Yleiset lakiin liittyvät kysymykset!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ATL
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän tuo on täysin päivänselvä asia, miten asia päättyy, jos joku päättää lähteä hakemaan tuomioistuimelta ratkaisua. Ihmistä ei ensinnäkään voi pakottaa mihinkään pilliin puhaltamaan ja jättää sairaslomia myöntämättä, jos ei puhalla. Ja vaikka puhaltaisikin ja viisari värähtäisi, niin ei se ole mikään peruste olla myöntämättä sairaslomaa... "joo, kyllähän tuo jalka näyttää poikki olevan, mutta koska olette kännissä kuin käki, niin olette paikallisten käytäntöjen mukaan täysin työkykyinen."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpäs ole törmännyt koskaan sairaslomaa haettaessa tämmöiseenkään...

Valvira sairauslomaa hakevien puhalluttamisesta: ”Perustuslain vastaista”

Satakunnan Kansa kertoi aiemmin tässä kuussa, miten Eurajoen terveyskeskuksen hoitajilla on tapana puhalluttaa kaikki sairauslomaa hakevat asiakkaat. Uusi käytäntö on ollut voimassa kesäkuun alusta asti.

Jos puhalluskoe osoittaa reilua humalaa, sairaanhoitaja ei kirjoita sairauslomaa flunssaiseltakaan vaikuttavalle asiakkaalle. Puhallutuspolitiikka on osa Eurajoen kunnan omaa päihdestrategiaa, jolla pyritään ennaltaehkäisevään päihdetyöhön.

Tiistain Aamulehdessä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira hämmästelee Eurajoen käytäntöä.

– Pidämme kaikille tehtävää puhalluskoetta omituisena, sillä sille ei ole minkäänlaista lääketieteellistä perustetta. Tuntuu äkkiseltään jopa perustuslain vastaiselta, kertoo Valviran viestintäpäällikkö Tarja Tamminen Valviran lakimiesten terveiset.
Lähde 1.
Lähde 2.

Itä-Suomen yliopistolla oli vuosi sitten juttua uudesta päihde- ja huumestrategiasta ja esitettiin vihjailuja, että kuka tahansa henkilökunnasta voi vaatia opiskelijaa puhaltamaan jos epäilee tämän olevan humalassa. Ei taideta oikein lain mukaan mennä.

Eurajoella ei sitten flunssassa enää pahemmin rommitotia siemailla.. :D

- - - Updated - - -

Satakunnan Kansa kertoi aiemmin tässä kuussa, miten Eurajoen terveyskeskuksen hoitajilla on tapana puhalluttaa kaikki sairauslomaa hakevat asiakkaat. Uusi käytäntö on ollut voimassa kesäkuun alusta asti.

Jos puhalluskoe osoittaa reilua humalaa, sairaanhoitaja ei kirjoita sairauslomaa flunssaiseltakaan vaikuttavalle asiakkaalle. Puhallutuspolitiikka on osa Eurajoen kunnan omaa päihdestrategiaa, jolla pyritään ennaltaehkäisevään päihdetyöhön.

Tiistain Aamulehdessä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira hämmästelee Eurajoen käytäntöä.

– Pidämme kaikille tehtävää puhalluskoetta omituisena, sillä sille ei ole minkäänlaista lääketieteellistä perustetta. Tuntuu äkkiseltään jopa perustuslain vastaiselta, kertoo Valviran viestintäpäällikkö Tarja Tamminen Valviran lakimiesten terveiset.
Lähde 1.
Lähde 2.

Itä-Suomen yliopistolla oli vuosi sitten juttua uudesta päihde- ja huumestrategiasta ja esitettiin vihjailuja, että kuka tahansa henkilökunnasta voi vaatia opiskelijaa puhaltamaan jos epäilee tämän olevan humalassa. Ei taideta oikein lain mukaan mennä.

Eurajoella ei sitten flunssassa enää pahemmin rommitotia siemailla.. :D

Olen ottanut kuvia kaupan tuotteista, jos on ollut tarkoituksena ostaa joku kallis ostos ja pitää tehdä vertailua valikoimien välillä, esim. huonekalut. Jos minulla ei ole oikeutta kuvata kaupassa, niin miksi kauppiaalla on oikeutta kuvata asiakasta monilla kameroilla?

Koska laki sen sallii ja ristiriitatilanteissa oikeusturvan kannalta kansalainen on paremmassa turvassa jos on esittää videomateriaalia kuin pelkän kertomuksen.

Meillä täällä suomessa on asiat aika hyvin jos vertaa mitä jenkeissä tapahtuu. Berkeley:ssä esim. kaupunginhallitus päätti vuosia sitten siivota keskustaa ja antoi poliiseille määräyksen poistaa sieltä kaikki kodittomat. Heitä käsiteltiinkin aika rajusti välillä ja ihmisiä käskettiin poistumaan joltain tietyltä kadulta vain sen perusteella miltä hän näytti. Luonnollisesti tästä sitten saivat myös kodin omistavat ihmiset välillä osansa. Ihmisiä vitutti ja siellä perustettiin copwatch-liike, joka pyrki tarjoamaan lainopillista suojaa kodittomille päivystämällä kaduilla jatkuvasti videokameroiden kanssa ja kysymällä perusteita poliisien toimille ja heidän tunnuksiaan. Videoita löytyy youtubesta aika paljon noilla hakusanoilla.

Mulla on sellainen fiilis, että sä oletat lakiasioista kyselevän ihmisen - varsinkin nuoren - suunnittelevan rikosta tai ainakin jotain tapaa, jolla voi mahdollisimman paljon aiheuttaa häiriötä joutumatta vastuuseen. Niinkö?

No minähän en lue lakia ja pelkällä pykälien lukemisella ei itseasiassa selviä paljoa, ainoastaan yhdistyslaki ja jv-kurssilla käydyt lakijutut olen opetetusti käynyt läpi. Täytyy kiittää kahta hyvää juristikaveria ja muutamaa tuttua poliisia, jotka ovat paljon valaisseet oikeuskäytäntöä ja juridisia asioita. Mikä on sallittua, mikä ei, mitkä ovat kansalaisen oikeudet ja mitkä ovat viranomaisten oikeudet tietyissä tilanteissa? Ihan hyvähän se on, että ihminen kyselee asiasta joka häntä kiinnostaa, en minä siinä mitään pahaa näe.

Miten Viheraho esim. tossa Lidlin videolla hankaloittaa vartijan ja kassan työtä kuvaamalla pullien alennuslappuja?

Viherahosta toki voidaan olla montaa mieltä ja ei se kohteliaasti käyttäydy läheskään aina. Lidl -video ja Loomis auton kuvaaminen on varmaan niitä parhaimpia, joissa huomaa aika selkeästi, että vartija yrittää puuttua asiaan, joka ei hänelle kuulu.

Mä olen varmaan sitten kauhea anarkisti, kun tykkään kahdesta Viherahon videosta :D Sä voit toki pitää Viheraho videoita paskoina mutta Loomis-vartijan bluffi paljastuu hyvin nopeasti, kun hän yrittää käskyttää Viherahoa lopettamaan kuvauksen.

Kaupan tuotteita ei saa kuvata koska... järki käteen. Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? Jos jonkun jampan harrastus on kuvata kaupassakäyntiään, niin mitä sitten? Esim. Lidlin kassa ja vartija eivät ymmärrä miten paljon hyvää julkisuutta he saisivat olemalla kohteliaita ja antamalla tyypin rauhassa kuvata kaupassakäyntiään. Nyt he sen sijaan ovat tökeröllä käytöksellään joutuneet naurunalaiseksi.

Miksi ihmeessä minun tai kenenkään muun pitäisi olla kohtelias ihmiselle, joka pyrkii rikkomaan laillisia oikeuksiani? Fakta, nyt vaan on, että meillä on tietyt oikeudet ja mielelläni pidän niistä kiinni. Esimerkkinä kaupan kassa, joka vaatii repun avaamista. Miksi minä en sitä tee riippumatta mikä reppu tai kassi sattuu olemaan mukana? Koska laissa on asiat nimeltä syyttömyysolettama ja yksityisyydensuoja. Minun ei tarvitse todistaa kaupassa olevani viaton vaan jos he jotain epäilevät, niin heidän pitää näyttää todisteita, että olen syyllistynyt johonkin. Lisäksi mua henkilökohtaisesti vituttaa tuo oletus, että olet varas ennenkuin toisin todistat.

Tuskin sinäkään tahdot, että kuka tahansa tuntematon tulisi vaatimaan nähdä laukkusi sisällön, koska eihän sulla ole mitään salattavaa jos olet viaton.

No eipä noissa Viherahon videoissa näy vartijan naamaa ja kyllähän se hupia tarjoaa, kun vartija luulee voivansa käskyttää mielensä mukaan, uhkailee soittaa poliisia paikalle mutta mitään ei tapahdu.

Mistä oikeuksista sinä joustat usein ja pääset näin elämässä helpommalla? Tämä on jännä katsantokanta, koska yleensä ihmistä kunnioitetaan jos hän pitää oikeuksistaan kiinni ja puolustaa niitä. Mä en itseasiassa helpolla edes keksi, että mistähän oikeudestani olisin luopunut vähään aikaan, jotta elämäni olisi helpompaa. Eikä ole sellainenkaan fiilis, että nyt jotenkin erityisen änkyrä olisin asioiden suhteen. Puhallusratsiassa en vaadi poliiseja tunnistamaan itseään, vaikka oikeus siihen olisi. Tämä taitaa olla sitä joustavuutta. :D

Tilannekohtaisesti kannattaa elää. Suojatielle astuminen vihreillä valoilla, vaikka tietä pitkin tulee kauheaa ylinopeutta auto on tietysti varomatonta ja typerää jos sitä alkaa perustelemaan "mulla on oikeus" -lauseella. Vertaus ei oikein sovi julkisella paikalla kuvaukseen tai kaupan kassalle. Vai onko tämä jotenkin normaalia, että kuvaajaa uhataan aseella julkisella paikalla tai vartija tulee haulikko kädessä katsomaan mitä repussa on? Jos näin tapahtuu, niin oletko sitä mieltä kuvaaja tai kaupan asiakas on se paha tyyppi, eikä aseella uhkaaja - verrannollisena suojatielle kaahaajaan.

Vartijoilla on firman vaatteet ja nimikyltti yleensä päällä, että jos tapahtuu tuollainen kuvaamasi tilanne, niin paikka + aika muistiin ja firman nimi ja vartijan nimi. Myös vartijakorttia voi vaatia nähtäväksi ja vaatii korjaamaan tai ostamaan uuden laudan. Kyllähän tossa voi suoraan valittaa firmalle tai poliisinkin soittaa paikalle jos vartija tuolla tavalla toimii.

Miks helvetissä jonkun pitäis jotain rahankuljetusautoo kuvata? Jos epäkohtia pitää etsiä, vois varmaan ees yrittää keskittyy johonkin oleellisempaan kun tollaseen paskaan. Eiköhän sen jokainen tajua minkä takia tollasten autojen liikkeitä EI ole sallittua kuvata.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itseasiassa on. Julkisella paikalla saat kuvata mitä tahansa. Se, että onko se järkevää tai soveliasta onkin toinen juttu.

Itseasiassa on. Julkisella paikalla saat kuvata mitä tahansa. Se, että onko se järkevää tai soveliasta onkin toinen juttu.

Kuvata saa, mutta ainapa ei saa levittää. (Tai jos saivarrellaan, niin eipä saa aina edes kuvata; mm. sotilassalaisuudet yms. kansalliseen turvallisuuteen liittyvät)

Miks helvetissä jonkun pitäis jotain rahankuljetusautoo kuvata?
Sitä sopii kysyä kuvaajalta itseltään, minä en voi toisen motiiveihin ottaa kantaa, kun en niitä tiedä.

Jos epäkohtia pitää etsiä, vois varmaan ees yrittää keskittyy johonkin oleellisempaan kun tollaseen paskaan.
Kyllä mäkin sen epäkohdaksi tulkitsen, jos sattuisin vaikka parkkipaikalla kuvaamaan omaa autoani ja taustalla olevan vartiointiliikkeen vartija tulisi mulle räyhäämään, kun hänen autonsa näkyy kuvassa, en saisi kuvata ja jo otetut kuvat pitäisi poistaa.

Edelleen en voi ottaa kantaa kysymykseen miksi Viheraho vartiointiliikkeen autoa kuvaa, kun en tiedä. Sinä voit tulkita asian paskaksi - ehkä se on hänelle elämää suurempi asia.

Eiköhän sen jokainen tajua minkä takia tollasten autojen liikkeitä EI ole sallittua kuvata.
No minä en tajua miksi niitä ei saisi kuvata. Netistä löytyy esim. ko. firman sivut ja sieltä tunnukset ja merkinnät, että rahankuljetuksia mm. tehdään. Jos henkilö näkee Loomis -nimen ja tunnuksen auton kyljessä niin en oikein tiedä miten sen auton valokuvaaminen olisi turvallisuusriski. Valaise tyhmää.

Sotilassalaisuuksia harvemmin voi kuvata julkisella paikalla.

Meikäläisen nuoruudessa (10v sitten) jopa julkisissa yleisötilaisuuksissa puututtiin esimerkiksi BUK-lavettien valokuvaamiseen. Harjoituksia ja kalustoa voipi olla toisinaan kiellettyä kuvata jopa julkisella paikalla. Sama juttu esimerkiksi raja-alueilla, jossa itse kävin juuri äskettäin työasioilla kuvailemassa.

No minä en tajua miksi niitä ei saisi kuvata. Netistä löytyy esim. ko. firman sivut ja sieltä tunnukset ja merkinnät, että rahankuljetuksia mm. tehdään. Jos henkilö näkee Loomis -nimen ja tunnuksen auton kyljessä niin en oikein tiedä miten sen auton valokuvaaminen olisi turvallisuusriski. Valaise tyhmää.

Ei ehkä suoraan selvennä sitä että miksi ei saa kuvata mutta ainahan siitä kuvaamisesta tulee varmaan epäilys että siinä suunnitellaan jotain rikosta. Ja siksi eivät halua sitä kuvattavan. Se on vähän sama jos tuolla pihalla joku parkkisella taskulampun valossa vaikka rassaa minun auton ovia niin en ensimmäisenä ajattele että se kiillottaa ovenkahvaa tai öljyää lukkoa talven pakkasia varten. Ihan vaan näin maalaisjärjellä ajateltuna ei anarkistin järjellä. Ja edelleen en ymmärrä että mitä tarvetta olisi edes kuvata jotain rahankuljetus autoa, muuta kuin rikollisessa mielessä tai sitten että haluaa vain olla ärsyttävä ja joku hankala "minä tiedän oikeuteni" persreikä.

Ei ehkä suoraan selvennä sitä että miksi ei saa kuvata mutta ainahan siitä kuvaamisesta tulee varmaan epäilys että siinä suunnitellaan jotain rikosta. Ja siksi eivät halua sitä kuvattavan. Se on vähän sama jos tuolla pihalla joku parkkisella taskulampun valossa vaikka rassaa minun auton ovia niin en ensimmäisenä ajattele että se kiillottaa ovenkahvaa tai öljyää lukkoa talven pakkasia varten. Ihan vaan näin maalaisjärjellä ajateltuna ei anarkistin järjellä. Ja edelleen en ymmärrä että mitä tarvetta olisi edes kuvata jotain rahankuljetus autoa, muuta kuin rikollisessa mielessä tai sitten että haluaa vain olla ärsyttävä ja joku hankala "minä tiedän oikeuteni" persreikä.

Ongelmahan tässä lienee siinä, että lain mukaan tuota rahankuljetusautoa saa kuvata, mutta käytännössähän se on turvallisuusriski.

Suomessa ei ole rikoksen suunnittelu toistaiseksi laitonta, joten saat kuvata vaikkapa pankkia pahat mielessä, koska lain mukaan se on julkinen paikka siinä missä muutkin eikä kuvaajan motiivit vaikuta asiaan sen kummemmin.

Tämä on vähän kakspiippuinen juttu. Toisaalta turvallisuuden varjolla voitaisiin rajoittaa kansalaisoikeuksia liikaa ja liian helposti, mutta toisaalta se myös helpottaa aitojen rikollisten toimintaa.

Lähde 1.
Lähde 2.

Valvira: "Tuntuu äkkiseltään jopa perustuslain vastaiselta." -> Toimittaja: "Perustuslain vastaista."

Hieno toimittajat, hienoa!

Ei tosin sillä että olisin ehdottoman eri mieltä Valviran esittämästä tulkintaveikkauksesta. Mutta toimittajan tulkintataitoon en kyllä luota.

Lyhyemmin tosiaan ton asian vois kiteyttää: Kukaan ei kuvaa rahankuljetussalkkujen liikkeitä videolle eri paikoissa "koska ne on kivoja ja mun harrastus, tykkään vain kuvata niitä".

Luulis tosiaan että on niin päivänselvä juttu ettei tarviis noin helvetisti vatvoa koko asiaa. Jos itselle miettii tilannetta missä on bisnes joka perustuu arvokkaiden asioiden siirtelyyn paikasta toiseen ja sieltä kolmanteen, pitäis kyllä jokasella varmaan käydä mielessä ettei niitä siirtymiä kukaan ihan huvinvuoksi kuvaile omiin videoalbumeihin. :D

Netistä löytyvät tunnukset on vähän eri asia kuin auton kuvaaminen. Toiminnan kuvaamisella saat selville esimerkiksi osan suojamekanismeista: mitkä ovet aukeavat, miten autoon mennään sisään/tullaan ulos. Millaista protokollaa vartijat noudattavat jne.

Viheraho nyt on oma tapauksensa, mutta kysyit miten kuvaaminen on turvallisuusriski. Vaihda Viherahon tilalle mustassa pakettiautossa istuvat Igor, Sergei ja Pavel, joiden suurinta huvia on seurata arvokuljetusautoa ja kuvata toimintaa ihan vain "huvin" vuoksi :rolleyes:

Meinaatteko, että se rosvo oikeesti pyörii siinä kuljetusauton ympärillä kuvaamassa, jos on ryöväysaikeissa? Luulis olevan aika päivänselvä juttu ettei tällaista tartte vatvoa. Kyllä se auto saadaan kuvattua salaa ja tarkemmin, jos vain halutaan.

Se, että jollain on arvokkaiden tavaroiden siirtämiseen perustettu yritys ei tarkoita sitä, että hän voi alkaa itse määräillä toimintatapoja autonsa ympärillä.

Meinaatteko, että se rosvo oikeesti pyörii siinä kuljetusauton ympärillä kuvaamassa, jos on ryöväysaikeissa? Luulis olevan aika päivänselvä juttu ettei tällaista tartte vatvoa. Kyllä se auto saadaan kuvattua salaa ja tarkemmin, jos vain halutaan.

Se, että jollain on arvokkaiden tavaroiden siirtämiseen perustettu yritys ei tarkoita sitä, että hän voi alkaa itse määräillä toimintatapoja autonsa ympärillä.

Tiedustelu on ulkoistettua toimintaa hyvin pitkälti. Kohteita kartoitetaan, tehdään suunnitelmat ja myydään eteenpäin. Tuota mallia ne ovat kultasepänliikkeissä käyttäneet paljonkin.

Siis tulevat siihen metrin päähän seisomaan ja kuvaamaan? Vittu, että on typerää porukkaa. En yhtään ihmettele, että näistä jää lähes poikkeuksetta kiinni. Nykytekniikalla kuvaamisen pystyy tekemään niin kaukaa, että kukaan ei huomaa. Tai sitten piilottamalla kamera ja kävelemällä muina miehinä kohteen ohi. Vaikka olisi kuinka ulkoistettua niin on se aika merkillistä, jos halutaan antaa lankakerän pää poliisille, kun kerran järkevämpiäkin tapoja on olemassa.

E:viahdettu kirjaikmia

Lyhyemmin tosiaan ton asian vois kiteyttää: Kukaan ei kuvaa rahankuljetussalkkujen liikkeitä videolle eri paikoissa "koska ne on kivoja ja mun harrastus, tykkään vain kuvata niitä".

Kuvaaminen on muuten harrastus siinä missä lenkkeily tai kirjojen lukeminen. Harrastuksia toteutetaan usein mm. juurikin siksi että niistä tykätään. Vastaavasti harrastaminen useimmiten ei ole turvallisuusriski.

Siis tulevat siihen metrin päähän seisomaan ja kuvaamaan? Vittu, että on typerää porukkaa. En yhtään ihmettele, että näistä jää lähes poikkeuksetta kiinni. Nykytekniikalla kuvaamisen pystyy tekemään niin kaukaa, että kukaan ei huomaa. Tai sitten piilottamalla kamera ja kävelemällä muina miehinä kohteen ohi. Vaikka olisi kuinka ulkoistettua niin on se aika merkillistä, jos halutaan antaa lankakerän pää poliisille, kun kerran järkevämpiäkin tapoja on olemassa.

Puhe oli edelleen kuvaamisesta, ei Viherahon tyylisestä hörhöilystä. Dragon ihmetteli mitä pahaa kuvaamisessa voi olla. Onko se niin vaikea hyväksyä, että tuolla on paljon rikollisia liikenteessä?

- - - Updated - - -

Kuvaaminen on muuten harrastus siinä missä lenkkeily tai kirjojen lukeminen. Harrastuksia toteutetaan usein mm. juurikin siksi koska niistä tykätään. Vastaavasti harrastaminen useimmiten ei ole turvallisuusriski.

Niin on ampuminenkin. Silti sitä rajoitetaan hyvinkin ankarasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom