Ylätalja niskan taakse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

lej

Laitetaan tänne tällä kertaa jos muilla on samanlaisia ongelmia.

Eli missä on vika, kun ylätalja ei tunnu oikeastaan yhtään selässä, mutta ojentajat menee ihan hapoille? Teen liikkeen rauhallisesti ja hallitusti ja painomäärä tietysti sen mukaan.

Oteleveydenkään muuttaminen ei juuri tunnu auttavan. Eli mitä voisi kokeilla, vai vaihdanko koko liikeen?

Kummallista että ojentajat menevät hapoille... Mutta koita keskittyä enemmän tekemään liike selällä(latseilla).

Kyllä olen koittanut keskittyä. Täytyy kokeilla sitten eteen. Enpä kyllä ole muutamaan vuoteen eteen koittanut sitä tehdä. Taisi johtua siitä, että sattui alaselkään, kun siellä on yliliikkuvuutta. Voi tietty olla, että tekniikkakin oli huono.

Sama vika tulee välillä muissakin selkäliikkeissä jos tekee kulmasoutua, varsrinkin tangolla. Ojentajista loppuu puhti välillä nopsaan, mutta selässä ei tunnu mitään. Olen vähentänyt painojen määrääkin, mutta silti ei oikein tuntumaa saa.

Ehkä vain harjoittelun puutetta. Aikoinaan en selkää tehnyt yhtään, joten on nykytilanne sinänsä parempi.

ylätalja niskan taakse tehtynä rasittaa olkaniveltä sen verran epänormaalisti, että en tekis sitä paljoa.

anyway: kun teet taljoja/leukoja, pidä alussa hartiat mahdollisimman korkealla "korvissa". sittemn vedät hartiat alas ja vasta sen jälkeen alkaa käsiveto. pidä hartiat alhaalla koko toiston ajan ja vasta tangon palautuksessa päästät ne taas ihan ylös. tää pitää latsit töissä. muuten tulee kiskottua hanskoilla.

ojentajat rasittuu leukojen/taljojen alaosassa kiinnityskohtansa takia. se on ihan normaalia, mutta tee, kuten yllä kerroin, niin rasitus kohdistuu eniten selkään. oteleveys vastaotteella 20-50cm ja myötäotteella 60-90cm.

siis häh? yleensä missään selkä liikkeissä ei käytetä ojentajaa vaan hauista miten ihmeessä saat ojentajat hapoille???

Mulla autto tuolla toisaalla käsitelty lapiokahva, ja selkäreeniohjeet lapojen liikkeestä. Ne pikkuset latsit jotka tuolla jossain on, kyllä löytyi noilla ohjeilla :)

jto sanoi:
ylätalja niskan taakse tehtynä rasittaa olkaniveltä sen verran epänormaalisti, että en tekis sitä paljoa.

anyway: kun teet taljoja/leukoja, pidä alussa hartiat mahdollisimman korkealla "korvissa". sittemn vedät hartiat alas ja vasta sen jälkeen alkaa käsiveto. pidä hartiat alhaalla koko toiston ajan ja vasta tangon palautuksessa päästät ne taas ihan ylös. tää pitää latsit töissä. muuten tulee kiskottua hanskoilla.

ojentajat rasittuu leukojen/taljojen alaosassa kiinnityskohtansa takia. se on ihan normaalia, mutta tee, kuten yllä kerroin, niin rasitus kohdistuu eniten selkään. oteleveys vastaotteella 20-50cm ja myötäotteella 60-90cm.
Taitaa yksi iso ongelma olla juuri tuo, että pidän olkapäät koko ajan liian alhaalla. Tosin se taljakin on sellainen, että sen korkeus ei riitä sitten mun käsille, koska painopakka on alhaalla aikaisemmin kuin kädet suorana. Tietty jos tekee liikkeen eteen, niin varmaan vois nojata hieman taaksepäin, jos se auttaisi.

Jos tekee ylätaljan eteen ja rutistaa sen sinne "navan alle" mitä olen nähnyt ihan liikaa, niin sittenhän se siellä ojentajissa tuntuis :rolleyes:

En keksi muuta selitystä et ojentajat ois hapoilla ?

Asiasta kukkaruukkuun, näin paripäivää sitten että ylätaljalla voi tehdä vatsalihas-liikkeitä :) :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pidä pientä jännitystä lavoissa ja tiedosta, että liikutat myös niitä, se auttaa minulla.

Jampsu:
Pikkusen lisää anatomian opiskelua, ja sullekin selviää, että ojentajalihas on hyvinkin aktiivinen ylätaljan/leuanvedon alaosassa. näin varsinkin vastaotevedossa, jossa kyynärpäätä vedetään taakse ja olkavarsi on pystysuorassa liikkeen lopussa.

lej:
älä istu siinä penkillä, vaan mee lattialle polvilleen, jos liike jää vajaaksi. no joka tapauksessa taakseveto ei oo hartianivelille kovin terveellinen liike. suosittelisin myös leuanvetoja...

marchi:
onhan huonoja noi sun alaviitteet...
sitäpaitsi suurin osa siitä on proteiineja ja mineraaleja.

Olen lukenut paljon ylätalja niskan taakse "haitoista" ja en olekaan tehnyt sitä aikoihin. Saan paremman tuntuman kun vedän eteen. (ei sitten ajatella kaksimielisesti.)

lähinnä homma on niveltasolla sama kuin niskantakaa punnerruksessa. tanko lukitsee kädet ja liike vääntää nivelelle epäluonnollista rasitusta. jos haluaa leveemmällä punnertaa, kannattaa käyttää hantteja.

Cockton, LOL :D

JTO, minulla on mauton huumori. Mutta pitää vaihtaa sen koostumus, kun kerta sen niin tarkasti tiiät.

Koitan ensi kerralla tehdä eteen. Ja vaikka sitten lattialla. Paljonkohan taas joku tuijottaa :) .

Ei ne tuijotukset mua kyllä haittaa.

lej sanoi:
Koitan ensi kerralla tehdä eteen. Ja vaikka sitten lattialla. Paljonkohan taas joku tuijottaa :)

No jos yhtään lohduttaa/rohkaisee, niin olen tehnyt ylätaljaa jo pitkään polvillani lattialla...syynä sama kuin sinulla eli taljassa ei riitä muuten liikerata. Ihan hyvin onnistuu polvillaankin, tosin jos pistää painopakkaan lähelle oman painon (tai enemmän), niin ilmenee epämiellyttävää "leijumista" liikkeen negatiivisessa vaiheessa :D

Itselläni ojentajat menevät hapoille alataljaa tehdessä - myös pienillä painoilla ja tekniikkaan keskittyen. Luulisi että selkä ja hauis väsähtäisivät ensin, mutta kai siinä ojentaja jännittyy jossain määrin hauiksen vastalihaksena? Ja jos vielä alitajuisesti pidän käden kaikissa lihaksissa yllä jonkinlaisen staattisen jännityksen tai jotain.. Pitääkin seuraavassa selkätreenissä kiinnittää huomiota tuohon ojentajaan.

Eipä sillä niin väliä ole, kun selänkin saan treenillä kipeäksi (hyvällä tavalla) ja leuanvetomaksimikin paranee koko ajan eli kyllä siellä selässä jotain kehitystäkin tapahtuu..

Onko teillä ojentajat paskana edellisestä treenistä? Kokeilkaa venyttää niitä ennen selkätreeniä. Voisi johtua siitä että ne ovat aivan tukossa jo valmiiksi.

Back
Ylös Bottom