Yleinen lemmikkikeskustelu

Yleesä siinä missä koirat seljällään ulkona teutaroivat on kusilammikko tai paskakasa tai joku muu löyhkä. En oo varma miks ne haluu haista kuselle ja paskalle. Joskus niitä saattaa kutkuttaakin tms. seljästä, jolloin oma koira ainaki katkarapuilee sisällä matolla.

Muistaakseni kyse on viestinnästä, koira viestittää tällä tavalla muulle laumalle, että on löytänyt jotain mielenkiintoista. Kun ei nuo raukat pysty puhumaan, niin pitää tuoda se haju mukanaan:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka raivostuttavaa :itku:
Minun toinen koiruuteni on nyt keksinyt, ettei hänen kynsiään leikata sitten millään. Ennen se on oikein nauttinut leikkuuhetkistä, eikä mitään ongelmaa ole ollut. Mitään liian lyhyeksi leikkaamista ei ole tapahtunut, joten älytöntä....
Ei auta vaikka kuin heruttelee nameilla tms. Se näyttää olevan aivan hädissään, kun yrittää ottaa kiinni tassusta :wtf: Enkä mä sitä nyt ala pakolla leikkaa, siitä ei tuu ko pahaa jälkeä......

Ei auta vaikka kuin heruttelee nameilla tms. Se näyttää olevan aivan hädissään, kun yrittää ottaa kiinni tassusta :wtf: Enkä mä sitä nyt ala pakolla leikkaa, siitä ei tuu ko pahaa jälkeä......

Mä en jaksa koirien kynsien kanssa herutella, ne leikataan kun ne leikataan. Koiran on parempi oppia siihen, sillä se kuka asioista päättää olen kuitenkin minä :evil:

Edellisen ja nykyisen koiran kanssa sama homma, kynnet leikataan joko nätisti kyljellään maaten tai sitten polvienvälissä kiikissä ollen.

Meillä on kanssa toinen koirista aika tassuherkkä, herra ei sois että yhtään kosketaan.
Toisaalta, sillä on tapana jyrsiä noita kynsiä itse lyhyemmäksi, niin mä en ole kamalasti siihen puuttunutkaan. Mutta mä teen ihan sitä, että saatan rauhallisesti ottaa vaikka takatassusta yhtäkkiä kiinni muuten vaan, ihan vaan osoittaakseni että mä saan ottaa siitä kiinni ja että se ei siihen kuole. Yleensä se snadisti älähtää, mutta jättää asian sitten siihen ja on ihan nätisti.

Toinen ei tykkää yhtään mistään, on niin nuorikin ettei ole ihan tottunut turkin ja kynsienhoitoon. Hirmuisen rimpuilun aloittaa joka kerta, mutta se on niin pieni, että sen pitäminen aloillaan on aika helppoa. Yleensä sekin rauhottuu, kun niitä kynsiä alkaa vaan leikkaamaan.

Kyllä kai ne leikata pystyy, jos painaa maahan ja pakolla leikkaa....Mut se on ihme just, että se on jo reilu pari vuotias ja aikasemmin aina ite kyljellee menny köllöttää ja oikein ojentanu tassuja leikattavaks. Nyt yhtäkkiä onkin niin pelottavaa ja kamalaa mukamas :(
Ja sillä on sen verran voimaa, et jos mä alan sitä väkisin tassusta pitää ja leikkaa, ni sit varmasti sattuu. Se ko vetää kovaa tassuaan pois päin...kyllä mä siltä muutaman kynnen saan napsastua kovalla työllä.
Kyllä tää hoituu ajan kans......omituista vaa tollai muutos käytöksessä :)

^meillä hoituu niin että koira tosiaan maahan makaamaan ja itse siihen päälle niin pysyy tukevasti isompikin koira paikallaan. Oman käden voi vielä osittain tukea maahan ettei saa tassua vedettyä pois. Aiemmin oma koiruuskin arasteli leikkuuta, mutta kun tarpeeksi monta kertaa näytti ettei mitään pahaa tapahdu kun rauhallisesti on paikallaan, niin nykyisin sujuu jo suhteellisen mallikkaasti.

Ongelma on sen sijaan ne kerrostalon rappuset...ulkona mennään rappusia ilman mitään ongelmia, mutta kerrostalon sisäraput..ei sitten millään. Ei o koskaan kaatunut niissä tms ja aiemmin on tullut ne ylös, joskin hiukan arastellen ja hetken tuumaustauon jälkeen, kunnes tuli täys stoppi. Asun eka kerroksessa mutta on siinä parit pienet raput ja rasittavaa kanniskella 25-kiloista koiraa niitä ylös...mitään vinkkejä miten pelon sais selätettyä, kaikki namit jne on kokeiltu ja jopa liukuesteen laittaminen rapuille.

Kyllä se minä meilläkin päätän :)

Juu, mutta kun pariin kertaan annat periksi (esim. kynsien leikkaus), niin ränni on valmis ja johtaa suoraan tunkiolle.

Koirat on vekkuleita otuksia, hyvin yksinkertaisia loppupelissä mutta niille pitää olla tahdikkaan linjakas aina, paino sanalla aina.

^meillä hoituu niin että koira tosiaan maahan makaamaan ja itse siihen päälle niin pysyy tukevasti isompikin koira paikallaan. Oman käden voi vielä osittain tukea maahan ettei saa tassua vedettyä pois. Aiemmin oma koiruuskin arasteli leikkuuta, mutta kun tarpeeksi monta kertaa näytti ettei mitään pahaa tapahdu kun rauhallisesti on paikallaan, niin nykyisin sujuu jo suhteellisen mallikkaasti.

Ongelma on sen sijaan ne kerrostalon rappuset...ulkona mennään rappusia ilman mitään ongelmia, mutta kerrostalon sisäraput..ei sitten millään. Ei o koskaan kaatunut niissä tms ja aiemmin on tullut ne ylös, joskin hiukan arastellen ja hetken tuumaustauon jälkeen, kunnes tuli täys stoppi. Asun eka kerroksessa mutta on siinä parit pienet raput ja rasittavaa kanniskella 25-kiloista koiraa niitä ylös...mitään vinkkejä miten pelon sais selätettyä, kaikki namit jne on kokeiltu ja jopa liukuesteen laittaminen rapuille.

Mulla oli oman koiran kanssa myös isoja ongelmia rappusissa. Jostain syystä yhtäkkiä pentuna loppu rappusissa kävely nimenomaan kerrostalossa. Ne on vaan niin liukkaat verrattuna puuportaisiin ym.. Mä vein paljon muihin rappusiin ja kehuin kun kulki niissä. Ja ajan kanssa, muutettiin kakskerroksiseen rivariin missä sai aluksi kantaa raput yläkertaan. Yhtenä iltana vaan meni ylös. Alas sai yhä kantaa, kunnes taas yksi yö alko menemään ylös ja alas rappuja. Joku vaan päässä napsahti ja voitti pelkonsa. Että aikaa vaan ja kärsivällisyyttä. Niin täällä on pärjätty

Kyllä noi porotarhaajatkin on kohtalaisen sekavaa porukkaa.. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010012110967644_uu.shtml Toisaalta ymmärrän, että onhan se heidän elinkeinonsa ja jotainhan on tehtävä, jos koira alkaa porolaumaa ajamaan tai muuta vastaavaa, mutta ampuu koiran jo valmiiksi haavoittuneen yksittäisen poron luota.. vaikea on kyllä ymmärtää.

"Poronhoitolain mukaan isännättömän koiran saa tappaa, jos se tavataan repimistä poroa." Mikä on isännätön koira? Jos tolla uutisen koirallakin oli gps-panta kaulassa, niin tuskin ihan eksyneestä koirasta on kyse. Ehkä joku pohjoisessa asuva ymmärtää tota hommaa paremmin. Mun puolesta vois lopettaa ton porojen kanssa leikkimisen ja pistää porot vaikka navettaan niinkun lehmätkin..:jahas:

Eihän tästä montaa vuotta ole kun pohjoisessa poromiehet hirttivät metsästyskoiran talutushihnalla puun oksaan.

On kyllä taas paska laki. Tuossakaan tapauksessa koira ei todistetusti ollut purrut poroa, ja silti sen sai ampua ilman seuraamuksia. Itselläkin molemmat koirat ajavat poroa, ja toisen olen joutunut hakemaan porohaukulta kaulapannasta pois, kun koira löysi kolarihirven.

Kokeilin haulla muttei löytynyt mitään... Onko kenenkään elukalla barf-ruokavaliota? Tarkoittaa siis raakaruokintaa, jossa n. 60-80% ravinnosta tulee raaoista luista ja lihasta, loput kasviksista ym. Mua on alkanut kiinnostaa, mutta kuulisin mielelläni muiden kokemuksista. Ilmeisesti tulee aika paljon kalliimmaksi ainakin, kuin kuivamuona + lisukkeet. Kävin parilla koira-forumilla lueskelemassa, toisella ainakin tuntui olevan kovin "nuorta" porukkaa... :rolleyes:

Kokeilin haulla muttei löytynyt mitään... Onko kenenkään elukalla barf-ruokavaliota? Tarkoittaa siis raakaruokintaa, jossa n. 60-80% ravinnosta tulee raaoista luista ja lihasta, loput kasviksista ym. Mua on alkanut kiinnostaa, mutta kuulisin mielelläni muiden kokemuksista. Ilmeisesti tulee aika paljon kalliimmaksi ainakin, kuin kuivamuona + lisukkeet. Kävin parilla koira-forumilla lueskelemassa, toisella ainakin tuntui olevan kovin "nuorta" porukkaa... :rolleyes:

Mulla ei itsellä ole tuota BARFia käytössä, ihan pakastintilan puutteen takia. Lisäksi jollei koiralle ole selkeää omaa paikkaa, missä saa jäystää aina väliin tarvittavia rustoluita, niin en viitsi jatkuvasti mattoja/päiväpeitteitä pestä.

Muutoin tuosta en ole kuullut kuin hyvää, sillä koiran terveyden kantilta se on sata varmasti teollisnappulaa parempi ruokavalio. Käsittääkseni tuo ei hinnallisesti ole kovin kallis. Se, että 3-4vko metsästysreissussa tuon toteuttaminen voi muodostua haasteelliseksi, on itselleni 1 epäävä tekijä.

Nyt on ilmennyt varsin uusi "tilanne" koiran kanssa. Koira käyttäätyy normaalisti ja tottelee kaikissa tilanteissa varsin hyvin. Mutta liekö jotain 2v vuotiaan uroksen murrosikää tai suojeluvaistoa mutta iltaisin suojelee nukkuvaa emäntää liikaa. Eli pari kertaa tehnyt seuraavan. Emäntä rupeaa nukkumaan aikaisin ja mä yleensä surffailen netissä ja katselen leffoja. Koira aina seuraa mua huoneesta toiseen ja nukkuu lähellä(sohvassa,lattialla jne) Mutta kun olen menossa sänkyyn nukkumaan niin alkaa ärinä ja edessä pyöriminen ja eilen jopa haukkui kun olin nousemassa sänkyyn. Selkeästi yrittää estää mua pääsemästä sänkyyn. Häntä heiluu ja uskoo kun ärjäisen sille ja lopettaa ärinän kun valot sammutan sekä tulee sitten sängyn viereen odottamaan huomiota kun olen asettunut sänkyyn. Mutta vituttaa hirmu mekkala kun lähestyn sänkyä. Ja en oikein tiedä että pitäskö alistaa tuossa tilanteessa tuo vai olla vaan huomioimatta se.

Mulla ei itsellä ole tuota BARFia käytössä, ihan pakastintilan puutteen takia. Lisäksi jollei koiralle ole selkeää omaa paikkaa, missä saa jäystää aina väliin tarvittavia rustoluita, niin en viitsi jatkuvasti mattoja/päiväpeitteitä pestä.

Muutoin tuosta en ole kuullut kuin hyvää, sillä koiran terveyden kantilta se on sata varmasti teollisnappulaa parempi ruokavalio. Käsittääkseni tuo ei hinnallisesti ole kovin kallis. Se, että 3-4vko metsästysreissussa tuon toteuttaminen voi muodostua haasteelliseksi, on itselleni 1 epäävä tekijä.

Noissa nappuloissa on kyllä sellaiset määrät lisäaineita, että oikein hirvittää. Onhan ne toki helppoja, ja laitankin vähintään puolet ruokamäärästä jotain muuta. Esim. raakaa jauhelihaa, riisiä, broitsua, kananmunaa, kasviksia... Eikä ole mitään ongelmia ollut, mutta on vaan käynyt mielessä, että millasia vaikutuksia olisi jos vaihtais ruokavaliota. Vaatishan tuo toki enemmän, muutakin kuin pakastetilaa, mutta kamun hyvinvointi on mulle sydämen asia.

Meillä siirryttiin barffiin kokonaan kissojen ja koiran kanssa. Ei aloitettu sitä ihan kertarysäyksellä vaan vähän eka "kokeiltiin" korvailla nappuloita lihaisilla luilla ym. Siitä se ajatus sitten lähti... Ja on ollu aika vakuuttavat tulokset kun sitten muutama kuukausi sitten siirryttiin kokonaan hommaan. Heitettiin nappulat vesilinnuille ja haettiin barffikaupasta pakastinlokerot täyteen sapuskaa ja alotettiin tekemään säännöllisesti Kenwoodilla kasvismössöä. Täällä siihen loistava ohje: http://www.laaninen.net/evrk/mosso.htm

Kissoille vaikutuksina on heti huomannu että hengitys ei enää haise niin voimakkaasti kuin ennen, turkki kiiltää ja ei lähde niin kamalasti enää karvojakaan.
Koiralle seuraavat mukavat muutokset: ei enää ripuloimista, ei pierunhajuja, turkki on mie-le-tön! Turkista saatiin just näyttelyssäkin erityiskehua. silmien rähmintä hävis ja hengitys on raikas, hampaat upeassa kunnossa. Noi on oikeestaan silmiinpistävimmät muutokset. Meillä kuitenkin alettiin barffata pennusta lähtien joten ei osaa sanoa millainen koira olisi ollut isompana, jos olis jatkettu nappuloilla.

Enää ei ikinä tulis mieleenkään syöttää nappulaa. Ei tuossa ole niin kamala vaivakaan, mitä olin aluksi kuvitellut. Meillä on tuon yhden rotikan kanssa toistaseks riittänyt yksi pakastin, mutta se onkin aikalailla täys nyt lihaa ja kalaa. Eikä tuohon ole mun mielestä niin tolkuttomasti rahaakaan mennyt, kun löydettiin hyvä paikka mistä ostaa ruuat. Tietenkin jos on kontakteja esim teurastajiin tai itsekin metsästäisi, voisi saada sopivaa ravintoa vieläkin halvemmalla...
Tässäkin on ihan hyvää tietoa:
http://www.murrenmurkina.com/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=87

Ja tänä aamuna sitten koira "suojeli" mua kun nukuin. Emäntä oli lähdössä töihin ja aukaisi makkarin oven niin alko hirmu rähinä että ei saa tulla lähelle mua kun nukuin. Mitenhän tuo nyt karsisi pois.

Jääkausi, jätät sen koiran huomiotta totaalisesti.
Annat ruoan, käytät ulkona jne. et puhu, ota syliin tmv.
Mielummin tuon ruoankin saisi vaimosi antaa.

Ja tänä aamuna sitten koira "suojeli" mua kun nukuin. Emäntä oli lähdössä töihin ja aukaisi makkarin oven niin alko hirmu rähinä että ei saa tulla lähelle mua kun nukuin. Mitenhän tuo nyt karsisi pois.

Koiralta pääsy kielletty makkariin pysyvästi? Vaikea suojella jos se ei oo sun kanssa siellä makkarissa ollenkaan.

Vai tunkeeko se ovelle riehumaan myös vaikka olisi ollut muualla kämpässä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom