Ylöjärven kaupunki kieltää tupakoinnin työaikana

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiaa. Tupakoitsija kun pitää normaalien taukojen lisäksi esim. 8 kertaa 5 minuutin tupakkitauon työpäivän aikana, eli 40 minuuttia päivässä, 3 h 20 min viikossa eli noin 160 tuntia vuodessa työnantajan maksamaa aikaa. Ennemmin voisi kuitenkin antaa meille ei tupakoiville vastaavan ajan ylimääräistä vapaata vuodessa :D

Mulla on ollu tapana sillon kun on töitä tehnyt, pitää välillä omia taukoja, jotta tupakoijat ei saa niin suurta etumatkaa. Varsinkin jos hommia on ollut vähän. Välillä, kun on ollut kiire niin on aika paljon vituttanut kun muut sanoo vaan että lähtee röökille ja on siellä vartin.

Replay sanoi:
Asiaa. Tupakoitsija kun pitää normaalien taukojen lisäksi esim. 8 kertaa 5 minuutin tupakkitauon työpäivän aikana, eli 40 minuuttia päivässä, 3 h 20 min viikossa eli noin 160 tuntia vuodessa työnantajan maksamaa aikaa.

No joo, mutta jossain tutkimuksessa tupakoitsijoiden aikaansaama työtulos (kappaleita jne mitä sitten olikin) oli parempi, kuin samassa ajassa ei-tupakoitsijoiden aikaansaannokset. Ei ole viitettä ko. tutkimukseen, mutta on kuulemma ihan totta, eikä voi tietenkään pitää paikkaansa jokasella (tai edes kovin monella) työmaalla. Ei ihan yksoikonen asia tämäkään.

Mulla ei ole kantaa tähän asiaan. Itse en polta, mutta ei mua työntekokaan kauheesti inspiroi. Polttakaa tai olkaa polttamatta töissä mun puolestani.

mun mielestä miesten palkkaa pitäis nostaa 10% kun niillä ei ole kuukautisia eikä näin ollen tarvii juosta yhtä paljon vessassa kuin naisten. :rolleyes:

masai1967 sanoi:
mun mielestä miesten palkkaa pitäis nostaa 10% kun niillä ei ole kuukautisia eikä näin ollen tarvii juosta yhtä paljon vessassa kuin naisten. :rolleyes:

Miehilllä pitäisi olla töissä punainen panta päässä merkkinä ettei heillä ole kuukautisia :jahas:

Replay sanoi:
Asiaa. Tupakoitsija kun pitää normaalien taukojen lisäksi esim. 8 kertaa 5 minuutin tupakkitauon työpäivän aikana, eli 40 minuuttia päivässä, 3 h 20 min viikossa eli noin 160 tuntia vuodessa työnantajan maksamaa aikaa. Ennemmin voisi kuitenkin antaa meille ei tupakoiville vastaavan ajan ylimääräistä vapaata vuodessa :D

Unohtamatta toki niitä tupakan vastustajia ja muita jotka roikkuvat tunti tolkulla internetissä työaikana, työnantajan maksamalla ajalla ja yhteyksillä.

Toivottavasti tähän threadiin ei tule heidän negatiivisia kommentteja, jotka on kirjoitettu työaikana. tämä siis näin yleisesti.

Suurimmat omalle kohdalle vastaan tulleet tupakoinnista valittajat ovat sellaisia henkilöitä, jotka itse käyttävät 90% työajasta netissä surffaamiseen tai marttakerhojen kokouksiin ja tekevät työt sitten ihan viimetipassa pakon edessä. Sitten valitetaan kun jotkut käy tupakalla ja siihen menee niin ja niin monta minuuttia joka kerta. Pitäisivät huolen vaan omista asioistaan.

No jos katsotaan asiaa vähän toiselta kannalta, tupakka (ja huono kunto, lihavuus yms.) vaikuttaa epäedullisesti terveyteen, tätä kautta työtehoon ja sairaspoissaoloihin.

Asun itse itä-suomessa, jossa eräs lähialueen paikkakunta viime talvena kovasti suunnitteli samanlaista systeemiä. Asia oli medioissa esillä useaan otteeseen, mutta hanketta ei saatu kuitenkaan toteutettua. Meni itseltäkin ohi, mikä tähän oli syynä. Ainakin suuri osa kyseisen kunnan (mm. terveydenhuollon) työntekijöistä oli kovasti ideaa vastaan. Mietinkin vaan, millähän systeemillä saavat Ylöjärvellä hankeen toimimaan, ja kaikki noudattamaan samoja sääntöjä?

Parempi on laittaa tupakointi kellokortille. Monissa työpaikoissa on liukuva työaika, tupakkatauot voisivat olla työntekijän omaa aikaa. Tämä on kylläkin perusteltua vain tuottavassa työssä jossa työntulos on suoraan verrattavissa käytettyyn aikaan.

Monesti parhaimmat päätökset/kehitys ideat tulevat työpisteiden ulkopuolella kun eriosastojen tyypit juttelevat keskenään.

En millään jaksa uskoa tämmöisten pakkokieltojen toimivuuteen, kyllä ne paatuneet korsteenit polttaa vaikka joku sosiaalitantta sanois "hyi hyi". Voikohan tupakoinnista tulla erottamisen syy?

Replay sanoi:
Paskaa. Turhaa holhoamista. Eipä ole keneltäkään pois että duunissa olen pitänyt sen 3 taukoa niinkuin jokainen muukin. Muut istuen kahvilassa, itse tupakkikopissa kahvilla.

Mike sanoi:
Paljonko tosiaankin teillä kaikilla menee työpäivän aikana hukkaan tehokasta peliaikaa pakkista lukemalla?

Mulla menee hukkaan 8tuntia per päivä + ylityöt :worship:

kuulinkohan oikein radiosta tänään että Pekka Niskalla olisi 1000e palkkio kaikille jotka eivät polta koko vuotena? siinä ois sopiva porkkana. sanoivat vielä että niillä on muita vähemmän sairauspoissaoloja ym.

nevahood sanoi:
kuulinkohan oikein radiosta tänään että Pekka Niskalla olisi 1000e palkkio kaikille jotka eivät polta koko vuotena? siinä ois sopiva porkkana. sanoivat vielä että niillä on muita vähemmän sairauspoissaoloja ym.
Mä olen aina pienessä tyhmässä pääsäni miettiny miten ne tommosiakin oikeasti valvoo. Se näköistä vipeltäjää olen esim. kesätyöpiakoissa nähnyt, että en ainakaan niiden sanaan uskoisi.

nevahood sanoi:
Jep, se oli lopettamisesta ja vuoden polttamatta olemisesta. Jatkuvasta tupakoimattomuudesta 170€ lisää vuodessa. Firmalla oli myös muita fiksuja kannustimia, esim. liikuntaa sai harrastaa tunnin päivässä työajalla. Aamulehdessä juttua.

Kun olin viimeksi työhaastattelussa, oli pomon ensimmäinen kysymys "poltatsä?". Olikohan sitä alkanut jurppimaan tupakalla olijat?
Kyllähän se olisi hyvä, jos työntekijöitä kannustettaisiin rahallisesti tupakoinnin lopettamiseen ja liikunnan lisäämiseen. Itseäni tupakoitsijat häiritsevät vain niissä töissä, joissa kaverin tupakalla ollessa minä joudun tekemään enemmän ts. kahden ihmisen työpanoksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom