Yläselkän rassaava kipu??

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Joo eli olin eilen salilla vetämässä jalkatreenejä normaaliin tapaan.
Ohjelmassa oli siis kyykky, jalkaprässi, reisiojennus, reisikoukistus makuulta, reisikoukistus istuvilteen, pohjeprässi istuvilteen ja pohkeet seisten. Kun aloin tehdä jalkaprässiä niin aloitin tyypillisesti ensin pienistä painoista, mutta kun lisäsin painoja huomasin että luisun hiukan taakse päin aina kun lasken painoja alas. Huomasin että se johtui siitä, että alusta (siis se mikä tulee selkää vasten.. en tiedä onko sille mitään eritysitä nimitystä) oli säädetty liian alas. No huomasin tämän ja säädin sitä ylemmäksi ja ongelma katosi.
Tänään heräsin ja kävin koulussa tekemässä kokeen eikä mitään ongelmaa, mutta kun tulin kotia niin yläselkää alkoi vihlomaan. Tuntui siltä että tekisi mieli rusauttaa selkää jotenkin. Nyt kuitenkin selkään sattuu p*rkeleesti enkä tiedä mitä tekisin :(. Luulen että kipu johtuu juuri tuosta jälkaprässistä. Onko kenelläkään ollut samanlaisia kokemuksia ja onko tämä ohimenevää?? Teen jalkaprässiä muuten ihan oikealla tekniikalla (perse ei nouse ilmaan tai muuta vastaavaa), joten voiko se johtua tuosta alustasta?

Sori jos vastaava treadi löytyy jo ennestään mutta en itse ainakaan searchista löytäny. Ja kiitos vastauksista etu käteen:thumbs:

joo, sulla on niin sanotusti jäänyt nikama jumiin,mulla oli usein sama vaiva yläselässä lapojen välissä. se pitää tosiaan rusauttaa paikoilleen mahdollisiimaan pian muuten vaiva voi jatkua tosi pitkään.Parasta on mennä ammattilaisen pakeille joka homman osaa. Monet saliveteraanitkin osaa tuon. Lihakset pitää ensin vähän rentouttaa/lämmittää(yleensä hierotaan vähän),sitten painellaan/venytetään selkää tietyllä tavalla,usein rutisee aika mukavasti. Nikamalukolle altistaa jos on vahvat/tiukat päälihakset, ja heikot/löysät tukilihaset jotka pitää tavallaan nikamat kuosissa. Hoida mahdollisimman pian pois, särkylääkkeet ja lepo ei yleensä tehoa ja vaiva pitkittyy mitä enemmä viivyttelee.

Kiitos vastauksesta!:) Oli mukavaa kuulla ettei ole mitään vakavempaa.. ainakin mitä mä ymmärsin:D

Meikällä samanlainen ongelma ollut jo pidempään, yli kuukauden. Lääkärissä kävin ja kaveri tunnusteli vähän ja kysyi koskiko painelu, no eipä koskenut ja sanoi, että varmasti jokin lihasrevähdys. Määräsi vain lääkkeitä ja se siinä. 2vko lääkäri käynnin jälkeen kipu on vielä samanlaista ja nyt aloin tuollaista nikamalukkoa epäilemään. Mistähän tuollaisen tunnistaa?

Itsellä paukahti kanssa joku tosta oikeen lapaluun vierestä lukkoon. Tietyssä liikkeessä otti niin paljon, että meinas taju lähteä. Noh, varasin ajan neprapathilta ja täti mukiloi sen kuntoon. Pystyi heti seuraavana päivänä treenaamaan annettuja neuvoja noudattamalla.
Oli siis lihas jotenkin jumissa, jonka pähkäilimme johtuneen minun kohdallani kylmästä vedosta. Kuulemma olisi voinut mennä vaikka nukkuessa, mutta mulla napsahti tekemällä vatsoja kiertäen.
Pitäkääpä siis lihakset lämpiminä koko reenin ;)

Minua on vaivannut toistuvasti yläselkäkipu lapaluiden välissä aina jonkun kerran vuodessa. Jokin aika sitten äityi niin pahaksi, että aamulla alas sängystä peruutettuani, ja vaatteet päälle rimpuiltuani varasin ajan lääkärille. Selkäkipuni johtui pohjimmiltaan lähinnä vuosien aikana rakennetusta surkeasta tietokonenörtin ryhdistä (liian vahvasti kumara yläselkä ja sisäänpäin kiertyneet olkapäät), joten syy sinun selkäkipuusi voi olla jotain ihan muuta, mutta lopunperin tuo surkea ryhti ja sen välilliset aiheuttamat selkäkivut löytyy tätä nykyä melkein jokaiselta, joten ihmistä näkemättä tuo on varmaan 90% oikea arvaus yläselkäkivun syyksi. ;)

Oireet:
- kova selkäkipu rintarangassa lapaluiden välissä. kestää muutaman päivän. toistuu taas jonkin ajan päästä.
- tunne siitä, että selkä on "jotenkin jumissa", tekisi mieli rusauttaa
- kipu estää taivutuksen joka suuntaan

Hoito:
- alkuun semmoinen annos kipulääkettä niin, ettei satu yhtään eikä mihinkään. näitä muutama päivä niin, että selkälihaksetkin rentoutuivat ja pääsivät paranemaan
- selkälihasten vahvistamista ja rintarangan mobilisointia lukittumisen estämiseksi jatkossa

Tuohon rintarangan mobilisointiin siis kuului pääasiassa taivuttelua sivulta toiselle keppi hartioiden takana, ja edestä taakse selällään maaten pyyherulla rintarangan alla. Varsinainen harjoitusohjelma oli tietty perskohtaisesti oman vamman mukaan räätälöity, joten tuota ei kannattane erotella tarkemmin. Tässä on kuitenkin linkki pariin T-Nationin artikkeliin, joiden mukaisten harjoitusten lisäily ohjelmaan on nyttemmin auttanut minua selkän (ja myös tuon ryhdin kanssa). Lähinnä nuo wall slidet, ja yläselän taivuttelu siis.

(De)-Constructing Computer Guy
Push-Ups, Face Pulls, and Shrugs
The Essential 8 Mobility Drills
Heal that Hunchback!

Suosittelen siis tohtorin puheille marssimista mikäli selkäkivut toistuvat, ja fysioterapeutin kanssa keskustelua - minulla niinkin yksinkertainen asia, kuin aerobista tehdessä kuntopyörän vaihtaminen soutulaitteeseen on auttanut tuon vaivan kanssa valtavasti. Niin joo... ja penkkiä en kestä kolme kertaa viikossa.

Kirjoita vastaus...

Suositut

Back
Ylös Bottom