Yleinen lemmikkikeskustelu

Itse olisin varmaan ilmoittanut poliisille aiheesta vaikkei siitä mitään hyötyä olisi. Naisella kaksi taistelukoirataustaista, hullun vahvaa koiraa joilla mahdollisesti vähän luonnevikaa, eikä tarpeeksi voimia hallita niitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika rauhallisesti osaat suhtautua tollaseen asiaan.. mitenköhän siin olis käynny, jos sulla olis ollu joku pienempi rotu? Itteä ainakin vähän mietityttää, mitä tollasessa tilanteessa pienemmän koiran kanssa tekis.

No en mä nyt niin rauhallisesti suhtautunut, olin vaan rauhoittunut kun viestin kirjoitin. Ja olisi voinut käydä tosi pahasti, sekä koiralle että ihmiselle. Ja tein tästä rikosilmoituksen luonnollisesti.
En nyt ala sen yksityiskohtaisemmin ruotimaan tätä täällä netissä. Nyt vasta jälkeenpäin alkaa tajuamaan miten "onnekkaasti" tilanteessa loppujen lopuksi kävi.

No en mä nyt niin rauhallisesti suhtautunut, olin vaan rauhoittunut kun viestin kirjoitin. Ja olisi voinut käydä tosi pahasti, sekä koiralle että ihmiselle. Ja tein tästä rikosilmoituksen luonnollisesti.
En nyt ala sen yksityiskohtaisemmin ruotimaan tätä täällä netissä. Nyt vasta jälkeenpäin alkaa tajuamaan miten "onnekkaasti" tilanteessa loppujen lopuksi kävi.

No jo mä aattelin, oman tulevan koiran kanssa ei välttämättä haluais tollaseen tilanteeseen joutua. Muutaman kerran nähny fillarin kanssa maastolenkillä irralisen rotikan tossa "lähimetsässä" ja ajetellu että mitähän tässä tekis koiran kanssa. Eikä siihen nyt pyörän kanssakaan oo viittiny jäädä, kun ton kokone koira ihan tuttavallisestikin moikkaamalla kaatais pyöräilijän aika helposti.

Edit. tässä tapauksessahan ei ollut kyse ihan irrallaan ulkoiletusta koirasta.

Ja tein tästä rikosilmoituksen luonnollisesti.

Voin jo etukäteen sanoa että tuosta rikosilmoituksesta ei seuraa yhtään mitään. Kerta koirat ollut kytkettynä, niin tuskin poliisi edes asiaa alkaa tutkimaan. Lakihan käsittääkseni ei kiellä taluttamasta kahta liian suurta koiraa. Eri asia jos koira olisi ollut irti. Tuskin tuosta jää koirallesi edes mitään psyykkisiä vaivoja.

Piti muuten oikein googlettaa että minkälainen koira on dogo argentino. Kyllähän se on päätöntä hommaa lähteä kahta tuollaista yhtä aikaa taluttamaan. Tuskin onnistuisi itseltäkään, ja elopainoa kuitenkin on päälle 100kg.

Voin jo etukäteen sanoa että tuosta rikosilmoituksesta ei seuraa yhtään mitään. Kerta koirat ollut kytkettynä, niin tuskin poliisi edes asiaa alkaa tutkimaan. Lakihan käsittääkseni ei kiellä taluttamasta kahta liian suurta koiraa. Eri asia jos koira olisi ollut irti. Tuskin tuosta jää koirallesi edes mitään psyykkisiä vaivoja.

Piti muuten oikein googlettaa että minkälainen koira on dogo argentino. Kyllähän se on päätöntä hommaa lähteä kahta tuollaista yhtä aikaa taluttamaan. Tuskin onnistuisi itseltäkään, ja elopainoa kuitenkin on päälle 100kg.

Eipä tässä ole edes vaatimuksiakaan, vaan konsultoin tuttua poliisia joka oli sitä mieltä, että kannattaa jättää ilmoitus, niin jää tulevaisuutta varten merkinnät johonkin "s /tms. -kantaan"... (jos vielä jotain sattuu...ei ole kuulemma ko. koiran eka tapaus)

Ja täsmennykseksi; koirat oli kiinni, mutta toinen karkasi remmistä ja juoksi meidän koiran kiinni jne.

Korjatkoon joku, jos olen väärässä mutta mun käsittääkseni ei riitä, että koira on kytkettynä. Sen pitää olla kytkettynäkin omistajan hallinassa niin, ettei se pääse toisen koiran tai ihmisen kimppuun.

Se nyt on ihan se ja sama millä titaaniketjulla koira on kiinni, jos omistaja ei pysty sitä hallitsemaan. Omasta mielestäni on väärin, että ihmiset pitävät koiria, jotka ovat selvästi heitä itseään voimakkaampia. Käytännössä tällöin muiden ihmisten ja eläinten terveys on kiinni siitä, onko koira tarpeeksi hyvin koulutettu ja terveluontoinen, että sallii omistajansa pitää sen hallinnassa.

Täälläkin päin olen nähnyt trion, jossa ~50 kiloinen nainen lenkkeilee parin dogon kanssa. Aina kun kolmikko on näköpiirissä tulee mieleen, että toivottavasti hauvat eivät ole nousseet väärällä tassulla vuoteesta. Eli periaatteessa melkein sama tilanne kuin jos iso koira tulee ilman remmiä vastaan: peukut pystyyn vaan ettei mitään käy...

Kyllähän se on päätöntä hommaa lähteä kahta tuollaista yhtä aikaa taluttamaan. Tuskin onnistuisi itseltäkään, ja elopainoa kuitenkin on päälle 100kg.

Taluttajan elopainoa oleellisempaa hommassa on, että koirat on hallinnassa pelkällä äänenkäytöllä, oli niitä sitten kaksi,kolme tai neljä narun päässä. Ei taluttajan elopaino minusta ole ratkaiseva tekijä hallinnassa, ei ainakaan tulisi olla koska dogo argentinon kaltaista koiraa pitää hallita henkisesti eikä sillä, että jaksaa pitää hihnasta kiinni kun koira "päättää" mennä (mitä ei edes tapahtuisi jos koira on hallinnassa).

Periaatteessa jos tarkkoja ollaan niin talutushihna on olemassa vain koiran oman turvallisuuden takia eikä niin, että omistaja suojaa ihmisiä ja muita koiria koiraltaan "kahlitsemalla" sen itseensä kiinni talutushihnalla.

Taluttajan elopainoa oleellisempaa hommassa on, että koirat on hallinnassa pelkällä äänenkäytöllä, oli niitä sitten kaksi,kolme tai neljä narun päässä. Ei taluttajan elopaino minusta ole ratkaiseva tekijä hallinnassa, ei ainakaan tulisi olla koska dogo argentinon kaltaista koiraa pitää hallita henkisesti eikä sillä, että jaksaa pitää hihnasta kiinni kun koira "päättää" mennä (mitä ei edes tapahtuisi jos koira on hallinnassa).

Periaatteessa jos tarkkoja ollaan niin talutushihna on olemassa vain koiran oman turvallisuuden takia eikä niin, että omistaja suojaa ihmisiä ja muita koiria koiraltaan "kahlitsemalla" sen itseensä kiinni talutushihnalla.
+1 Ihmetyttää myös ku otetaan iso koira eikä jakseta kouluttaa, sit ihmetellää ku pikku rexi ei tottelekkaa

Aivan sama kuinka hyvin koira on koulutettu, on se aina tietyssä tilanteessa arvaamaton. Koira saattaa tehdä hetken mielijohteesta asioita, joihin omistaja ei ole yhtään varautunut.
Koira ei ikinä ole täysin hallinnassa.

Koulutus ei muuta sitä tosiseikkaa että kahden dogon hallitseminen on fyysisesti melkeinpä mahdotonta. Ikinä en ole tuollaista koiraa nähnyt, mutta wikipedian mukaan paino on 40-50 kiloa. Kahden kanssa tekee vajaa 100 kiloa. Jos päättävät lähteä samaan suuntaan vetämään niin siinä on lenkittäjällä hyvin vähän sanomista. Koiran eturaajojen nosto poistaa suurimman vedon, mutta se edellyttää todella lyhyttä hihnaa.

Täällä päin on yhdellä suht hentorakenteisella naisella kaks rotikkaa ja jumalauta sitä ääntä kun se nainen komentaa niitä. Kyllä koirien menohalut ja korvat painuu nollaan kun se ärähtää.

Mulla on yhteensä n.42kg koiraa hihnan päässä, toinen alle 20kg ja toinen vähän yli - eli pari kiloa vähemmän, kuin itselläni on elopainoa. Hallinta ei todellakaan ole edes tämän kokoisten koirien kohdalla voimasta kiinni.. Kyllä, kuten edelläkin mainitaan, se on henkistä hallintaa, millä näiden kanssa kykenee liikkumaan. Toki myös voimaa saa käyttää, mutta pääpaino on tosiaan toisenlaisessa hallinnassa.

Tossa on naapurissa sellanen ehkä 90-100kg nainen, jolla on pari kappaletta kevytrakenteisia (14kg?) alle puolen metrin säkällä varusteltuja koiruuksia, eikä ne ole kyllä millään muotoa hallinnassa. Heidän pelastuksensa on kyllä painava emäntä, koska muutoin niitä "rottia" ei pitelisi mikään. Eilen tais toinen päästä tossa pihalla vapaaksikin, mutta syy tais olla hihnan pettäminen tms. Kauheen kiva.

Aivan sama kuinka hyvin koira on koulutettu, on se aina tietyssä tilanteessa arvaamaton. Koira saattaa tehdä hetken mielijohteesta asioita, joihin omistaja ei ole yhtään varautunut.
Koira ei ikinä ole täysin hallinnassa.

Se on kyllä totta, ettei koiraan voi ikinä 100% luottaa enkä tästä syystä jättäisi omaanikaan valvomatta esim. lapsen seuraksi, vaikka näyttää lapsia rakastavan yli kaiken. Koirat toimivat oman logiikkansa ja viettiensä pohjalta ja kun oppii ymmärtämään miten ne toimii sekä koiran elekielen on koira hyvin pitkälti ennalta arvattavissa oleva otus.

Mä esimerkiksi tiedän omastani, että vaikka se ottaa sisällä vieraat vastaan iloisena kun ollaan kotona ja tekee saman tossa takapihalla kun olen itse pihassa niin jos mä jätän sen yksin pihalle ja pihaan syöksyy vieras ihminen niin se takuulla ei etene siinä pihassa kuin korkeintaan metrin ja koira on parin varoituksen jälkeen päällä. Miksi näin? no siksi, että koiran näkökulmasta mä olen sen jättänyt siihen puolustamaan pesää/laumaa ja se hoitaa sen velvollisuuden mikä sillä koiran näkökulmasta on. Jos se puree tuossa pihassa jotakuta niin vika on minussa kun jätin sen pihalle yksin vahtivuoroon eikä koirassa, se vain teki sen mitä siihen on jo äidinmaidon kautta ohjelmoitu.

Hihnassa rempovat/agressiiviset koirat, oli ne sitten pieniä tai suuria kokevat velvollisuudekseen puolustaa omistajaansa ja itseään kun omistaja on koiransa silmissä niin reppana, ettei kykene suojelemaan edes itseään koiran silmissä uhkia täynnä olevassa maailmassa.
Tärkeää onkin olla koiran silmissä vahva ja kunnioitettava, ettei sen tarvitse syödä pikkukoiria jotka uhkaa omistajaa.

Täälläkin päin olen nähnyt trion, jossa ~50 kiloinen nainen lenkkeilee parin dogon kanssa. Aina kun kolmikko on näköpiirissä tulee mieleen, että toivottavasti hauvat eivät ole nousseet väärällä tassulla vuoteesta. Eli periaatteessa melkein sama tilanne kuin jos iso koira tulee ilman remmiä vastaan: peukut pystyyn vaan ettei mitään käy...

Itse bongasin pari viikkoa sitten arviolta eka-tokaluokkalaisen pojanklopin urosrotikan kanssa kävelyllä. Rotikka päätti siirtyä nuuskimaan erästä tolppaa siinä ja eipä paljon tollasella pojan naskalilla ollut siihen sanomista kun koira oli elopainoltaa reilusti painavampi kuin taluttaja, lensi melkein ilmassa se kakara siinä remmin päässä kun koira lähti. Mitä liikkuu tuon pojan vanhempien päässä?:(

Nuo dogot on kyllä pirun vaikuttavia koiria!

Täällä on ollut keskustelua siitä, voiko koiran esim. jättää yksin pihalle. Olen samaa mieltä muidenkin kanssa, ei voi. Mutta minun tilanteeni taas on erilainen kuin useimmilla. Jos jätän koirani yksin pihalle, se ei todellakaan koe olevansa "vartiovuorossa". Ei nimittäin ole mikään hirveen agressiivinen tapaus (Toinen koira puri koiraani, koirani luuli sitä leikiksi :david:. Leikkii/Yrittää leikkiä myös mm. lintujen, käärmeiden, kissojen, ampiaisten, muurahaisten yms. kanssa.).

Lähinnä koiran itsensä suojelemiseksi en uskaltaisi jättää sitä yksin siihen pihalle. Itseasiassa jos lähden sisälle niin 100% varmasti se juoksee perässä, koska se on niin ahne, se kuvittelee heti että haen sille ruokaa.

En itsekään tiedä mitä yritin sanoa, kiitos ja anteeksi.

Morjensta!

Miten hyvin porukalla on onnistunut koirien (pennun ja vanhemman) sopeuttaminen toisiinsa?
Eli olen jo pitkään kaavaillut tuolle vanhemmalle epelille (uros Sakemanni) kaveriksi tällaista jässikkää:

rottweiler.jpg

Tiedän kyllä jo miten se pitäisi käytännössä hoitaa, eli annetaan vanhemmalle koiralle ruoka ensin, kotiin tullessa annetaan huomiota ensin vanhemmalle yms.
Eli tehdään vanhemmalle koiralle selväksi se että arvojärjestys ei muutu.

Onko rotikan ja sakemannin "kavereiksi" saaminen mahdottomuus?

No mahdotonta se ei ainakaan ole. Vaikeaa/hankalaa se taas voi olla, vaan eipä kumpikaan noista roduista ole muutenkaan mikään helppo nakki. Tai no, sakemannista en omaa omakohtasta kokemusta mutta rotikasta kyllä. Helvetin hienoja koiria. Mutta sulla on aivan helvetinmoinen duuni edessäs, yhdessäkin tollasessa paukapäässä on jo aikamoinen homma:D

Miksei onnistuis? Jos sakemannilla on kaikki murot kulhossa ja olet itse osaava kouluttaja niin ei siinä pitäis olla mitään ongelmaa.

Mulla on toi LK-SS narttu aika kova yksilö toisia koiria kohtaan. Mutta tervejärkisenä sekin tunnistaa pennun ja pennunkäryn. Ei sellainen koira, jolla on johdot oikein kytketty, pentukoiraa tapa kun vaan sopeuttamisen tekee suht' fiksusti.

Itse otin koiranhakumatkalle vanhemman koiran takaluukkuun boksiinsa ja pentu matkasi etupenkillä boksissa. Lisäksi oli pennulla olleita leikkikaluja siellä vanhemman koiran haisteltavana takaloksterissa. Näin käry oli jo 3h vanhaa, mikä on koiralle paljon, kun tultiin kotiin ja ensikontakteihin. Loppuillasta ne nukkuivatkin jo vierekkäin ;)

tlp_1838.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom