Ylätaljan vetotekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jm1
  • Aloitettu Aloitettu

Jm1

Mikä on oikea vetotekniikka ylätaljassa ? Itse yritän vetää selkä suorana ja mielestäni hyvällä tekniikalla, mutta suurin osa vaikuttaisi
vetelevän tyylillä jossa selkä on melkein vaakatasossa ja itse tanko jää reilu 20cm rinnan yläosasta. Olen alkanut hieman jo epäilemään
omaa tekniikkaani koska noin 9/10 vetää tuolla heijaustyylillä. Itse en heijaus tyylillä saa oikeen lihaksiin sellaista hyvää tuntumaa.

Aika lähellä tekniikkaa mitä itse käytän sillä erotuksella että pyrin tuomaan tangon rinnan yläosaan kiinni:

[video=youtube_share;wOb857Q_kvo]http://youtu.be/wOb857Q_kvo[/video]

Tässä taas video mitä itse pidän huonona tekniikkana eli otetaan liikaa painoja, vedetään vauhdilla painot leukaa kohti ja
lopussa vielä nytkäytetään kehoa kohti tankoa ja tästä huolimatta tanko jää pahimmillaan vaaksan mitan rinnasta.

[video=youtube_share;nNR5cEgaF68]http://youtu.be/nNR5cEgaF68[/video]

Tee tuolla allun tyylillä vaan jos saat sillä hyvän tuntuman selkään. Mun mielestä tuo on se oikea vetotekniikka. Jos on tarve tehdä tuota heijaustyyliä isoilla painoilla niin sitten mieluummin leukoja vetelemään lisäpainoilla.

Mitä teen väärin jos pahin paine tuntuu tulevan ojentajiin eikä latseihin? Olen koittanut pitää painoja pienempinä, että voisi keskittyä kunnolla tuohon vetoon, mutta ei. Käytössä siis sellainen helvetin leveän, väärinpäin olevan v:n muotoinen tanko.

^ kokeile apinaotteella, yläasennossa olkapäät korvissa (mutta ei kuitenkaan kokonaan löysinä), siitä ensinnä olkapäät alas ja lavat yhteen ja loppumatka mitä jäljelle jää niin vasta käsillä

Mitä teen väärin jos pahin paine tuntuu tulevan ojentajiin eikä latseihin? Olen koittanut pitää painoja pienempinä, että voisi keskittyä kunnolla tuohon vetoon, mutta ei. Käytössä siis sellainen helvetin leveän, väärinpäin olevan v:n muotoinen tanko.
Jep luultavasti käytät käsiä liikaa vetämisessä ja voi olla että silti liikaa painoa vaikka olet niitä pienentänyt?? Eli koita tuota tuomaksen neuvomaa tapaa.

Rinta rottingilla, pieni takakeno, kyynerpäät tekevät niin sanotusti työn, eli tulevat kylkiin kiinni ja irtoavat yläasennossa avaten selän. Tanko rintaan asti ja ylhäältä saa jäädä vähän vajaaksi.

Rinta rottingilla, pieni takakeno, kyynerpäät tekevät niin sanotusti työn, eli tulevat kylkiin kiinni ja irtoavat yläasennossa avaten selän. Tanko rintaan asti ja ylhäältä saa jäädä vähän vajaaksi.

Ite taas en nää niin välttämättömänä tuota et tanko tulee rintaan asti kunhan saa rutistettua ne lavat yhteen, loppu on kuitenki käsivetoa ja jos tarkotus on treenata sitä selkää niin ei loppuvetoa tartte tehdä ellei halua. Paljon myös liikkuvuudesta kiinni mihin asti sen tangon saa selällä vedettyä...

Ylätaljassa ei ainakaan kannata vääntää liian isoilla raudoilla. Ite saan paremman tuntuman selkään, kun pidän peukalot samalla puolella tankoa, ku muut sormet. Samaa peukalotyyliä käytän muissakin selkäliikkeissä.

Omalla kohdallani ylätalja alkoi tuntua selässä kunnolla vasta kun lopetin riuhtomisen kokonaan. Minulla parempi tuntuma tulee selkään kun ei vedä tankoa kiinni rintaan vaan jättää sen suurin piirtein leuan korkeudelle, loppu siitä alaspäin menee ainakin itselläni pelkästään käsille.

Mä teen ylätaljalla alas muniin asti liikkeen. :D Monien mielestä luultavasti väärä tapa, mutta leuat ovat sitten sitä varten, että revitään ultimaallisia painoja, tuolla yritän harjoittaa vähän monipuolisemmin seudun lihaksia. Hyvä liike esim. noustaessa tangolle telinevoimistelussa tai ihan muuten vaan kiipeillessä, vetovoima käsistä kun loppuu normaaleilla leuoilla siihen kaulalle..

Ite olen kans omaksunut tuon ensimmäisen tavan. Selkä liikkuu maksimissaan pari senttiä paikaltaan normaalissa treenissä ja tanko rintaan. Jos tanko ei mene rintaan niin omissa treenimerkinnöissäni se on vajaa toisto silloin. Saan lavat parhaiten yhteen juuri kun tangon vetää rintaan.

Molemmat tekniikat antavat varmasti hyvin erityyppistä rasitusta selälle, enkä sanoisi kumpaakaan huonoksi. Onhan tuo ensimmäisen videon tekniikka selvästi puhtaampi, mutta menee tuo Nyyssölänkin treeni varmasti hyvin perille, ainakin mitä kaverin selkää katsoo :D. Hyvää vaihtelua välillä kunnon rautojen heiluttaminen, itse ainakin teen molemmilla tyyleillä.

Ne salin riskeimmät ukot tuntuu harrastavan tuota repimistä kaikista eniten, ehkä tuossa on se syy miks ne on isoja ja me jotka tehdään puhtaasti ollaan pieniä.
Nyyssölä joutuisi varmaan tiputtaa ainakin 50kg tuosta pakasta painoja, jos tekisi puhtaasti eteen nuo vedot.

Ensimmäinen liike on mulla käytössä "kevyellä" viikolla ja nyyssölän tyyli "kovalla" viikolla. Ei mitään väliä millä tyylillä tekee kunhan se tuntuu lihaksessa! Venytys ja Supistus on kaiken tärkein asia treenattavalle lihakselle. Toiset hakkaa lapaseen rajummin ja toiset käyttää lempeää höyhen tekniikkaa.

Nyyssölähän teki noin rumasti vain, että selkä vastaisi paremmin treeniin kun se tehdään puhtaasti. Jos en väärin muista.
IMO välillä kannattaa tehdä vähän rumemmin.

Olen miettinyt että mitäs siinä tapahtuu jos vastaotteella tehdessä ei vedäkkään rintaa rottingille vaan päinvastoin ala-asennossa menee hieman köyryyn, selkä siis ihan pystyssä ja ala-asennossa yrittää miltei nojata tangon päälle tavallaan. :)

Pystyasennossa lapiokahvalla leuankärjen/kaulan paikkeille, rintaan saakka veto ei jotenkin näillä välityksillä onnistu. v-kahvalla rintaan saakka, asento myös pysty. enemmän heilumisia ja huijaamista vaakasuuntaisissa vedoissa. leveällä otteella vedot lähemmäs kaulaa kyynärpäät sivulla ja kapealla otteella vedot kyynärpäät kylkiä kohti.

Suora tanko, apinaote ja oteleveys hiukan hartioita leveämpi.
päästä kädet lähes suoriksi, vedä sen jälkeen ensin latseja ja olkapäitä alaspäin, vasta sitten ala koukistaa kättä niin että ajattelet vetäväsi kyynärpäät alas, ei hauiksella. Lopussa lavat yhteen supistus pieni pito ja jännityksessä takaisin ylös.

Oman salin ylätaljassa on tanko yläpuolelta kiinni vaijerissa muttereilla kiinnitetyillä levyllä, kosketan sitä joka toistolla kevyesti leuan kärjellä samalla kun rutistan lapoja yhteen.
Näin suorituksesta tulee leuanvetomainen ja suurin hyöty saadaan tuosta lopun pidosta/rutistuksesta.

Kun ote ei ole liian leveä latsit saavat rasitusta alaosiinsa asti, ylileveä ote lisää lihaa vain latsien ylläosaan kainaloiden lähelle.

Alan vetää puhtaasti videolla, mutta noin leveällä ottella ei latsien alaosaan saa kunnolla massaa.
Tuo kasvattaa vain "sämpylät" kainaloihin.

^ kokeile apinaotteella, yläasennossa olkapäät korvissa (mutta ei kuitenkaan kokonaan löysinä), siitä ensinnä olkapäät alas ja lavat yhteen ja loppumatka mitä jäljelle jää niin vasta käsillä

Tänään kokeilin tehdä noin. Toimi niin hyvin, että naamalleni levisi suuri hymy joka on naamalla vieläkin koettuani ahaa-elämyksen. Tuomas22, tästä lähtien mietin sinua aina erityisellä, ei homoseksuaalisesti latautuneella lämmöllä ylätaljaa tehdessäni.

Back
Ylös Bottom