Yleinen lemmikkikeskustelu

Sydän on kuulemma kissoille hyvää lihaa, hinnasta ja saatavuudesta en sitten tiedä. Täytyypi selvittää :)

Sydäntä saa ihan perusruokakaupastakin. Esimerkiksi possunsydämiä saa sieltä kokonaisena. Paloittele ja tarjoa, laita loput johonkin rasiaan ja jääkaappiin. Tai voit vaikka pakastaa osan sydämestä pienissä annospusseissa ja sulateltuna tarjota kisulle. Meillä ainakin ovat ihan hulluna sydämeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leluista laserkynä on kova sana, voi itse löhötä sohvalla ja juoksuttaa kissaa. Niitähän nyt jaetaan kaikilla messuilla ilmaiseksi, jos eläinkaupasta ostaa niin muistini mukaan 6-7 euroa. Myös foliosta rypistetyt pallot on kova sana ja halvaksi tulee. Jos on mahdollista laittaa jonnekin roikkumaan sulkia narun päässä, nekin ovat hauskoja. Kaikissa leluissa, teki ne itse tai osti kaupasta, muista tarkkailla niitä: risat heti roskiin! Itse jos ostan kaupasta leluja, revin niistä yleensä itse irti silmät, korvat yms osat jotka irtoavat helposti. Näin vältetään tukehtumisriski.

Myrkylliset kasvit pois kissa-asunnosta! Lisäksi kannattaa varautua, että multia kaivellaan tai niihin saatetaan jättää "ylläri" :rolleyes:

Pellettejä jos alat käyttämään, osta ne rautakaupasta (samaa tavaraa kuin talojen lämmityspelletti). Maksaa murto-osan siitä, mitä kaupat rokottavat kissan pelleteistä, muistaisin että semmoinen hervoton säkki (olisko 30kg?) maksaa alle pari kymppiä ja meillä on nyt kahdella kissalla kestänyt se ainakin 3kk ellei enemmänkin. Ja todellakin sellainen säleikköpohjainen hiekkis silloin, näin ei mene vielä "priimaa tavaraa" turhaan hukkaan.

Kiipeilypuita olen ostanut vaikka mistä, kannattaa tarkkailla saisiko vähän käytettyjä jostain ja sitten tietty eläinkauppojen tarjouksia. Noita kiipeilypuita voi myös uusia itse kun vaihtaa niihin sen köyden. Yksi hauskaksi havaittu "kiipeilypuu" on lauta, jonka ympärille on kiedottu sitä köyttä ja lauta kiinni niin, että sitä pitkin pääsee kaapin päälle. Ryminä vain käy kun siinä mennään :D Tuo köysi oli kallein osuus (30e), varmaan jostain remonttityömailta löytyisi ihan jämäpaloja.

Ruuat tilaamme zooplus.fi:stä, melko pienistä ostoksista saa jo ilmaisen kotiinkuljetuksen ja ainakin mikrohiekan olen todennut halvemmaksi litrahinnaltaan. On myös kätevä ostaa kerralla iso satsi ruokia tuolta, ei tartte joka kauppareissulla muistaa ostaa murkinaa. Raksujen jatkuvassa saannillaolossa kannattaa olla tarkkana, lihosmisriski jos kissa on ahne. Toki pienokainen kasvaa ja tarvitsee ravintoa, mutta jatkoa ajatellen kannattaa tarkkailla. Meillä tuli toiselle kissalle läskituomio, kun se syö kuin pieni hevonen! Ei voi olla jatkuvasti ruokaa saatavilla. Toki yksin oleva kissa voi paremmin säännellä syömistään, kun ei ole pelkoa että joku toinen söisi ruuan naaman edestä.

Onnea uuden pennun kanssa, rajoja ja rakkautta pienestä pitäen :)

Mun kollit syö kans eläinkaupan raksuja, ostan niille 10 kg säkin kerralla, jossa kilohintakin jää alhaisemmaksi. Kiipeilypuu on itse tehty mutta nyt olis tarkoitus ehkä ihan ostaa, ainakin se pitäis uusia, enkä ole jaksanut sitä vielä tehdä. :D Samoin minulta löytyy tuollainen kalliimpi harja mutta on ollut ihan ehdoton pitkäkarvaisen kissan kanssa, nyt kun sen viimein hankin.

Olen viimein hankkinut kuivausrummun ja myös uudemman imurin. Eli siivoustarvikkeisiin voi myös varata rahaa. Ainakin mulla on ongelmana liinavaatteiden karvoittuminen. Ennen oli opiskelijakämpän pesutuvalla kuivausrumpu ja kyllä se oikeasti auttaa. Nyt siis oma hankinnassa.

Molemmat katit on leikattuja. Ne ovat sairastelleet lekuriin asti olemattomasti, vaikka molemmilla omat vaivansa ovatkin. Rokotukset on ja madotus 2x vuodessa kun eivät juuri pihalla ole.

Kannattaa myös huomioida, että kotona voi tavaroita ja johtoja mennä rikki (ainakin omat pojat popsi aikoinaan piuhoja..). Materiaalit kannattaa valita siten, että kissa ei niistä kauheasti perustaisi. Mulla on sellaista alcantaratyylistä verhoilua huonekaluissa (mikrokuitukangas), se on tosi hyvä. Sohva on karheaa kangasta ja se kyllä kelpaa siinä missä kiipeilypuukin. :D

Kenelle tahansa ensimmäisen lemmikin hommaajalle vinkki: kannattaa jemmata kassaan eläinlääkärirahaa jonkin verran kaiken varalta, varsinkin jos rahat on tiukassa kannattaa säästää etukäteen hätätapauksia varten ettei elukka jää sitten hoidotta kun jotain tapahtuu.
Itse olen joutunut tekemään kissojen kanssa useamman äkillisen usean satasen hätäkäynnin eläinlääkärillä, Meillä on ollut on ollut mm. korvatulppa jumissa kurkussa, verta kusessa(virtsakiteet), hellalla poltetut etutassut, sijoiltaan menevä polvilumpio yms. Onneksi kaikki ongelmat on selätetty tähän asti! Ei tarvitse olla kummoinenkaan vahinko kun sataset paukkuu eläinlääkärin vastaanotolla.

Kissan ostajaa neuvoisin myös perehtymään ravintoasioihin hyvin. Se ei riitä että sille kaataa aamulla aina kupin täyteen marketin paskanappulaa.

Pistetääs nyt pari kuvaa meiän kateista :D

Vlade:

http://www.aijaa.com/v.php?i=6782592.jpg

Juno (oikea nimi juniori) ja Vlade

http://www.aijaa.com/v.php?i=6782593.jpg

Toisessa kuvassa kuten näkyy katit suorastaan rakastaa toisiaan (pentu ja emo), mutta nyt tilanne on se että iso kissa sähisee/kähisee melkein aina nähdessään pikkukatin ja pikkukatti ärsyttää isoa kattia esim. hyppäämällä niskaan aina kun isolla kissulla silmä välttää :D

Itsekin olen nyt kahden 6 kuukauden ikäisen kollikissan omistajana miettynyt aika paljonkin noita ruokahommia. Kotona (maalla) kissoille on syötetty markettiruokaa, joten itsekin aloin automaattisesti ostamaan markettiruokaa noille kahdelle iiviölle. Latzin märkäruokaa ja Friskies kuivaraksuja ovat nyt saaneet, ja turkit ovat niin kiiltävät pojilla kuin olla ja voi, ja painokin on noussut tasaisesti. Olen myös kokeillut eläinkaupan ruokia, mutta en koennut niiden olevan sen kummoisempia (ja iiviöiden kommenttikin taisi olla 'jaa, ruokaa'). Eli en ole täysin vakuuttunut tästä markettiruoka vs. eläinkaupan ruuat vastakkainasettelusta.

Kissa tosiaan tarvitsee säännöllisen ruokkimisen, märkäruokaa annetaan meillä 3 kertaa päivässä ja muulloin on sitten raksuja aina tarjolla. Lisäksi välillä annetaan kissojen nameja.

Kissa kannattaa heti pentuna totuttaa pelletteihin, huomattavasti kätsympiä kuin hiekat (varsinkin jos sijoittaa siellä ritilävessaan), ainoa vaan että meidän iiviöt ovat keksineet käydä poimimassa laatikosta pellettejä, sitten leikkivät niiden kanssa ja jemmaavat mattojen alle. :D Väillä sitten pelletti heitetään myös vesikuppiin...

Just luin jostain (miten se on aina jostain...), että kookosöljy on kissoillekin hyväksi turkkia ajatellen. Olikohan annostus 1 teelusikallinen viikossa. Meillä toinen lipittää ihan innoissaan, mutta toiselle täytyy sipaista turkkiin että menee alas. EDIT! Netistä löytyi ohjeistu 1 teelusikallinen jokaista 5kg kohti. Sitä ei mainittu kuinka usein..

kirsikkatomaatt: Tarkistitko nimenomaan ruuan sisältömerkinnät, että olivat lähes samaa kamaa ruokakaupan ja eläinkaupan tuotteet? Kyllä tuo ruokahomma tuntuu olevan yks viidakko, tarkemmin täytyy syynätä kissojen ruuat kuin omat. Vitsi jos saisi kunnon pakastimen ja auton, niin hakisi teurastamolta ihan aitoa lihaa. Itseäni arveluttaa nuo muonat ja märkäruuat ja niiden sisältämät sokeri, väri- ja säilöntäaineet. Nykyisellään mennään niin, että pyrkii ostamaan erilaisia märkäruokia, niin josko siinä edes joku olis sitten ravintoarvoiltaa edes kelvollinen... Hyvin kyllä kaikkia uppoaa kissoihin, että sen puolestakin voisi siihen barffaukseen mennä jahka rahaa (ja auto) joskus tulee..

Just luin jostain (miten se on aina jostain...), että kookosöljy on kissoillekin hyväksi turkkia ajatellen. Olikohan annostus 1 teelusikallinen viikossa. Meillä toinen lipittää ihan innoissaan, mutta toiselle täytyy sipaista turkkiin että menee alas.

kirsikkatomaatt: Tarkistitko nimenomaan ruuan sisältömerkinnät, että olivat lähes samaa kamaa ruokakaupan ja eläinkaupan tuotteet? Kyllä tuo ruokahomma tuntuu olevan yks viidakko, tarkemmin täytyy syynätä kissojen ruuat kuin omat. Vitsi jos saisi kunnon pakastimen ja auton, niin hakisi teurastamolta ihan aitoa lihaa. Itseäni arveluttaa nuo muonat ja märkäruuat ja niiden sisältämät sokeri, väri- ja säilöntäaineet. Nykyisellään mennään niin, että pyrkii ostamaan erilaisia märkäruokia, niin josko siinä edes joku olis sitten ravintoarvoiltaa edes kelvollinen... Hyvin kyllä kaikkia uppoaa kissoihin, että sen puolestakin voisi siihen barffaukseen mennä jahka rahaa (ja auto) joskus tulee..

Niistä sisältömerkinnöistä ei ota mitään selvää. :D Saisvat tolla samanlaiset kun nykyää ihmisen sapuskoissa, niin olisi paljon helpompi verrata. Mutta nykyiset ruuat kun pojille maistuvat, turkki kiiltää ja kasvavat hyvin eikä hiekkalaatikolla mitään ongelmia ole niin ainakin nyt pärjätään sinne 12 kuukauden ikään asti. Penturuokiahan on nimittäin huomattavasti vähemmän tarjolla, mutta on sitäkin spekuloitu että onko penturuuat vain markkinointikikka...

Oon tässä koko viikon ihan täpinöissä odotellu kasvattajalta ilmoitusta et pennut olis syntyneet!! Laskettu aika olisi maanantaina mutta kasvattaja veikkasi, että viikonloppuna syntyisi!! Tanskandoggi on siis tänne tulossa!!=) :rock:

loistava valinta, itsellä hyörii myös nurkissa kaksi tanskista :) kuten joku viisas joskus sanoi, ennen minulla oli rahaa, aikaa ja ystäviä, nyt minulla on tanskandoggi :D

Edit: kuva meidän neitosista

^Tuo on erittäin hyvä linkki. Itse olen joskus suunnitellut siirtyväni kissojen kanssa täysin kotiruoka (siis kissojen kotiruoka, ei ihmisten) ja raakaravintolinjalle. Toinen noista kateista on kuitenkin niin addiktoitunut noihin napsuihin, että sitä on ollut mahdoton siirtää em. ravinnolle. Kaksi vuotta yritin, turhaan. Parasta on kun pentuna ne opettaa syömään monipuolisesti, niin ei tule niitä ongelmia sitten aikuisena.

Kannattaa kyllä oikeasti tutustua hieman tuohon ruokintaan lukemalla vaikka noita ipsitillan sivuja. Turkin kiiltävyys ei ole ainoa mittari, kun ruokinnan sopivuudesta puhutaan. Paskasta sen parhaiten näkee. Omat kissat meille tullessaan saivat kärsiä tietämättömyydestä, eli marettiruokia söivät. Kakat olivat julmetun kokoisia, löysähköjä, sottaavia (niin laatikkoa kuin kissan peppukarvoja) ja erittäin haisevia. Kun siirryimme laadukkaaseen ruokaan, nämä ongelmat hävisi. Kyllähän se paska aina paskalta haisee, mutta nyt se ei koko kämppää saastuta, lähinnä vaan vessalaatikon läheisyydessä haiskahtaa. Kakat on pieniä, kiinteitä eikä kissa sotke itseään.

Marketista saa huonoja märkäruokia, ok märkäruokia ja ihan hyviä märkäruokia, jos niitä tahtoo syöttää. Merkki ja hinta ei välttämättä korreloi laadun kanssa, sillä nimittäin Pirkan gourmet vuoat on esim. huomattavasti parempaa kuin yksikään friskiesin tai latsin märkäruoka. Ravintoeselosteesta sen näkee mitä tuote sisältää. Marketista en yhtäkään nappulaa syöttäisi kissoille. Kaikissa aivan liikaa vehnää ja väriaineita. Aineita joilla lähestulkoon sataprosenttinen lihansyöjä, ei tee yhtään mitään. Liika vilja ei ainoastaan tee ruokaa kissalle turhaksi, vaan aiheuttaa sairuksia kuten ylipainoa ja virtsakiviä. Kyllä eläinkaupankin nappuloissa on sitä viljaa, mutta se on yleensä muuta kuin vehnää, sekä lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita on paljon enemmän. Nämä olisi hyvä olla ensimmäisenä mainittuna tuteselosteessa. Näissä myös voi verrata sitä, että kun kissa syö ravintorikkaampaa ruokaa, se syö sitä vähemmän kuin ruokakaupan köyhiä nappuloita. Näinollen ruokintakuluissa säästyy. Lisäksi myös noiden puolenkilon kissanraksupussien kilohinnat on ruokakaupassa ihan törkeät. Eli tietämättään muka halvalla pääsevät, maksavat tyhjästä aivan liikaa.

Kissoille pari yksinkertaista lelua:
Kuitit, paperit rypistettynä palloksi
Jotkin pehmolelut (esim. täälläpäin on homer simpsonilla aivot näkyvis :D)
kärpäslätkä (tarvitsee heiluttajan)
pallot (sulkapallo on usein hauska), pullonkorkit
laser osoittimet

Kun kissa kiipeilee kiipeilypuussa niin se on aina hauskaa, välis saattaa vähäsen tomähtää kun kissa hyppää tason/puun ohitte tai ei saa siitä kiinni :D
Tälläinen meillä joskus ollut (siis että pari tasoa, 1 tollanen "koppi" ja 1-2 puuta ja jotakin lankunpätkiä, itsetehty) ja kyllä oli kissoilla hauskaa: http://www.tassutalli.com/tassushop/images/uploads/Linna.jpg

Jossain vaiheessa sitten ymmärrät kyllä paljonko WC-paperirullassa on sitä paperia. :D

+ jos hankit pennun niin tuki kaikki kolot mitä kämpässä on jollain, meillö kerran meni kissa kaapin alle (oli koko 5x5cm) ja sai odottaa, että tuli pois.

Ja tarkkana sen kiipeilypuun kanssa jos on seinässä kiinni. Mä en usko että isännöitsijälle menee läpi, että katonrajasta on tapetti lähtenyt itsestään..

Musta vähän tuntuu, et isännöitsijää ei hirveästi kenenkään tapetit kiinnosta.

Pois muuttaessa kyllä jotakuta kiinnostaa jos kämpässä on tapetit revitty..jos siis vuokralla asustelee.. Ja tämän kissanpennun ostaja puhui opiskeluista, niin oletin että asuu silloin vuokralla.

Meillä on huushollissa 2 kissaa. Noin 8 vuotias pienikokoinen naaraskissa ja sitten noin 5 vuotias isokokoinen pitkäkarvainen kollikissa. Molempia on leikattu eläinlääkärillä.

Naaraskissa on todella säikky kaikelle ja kaikille paitsi muille perheenjäsenille, jos joku vieras tulee kylään niin on melkoinen ihme jos kissa uskaltaa näyttäytyä samassa huoneessa. Mutta muuten se on todella kiltti ja kiva, se tulee lähes aina syliin tai minne sitä ikinä kutsutaankin ja jos istuu kotosalla niin siitä on aina seuraa.
Kollikissa on kyllä yksi hienoimmista ja isoimmista kissoista mitä olen nähnyt, painoa taitaa olla 8-9kiloa :). Se ei pelkää juuri mitään muuta kuin pölynimuria, vaiika naapurin koira haukkuu sille muutaman metrin päästä se ei paljon välitä, ja jos tulee autolla pihaan niin se ei kovin herkästi siirry vaikka istuu siinä mihin autolla pitäisi päästä ajaamaan. Se on melko laiska tapaus se ei tee juuri muuta kun syö ja nukkuu.

Ruokailut meillä on järjestetty sillä tavalla, että niillä on aina saatavilla kuivamuonaa jota saavat syödä milloin haluavat ämpäristä. Isä on kova kalastaja ja metsästäjä joten kissoille on usein myös tarjolla kalaa ja lihaa.
Kesäisin meillä on aina joku ikkuna auki josta kissat pääsevät kulkemaan miten haluavat. Kylmemmillä ilmoilla kun ikkunat ovat kiinni niin ne osaavat kyllä ilmoittaa milloin haluavat ulos, ja kun ne haluavat sisälle niin ne hyppäävät ikkunalaudalle.
Kun kissat olivat pieniä niin niillä oli käytössään wc, pesuvati jossa oli leikeltyä sanomalehteä (olivat liian kranttuja hiekalle).
Leluista laserkynä on kova sana.

Tekisi mieli hankkia kissanpentu, ovat niin kivoja kun ovat vielä pieniä ja leikkisiä.

No täällä tilanne on asunnon suhteen siinä mielessä hyvä, että olen juuri muuttanut enkä omista edes sohvaa. Pari pöytää(yksi matala jonka päälle kissakin varmaan pääsisi, toimii pääasiassa vaatetelineenä :D) ja tuolia, muutama patja(en edes omista sänkyä, melko karua) ja jotain pientä sälää, mutta tyhjää tilaa on aika paljon. Sen voisi hyvin täyttää hiekkalaatikolla, kiipeilytelineellä ja ruokkimapaikalla. Reikiä ja koloja ei ole ja yksiön neliöt on jaettu melko järkevästi, niin että kissan voisi koulupäivän ajaksi sulkea pois olohuoneesta(ja sille jäisi silti kaksi pienempää huonetta käytettäväksi) ettei se pääse riehumaan tai joudu hankaliin tilanteisiin yksinään. Kasveja täällä ei bonsaipuuta lukuunottamatta ole, eli ainoat piilotettavat tavarat olisi tietokoneen johdot.

Noihin ruokajuttuihin pitää perehtyä tarkemmin. Periaatteessa haluaisin tarjota kissalle vain lihaa ja pieniä täydentäviä ruokia(varmaan joku monivitamiini) ja herkkupaloja, mutta en usko että pystyn tarjoamaan sille enempää lihaa kuin itsekään saan :D kaikki raksut ja naksut olis tosi käteviä kun niitä vois vaikka jemmata reiälliseen pulloon ja antaa kissan itse 'saalistaa' ruokansa sieltä ulos, mutta en ole ihan varma kaikista noista vehnähiilarimössöpalloista mitä suurin osa noista ruoista pikaisen selailun jälkeen näyttää olevan.

Lelut sun muut värkit tuskin tulee olemaan ongelma, kissat kun tuntuvat olevan tuntikausia tyytyväisiä pelkän kengännauhan kanssa peuhaamisesta. Ja täällä on vielä tapetitkin ennestään hieman rähjäiset, enkä muutenkaan pistäisi pahitteeksi vaikka ne saisivatkin kyytiä. Suurin menoerä taitavat olla nuo erilliset tarvikkeet; hihna/valjaat(tai mitä ne onkaan nimeltään...), ruokakipot(ei vissiin kovinkaan kalliita), design wc jota koristaa picassot ja kreikkalaiset patsaat, kiipeilyteline(varmaan melko helppo koota itse halvoista materiaaleista mielikuvitusta käyttäen), harjat ja muut hygieniavälineet, sekä kuljetushäkki.

Vähän nyt harmittaa tää rahatilanne kun uhkaa kiristyä entisestään, mutta katsotaan mitä saan aikaiseksi :)

Ja jotkut kissat hyppivät sitten ovenkahvoihin... Tuli huomattua keskustassa rivitalossa kun olin kaverilla ja ei ketään kotona ja ovi oli auki (onneks on erittäin pieni kylä ja arka kissa).

^ Kun valitset laadukkaan nappulan ja täydennät sitä tuoreella lihalla, kananmunilla ja sisäelimillä (Halvempi liha on usein parempaa kissalle kuin kallis filee), sekä laadukkaalla märkäruoalla jos haluat, on jo aika hyvä ruokavalio saatu koostettua. Parashan olisi jos ei mitään teollista syöttäisi, mutta se vaatii aika paljon perehtymistä ja tietotaitoa, ettei saa mitään puutostiloja aikaan, jos ravintoarvot ja niiden suhteet on pielessä -> paperbone. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos yli puolet päivän ravinnosta on tuoreruokaa, niin ruokavaliota olisi hyvä täydentää vitamiinipillerillä, muistaakseni multicat nimeltään. Kun kissan opettaa pienestä tosiaan syömään monipuolisesti, on se ehkä aikuisena helpompi siirtää vaikka raakaruokavaliolle jos haluaa, ja oma rahatilanne on parempi. Kissat kuitenkin voi elää kaksikymmentäkin vuotta. :)

Jep, tosiaan toi oma rahatilanne on ainoa mikä tässä vähän pidättelee. En halua että tulee vastaan tilanne, jossa en voi valita lemmikille parasta tarjottavaa.

Multicatista lueskelin aiemmin, vaikuttaa aika pätevältä lisältä jota kannattanee alkaa heti pienestä pitäen opettaa syömään. Olen suunnitellut hankkivani kissani eläinyhdistykseltä, joka hoitaa hylättyjä kissoja. Tämä tuonee pieniä lisävaikeuksia, koska kissat ovat hieman vanhempia(haluamani karvakasa on n. 4kk ikäinen) ja melko arkoja, koska niiden elämä ei ole ollut liian helppoa. Saa nähdä miten eri ruokiin(ja ylipäänsä uuteen kotiin ja elämään) totutteleminen onnistuu. Pitää toivoa, ettei kissatalossa ole syötetty niille vain hiilarimuroja.

Asiasta leivänpaahtimeen; miten kissat suhtautuvat yksin kotona olemiseen? Arveluttaa hieman ajatus, että jättäisi uuden tulokkaan alusta asti yksin 5-10h pitkien koulupäivien ajaksi. Toki aktiviteettejä tulisi olemaan ja ruokaa ja herkkupaloja voisi jättää johonkin hankalampaan paikkaan(esim tuo reiällinen pullo) josta niitä saisi pitkin päivää pienellä tonkimisella itselleen, mutta onko se tarpeeksi? Tokihan varmaan kissa nukkuu ainakin osan tuosta ajasta, mutta onko siinä silti liikaa aikaa tapettavaksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom