Yleinen nopeusrajoitus saattaa laskea by Aamulehti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hankmo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henkilökohtaisesti tuo ei haittaa pätkääkään. 10km nopeuden alennus ei pahemmin noilla matkoilla haittaa mitä ite ajelen. Uskoisin että montaa muutakaan normaali autoilijaa ei pahemmin häiritse. Olihan tuossa myös se et nostettas sitten tuota suurinta nopeutta se 10km/h..

Ymmärrän kyllä että ammatikseen ajelevia henkilöitä tuo saattaa ärsyttää, varsinkin sellaisia jotka ei pääse hyötymään tuosta nopeuden nostosta, mutta kyllä se heidänkin turvallisuuttaan parantaa.. tai ainakin pitäisi.

Saa sitä lähtee sen pari minsaa aikasemmin kotoo liikkeelle mitä tossa menettäs :)
 
Ei mitään järkeä tuossa 70 pudottamisessa. Vai pidettäisiinkö suurin osa 80:n alueista vielä kuitenkin 80:ssä vai tippusko muka joka paikassa. Minä ainakin niin "kiireinen" ihminen että vituttaa ajaa melkein suoria teitä sitä 80:tä. Moottoriteille pitäs laittaa niita rajotustauluja joiden rajoituksia voidaan muuttaa olosuhteiden mukaan. Suurin sallittu nopeus voitas nostaa ainakin 140 kun on vähän liikennettä ja muutenkin hyvät olosuhteet, esim yö. Kamera valvonta kuulosti kanssa ihan hyvältä moottoriteillekin, varsinkin kun enimmäkseen pyörällä ajetaan..
 
No, tämä oli odotettavissa. tieverkosto rapistuu niin lasketaan nopeuksia. uusilla autoilla kyllä pystyisi ajamaan nopemmankin. no ainakin poliisit tulee tykkäämään tästä, sillä ylinopeussakkojen määrä tulee kasvamaan reilusti.

Mitähän seuraavaksi? pian ei saa syödä varmaan edes rahkaaa aamupalaksi.
 
Mä jo toivoin sitä yleisrajoituksen nostoa 90 km/t:iin, sen sijaan houritaan jotain tällaista. Työmatkaa ajaville silkkaa vittuilua, jos ei Suomen teillä pysty sitä kasikymppiä ajamaan niin jääkööt kotiin.
 
Mr.Referee sanoi:
Mitähän seuraavaksi? pian ei saa syödä varmaan edes rahkaaa aamupalaksi.

saa syödä, mutta ei alle viiteenminuuttiin!
 
Tää on tätä, nopeus vähentää kolaririskiä -> lasketaan nopeutta ja luullaan eetä riski pienenee.. hohoijaa.

Suuri kynys on nopeuden nostaminen 80->sataseen ja siitä ylös. Kuoleman riski nousee tuossa huomattavasti. Minkä takia ei panosteta niihin satasen nopeusrajoituksella oliviin tienpätkiin? No, rahahan se siinä kyseessä on, mutta on siinä myös kulunsa kun ihminen kuolee liikenneonnettomuudessa.

70 kmh nykyaikaisella autolla on kyllä aika köröttelyä hyvällä tiellä, varsinkin jos keli on hyvä. Jotenkin on sellanen kutina, että 80 se nopeus jokatapaukses tulisi olemaan. Ajetaan sitten vain vähän ylinopeutta, joka taas lisää enemmän riskiä. Eli voi olla jopa päinvastainen vaikutus.

Jos jostain halutaan parantaa, niin kyllä sitä pitäisi siihen ratin ja penkin väliin panostaa.
 
Kuinka yllättävää. Tuolla toisessa threadissa jo mainitsinkin, että ongelmat(onko tämä edes ongelma?!) tilkitään Suomessa aina paniikkiratkaisulla, joka yleensä generoi vähintään yhden ongelman lisää (tässä tapauksessa lisääntyneet ylinopeudet?), joka taas paikataan jollain "fiksulla" lailla vaikka voitaisiin tehdä pidemmän aikavälin tuottavampi ratkaisu. Suomessa noudatetaan orjallisesti Ruotsin turvallisuusmallia; kohta on kansalaisilla gps-paikantimet ja sakot ylinopeudestakin tulee "onlinessa" autossa olevan printterin kautta ja jos kiroilet sakkoja ääneen, niin saat kiroilusta uudet sakot. Ja nimenomaan mallia otetaan Ruotsin malleista, ei Ruotsin tiestöstä, joka ainakin minun kokemuksieni mukaan on hyvässä kunnossa.

Kiroilisin ääneen, jos jaksaisin.

Btw. Kuka ajaa Porvoon motaria? Siellä on jo nyt pari helvetillistä töyssyä, joissa ainakin mun auton iskarit meinaa aika nätisti pohjata 120 vauhdista. Lisätään nyt sit tuota enimmäisnopeutta 10km/h, eikä tehdä tiestölle mitään :david:
 
Tiputtasivat samantien kuuteenkymppiin, niin heikompikin kaveri pysys liikenteentahdissa mukana polkupyörällä. Siis jos rekan imussa päästelis menemään.
Mopoilijatkin pysyis sitten paremmin liikenteen tahdissa mukana kun ois kuuskymppiä, eivätkä taida nytkään "eurovireessä" ollessaan jäädä 70kmh alueella jälkeen.
 
:wall: :wall: :wall: Kuka vittu jaksaa keksiä näin tyhmiä ideoita!?! :wall: :wall: :wall:
Ja kuka muka jaksaa ajella seitsemääkymppiä??? :eek: En mä ainakaan! Satasen rajoitus olisi sopiva sinne, missä nykyään on 80 ja 140 sinne, missä on 120. Olettaen siis, että tie on hyväkuntoinen.
Jos toi 70km/h menee läpi, niin turha luulla, et mä tuota noudattaisin. Ei niitä sakkoja ole ennenkään tullut.. :david:
 
Huono homma, mutta minkäs teet kun teiden parantaminen maksaa tän kokoisessa maassa ihan hirvittävästi. Eipä verojakaan enää oikein voi nostaa. En ainakaan itse keksi mitään muuta keinoa vähentää liikennekuolemia kun kahdeksankympin tiet ovat mitä ovat.

Keskikaiteet olisivat ilmeisesti estäneet tämän viikkoiset rekkakolarit, mutta ilmeisesti nekin ovat liian kalliita(?)
 
Itse paljon jalan ja pyörällä liikkuvana huomaan, että autoilijoista merkittävä osa paskat välittää liikeennesäännöistä. Lähellä olevien koulujen suojateiden yli päästellään hirveällä vauhdilla pysähtymättä ja lapsia seisoo siellä orvon oloisina rivissä. Jos kerran pitää ajaa aina paikasta välittämättä vähintään sillä vauhdilla, että juuri ehkä karttaa sakot, kannatan ko. rajan laskua niin ehtivät tehdä vähemmän vahinkoa.

Palataan asiaan kun ihmiset oppivat ajamaan tai myönnetään poliisille tarpeeksi varoja narauttaa dorkat liikenteestä.

Sitä saa mitä tilaa :whip: :thumbs:
 
ironisti sanoi:
Huono homma, mutta minkäs teet kun teiden parantaminen maksaa tän kokoisessa maassa ihan hirvittävästi. Eipä verojakaan enää oikein voi nostaa. En ainakaan itse keksi mitään muuta keinoa vähentää liikennekuolemia kun kahdeksankympin tiet ovat mitä ovat.

Keskikaiteet olisivat ilmeisesti estäneet tämän viikkoiset rekkakolarit, mutta ilmeisesti nekin ovat liian kalliita(?)


Jos edes murto-osa liikenteestä kupattuja verotuloja käytettäis teiden ylläpitoon, niin ei tätä jokavuotista populisti-itkemistä olisi.

En ainakaan itse keksi mitään muuta keinoa vähentää liikennekuolemia kun kahdeksankympin tiet ovat mitä ovat.

No et sitten ihan hirveästi ole asiaa miettinyt. Nykyiselläänkin VÄHÄISET liikennekuolemat putoavat merkittävästi tehostaessa a.rattijuoppouden torjuntaa ja b. nuorten riskikuskien tunaroinnin ennaltaehkäisyä. Kumpaakaan ryhmää ei kiinnosta hevon vittua saako siellä ajaa sataa vaiko viittäkymppiä. Myöskin liikenteestä voisi nykyistä tehokkaammin poimia ne vanhukset, joille jo kodinkoneiden käyttö on vaativaa, saatikka sitten ajaminen.

Tämä pölkkypäinen alennusehdotus haittaa lähinnä työmatkalaisia sekä maantielogistiikkaa. No pääasia että haittaa edes jotain.
 
luumu sanoi:
Itse paljon jalan ja pyörällä liikkuvana huomaan, että autoilijoista merkittävä osa paskat välittää liikeennesäännöistä. Lähellä olevien koulujen suojateiden yli päästellään hirveällä vauhdilla pysähtymättä ja lapsia seisoo siellä orvon oloisina rivissä. Jos kerran pitää ajaa aina paikasta välittämättä vähintään sillä vauhdilla, että juuri ehkä karttaa sakot, kannatan ko. rajan laskua niin ehtivät tehdä vähemmän vahinkoa.

_Korjaa jos olen väärässä_, mutta tekstistä saa käsityksen, että puhut taajama-alueella liikkumisesta? Mielestäni oli positiivista kun 50n rajoitukset tiputettiin 40een ainakin täällä päin, kaupunkialueella ei ole niin "kiire" liikkua kun välimatkat yleensä ovat melko lyhyitä. Omasta auton käytöstä vain n. 10 % on kaupunkialueella eli mikäli ehdotus tulee voimaan, tulen varmasti tuottamaan kissalan pojille sakkojen kirjoittamisesta aiheutuvaa mielihyvää.
 
Ettekö te nyt ymmärrä, että tässä on kyse Suomen jakamisesta köyhiin ja varakkaisiin? Suurella osalla kansasta ei ole varaa ajaa sitä vanhaa 120 km/h, saati sitten 130 km/h. Saavat Suomen työläiset uuden syyn olla suu mutrulla kun vaurastuneet porvarit ajavat vasenta kaistaa selkeästi suuremmalla nopeudella! Sehän on kuin vertauskuva kapitalistisesta yhteiskunnasta.

Onneksi meillä on ratkaisu käsillä, nimittäin 70 rajoitukset. Laskemalla rajoituksia 80 alueella saa valtiovalta yhden syyn lisää olla sijoittamatta kallisarvoisia varoja sinne, missä niitä tarvitaan. Mutta moottoritiet ovat ja pysyvät kunnossa. Siellä erotetaan jyvät akanoista, menestyjät luusereista ja Volkkarit Mersuista.

Kohta moottoriteille säädetään miniminopeus ja viimeisetkin itsepetoksessa elävät proletaarit siirtyvät kahdek...eikun seitsemänkympin metsäteille, suorittaen kansantaloudelle välttämätöntä tehtävää, nimittäin hirvikannan harvennusta. :rock:
 
Percele sanoi:
Jos edes murto-osa liikenteestä kupattuja verotuloja käytettäis teiden ylläpitoon, niin ei tätä jokavuotista populisti-itkemistä olisi.

Ihan murto-osilla ei taideta selvitä, mutta samaa mieltä, että enemmänkin voisi rahaa palauttaa liikenteeseen. Uusia (ja turvallisempia) autoja voisi myös verottaa kevyemmin.


No et sitten ihan hirveästi ole asiaa miettinyt. Nykyiselläänkin VÄHÄISET liikennekuolemat putoavat merkittävästi tehostaessa a.rattijuoppouden torjuntaa ja b. nuorten riskikuskien tunaroinnin ennaltaehkäisyä. Kumpaakaan ryhmää ei kiinnosta hevon vittua saako siellä ajaa sataa vaiko viittäkymppiä. Myöskin liikenteestä voisi nykyistä tehokkaammin poimia ne vanhukset, joille jo kodinkoneiden käyttö on vaativaa, saatikka sitten ajaminen.

Tämä pölkkypäinen alennusehdotus haittaa lähinnä työmatkalaisia sekä maantielogistiikkaa. No pääasia että haittaa edes jotain.

No mietin n. 10 sekuntia :D Voisin ehkä jättää jatkossa postaamatta näihin autoilu ja suuret tunteet -ketjuihin. Logiikkani meni jotenkin näin, että jos liikennekuolemia saadaan halvalla vähennettyä (huom. ei välttämättä järkevästi), niin nykyinen hallitus mielellään laittaa säästyneet rahat johonkin mielestään järkevämpään kohteeseen. Ja näihin kohteisiin ei tunnu kuuluvan poliisi (a ja b kohdat).

Ideasi vanhusten tiukemmasta ajokunnon valvonnasta on oikein hyvä. Olisi kyllä kaikilta kuljettajilta syytä tarkastaa ajokorttiin vaadittavat tiedot ja taidot aina silloin tällöin, mutta tämä lienee mahdoton ajatus koska kaikkihan osaavat ajaa paremmin kuin muut. Nuorilta piittaamattomilta kuljettajilta sekä rattijuopoilta voisi ottaa kortin ja rikoksentekovälineen pois herkemmin ja pidemmäksi aikaa :evil:

Enkä edelleenkään pidä siitä jos joudun jatkossa ajamaan hiljempaa. En vain ole kovin toiveikas, että nyt yht'äkkiä eduskunnassa koettaisin joku herätys teiden tai poliisin resurssien suhteen.

EDIT: :lol2: @ Tomppa85
 
ironisti sanoi:
No mietin n. 10 sekuntia :D Voisin ehkä jättää jatkossa postaamatta näihin autoilu ja suuret tunteet -ketjuihin. Logiikkani meni jotenkin näin, että jos liikennekuolemia saadaan halvalla vähennettyä (huom. ei välttämättä järkevästi), niin nykyinen hallitus mielellään laittaa säästyneet rahat johonkin mielestään järkevämpään kohteeseen. Ja näihin kohteisiin ei tunnu kuuluvan poliisi (a ja b kohdat).

:nolo: Mulla vaan palaa hihat tähän sokkoholhoukseen, siksi hylsyt lentää yleiseen suuntaan ja otsasuonet näkyy takaapäin. :kippis1:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom