YLE1 19:00 Prisma: Totuus vitamiineista

Doggoned sanoi:
Kalassa on kyllä keskimäärin aika reilusti A-vitamiinia, mutta sen hypervitaminoosiin (=yliannostus) tarvitaan jo huomattavia määriä. Hypervitaminoosin oireita ovat päänsäryt, lihasheikkoudet ja iho-oireet ja lisäksi hyperkalsemia ja maksan toimintahäiriöt. Näihin vaaditaan kuitenkin vuosien yliannostusten ottaminen. Triomegassa ei tosiaan lukenut niitä määriä, piti käydä itsekin tarkistamassa :D . Kannattaa kuitenkin katsoa vähän, että paljonko sitä A-vitamiinia ottaa, sillä se on muistaakseni maailman vaarallisin vitamiini otettaessa yliannostuksena (enhän vain muista väärin?). Kannattaa laskeskella vähän niitä eri vitamiinimuotojen määrää ruoka-aineissa. Yksi mikrogramma retinolia vastaa kuutta mikrogrammaa betakaroteenia (keskimäärin). Tämä siksi, että imeytyminen on erilaista kyseisillä muodoilla. Itse otan vain triomegaa enkä muuta A-vitamiinilisää.
Kalassa on melko vähän A-vitamiinia, sen sijaan kalan maksassa A-vitamiinia on paljon. Beetakaroteenin muuntosuhteessa on huomioitu beetakaroteenin heikomman imeytymisen lisäksi betakaroteenin suhteellisen heikko muuntuminen retinoliksi. Sinänsä beetakaroteenista saadaan helposti retinaalia, hiiliketju vain katkaistaan keskeltä ja saadaan 2 retinaalimolekyyliä. Retinaali voidaan edelleen muuttaa retinoliksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sakuraba sanoi:
Kalassa on melko vähän A-vitamiinia, sen sijaan kalan maksassa A-vitamiinia on paljon.

Kalan maksassa? Toki, sinnehän ne ihmiselläkin varastoituvat. Tuli vähän turhan epäspesifisesti selitettyä. Kiitos kun korjailit :) .
EDIT: Joo, vielä tohon retinoliksi muuntumiseen, että ne tosiaan ovat nykyään RE:nä eli retinoliekvivalentteina ne suositukset.

Aloin tosiaan myös tuon dokkarin perusteella miettimään pitäisikö tässä vaihtaa vitamiinivalmistetta. Meinaan syön nyt Pirkan kalaöljyä, kalkkia sekä wrangen monivitamiinivalmistetta(A,B,C,D,E-vitamiinit). Kalaöljykapseleissa on siis A, E sekä D vitamiinia jose 100% saantisuosituksesta ja sitten siihen lisäksi monivitamiinin 100% plus sen päivän porkkanamäärän beetakaroteenit....eli A -vitamiinista olen pikkasen huolissani.:eek: Mitäs mieltä olette muut? pitäisikö multivitaan siirtyä, jossa kivennäisaineet ja vitamiinit mutta ei tuota A vitamiinia? Mites muitten vitamiinien kanssa? pitäiskö olla huolissaan? :(

Jos joku jaksaisi vähän kommentoida, olen kysynyt mielipiteitä jo parilta bodausta harrastavalta miespuoliselta kaverilta, toinen oli sen kannalla että vaihtoa ehkä kannattaisi harkita, toinen jyrkästi vastaan "mä en usko että sä voit mitää vitamiinia saada liikaa". Joten nyt haluaisinkin myös muiden kommenttia, varmasti täällä moni tietää paljon enemmän vitamiineista kuin minä, joka en vielä ole ehtiny läheskään kaikkea sisäistää ja käydä läpi:D .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom