Yleinen nopeusrajoitus saattaa laskea by Aamulehti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hankmo
  • Aloitettu Aloitettu
Mr.Referee sanoi:
no ainakin poliisit tulee tykkäämään tästä, sillä ylinopeussakkojen määrä tulee kasvamaan reilusti.

Mitähän tuokin tarkoitti? Poliiseilla on kyllä muutakin tekemistä kuin sakotella ihmisiä, paitsi LP:llä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Percele sanoi:
:nolo: Mulla vaan palaa hihat tähän sokkoholhoukseen, siksi hylsyt lentää yleiseen suuntaan ja otsasuonet näkyy takaapäin. :kippis1:

Tuttu tunne :) Ei vaan enää nykyään jaksa ottaa kierroksia milloin mistäkin lakiesityksestä tai 5 cm erosta johonkin rekkadirektiiviiin. Oliko Aleleyllä vai kellä siguna tämä, en muista, mutta kilistellään perjantain kunniaksi vaikka sille:

Ei se siitä :kippis1:
 
Ei jumalauta!! Jos tuo rajoitus tuohon menee, niin pitää varmaan tässä vaiheessa avata säästötili jonne menee tietty summa kuussa suoraan palkasta. Sieltä voi sitten maksaa ylinopeussakkonsa. Mä vaan en voi mitään sille, että mun pieni punainen Ka tykkää kulkea vaan 100-120 km/h :haart:

PS. Ei joku tahtois maksaa mun viikko sitten saamaa sakkoa? Enivan?!

:wall:
 
Taas yritetään korjata jokin pieni paha paniikkiratkaisulla, joka poikii enemmän ongelmia kun ongelma alunperin. Välttämättä se kaupunkilaismummon logiikalla ajateltu vähemmän nopeutta - vähemmän kolareita ei toimi.

Paljonkohan valtiolle tulee maksamaan se, että tien päällä körötellään entistä enempi ja tavallaan "välimatkat pitenee". Kalevassa oli juttua, miten automatka Oulusta Helsinkiin pitenee yli tunnilla.

Uusilla autoilla 80km/h tuntinopeus ei tunnu missään. Idioottimaista pudottaa nopeus jonnekkin 70km/h. Oon muuten huomannu sen kanssa, että pajon käytetyillä teillä, joilla voitaisiin päkittää satasta, ajetaam 80. Sitten taas jossain pulkkilan ja korpimetsän välissä olevalla 30v asfalttilätyskällä keskellä syvintä metsää rajoitukset on jotain 100km/h ja itseäkin hirvittää ajaa edes sitä 80km/h.

Perussuomalainen logiikka. Täsä on vaarallinen risteys. Sokea, kuuro ja tyhmä lapsi on jäänyt auton alle. Nopeudet puotetaan 50km/h -> 30km/h, rakennetaan liikennevalot, suojatie ja pystytetään "lapsia" -kyltti. Sama homma kun amis vetäsee korollan metsään kiihdytyskisassa eli nopeudet alas ettei ajeta niin kovaa :david:

EDIT: Monet ei muutenkaan tunnu tietävän sitä, että nykyään suojatietä ylittävillä on väistämisvelvollisuus. Poikkeus oli tietenkin autolla kääntyessä. Älkää vetäskö pyörällä kenenkään eteen suojatiellä. Ei se auto talvella stoppaa.
 
Örkki sanoi:
Mitähän tuokin tarkoitti? Poliiseilla on kyllä muutakin tekemistä kuin sakotella ihmisiä, paitsi LP:llä...

Ei täällä porissa. :hyper:

Jos ajatellaan tilannetta siltä kantilta, että normaalisti kestää hieman että porukka tajuu uudet rajoitukset ja sit vielä niitä kameroita on kaikkialla niin pieni nousu ylinopeussakko tilastoissa voi olla tosiasia
 
täyttä paskaa. alkaa olla jo sellainen poliisivaltio tämä suomi että äkkiä pois.
kohta ei saa ajaa enää kuin peruuttamalla.
tollaset jos menee läpi niin silloin joutuu jo sijoittamaan erääseen pieneen apuvälineeseen, paljastimeen.
 
Mielestäni nopeusrajoitukset pitäisi nostaa niin ylös, että alkaisi tuntumaan uudellakin autolla !!!11! Lisäksi nopeutta kun lisättäisiin huomattavasti, vammatuneiden määrä laskisi kuoleisuuden lisääntyessä ja valtiolle jäisi varoja hoitaa teitä paremmin. Ja ajokortis saisi ainoastaan pitää miehet ja ikäjakauma 16-32v. Siinä iässä ollaan parhaimmillaan.
 
Suomi on nykyisin holhousyhteiskunta.Pipo perustetaan tän vuoden puolella,
1000 valvontakameraa 5000 poliisia lisää valvomaan ylinopeuksia.
Joka saatanan vuosi jotain rajoituksia lisää.Seksin ostokielto,kevarikortin
ikärajaa nostetaan 18v,lista on loputon...
 
Narua sanoi:
Niinkö? Mikähän sen suojatien tarkoitus sitten mahtaa olla?
Eipä tuolla logiikalla mitään järkeä olisikaan.

En mäkään hyväksy sitä, että maanteillä ajatellaan nopeuksien laskulla ja kamerapöntöillä saatavan jotain hyötyä, mutta asia on täysin eri taajamissa. Vain vitun idiootti voi tosissa väittää, että taajamissa pitäisi saada ajaa vähintään 50 km/h. Se on jo nähty, että niitä töyssyjä ja hidasteita ja rajoituksia tarvitaan jo ihan sen takia, että aikuisilla ihmisillä järki sumenee auton ratissa.

Kummallakohan se vastuu pitäisi olla? Pienellä lapsella, jonka aivot eivät ole vielä kehittyneet ymmärtämään ja arvioimaan liikenteen riskejä vai sillä aikuisella ratin takana, joka voi tehdä tietoisen valinnan ajaa hitaammin asutuilla alueilla ja varoa suojateitä.

Ja auto pysähtyy talvellakin suojatietä ennen, jos osaa ajaa. Vai voiko joku kumota tämän väitteen?
 
kappas ku ei laske vielä jotai 30km/h --> 20km/h.

Mutta kuinka moni nykyäänkään noudattaa noita rajoituksia? 80 alueilla on varmasti 90 paikkeilla keskinopeus jossei näitä ihme safety careja lasketa jotka jytkii jotai 50km/h
 
Narua sanoi:
Niinkö? Mikähän sen suojatien tarkoitus sitten mahtaa olla?

Mene autokouluun :david: Laki on ilmeisesti muuttunut jonnin aikaa sitten ku tuli aivan älyttömiä ylityksiä sen takia ku auton pitäs väistää. Autokoulussa äijä sano, että päästä se jalankulkija/pyöräilijä menemään jos se on aikeissa ylittää suojatie. Aikeet oli kuulemma sitä että kun se katsoo tai ottaa askeleen :D

Tottakai kaupungissa pitää suojatietä ylittävät päästää, mutta väistämispakkoa ei ole (eli edelleenki suojatietä ylittävillä on väistämisvelvollisuus). Lasten ja mummojen kanssa terveen järjen käyttö on sallittua.

Monipiippuinen juttu. Homma on vähä sekä - että.

EDIT: taajamissa nopeudet korkeintaan 40km/h. Keskustassa ajellessa sekin on jo kovaa.
 
Måpå sanoi:
EDIT: Monet ei muutenkaan tunnu tietävän sitä, että nykyään suojatietä ylittävillä on väistämisvelvollisuus. Poikkeus oli tietenkin autolla kääntyessä. Älkää vetäskö pyörällä kenenkään eteen suojatiellä. Ei se auto talvella stoppaa.

Olisiko sulla jotakin viitettä tuon väitteesi tueksi. Tieliikennelaissa kun sanotaan seuraavaa.

finlex sanoi:
2. Luku
14 §
Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (7.5.1997/414)

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Suojatietä pitkin ajorataa ylittävä pyöräilijä on velvollinen väistämään risteävää liikennettä, mikäli ei liikennemerkkien mukaan ole etuajo-oikeutettu. Eli kolmion takaa tulevan autoilijan kuuluu väistää risteävää kevyttä liikennettä.

Ja kyllä se autokoulun äijä sanoi asian ihan kuten se lain mukaankin menee. Jalankulkijoita autoilijan tulee väistää kuten 32 §:ssä sanotaan. Autoilijalla siis on väistämisvelvollisuus suojatiellä kulkevia jalankulkijoita kohtaan.
 
Jos Måpä tarkoittaa tätä sääntöä, joka löytyy esim. Liikenneturvan sivuilta

Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin.

Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, vaan häntä koskevat samat väistämissäännöt kuin tavallisessa risteyksessä. Pyöräilijää koskevat myös risteyksessä olevat liikennemerkit, kuten kärkikolmio ja stop-merkki.


Edit: Ei ihme, kun ihmisiä jaa suojateillä auton alle, kun niin paljon on idiootteja liikenteessä. Mä ajan toki itsekin ylinopeutta varsinkin motarilla, jos vaan keli sallii, mutta koskaan ei taajamassa ole ollut niin kiire, että olisi pitänyt ajaa lasten päälle suojatiellä.
 
lej sanoi:
Jos Måpä tarkoittaa tätä sääntöä, joka löytyy esim. Liikenneturvan sivuilta

Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin.

Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, vaan häntä koskevat samat väistämissäännöt kuin tavallisessa risteyksessä. Pyöräilijää koskevat myös risteyksessä olevat liikennemerkit, kuten kärkikolmio ja stop-merkki.

Menee silmät ristiin tota seppo-x:n lakikieltä lukiessa. No nyt vedän taasen takaraivoon syöpyneitä sääntöjä: kaikki pelit on liikenteessä tasa-arvoisia. Jos oot ite liikkeellä rekalla ja naapurin mummo tulee oikealta aasilla, niin sitä on väistettävä.

Se suojatiejuttu oli todella härö, enkä siihen täyttä selvyyttä autokoulussa saanu :david: Se meni jotenkin näin: Suojatieltä tulevalla on väistämisvelvollisuus, mutta väistä sinä. Eli ilmeisesti mennään niinku ylemmässä lainauksessa "pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, vaan häntä koskevat samat väistämissäännöt kuin tavallisessa risteyksessä." En taas ymmärä sitä, että väistänkö suojatien oikealta puolen tulevia koiria ja ajan vasemmalta tulevien päälle.

EDIT: Muistaakseni suojatietä on pakko käyttää vain jos lähin löytyy alle viiden metrin päästä. Kauheeta mutuilua vetää ulkomuistista kaikki

EDIT2: Kävin sitte kaivelemassa autokoulun oppikirjan jota tarvi nyt vasta ensimmäisen kerran :D Asiaan: (tässä kuva autosta ja suojatiestä) kun pyörätie ylittää ajoradan, sinun ei tarvitse väistää, mutta noudata varovaisuutta
Jos mike pistää vipit nii voin laittaa :kuvia:
 
Måpå sanoi:
Mene autokouluun :david: Laki on ilmeisesti muuttunut jonnin aikaa sitten ku tuli aivan älyttömiä ylityksiä sen takia ku auton pitäs väistää. Autokoulussa äijä sano, että päästä se jalankulkija/pyöräilijä menemään jos se on aikeissa ylittää suojatie. Aikeet oli kuulemma sitä että kun se katsoo tai ottaa askeleen :D

Tottakai kaupungissa pitää suojatietä ylittävät päästää, mutta väistämispakkoa ei ole (eli edelleenki suojatietä ylittävillä on väistämisvelvollisuus). Lasten ja mummojen kanssa terveen järjen käyttö on sallittua.

Monipiippuinen juttu. Homma on vähä sekä - että.

Ainakin kun itse olin loppukesästä kevarikoulussa, niin ajo-opettajan mukaan jalankulkijoita pitää aina väistää silloin, kun he ovat jo astuneet tai ovat astumassa suojatielle. Myös kirjalliseen kokeeseen kun harjoittelin niin tuollaisissa tilanteissa piti pysähtyä. Pyöräilijöillä säännöt ovat mun mielestä taasen samat kuin muilla kulkuneuvoilla.
 
Ribee sanoi:
Ainakin kun itse olin loppukesästä kevarikoulussa, niin ajo-opettajan mukaan jalankulkijoita pitää aina väistää silloin, kun he ovat jo astuneet tai ovat astumassa suojatielle. Myös kirjalliseen kokeeseen kun harjoittelin niin tuollaisissa tilanteissa piti pysähtyä. Pyöräilijöillä säännöt ovat mun mielestä taasen samat kuin muilla kulkuneuvoilla.

Totta. Eihän me kenenkään päälle ajeta jos ne on jo tiellä.
 
Niin, eikö tässä ole alunperin puhuttukin siitä, että jalankulkijaa väistetään suojatiellä aina. Eli selkokielellä: jalankulkijalla on suojatiellä aina "etuajo-oikeus" muihin nähden.

Pyöräiljän kohdalla suojatie on normaali risteys, jossa pätevät normaalit väistämissäännöt, eli esim. oikealta tulevaa väistetään.
 
Tarkennusta

Perusnopeushan(80)on nopeus,mitä tulee noudattaa jos suurinta sallittua nopeutta ei liikennemerkein olla osoitettu.Jos nyt perusnopeutta lasketaan 70:een,niin eihän se VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita sitä,että liikennemerkein osoitetulla 80-alueella automaattisesti aletaan ajamaan 70:ä.Vaan kahdeksaakymppiä ajetaan edelleen siellä,missä se liikennemerkein on osoitettu.
 
tribulus sanoi:
Perusnopeushan(80)on nopeus,mitä tulee noudattaa jos suurinta sallittua nopeutta ei liikennemerkein olla osoitettu.Jos nyt perusnopeutta lasketaan 70:een,niin eihän se VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita sitä,että liikennemerkein osoitetulla 80-alueella automaattisesti aletaan ajamaan 70:ä.Vaan kahdeksaakymppiä ajetaan edelleen siellä,missä se liikennemerkein on osoitettu.
Niinhän se taitaa olla. Jossain muuallakin oli tarkennus, että koskisi esim. monia syrjäisempiä sorateitä ym, joissa on tuo yleisnopeus voimassa, vai millä nimellä se kulkeekaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom