdollisuuksien mukaan jos saa kesätöitä, jättää touko- ja syyskuun tuet nostamatta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olisin Suomen opetusdiktaattori ja saisin tehdä mitä haluan, niin luopuisin tenteistä ehkä kokonaan ja tilalle tulisi kurssin aikana suoritettava projektityö (joko kirjallinen tai käytännöllinen) sekä suullinen loppukeskustelu jossa on osattava esitellä ja puolustaa omaa työtään. Käytännössähän tämä ei tietenkään toimi kun ryhmäkoot ovat satojen ihmisten luokkaa.


Jkl:n amk:ssa näin jotkut opettajat tekevätkin. Käytännössä jokaisessa aineessa on vähintään yksi isompi projektityö ja siihen pienemmät harjoitustehtävät ja tentti päälle, mutta on niitäkin, jotka teettävät kaksi isompaa projektityötä eikä tenttiä. Molemmat käytännöt on osoitettu toimivaksi. Ongelmia on tullut siinä kun saman moduulin (kurssien yhdistelmä) eri opettajat eivät tiedä tarpeeksi hyvin muiden opettajien antamia tehtävämääriä ja sitten saatetaan hukkua kohtuuttomaan määrään projekteja.

Suurimmat ryhmäkoot taitavat olla siinä vähän reilu 50, mutta en näe mitään syytä miksi tuo ei toimisi suuremmillakin ryhmäkooilla.. Sitten vaan pidetään projektiseminaareja useampana päivänä..
 
Evtekissä on kanssa noita projekteilla korvaamisia ollut. Viimeisin tehty jäi erityisesti mieleen, siinä oli vielä aika hyvä pisteytys mielestäni, ryhmälle (3 henkilöä) annettiin arvosana siitä tekeleestä, vaikkapa kolmonen. Ryhmä sai itse sitten jakaa pisteet (numero x jäsenten määrä) jäsentensä kesken, eli vaikka 4,4,1 tai 5,2,2. Meidän ryhmämme tosin kohtasi 'ongelman' kun yksi jäsen päätti vaihtaa toiselle linjalle eikä täten pahemmin ollut mielenkiintoa projektia kohtaan. Tehtiin kuitenkin kunnolla ja vitosiahan sieltä putosi. Eli 7,7,1 :D
 
Suurimmat ryhmäkoot taitavat olla siinä vähän reilu 50, mutta en näe mitään syytä miksi tuo ei toimisi suuremmillakin ryhmäkooilla.. Sitten vaan pidetään projektiseminaareja useampana päivänä..

Heh, tuo nostaa helvetisti opettajien työtaakkaa. Nään jo sieluni silmin mitä tapahtuisi, jos tämä järjestettäisiin 500 ihmisen massakurssilla...
 
Heh, tuo nostaa helvetisti opettajien työtaakkaa. Nään jo sieluni silmin mitä tapahtuisi, jos tämä järjestettäisiin 500 ihmisen massakurssilla...

En nyt tarkottanu, että koko läänin ihmiset olis samalla kurssilla vaan korkeintaan 60-70 opiskelijaa. Ehkä siellä etelässä (?) voi amk:ssa samalla kurssilla olla 500 opiskelijaa, muttei täällä maalla..
Ja sitäpaitsi ei kurssin toteuttaminen projektimuotoisena juurikaan lisää opettajan työtaakkaa, muttaa kylläkin muuttaa sitä. Kontaktiluennot ja niiden suunnittelun tarve vähenee, ei tarvitse suunnitella eikä tarkistaa tenttejä.. Mutta puolestaan suunnitella projektiryhmien tehtäväaiheet, arvostella projektityöt ja seminaarit.. Ainakin täällä koulussa tekniikan alalla väittäisin, että projekteja suosivat opettajat pääsevät jopa vähemmällä (riippuen tietysti opettajan panoksesta).Eri asia on, parantaako tämänmuotoinen opetus sitten opetuksen laatua, mutta se onkin sitten jo toinen juttu..
 
En nyt tarkottanu, että koko läänin ihmiset olis samalla kurssilla vaan korkeintaan 60-70 opiskelijaa. Ehkä siellä etelässä (?) voi amk:ssa samalla kurssilla olla 500 opiskelijaa, muttei täällä maalla..
Ja sitäpaitsi ei kurssin toteuttaminen projektimuotoisena juurikaan lisää opettajan työtaakkaa, muttaa kylläkin muuttaa sitä. Kontaktiluennot ja niiden suunnittelun tarve vähenee, ei tarvitse suunnitella eikä tarkistaa tenttejä.. Mutta puolestaan suunnitella projektiryhmien tehtäväaiheet, arvostella projektityöt ja seminaarit.. Ainakin täällä koulussa tekniikan alalla väittäisin, että projekteja suosivat opettajat pääsevät jopa vähemmällä (riippuen tietysti opettajan panoksesta).Eri asia on, parantaako tämänmuotoinen opetus sitten opetuksen laatua, mutta se onkin sitten jo toinen juttu..

Itse asiassa opiskelen itsekin maalla. LTY:llä ja kyllä täällä taitaa suurimmat kurssit olla 400-500 hlö.
 
Nostoa vähän.

Täällä päin ainakin se koulu taas jatkuu siinä 2½ vko kuluttua. Kyllä se siitä, en oleta mitään erityistä, paitsi saa nähdä jos tulee uusia tuttavuuksia. Niin ja veli tulee yläastelle, josta voi olla montaa mieltä.

Vuoden tavoitteita ovat pistää juttu vastapäiseksi kuin yläasteella. Ala-asteen ysit tippuivat helposti kaseiksi, vuoden lopussa keskiarvo aika sama kuin 6. lk lopussa kaikesta huolimatta. Nyt siis numerot nousuun.

Toinen tavoitteeni on, että en alistu yhellekään luokkaajalle ja vittupäälle. Sama on veljeni kanssa: vähän voin avitella vaikkapa ylivoimaa vasten, JOS kiusataan, mutta totta vitussa potkin sitä vittu perseelle ja se saa ottaa hommat itse käsiinsä. Kyseessä synnynäisesti jälkeenjäänyt tapaus, jota on kiusattu, koska on nössö :david: . Kotona pistää minua aina turpiin (siis kuvaannollisesti), jos pikkasen pilailen, koulussa nyyhöttää nurkassa. Noh, sitä ei uuelleen enää käy.

----

Tulipa yhtiä tekstejä lukiessa huonot muistot ala-asteelta mieleen, miten siellä oli aina opettaja oikeassa ja piti suvaita ja alistua kiusaajille, vastaan pistäminen tehtiin vaikeaksi (tai kiusaajia ei kiinnostanut) ja etenkin jos käyt fyysisesti kiinni, olet ihan vitun paha ihminen ja kiusaajia taputellaan päälle.

Todellisuudessa tuo on sitä omaan perseen pelastusta ja näyttää siltä, että luonnonlaki on myös sekin, että laumasta syrjääntyneet saavat painua vittuun eikä niitä arvosteta.

Parasta on sulautua oikealla tavalla mukaan, niin ei välttämättä kiusata. Edistynyt versio sulautumisesta on monipäisen joukon takaa huuteleva heppu, joka ei välitä mistään mitään ja selviää vain lauman avulla. Nämä sortavat siis näitä yksinäisiä. Syy yksinäisyyteen ja kiusaamiseen voi löytyä kiusaajasta, muttei ole kiusaajan vika, huomatkaa tässä selvä ero.

Olet ollut mulkku ihan tietoisesti -> jäät kaveritta. Voi yleensä laskea väärinkäsitykseksi tai omaksi viaksi.
Erikoiset tavat, pitää kiinni omasta kannasta, ei sopeudu, ruma, epäkiva luonteenpiirre -> jäät kaveritta, koska olit mikä olit luonnostasi. Ei yleensä oma vika.

Kiintoisa sitaatti löytyy jostain uusimmasta Pirkka-lehdestä (ei mitään tietoa, mistä luukusta sekin on tänne lähetetty), jossa oli juttu siitä, että kui ekaluokkalaiset aloittaa koulun (mukana myös of coors neuvot, miten vanhemmat voi pukea lapsensa muodikkaisiin lenkkareihin, jottei ne erotu toisistaan :curs:):
Asetu mieluummin opettajan, kuin lapsesi puolelle.
Sanasta sanaan noin, jos ei yksi sana nyt ole väärässä muodossa.

Tässä vissiin aliarvioidaan lapsen älykkyyttä. Jos tuo pitäisi ymmärtää, miten se esitettiin, se tarkoittaa: lapsen aivokapasiteetti ei vielä riitä kunnon päätöksiin tai kannanottoihin (totta). Anna siis ohjat jonkun laitoksen käsiin, kasvata robotti, älä pidä perheen puolia.

Muutenkin kehotettiin, että opeta lapsesi alistumaan ja ottamaan vastaan kaikki opetukset suvaitsevaisuudesta ja tasa-arvosta. Kasvata lapsesi kunnolla, ettei se kyseenalaista koulua.

Tuossa kyllä niin kaivetaan kuoppaa lapsille ala-asteelta lähtien tuossa suvaitsevaisuus (suvaitse kiusaajat, ymmärrä niitä, älä tee nille pahaa, alistu niille, anna niiden sylkeä päällesi) -moskassa.

Suurinta osaa ei kiinnosta tuommonen moosa. Itse joskus uskoin ihan täysin nuo jutut ja pidin itteäni ihan vitun täydellisenä ja olin kunnon mallioppilas. Ne parempi-itsetuntoiset ja semmoiset, jotka ei noihin uskonut ja teki, miten itse tuntui, sai eniten kavereita ja alisti miun kaltasia luusereita. Olin ihan munattomaksi näköjään kasvanut, en pärjännyt ryhmää vasten, uskoin perinteisiin arvoihin, että mikä on hyvä ja mikä paha.

Onneksi, kun elämä potki päähän ja ongelmat ovat lähteneet pois, kun kiusaamista ei enää ole, vaan satunnaista nälvimistä, en enää ole yhtä naivi kuin joskus ennen.

Yksikin yläasteella nyt sai stipendin viime vuoden lopulla on semmoinen, että ei ole juuri harrastuksia ja on lahjakkuus, kun jaksaa keskittyä opintoihin. Kuitenkin sen asenne on kumarteleva opettajiin päin ja alkuvuonna oli kaikki sen kavereita. Loppuvuodesta on alkanut epäilyttää. Voi olla ripaus kateutta ilmassa, kun en kykene samanlaisiin juttuihin, mutta lopulta tuo kaveri tajuaa faktat, kun joutuu kenties kiusatuksi tai jokin muu elämän tosiasia tulee silmille. Sitä ei varmaan ole mukavaa katsoa. Perinteisestihän ihmiset vaan kattoo vierestä.

No, se nähdään sitten. Omakin kiusatuksi tulo alkoi sen jälkeen, kun sain stipedin ja ajattelin liian naivisti kaiken ja olin "mallioppilas".

----

Äh, tuli kyllä vähän turha nosto, kun postasin vaan muutaman rivin viestin. Antakaa anteeksi.
 
Pistänpä tänne:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/41372.shtml

Tohon suuntaanhan koulu on mennyt Suomessakin kovaa vauhtia ja loppua ei näy. Pitääkin mailata Tukholmassa jostain 1960-luvun lopulta asti asuneelle tädilleni toi linkki ja kysyä, mitä mieltä on, onko Ruotsissa asiat noin. Tosin hän ei ole koulumaailmassa ollut töissä, mutta kumminkin.
 
Lukiossa 1 luokkalaisten häpäiseminen ja vala:rock: Joutuvat tekemään vaatteista jonon kentällä ja olemaan semi alasti:D
 
Lukiossa 1 luokkalaisten häpäiseminen ja vala:rock: Joutuvat tekemään vaatteista jonon kentällä ja olemaan semi alasti:D
Lukiossa vielä? Meillä se oli vaan seiskalle mennessä. Ja kenties käytät muuten vaan tuota termiä, mutta häpäisemisessä ei ole mitään hauskaa.
 
Lukiossa vielä? Meillä se oli vaan seiskalle mennessä. Ja kenties käytät muuten vaan tuota termiä, mutta häpäisemisessä ei ole mitään hauskaa.

Onneks meillä ei ollut ihan yhtä "rankat" hipat sillon... Saattaahan toi nolommalle kaverille olla vähäsen rankka homma heittää paita poissa koulun edessä... 7-luokalla pää kastu ja sai päälle jos jonkinmoista dödöä jms.:D
 
Lukiossa 1 luokkalaisten häpäiseminen ja vala:rock: Joutuvat tekemään vaatteista jonon kentällä ja olemaan semi alasti:D

WTF?

Onneksi jätin nuo tilaisuudet omaan arvoonsa sekä 1. että 3. luokalla. Täyttä spede-touhua.

Mikä vitun idea noissa oikein on?
 
Oijoi, noi oli nii kivoi, ite muistan ettei se ollu kovinkaa noloa olla tytön kanssa parina, ja mennä aulan päästä päähän panoasennossa mittarimatotyyliin kontaten tytön päällä.. noh.. ol se vähän mut ei suinkaan kauheen, nolompaa oli ku meitit riisutettii alasti pukuhuoneessa, ja 2.luokkalaiset, myös tytöt oli kattomassa, ja sitte laitettii naistenvaatteet päälle.



Mutta aijai sitä fiilistä ku pääs ite vuorostaa johtamaan koko seremoniaa, ja hyvässä hengessä toivottaa ykköset lukioon;)

tosin rehtori ei tykänny meitin ohjelmasta;)
 
Mua kiinnostais mennä lukemaan psykologiaa johonki näin lukion jälkeen (vietän nyt välivuotta), mutta mulla ei oo hajuakaan, mitä siihen vaaditaan, enkä löydä tietoa. Mitä vaaditaan esimerkiks Helsingin yliopistoon sisäänpääsemiseen? Kirjotin psykologiasta E, äidinkielestä E, Ussa M, Enkku C ja (lyhyt)matsku B. Keskiviikkona ois lyhyen uusinta, mutta en taida mennä paikalle. Päättärin keskiarvo on varmaan vähän alle tai päälle seiskan. Onko mitään mahiksia?

Entä minkälaista palkkaa saa esim. psykoterapeutti ja onko kivaa vai spugee duunia (mielipiteitä) ?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom