Yleinen lemmikkikeskustelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kellään kokemusta mastiffista? Ruvennut kovasti kiinnostamaan rotuna. Tarkoitus olisi tuolle seropille jossa on mm. snautseria ja saksanpaimenkoiraa hankkia kaveri sitten kun se on aikuinen ja tuo mastiffi on aika korkeilla sijoilla. Ainoa vaan mikä mietityttää, että kun käymme koirani kanssa aika paljon metsissä muutamankin tunnin retkillä, että onko noin raskaasta koirasta sellaiseen. Vapaanahan ne siellä menisi.

Onko kellään kokemusta mastiffista? Ruvennut kovasti kiinnostamaan rotuna. Tarkoitus olisi tuolle seropille jossa on mm. snautseria ja saksanpaimenkoiraa hankkia kaveri sitten kun se on aikuinen ja tuo mastiffi on aika korkeilla sijoilla. Ainoa vaan mikä mietityttää, että kun käymme koirani kanssa aika paljon metsissä muutamankin tunnin retkillä, että onko noin raskaasta koirasta sellaiseen. Vapaanahan ne siellä menisi.

jos mastiffia mietit niin kannattaa ottaa Olde Ranchin raimoon yhteyttä, osaa kertoa enemmän kuin tarpeeks :)
http://www.olderanch.com/oldhansamastiff/rotu.php

Kaverin mastiffi ei jaksa mitään lenkkejä juurikaan. Kaveri vie koiransa lenkille, kotiinpalattuaan se jättää koiran kotiin ja lähtee itse yksin uudelle lenkille jotta saisi vähän liikuntaa enempi. Kyllä niitä salettiin parempikuntoisiakin on, mutta aika raskas rakenne taitaa kaverilla olla!
Itsellä on aina ollut todella paljon liikuntaa kaipaavia (setterit, dobermannit) enkä osaisi mastiffia siihen rinnalle kuvitella. Olisi kuin yö ja päivä. Kovin symppiksiä koiria tuntuvat kyllä olevan muuten!

En mä välttäämättä tarvitse koiraa pitkille remmilenkeille, enemmän tuo metsälenkkikunto kiinnostaa, koira kun saa itse säädellä vauhtiaan siellä. Täytyy kuitenkin ottaa kasvattajilta selvää tuosta, sillä pelkkää löntystelijää en tahdo. Tuossa rodussa kiinnostuin lähinnä siitä että sitä kuvataan hyvin lempeäksi perhekoiraksi, joka tulee hyvin toimeen muiden lemmikkien kanssa, ei omaa juurikaan riistaviettiä, joka myös vahtii ja tarpeen tullen suojelee. En kaipaa mitään erityistä räyhäkkyyttä tai halua kovin voimakkaasti dominoimaan pyrkivää koiraa, joka vaati millintarkkaa ja kovaakin koulutusta. Rotu ei käsittääkseni ole myöskään koiravihamielinen mikä on plussaa. Hassua että en juurikaan muute ole kiinnostunut samantyyppisistä koirista, vaan toisena rotuvaihtoehtona on Suomenlapinkoira :D

Tää meidän rotikka on vähän tällänen väliinputoaja kun isukki on venäjän kenneliin rekisteröity ja äippä on sit suomen kenneliin. Eli toisinsanoen sitä ei saa rekisteröityy =(. Uros koira on. Pitää toivoa että loppuu tälläkin se varpaiden järsiminen viikon parin sisään nimittäin alkaa jo terävät hampaat olla :D

Ulkomainen uros ei ole mikään este rekisteröinnille jos se on siis FCI:n alaiseen kennelliittoon rekisteröity... Mutta jos jompi kumpi vanhemmista on rekisteröimättömiä tai pentueessa on jotain muuta pielessä (liian tiheä pennutus esimerkiksi) ni sittenhän sitä pentuja ei saa rekisteriin ja pentujen ostajille keksitään kiva pieni peitetarina.

En mä välttäämättä tarvitse koiraa pitkille remmilenkeille, enemmän tuo metsälenkkikunto kiinnostaa, koira kun saa itse säädellä vauhtiaan siellä. Täytyy kuitenkin ottaa kasvattajilta selvää tuosta, sillä pelkkää löntystelijää en tahdo. Tuossa rodussa kiinnostuin lähinnä siitä että sitä kuvataan hyvin lempeäksi perhekoiraksi, joka tulee hyvin toimeen muiden lemmikkien kanssa, ei omaa juurikaan riistaviettiä, joka myös vahtii ja tarpeen tullen suojelee. En kaipaa mitään erityistä räyhäkkyyttä tai halua kovin voimakkaasti dominoimaan pyrkivää koiraa, joka vaati millintarkkaa ja kovaakin koulutusta. Rotu ei käsittääkseni ole myöskään koiravihamielinen mikä on plussaa. Hassua että en juurikaan muute ole kiinnostunut samantyyppisistä koirista, vaan toisena rotuvaihtoehtona on Suomenlapinkoira :D

Sen perusteella, mitä Old Hansa Mastiffista olen lukenut, niin se vaatii varsin jämäkän koulutuksen.

Eiköhän tuon metsälenkkikunnon vaatimukset täytä lähes kaikki muut, paitsi raskaimmat ja pienimmät koirat (lämpimät päivät ja lyhytkuonoiset rodut eivät tosin välttämättä sovi kovin hyvin yhteen). Mutta hienoa, että olet miettinyt, mitä ominaisuuksia koiralta haluat - kaikki eivät sitä tee vaan valitsevat rodun pelkän ulkonäön tai mielikuvan perusteella. Jos koiran alkuperäistä käyttötarkoitusta ei huomioida, on ongelmien kohtaaminen varmasti todennäköisempää. Tosin näyttelyjalostus on hionut monista koirista suurimpia särmiä pois, mutta huolellinen perehtyminen kannattaa aina :)

Muista katsoa myös kohta elinikäennuste tai vastaava. Itsellä ainakin tökkäsi rotu valinnassa tuohon niin kuin tökkäsi bullmastffinkin kohdalla.
Näin..tääkin nykypäivän bullmastiffi on rotujalostuksen tulos...sama kun enkkubulldoggeissa, onhan ne söpöjä seurakoiria joita viedään näytille, mutta lähinnä käy sääliksi joitan yksilöitä jotka ei jalostuksen takia pysty edes lämpimällä säällä 500m kävelemään tai pakkasella ja lumella menee tassut verille :( silmäongelmista puhumattakaan...

Elenyalle, että Olde mastiffi tosiaan on eri koira kuin nykypäivän bullmastiffi samoin kuin Olde English bully ei vastaa nykypäivän Englannin bulldoggia..Oldejen kohdalla rotujalostus menee oikeaan suuntaan jolloin koitetaan saada mahdollisimman terveitä ja atleettisia koiria siihen mitä ne alunperin on ollutkin.:)

Sen perusteella, mitä Old Hansa Mastiffista olen lukenut, niin se vaatii varsin jämäkän koulutuksen.

Eiköhän tuon metsälenkkikunnon vaatimukset täytä lähes kaikki muut, paitsi raskaimmat ja pienimmät koirat (lämpimät päivät ja lyhytkuonoiset rodut eivät tosin välttämättä sovi kovin hyvin yhteen). Mutta hienoa, että olet miettinyt, mitä ominaisuuksia koiralta haluat - kaikki eivät sitä tee vaan valitsevat rodun pelkän ulkonäön tai mielikuvan perusteella. Jos koiran alkuperäistä käyttötarkoitusta ei huomioida, on ongelmien kohtaaminen varmasti todennäköisempää. Tosin näyttelyjalostus on hionut monista koirista suurimpia särmiä pois, mutta huolellinen perehtyminen kannattaa aina :)
Mielestäni jokainen koira tarvitsee jämäkän ja kunnon koulutuksen, rotu ei saisi olla mun mielestä mikään syy.. Juu en nykypäivän Bullmastiffia veisi kyllä kauheen pitkille metsälenkeille :) siksi suosittelinkin Olde mastiffia...

Näin..tääkin nykypäivän bullmastiffi on rotujalostuksen tulos...sama kun enkkubulldoggeissa, onhan ne söpöjä seurakoiria joita viedään näytille, mutta lähinnä käy sääliksi joitan yksilöitä jotka ei jalostuksen takia pysty edes lämpimällä säällä 500m kävelemään tai pakkasella ja lumella menee tassut verille :( silmäongelmista puhumattakaan...

Elenyalle, että Olde mastiffi tosiaan on eri koira kuin nykypäivän bullmastiffi samoin kuin Olde English bully ei vastaa nykypäivän Englannin bulldoggia..Oldejen kohdalla rotujalostus menee oikeaan suuntaan jolloin koitetaan saada mahdollisimman terveitä ja atleettisia koiria siihen mitä ne alunperin on ollutkin.:)

Mä en kyllä tuollaista yksilöä ole kertaakaan nähnyt/kuullut vaikka kyseistä rotua aika paljon tulee nähtyä/monia eri yksilöitä.

En tiedä onko tuo sitten poikkeus mutta meillä bulli jaksaa juosta metsäs ihan liikaakin :D

Olen kuullut juuri päinvastaista eli ei haittaa vaikka olisi ihan mikä tahansa sää kuuma/kylmä vettä tai pakkasta ei mitää väliä.

Mä en kyllä tuollaista yksilöä ole kertaakaan nähnyt/kuullut vaikka kyseistä rotua aika paljon tulee nähtyä/monia eri yksilöitä.

En tiedä onko tuo sitten poikkeus mutta meillä bulli jaksaa juosta metsäs ihan liikaakin :D

Olen kuullut juuri päinvastaista eli ei haittaa vaikka olisi ihan mikä tahansa sää kuuma/kylmä vettä tai pakkasta ei mitää väliä.
Ilmeisesti sun hauva on sitten terve yksilö, itsekin näitä jonkun verran nähneenä ja joiden omistajat näistä samoista asioista ovat valitelleet..
"Englanninbulldogeilla on todettu paljon sairauksia, muun muassa hengitysvaikeuksia. Todennäköinen elinikä on 9–11 vuotta. Englanninbuldoggikin tarvitsee tietenkin liikuntaa pysyäkseen terveenä, mutta vähemmän kuin useimmat muut koirat, joten se soveltuu myös vain kohtuullisesti liikuntaa harrastavan ihmisen koiraksi. Silti, kuten mikä tahansa koira, sekin tarvitsee liikuntansa ainakin kaksi kertaa päivässä.
Englanninbulldogin naaman ihopoimut tulehtuvat jos niitä ei hoida. Siis ihopoimuihin jää väliin mm. nöyhtää, karvoja,kuolaa jne. Ne täytyy puhdistaa päivittäin etteivät ne tulehdu.
Englanninbulldogin riski sairastua koiran kuivasilmäisyyteen on lähes 10-kertainen taudille epäherkkiin rotuihin verrattuna"
-Wikipedia.

mielestäni tuo kertoo jotain että mihin suuntaan on jalostus mennyt kun vertaat alkuperäisiin bulldoggi rotuihin? Itse olin hankkimassa juurikin Enkkubullia aluksi mutta kun näki pari kasvattajaa ja omistajaa enemmän niin tulin toisiin aatoksiin, en vaan pysty kannustaa tuollaista jalostusta..toki aivan helvetin hauskoja ja mahtavia persoonia tuttujeni koirat ja en tuomitse todellakaan ketään mutta kannattaa miettiä mitä haluaa koiraltaan :) Sathyn sivuilla kannattaa käydä lukemassa lisää jos on kiinnostunut "työkoira" roduista enemmän.

c1d10a01-3205-69f0.jpg

Reilun vuoden vanha AB uros
Painoa n. 45kg

Huomautan nyt vielä etten ole itse harkinnutkaan tuollaista Old de hansaa tai edes bullmastiffia missään vaiheessa. Muut ovat ne täällä maininneet. Itse harkitsen siis Englanninmastiffia eli ihan vaan mastiffia. Niitä ei käsittääkseni ole Suomessa kovin paljoa ja rodun terveystilanne on kokoonsa nähden suhteellisen hyvä. Kasvattajien sivuilla myös mainitaan että ei ole sohvaperuna, mutta haluan nähdä aikuisia mastiffeja kirmaamassa ennenkuin päätöksen teen. Olen siis nähnyt vain nuoria koiria tähän mennessä. Tottakai koira kuin koira tarvitsee kunnollisen koulutuksen, ei ole lainkaan siitä kysymys. En vaan halua koiraa jonka mahdollisuus räjähtää käsiin on suuri, jos koulutus ei ole millintarkkaa kuten usein molosseilla usein on. Kuitenkin mastiffin luonnekuvauksissa mainitaan sen olevan lempeä, eikä taipuvainen dominointiin tai aggrssiivisuuteen. Myöskään tapakasvatus ei ole rodun kohdalla vaikeaa. Huom! En käytä termiä tarpeeton. :D Mastiffin suojelutaipumuksesta olen kuullut vain sen verran, että se asettuu omistajan ja uhan väliin tarpeen mukaan haukkumaan sekä kaataa uhkaavan ihmisen ja asettuu sen päälle, eikä esim. yritä hyökätä. Juuri näiden seikkojen vuoksi siitä kiinnostuinkin. Elinikä nyt oletettavasti ei ole kuin 6-10 vuotta, joka on ihan oletettavissa jos koira painaa 70-110 kg :D Muttamutta... on se Suomenlapparikin hyvä rotu, ne vaan haukkuu niin pirusti. Onneksi tuo nykyinen on vasta 8kk, eli vasta kolme vuotiaana sille edes harkitsen hommaavani kaverin ja omatkin taidot karttuu enemmän :)

Sen verran korjailen edellistä viestiä, kun muokkausoikeudet meni jo. Eli siis mastiffi ei kaada uhkaavaa ihmistä kuin tositilanteessa, eikä silloin siis yritä purra tai raadella.

Noista old de hansa mastiffeista vielä, kun niitä sivuja tuossa tutkailin ja vähän nettiä pläräsin... Milläköhän perusteella se on aito ja alkuperäinen mastiffi? Nehän on sekarotuisia, joille on keksitty hieno nimi. Lisäksi hintaa 1700 ja jalostuksessa käytetty hyeenaa(ko)? Jepjep. Lisäksi kuvia on lähinnä koirien hampaista, eikä sellainen oikein herätä luottamusta meikäläisessä, että ottaisin milloinkaan tuollaista koiraa vaikka jotain räyhäkämpää tapausta etsisinkin. Ketään en nyt täällä halua arvostella, lähinnä tuo kasvattaja ihmetyttää.

Sen verran korjailen edellistä viestiä, kun muokkausoikeudet meni jo. Eli siis mastiffi ei kaada uhkaavaa ihmistä kuin tositilanteessa, eikä silloin siis yritä purra tai raadella.

Noista old de hansa mastiffeista vielä, kun niitä sivuja tuossa tutkailin ja vähän nettiä pläräsin... Milläköhän perusteella se on aito ja alkuperäinen mastiffi? Nehän on sekarotuisia, joille on keksitty hieno nimi. Lisäksi hintaa 1700 ja jalostuksessa käytetty hyeenaa(ko)? Jepjep. Lisäksi kuvia on lähinnä koirien hampaista, eikä sellainen oikein herätä luottamusta meikäläisessä, että ottaisin milloinkaan tuollaista koiraa vaikka jotain räyhäkämpää tapausta etsisinkin. Ketään en nyt täällä halua arvostella, lähinnä tuo kasvattaja ihmetyttää.
tuota..en tainnu ymmärtää tätä nyt..sekarotuisia?avaruudestako kaikki dobermannit,sussarit,pinserit,molossit jne ovat tupsahtaneet vain yhtäkkiä:D vai herrat risteyttänyt susia ja ties mitä ;) ja ainoastaan sanoin että raimolta kannattaa udella jos kyseinen rotu rupeisi kiinnostaa,kun kerran täällä suomessa noita ei pahemmin muita aktiivisia kasvattajia tunnu olevan..en hakemaan koiraa ranchilta.

Jep, kyllä tiedän että uusia rotuja luodaan risteyttämällä, mutta ei tuo käsittääkseni ole mikään virallinen rotu missääni, eli puhtaasti sekarotuisen asemassa ja niistä pyydetään noin hirveästi rahaa. Muutenkin kyseiseen risteytykseen käytetyt rodut ei herätä mitään erityistä luottamusta itselläni siihen, että kyseinen rotu antaisi erityisen paljon maailman koirarodustolle. Enkä minä ymmärrä sitäkään että miksi pitää yrittää kehitellä väkisin uusia rotuja, kun kerran samaan käyttötarkoitukseen on rotuja kyllä. Mutta, tarkoitukseni ei ollut ruveta tästä vääntämään, esitin vaan huomioni, joka voi olla toki väärässäkin, noista em. mastiffeista. Etkä tosiaan kehottanutkaan minua sieltä pentua hankkimaan, enkä minä halunnut ketään kohtaan täällä hyökätäkään tuolla arvostelulla, kuten sanoin esitin huomion. Että piis vaan, ennenkuin täällä syttyy sota jne. :D

Mikä helvetti tolla koiralla on. Onko tässä joku johtajuusongelma vai mikäperkele. Haukkuu välillä 15 min ihan tyhjää, haukkuu kun ei anneta huomiota, haukkuu kun annetaan huomiota, haukkuu kun kielletään, haukkuu kun palkitaan hiljaisuudesta. Haukkuu välillä vitusti.
Kun ei anneta huomiota, niin lyö maate vähäks aikaa, mutta heti kun kuulee jonku äänen jostain, niin samantien räjähtää murisemaan ja ärisemään. Ei ole agressiivinen, mutta ei tässä perkele mitään syytä keksi, muu kuin johtajuusongelma. Kuitenkin vasta 4.5 kk pentu, että kokeileeko tuo rajojaan nyt?

Suositut

Back
Ylös Bottom