Yleinen lemmikkikeskustelu

Miten oletta opettaneet koiran kulkemaan hihnassa, poijanmulli lyö perseen kenttään ja katteleen siihenmalliin että tuonne ei mennä. Olen joko houkutellut tai vetänyt väkisellä. Älyttömän kovapäinen kaveri kyseessä, ei tyhmä vaan kovapäinen. Paikka komentokin pitäisi saada jollakin keinon taottua takaraivoon.

Koiralla ikää 10vko, joko sen pitäisi alkaa oppimaan jotain ??:rolleyes:

Sanokaas jotain vaihtoehtoja koiralla kusipaperiksi kun toi tykkää niin repiä noita sanomalehtiä nykyään. Aikanaan teki sitä mutta loppui kun teipattiin paperit maahan. Nyt se taas aloitti ja osaa jo rikkoa sen paperin ja repiä teipin lattiasta. Onko noita jotain sellasta materiaalia mikä ei menis rikki, vaikka jotain pestäviä tjsp?

Pyyhe? Tai mikset kiellä repimästä? Meilläkin pentu yrittää aina repiä mutta ei muuta kuin terävä EI! ja lehti saa olla. Jos Ei! ei mene perille niin ei muuta kuin sanomalehti tötteröstä napautus nokkaan ja samalla EI! käsky. Meillä ei tuo elukka vielä osaa etes nimeään mutta tietää mitä tehdä kun Ei! kuulee

Joo haistakaahan pitkä vittu , tarvii vielä vittuilla että kissa naruun, vittuu joku laki!

Maalla asutaan ja täällä kaikkien kissat vapaana eikä liikennettä ole paljoa.

En minä sen kummemmin tuomitse, aivan samallailla meillä kotona maalla kissat vapaana mutta silloin pitää tietää riskit.
Jos lemmikistään ei halua luopua ennenaikojaan niin silloin ei vapaana pidetä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sen kissan ulkona pitämisen ymmärtää terveellä järjellä ajatellen, mutta fakta on silti ettei se ole yhtään sallitumpaa kuin koirankaan vapaana pitäminen. Laissa puhutaan yleisesti koirista, esim ettei koira saa tulla mukaan ruokakauppaan omistajansa kanssa. Lakia luetaan ja käytetään siten, että koira tarkoittaa mitä tahansa lemmikkieläintä, oli kyseessä sitten gerbiili tai norsu. Lemmikin koolla ja ulkonäöllä ei siis ole merkitystä; naapurin rouvan pikku Fifi ei pääse kauppaan sisälle, vaikka onkin "niin pieni ja viaton".

Laki on sama kaikille, asuit sitten Helsingistä tai Lapissa porojen keskellä. Niin kauan kuin olet Suomen rajojen sisäpuolella, laki pysyy samana. Yhtälailla, jos naapurin maajussi päästelee 30km/h alueella 150km/h, on hän vastuussa omista teoistaan. Jos naapuri taas keksii maalata graffitin kyläkaupan seinään, on hän niinikään vastuussa teoistaan, vaikka maalla asuukin. Vaikka sitä lakia onkin aina niin kamalan ikävä noudattaa, on tällaisessakin tapauksissa kyse myös oman lemmikin elämästä, ei vain jonkun keksimistä pykälästä jossain helvetin isossa kirjassa. Ajattele sitä vaikka turvavyön kiinnittämisenä autoa ajaessa; lain noudattaminen edistää myös omaa sekä muiden terveyttä.

Sellaista tänään. Eipä mulla tässä muuta, jatkakaa.

Kauniita kissoja ilkka! Melkoinen eläintarha sulla tosiaan :D

Pyyhe? Tai mikset kiellä repimästä? Meilläkin pentu yrittää aina repiä mutta ei muuta kuin terävä EI! ja lehti saa olla. Jos Ei! ei mene perille niin ei muuta kuin sanomalehti tötteröstä napautus nokkaan ja samalla EI! käsky. Meillä ei tuo elukka vielä osaa etes nimeään mutta tietää mitä tehdä kun Ei! kuulee

Ei tuo pirulainen nykyään tee muuta kuin jää ehkä hetkeksi ihmettelemään meteliä jos tota kieltää kovaan ääneen. Pureskelee myös ajoittain jotain lahkeita tai sormia eikä siinäkään tunnu kieltäminen auttavan. Jos sitä taas koittaa tuuppia pois niin se vaan innostuu "leikistä". Kerran vahingossa tuuppasin vähän turhan kovaa ja osui seinään ja vingahti, se rauhotti hetkeks. Ei kyllä tee mieli alkaa sitä väkivalloin alkaa opettamaan tavoille.

Koiralla ikää 10vko, joko sen pitäisi alkaa oppimaan jotain ??:rolleyes:

Se on kyllä niin vauva vielä, etten itse odottas asioiden sisäistämistä ihan heti. Käyttäsin käskysanoja silti normaalisti, mutta ei kannata odottaa, että pentu niitä tajuaa vielä. Vastahan se on asettunu taloksi ja tutustuminen on kesken kotiin ja ympäristöön. Kuhan suurin ihmetys ja innostus häviää, siitä sitten pikku hiljaa opettaa käskyn kerralla. Vaikka sen ymmärrys asioihin vielä on niin ja näin, silti pitää selvät rajat ja toimintamallit. Siinä se saattaa oppia ja hoksata asioita ihan itsestäänkin sitten ilman sen suurempaa opettamista...
Esim. itse en ole joutunut mitenkään varsinaisesti opettamaan koirilleni istumista ja maate menoa tai "Odota" ja " Näytä" käskyjä, ne vaan hoksattiin siinä jossain vaiheessa...

Onnea uudesta perheenjäsenestä :)

Onnea uudesta perheenjäsenestä :)
Tästä on onni kaukana. PRKl.

Massa 10vko ja 1pvä. Eilen paino 11.8kg yhäkin kasvaa vähän liian nopsaa

Liitteet

• massa3.jpg
    massa3.jpg
    218,6 KB · Katsottu: 662
Ei tuo pirulainen nykyään tee muuta kuin jää ehkä hetkeksi ihmettelemään meteliä jos tota kieltää kovaan ääneen. Pureskelee myös ajoittain jotain lahkeita tai sormia eikä siinäkään tunnu kieltäminen auttavan....

Mulla oli toinen koira pentuna kova näykkimään, mutta oppi pois ko aina anto suuhun lelun. Heti ko alko touhuamaan jotaki kiellettyä, ni herätti sen huomion lelulla ja se lopetti sen. Tiukka " Ei" ja joku oma lelu suuhun....

En siis ole mikään ammattilainen näissä asioissa, kerron vaan mitkä keinot minulla on tehonnut pentujen kanssa :)

Tästä on onni kaukan. PRKl.

Äläs nyt :) Vaikka itse kaksi pentua kasvattaneena tiedän tunteen! Ja nyt olenkin sitä mieltä, että koiranpennut on kivoja, muttei se pentuaika kyllä ole mitään parasta aikaa koiran kanssa. Toisen kanssa sai taistella kokonaisen vuoden kaikista asioista, kauhean itsepäinen ja vaativa. Malttia vaan. Muistaa, että nyt ko jaksaa toimia ja opettaa, ni sitä helpompaa on myöhemmin! Ja se side sinun ja koiran välillä palkitsee loppujen lopuksi :)

Sanokaas jotain vaihtoehtoja koiralla kusipaperiksi kun toi tykkää niin repiä noita sanomalehtiä nykyään. Aikanaan teki sitä mutta loppui kun teipattiin paperit maahan. Nyt se taas aloitti ja osaa jo rikkoa sen paperin ja repiä teipin lattiasta. Onko noita jotain sellasta materiaalia mikä ei menis rikki, vaikka jotain pestäviä tjsp?

Pidä ihmeessä paperit, voit kieltää, mutta sanoisin että ohjaa mielummin pureskelu sallittuun. Meillä oli muutaman kerran kans sanomalehdet revittynä kusilammikon keskellä, mutta meni ohi, kun oli tarpeeksi muuta pureskeltavaa ja väsyttävää tekemistä (kongit on ihan mainioita siihen tarkoitukseen!) revitystä sanomalehdestä voi muuten tehdä puuhalaatikon täytettä, ellei oo ihan minisilppua: pahvilaatikko täyteen sanomalehtisilppua ja herkkuja sekaan. Hiukan joo sotkuista puuhaa, mutta taatusti väsyttää kun joutuu etsimään herkkuja. :)
Ja tosiaan jos tuntuu ihan toivottomalta, niin toi pyyhekin on hyvä mitä ilkka_83_ ehdotti.

Paljon vaan sallittavaa pureskeltavaa lattioille, varsinkin kun hampaat alkaa vaihtumaan niin kutisee suu pennulla niin pirusti, että taatusti jäystää kaikkea mahdollista. :)

Itse en ymmärrä sitä että joillakin on kissoja vastaa niin kova viha että niitä ollaan valmiita pyytämään loukuilla,ampumaan tai myrkyttämään vain siksi että tyhmä omistaja pitää kissaansa vapaana. Kissat eivät kaipaa yksistään ulkoilua jos heille ei siihen ole ikinä annettu mahdollisuutta.

Missäkös minä sanon että olen eri mieltä? :) Loukuilla pyytämisessä ei ole mitään vikaa, sillä useinhan irtokissat toimitetaan kyseisellä tavalla eläinsuojiin. Kissat eivät tosiaankaan kaipaa vapaata ulkoilua, ellei niitä siihen erikseen opeta. Jos on mahdollisuus niin ulkotarha tai valjastelut passaa kissallekin oikein hyvin. Tiedän jopa kissoja jotka ovat saaneet saalista vaikka ovat olleet valjaissa. :) Jos pelkkänä sisäotuksena pitää, täytyy kuitenkin pitää huolta että kissalla on tarpeeksi virikkeitä ja tekemistä. Kiipeilypuita, leluja, kissakaveri ja leikittämistä yms. :)

Kissanpyydystys on kieroa bisnestä. Näillä pihapiirien poliiseilla on joku sopimus eläinpyydystyslaitosten kanssa. Hyvin tietävät, että pyydystämänsä kissat eivät ole mitään villiintyneitä kissoja vaan jonkun lemmikkejä. Meidän kylästä elukat lähtee johonkin 50 kilometrin päähän ja se on todella kallis lasku hakea lemmikkinsä pois. Homma on puhdasta vittuilua ja rahastusta. Mulle on ihan sama mikä laki oikeuttaa tällaisen toiminnan, mutta väärin se on.

Kissanpyydystys on kieroa bisnestä. Näillä pihapiirien poliiseilla on joku sopimus eläinpyydystyslaitosten kanssa. Hyvin tietävät, että pyydystämänsä kissat eivät ole mitään villiintyneitä kissoja vaan jonkun lemmikkejä. Meidän kylästä elukat lähtee johonkin 50 kilometrin päähän ja se on todella kallis lasku hakea lemmikkinsä pois. Homma on puhdasta vittuilua ja rahastusta. Mulle on ihan sama mikä laki oikeuttaa tällaisen toiminnan, mutta väärin se on.
Käsittääkseni harva eläinlöytölä ottaa oikeasti villiintyneitä kissoja suojiinsa, jo ihan siitä syystä että ne ovat mahdottomia ja vaarallisia käsitellä, eikä niistä lemmikeiksi ole. Tälläisille kissoille paras ratkaisu on nappi otsaan. Joten luonnollisesti ne eläimet on siellä jonkun kadonneita tai hylättyjä lemmikkejä. Kyllä minä ainakin toivoisin jos oma kissa karkaisi, että joku jaksaisi nähdä sen vaivan, että toimittaisi sen johonkin suojaan, mistä voisin sen hakea. Kuin että jättäisi sen ulos ja en ehkä koskaan löytäisi sitä. Ilomielin maksaisin siitä rahaa. Sehän se niiden suojien pointti ikään kuin on että löytökissat sinne toimitetaan. Eläinlöytölät tekevätkin ihan vitun isoa bisnestä, jos työvoima on pääsääntöisesti vapaaehtoista ja rahat menee löytökissojen ruokaan, eläinlääkäreihin ja vuokriin.

Pidä ihmeessä paperit, voit kieltää, mutta sanoisin että ohjaa mielummin pureskelu sallittuun. Meillä oli muutaman kerran kans sanomalehdet revittynä kusilammikon keskellä, mutta meni ohi, kun oli tarpeeksi muuta pureskeltavaa ja väsyttävää tekemistä (kongit on ihan mainioita siihen tarkoitukseen!) revitystä sanomalehdestä voi muuten tehdä puuhalaatikon täytettä, ellei oo ihan minisilppua: pahvilaatikko täyteen sanomalehtisilppua ja herkkuja sekaan. Hiukan joo sotkuista puuhaa, mutta taatusti väsyttää kun joutuu etsimään herkkuja. :)
Ja tosiaan jos tuntuu ihan toivottomalta, niin toi pyyhekin on hyvä mitä ilkka_83_ ehdotti.

Paljon vaan sallittavaa pureskeltavaa lattioille, varsinkin kun hampaat alkaa vaihtumaan niin kutisee suu pennulla niin pirusti, että taatusti jäystää kaikkea mahdollista. :)
Joo onhan tolla täällä pitkin kämppää leluja pitkälti toistakymmentä, pari-kolme luuta, joku siansaparo ja jossain korvakin. Annoin sille jopa sanomalehdenpalan että saa sen kanssa touhuta mutta hetken päästä piti taas mennä repimään tota kusipaperia. Koitan kyllä saada sen innostumaan jostain haistelujutuista mutta ei tolla kyllä riitä mielenkiinto kovin pitkäksi aikaa ennenkuin alkaa taas pureskelu. Lähtis nyt ne maitohampaat niin toivottavasti rauhottuu pureminen. Jos sen jälkeen jatkuu niin mä muutan jonku verkkoaidan taakse :D

Aika iso osa "kadonneista" kissoista on näitten kissakaappareiden pyydystämiä. Onko se muka oikein pyydystää tavallisia, terveitä kissoja häkillä. Mun mielestä ei. Eri asia olis, jos kissa on jotenkin laiminlyödyn oloinen. Mun mielestä kissat saa kulkea vapaana, ainakin vähän landempana. Meillä on tosin sisäkissoja.

Aika iso osa "kadonneista" kissoista on näitten kissakaappareiden pyydystämiä. Onko se muka oikein pyydystää tavallisia, terveitä kissoja häkillä. Mun mielestä ei. Eri asia olis, jos kissa on jotenkin laiminlyödyn oloinen. Mun mielestä kissat saa kulkea vapaana, ainakin vähän landempana. Meillä on tosin sisäkissoja.

Mä en nyt ihan ehkä tajua sun pointtia? :D Oletko sitä mieltä että eläinlöytölät on lähtökohtaisesti pahasta ja ne on jotain kissadiilereitä, jotka toimittaa eteenpäin varastettuja kissoja rahankiilto silmissä? :D Onko sulla jotain faktaa tuohon, että iso osa olisi joidenkin "kaappareiden" pyydystämiä? Toki siis tätäkin tapahtuu, että naapurit suutuspäissään toimittaa toisen naapurin kissan löytölään. Siinä luulisin kuitenkin olevan takana usein sen, että se naapurin kissa käyttäytyy "huonosti", eli kusee lasten hiekkalaatikkoon tai merkkailee terassille, häiriköi naapurin omia kissoja, ovia ei voi pitää auki kun kissa punkee sisälle yms. Huolimatta puheesta ei kissan omistaja kuitenkaan tee mitään, joten kyllästytään ja toimitetaan kissa löytölään. Tämän minä jopa ymmärrän, vaikkei olekaan omaa kokemusta. Ei toimittajana eikä lunastajana. ;) Tiedän vain useitakin tapauksia, joissa on ollut tälläinen tapaus kyseessä ja minusta ei ole oikein, että kissojen kuuluu saada häiriköidä ilman että siihen puututaan. Ei minuakaan häiritse jos joku kissa kulkee meidän pihan poikki tai aidalla istuksii aika-ajoin, mutta jos se alkaa käyttää meidän terassia vessanaan tai kiusaamaan meidän kissoja omalla pihallaan, niin sori vaan vieras katti, mun mitta tulee joskus täyteen. Irtokissa on irtokissa kotipihansa ulkopuolella, joten sen saa luvalla toimittaa suojaan. Valitettavasti, tai ehkä ei. Ei minusta kuitenkaan niin saa tehdä, että kauhistellaan naapuria kun se julmasti päästää kissansa ulos ja sitten mennään se nappaamaan salaa, raukka. Eihän nyt tokikaan. :)

Sitten kai voi olla niitä jotka pelkkää ilkeyttään myrkyttää ja tappaa naapurien kissoja ja sitä minä en hyväksy enkä toki pelkkää ilkeyttään loukuttamistakaan, mutta en oikein jaksa uskoa että joku kissanvihaaja jaksaisi nähdä vaivaa toimittaa kaikki naapuruston katit johonkin löytölään, vain siksi ettei tykkää niistä. Ne on sitten niitä jotka ampuu tai myrkyttää.

Enkä minä myöskään usko että terve kissa menee mitenkään rikki yhdestä loukusta. Kyllähän se kissa on pakko sinne löytölään jotenkin toimittaa jos tarve vaatii, eikä kissat anna kiinni usein vieraille.

Mun käsittääkseni ne löytölät eivät ole mitään sairastupia mihin toimitetaan vain huonokuntoiset eläimet. Kissa voi olla pitkäänkin hyväkuntoisen näköinen vaikka sillä ei ole omistajaa, jos se osaa saalistaa ja sillä on joku tallin ylinen missä nukkua talvella. Kesällä ei tarvitse edes sitä ylistäkään, mutta jos ei talven tullen ole suojaa, ne kuolee sinne ulos.
.
Kissoja hylätään kyllä ihan mielettömät määrät vuosittain, eikä tarvitse olla mitään kaappareita siihen, että löytöeläinkodit pullistelee aina syksyisin.

Edit: Niin ja sen verran huomautan, että minustakaan ei se ole kissojen vika jos omistajat ne ulos päästää, eikä välitä kissan mahdollisista tekosista. Se eläinlöytölään toimittaminen ei nyt kuitenkaan ole minun listoillani verrattavissa myrkyttämiseen tai ampumiseen. Niinkuin sanoin, jos omani karkaisi toivoisin sen mieluummin toimitettavan johonkin löytölään, kuin että minä joudun sitä viikkotolkulla etsiä metsistä ja pihoilta, enkä ehkä sittenkään löytäisi.

Jos jonkun kadonnut rakas lemmikki kisu löytyy elossa ja terveenä löytöeläin tarhasta,niin ei voi olla kuin onnellinen hyvästä tuurista. Eritoten vähän landempana.
Itse olen "kissaihmisiä",mutta ymmärrän kyllä toisenkin näkökannan aiheeseen.

Mun mielestä sama asia kun joku pöllis sun auton ja sit sanois et oisit tyytyväinen et otin sen huostaan tosta pihalta mistä kuka vaan ois voinu sen viedä. Meillä oli kissa reilu 10 vuotta ulkokissana ja hyvin pärjäili kun ei missään kaupungissa asuttu. Kerran oli 2 viikkoa kateissa, laitettiin ratioon ilmoitus niin tuli joku 30 minsaa sen ilmoituksen jälkeen kotiin.

Miten oletta opettaneet koiran kulkemaan hihnassa, poijanmulli lyö perseen kenttään ja katteleen siihenmalliin että tuonne ei mennä. Olen joko houkutellut tai vetänyt väkisellä. Älyttömän kovapäinen kaveri kyseessä, ei tyhmä vaan kovapäinen. Paikka komentokin pitäisi saada jollakin keinon taottua takaraivoon.

Kaverilla oli pentunsa kanssa tuo sama ongelma pitkään. Ratkaisu oli se, että kaveri alusta asti päätti selkeästi, että mennään, ja sitten mentiin, koira laahasi maata perässä. Tätä jatkui muutaman viikon, sitten pentu tajusi ettei kannata hangotella vastaan. Nyt sujuu ihan mainiosti. Mutta kyllä noi osaa olla itsepäisiä.

Ei tuo pirulainen nykyään tee muuta kuin jää ehkä hetkeksi ihmettelemään meteliä jos tota kieltää kovaan ääneen. Pureskelee myös ajoittain jotain lahkeita tai sormia eikä siinäkään tunnu kieltäminen auttavan. Jos sitä taas koittaa tuuppia pois niin se vaan innostuu "leikistä". Kerran vahingossa tuuppasin vähän turhan kovaa ja osui seinään ja vingahti, se rauhotti hetkeks. Ei kyllä tee mieli alkaa sitä väkivalloin alkaa opettamaan tavoille.

Ootko kokeillu suihkupulloa? Meillä se tehostaa käskyjä vieläkin. Jollei ekasta kerrasta usko, suihkaus. Nykyään pelkän pullon koskeminen riittää. Ja aika hyvin totellaan jo muutenkin.

Tohon puremiseen. Menee todennäkösesti ohi. Meillä purtiin koko ajan pentuaikana, kielsi tai ei. Purtiin kun yritti silittää, pukea takkia, iahn mitä vaan. Ajattelin että tuleeko tästä ikinä koiraa. Sitten kasvettuaan loppu ihan yhtäkkiä. Lenkillä teki pienenä sellasta, että pyrki nappaamaan lahkeesta kiinni. Otin kunnon lehtevän oksan ja näpäytin välittömästi kuonolle (siis en kovaa, mutta niin että hätkähti) ja se näykkiminen loppu äkkiä siihen. Tsemppiä!

Ootko kokeillu suihkupulloa? Meillä se tehostaa käskyjä vieläkin. Jollei ekasta kerrasta usko, suihkaus. Nykyään pelkän pullon koskeminen riittää. Ja aika hyvin totellaan jo muutenkin.

Täällä taas suihkepullon käyttö villitsi entistä enempi vaan, hauska leikki :D On ne vaan semmosia.....Tarvii vaan koittaa useempia keinoja, kyllä se teille sopiva löytyy. Jaksamista vaan.

Äläs nyt :) muttei se pentuaika kyllä ole mitään parasta aikaa koiran kanssa.

Juu ei tosiaan ole ja sama pätee lapsiin vaikkei lapssista kokemusta olekkaan niin kuullut.
Tuo pentu aika menee koiralla niin mielettömän nopeasti vaikkei välttämättä siltä tuntuisikaan sillä hetkellä. Mutta vaikka pentu vaihe on lyhyt niin s eon niin helvetin tärkeä. Muovaa aika pitkälti mitä koira on myöhemmin. Toki myöhemmtä asiat vaikuttaa myös mutta silloin esim. asia jota koira pelkää on paljon vaikeampi saada otuteltua kuin pentuna jne.

Meillä toimi koiran näykkimiseen loppujen lopuksi ainoastaan se, että aina kun otti käteen tai jalkaan kiinni, niin kohde päästi vingahduksen/uikutuksen eli matki toista pentua. Koira säikähti ja alkoi hyvitellä nuolemalla, näykkiminen loppui siihen. Kannattaa käsittääkseni kitkeä jo alussa pois, ettei vahingossakaan vahvista sitä puremisviettiä. En myöskään ole ammattilainen, mutta näin meillä.

Sanomalehteä laitoin lattialle ainoastaan kun koira jäi yksin, muuten opeteltiin alusta asti käymään pihalla. Oli aina ihana yllätys tulla töistä kotiin ja löytää ne kusipaperit revittynä ja riepoteltuna ymäpäri kämppää... Oman koiran pentuajoissa harmittaa se, että kuuntelin täysin ristiriitaisia neuvoja ihmisiltä ja monessa kohtaa varmaan mentiinkin vikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom