- Liittynyt
- 21.10.2005
- Viestejä
- 10 950
Muutama ajatus.
1) Säälipisteet: Jokainen varmasti törmännyt siihen, miten eri tavalla eri opettajat arvostelevat suorituksia.
Joku voi antaa pari pistettä tehtävästä vaikka on laskenut suunnilleen mitä sattuu kun on ymmärtänyt tehtävän väärin. Joku taas rokottaa pari pistettä siitä jos on sekoillut välitulosten kanssa.
Aukissa oli kaikkiin tentteihin aikaa tunti ja jos ei asiaa osannut, niin ei millään kerennyt tekemään tenttiä loppuun. Se todella testasi asian ymmärrystä, koska ei ollut aikaa ihmetellä.
On kaksi vaihtoehtoa. Joko opetus tähtää siihen, että porukka osaa kokeessa tai sitten kokeessa testataan sitä mitä on opetettu. Liian vähän on ensimmäiseen tähtäävää opetusta. Lukiossa voisi hyvin olla osa tehtävistä vanhoja ylioppilastehtäviä.
2) Oppituntien pituus. Valitettavasti en ole koskaan päässyt kokeilemaan 70min tunteja. Monessa älykkölukiossa noita käytetään. Johtuuko sitten siitä, että opiskelija materiaali on sellaista, että heillä riittää keskittymiskyky.
3) Välituntien pituus. Alussa AMK:ssa oli joka toinen välkkä 5min ja joka toinen 15min. Se toimi loistavasti. Pelkästään lyhyemmät välitunnit saattoivat lyhentää päivää tunnilla. Ongelmia tuotti tietenkin sen muistaminen, että miten pitkä välkkä nyt sattuikaan olemaan. Vartin välituntia ei tarvitse mihinkään.
1) Säälipisteet: Jokainen varmasti törmännyt siihen, miten eri tavalla eri opettajat arvostelevat suorituksia.
Joku voi antaa pari pistettä tehtävästä vaikka on laskenut suunnilleen mitä sattuu kun on ymmärtänyt tehtävän väärin. Joku taas rokottaa pari pistettä siitä jos on sekoillut välitulosten kanssa.
Aukissa oli kaikkiin tentteihin aikaa tunti ja jos ei asiaa osannut, niin ei millään kerennyt tekemään tenttiä loppuun. Se todella testasi asian ymmärrystä, koska ei ollut aikaa ihmetellä.
On kaksi vaihtoehtoa. Joko opetus tähtää siihen, että porukka osaa kokeessa tai sitten kokeessa testataan sitä mitä on opetettu. Liian vähän on ensimmäiseen tähtäävää opetusta. Lukiossa voisi hyvin olla osa tehtävistä vanhoja ylioppilastehtäviä.
2) Oppituntien pituus. Valitettavasti en ole koskaan päässyt kokeilemaan 70min tunteja. Monessa älykkölukiossa noita käytetään. Johtuuko sitten siitä, että opiskelija materiaali on sellaista, että heillä riittää keskittymiskyky.
3) Välituntien pituus. Alussa AMK:ssa oli joka toinen välkkä 5min ja joka toinen 15min. Se toimi loistavasti. Pelkästään lyhyemmät välitunnit saattoivat lyhentää päivää tunnilla. Ongelmia tuotti tietenkin sen muistaminen, että miten pitkä välkkä nyt sattuikaan olemaan. Vartin välituntia ei tarvitse mihinkään.