Yläkroppa ei kehity

Niinkuin otsikossa lukee, ongelmana on yläkropan kehittymättömyys..

Olen siis 19v ja käynyt salilla n. 6 vuotta joista nyt n. pari vuotta ollu bodaus ja voimatyylisempää (ennen yleisurheilu painotteista voimatreeniä).

Ja ongelama onkin nyt se, että viimeiset 2 vuotta yläkroppa on ollut lähes täysin samoissa mitoissa/voimissa. Kehitystä ei ole tullut juuri yhtään. Jalat kyllä kehittyneet roimasti + rinta jonkin verran, mutta hartiat ja kädet näyttää kun kuuluisi jollekkin 20 kiloa kevyemmälle.

Hauiksen ympärys vuonna 2008 taisi olla 33cm painon ollessa ~68kg. Nyt ympärys on huimat 35,5cm ja omaa painoa yli 80kg. Ja tässä välissä on 5 kovaa treenivuotta. Miten voi olla mahdollista?? Olkapää on myöskin valokuvan perusteella lähes samoissa mitoissa. Ojentajakin on naurettavan pieni.
Treenipainoista sen verran että lähes kaikkien hauisliikkeiden painot pysyneet samassa 2 vuotta. Olkapäälikkeissä sama juttu. Hauis suoralla tangolla on noin 8x40 ollut viimeiset 2 vuotta (välillä menty alaspäinkin) ja pystärit vuosi sitten 5x80 mutta nyt laskenut 5x72,5 sarjaan.

Pääsääntöisest treeni on sitä että lähden rauhallisesti viikottain nostamaan treenipainoja kunnes ne jäävät junnaamaan aina samoihin painoihin, jolloin otan kevyemmän viikon ettei ihan tukkoon mene. Siinä voimat taas tippuvat ja taas sama rumba jatkuu ja samaan pisteeseen päätyy ilman että mitään nousua tapahtuisi. Samaan aikaan oma paino nousee ilman että mitään tuloksia syntyy. Ja olen yleensä vaihtanut sarjoja+treenimenetelmää kun todennut että ei toimi. Tulokset siis junnaavat vuodesta toiseen. Ainut mikä nostattaa vähänkin tuloksia on järjetön bulkkaaminen eli +10kg lisää painoa.. Järkevä syöminen ei juuri vaikuta.

Ruokapuoli siis on kunnossa, syön terveellisesti ja jokapäivä n. +300kcal "bulkilla" . Ja sekin todistaa että kuitenkin jalkoihin on 3 vuodessa tullut massaa ja painot nousseet. Yläkroppaan ei vaan mikään vaikuta, mikään ohjelma ei toimi. Salilla käynnistä tullun jatkuvaa pakkopullaa, treenimotivaatio ja psyyke on ainakin alimmillaan ikinä ja luotto omiin treeniohjelmiinkin on mennyt kokonaan. Moni paljon nuorempi vasta-alkaja mennyt reilusti ohi. Kaikki työ siis ollut täysin turhaa.

Huomannut myöskin että hauiksissa jopa vitosen sarjoissa tuntuu viholvaa kipua lihaksessa kai ihan normia rasituskipua, hauisten pumppaus muutenkin itsellä paljon ilkeemmän tuntusta ku esim jalkojen pumppi.

Ensinnäkin jos tavoite on saada muutosta siihen miltä fysiikkasi näyttää niin unohda se treenipainojen nostaminen ja keskity itse tuntemukseen treenin aikana. Treenin aikana keskityt vain siihen, että kyseiset liikkeet tuntuvat siinä treenattavassa lihaksessa ja punppi on jäätävä. Treenipainot ovat aivan toissijaisia bodauksessa, tärkeämpää on se työ mille lihakset altistat. Siihen on syynsä miksi bodarit treenaavat kuten treenaavat. Voit unohtaa myös voimannostajien 3-10 minuutin palautukset. Uuden sarjan pitää alkaa jo ennenkuin hengittyminen ja syke on palautunut normaaliksi. Lupaan, että huomaat muutoksen fysiikassasi jos noudatat näitä neuvoja

Ja saliohjelma on suurinpiirtein seuraavanlainen, jotain kommenttia voi siitäkin heittää

D1 (rinta+olka) ma
penkki 2*6-8*100
pystärit käsipainoilla 2*6-8* (30-32kg hantteli)
ristitalja rinnalle 2*10-12
viparit sivuille 2*10-12 * (14kg kp)
viparit eteen 2*10-15 (~6kg kp)
viparit kulmassa sivuille 2*15 (~4kg kp)
vatsoja

D2 (jalat) ti
prässi 4*8-10
takareidet kone 3*5-8
etureidet koneessa 3-4*10-15
goodmorning 3-4*10-15
random perseliike 3*10-12
pohkeet 4*8-12

D3 (selkä+olan takalohkot) ke/to
-leuat myötä 3*8-10
kp soutu 3*6-10
ylätalja 3*6-10
takaolat taljassa 3*10-15
epäkkäät smith 4*10-15
vatsoja kevyesti

D4 (kädet) pe/la
dippi/kapea penkki 2*6-8* (penkki 2*6*90 ja dipit 2*5*45kg)
hauis suoratanko 2*5-8* (40kg..)
ranskis z 2*6-10* (~47kg)
scott hauis z 2*7-10* (32kg)
1-käden ojentajapunn. talja 2*10-15
hammer kp 2*10-15* (12-14kg kp)
forkut 3*10

vatsoja

Ensinnäkin jos tavoite on saada muutosta siihen miltä fysiikkasi näyttää niin unohda se treenipainojen nostaminen ja keskity itse tuntemukseen treenin aikana. Treenin aikana keskityt vain siihen, että kyseiset liikkeet tuntuvat siinä treenattavassa lihaksessa ja punppi on jäätävä. Treenipainot ovat aivan toissijaisia bodauksessa, tärkeämpää on se työ mille lihakset altistat. Siihen on syynsä miksi bodarit treenaavat kuten treenaavat. Voit unohtaa myös voimannostajien 3-10 minuutin palautukset. Uuden sarjan pitää alkaa jo ennenkuin hengittyminen ja syke on palautunut normaaliksi. Lupaan, että huomaat muutoksen fysiikassasi jos noudatat näitä neuvoja

Treenitauot on yleensä ollukkin jotai minuutin luokkaa nois pumppisarjoissa. Ja varsinkin käsille ja jäätäviä pumppitreenejä tullut pääasiassa tehtyäkin.

Mä en tiedä juuri mistään mitään mutta mä lähtisin tiputtaa sarjamääriä alkuun? Varsinkin jos olet vääntänyt tohon tyyliin kauan. Mulla ainakin tuntui antavan ihan uutta buustia kun vähensin olkapäille ja käsille tulevia sarjoja radikaalisti.. Noista jaksotuksista en sano mitään muuta kuin sen että tuntuu hassulta vääntää pe/La käsille oma päivä ja sitten kuitenkin pitkin viikkoa jauhaa niitä lisää.. (joskin mä en tiedä mistään mitään tv:41cm taikinakäsi).

Ja tosiaan niinku sanot tossa toisessa viestissä niin teet käsille jäätäviä pumppisarjoja -> ei toimi ainakaan mulla pidemmän päälle.

- - - Updated - - -

[ES];4384908 sanoi:
Ihmettelen suuresti miten tuolla ohjelmalla jalat voivat olla yläkroppaa yhtään edellä.

Varmaan sen takia että jalat on aina auki seuraavan treenin tullessa ja veikkaisin että jalat saavat paljon kovempaa treeniä.

Ärsykkeenvaihtelu, ärsykkeenvaihtelu, ärsykkeen... Milloin olet viimeksi vaihtanut treeniohjelmaasi tai muuttanut tekniikoita, sarjojen pituuksia tai kestoa? Onko aikarasitus tuttua?

[ES];4384908 sanoi:
Ihmettelen suuresti miten tuolla ohjelmalla jalat voivat olla yläkroppaa yhtään edellä.
Varmaan nimenomaan siksi, että niille annetaan kunnolla runtua, jonka jälkeen kunnolla lepoa.

[QUOTE='[NoGains]Salilla käynnistä tullun jatkuvaa pakkopullaa, treenimotivaatio ja psyyke on ainakin alimmillaan ikinä ja luotto omiin treeniohjelmiinkin on mennyt kokonaan. Moni paljon nuorempi vasta-alkaja mennyt reilusti ohi. Kaikki työ siis ollut täysin turhaa.[/QUOTE]
Toi on niin tuttua, itse olen joskus ollut tasan vastaavassa tilanteessa. Itselleni ratkaisu oli seuraavanlainen:
- Kunnolla viinaa ja/tai olutta. Naisseuraa yöksi, ja seuraavana aamuna pizzaa ja/tai kebabbia sekä jäätelöä. Vielä darranjälkeinen päiväkin vapaata salilta, tämä voi olla hyvä päivä esim. laatia uutta treeniohjelmaa.
- Osa (ei kaikki, mutta osa) liikkeistä vaihtoon.
- Huomattavasti pienemmät sarjamäärät, keskittyminen intensiteettiin sekä työtä tekevään lihakseen. Ärise ja kolise jos on tarve.

Noin yleisesti niin toi jako ei kovin järkevältä vaikuta. Mitä nyt nopeasti laskin niin tossa on viikkoon ~16 eri liikettä ja yli 30 sarjaa jotka ottaa enemmän tai vähemmän olkapäille/kiertäjäkalvosimille, more is not always more. Mun silmään tossa on myös liikaa eri liikkeitä samoille lihaksille, kannattaa hyväksyä se fakta että vaikka hyviä liikkeitä on eri lihaksille vaikka kuinka paljon, niin niitä kaikkia ei saa yhteen treeniohjelmaan ängettyä. Mielummin niin että niitä kierrättää muutaman kuukauden välein.

Äläkä unohda lepoviikkoja :zzzz:

Miten iso merkitys on "geeneillä" esim tässä kädet vs jalat asetelmassa noin niinkun yleensä?
Itelläkin välillä tuntuu että ei tartte kun kattoa kyykkyvideoita juutuubista ja ajatella kyykkivänsä niin rauta vaan nousee. Käsien suhteen sitten ei niin lähellekään...

Koita vaihtaa treeniohjelmaa 4-jakoisesta vaikka 2- tai 3-jakoiseen vähäksi aikaa. Itsellä meni ojentajat tukkoon vastaavassa 4-jakosessa jossa oli erikseen rintapäivä ja ojentaja päivä, eikä kehitystä näkynyt muuten kun tendiniitin muodossa. Ja vastaavasti jos on hauis- ja selkäpäivä lähellä toisiaan voi hauikset mennä tukkoon, jos ne ei pääse palautumaan kunnolla.

suosittelisin tekemään jotain voimaa ja hermotusta tuovaa treeniä, tuossa on pelkkää hapotusta alusta loppuun asti, ei toimi ikinä! isot malmit käyttöön ehkä kaksi sarjaa per liike ja toistoja kuusi, kyllä ne lihakset lähtee kasvamaan kun niille antaa syyn kasvaa ja pumppaamalla ne ei sitä syytä saa.

Mä lähtisin tiputtaa noit liikkeiden määrii enkä niinkään paljoo sarjamäärii. toine juttu et 2 tai 3 jakonen käyttöö ja toistomäärii vois tiputtaa ainaki joissai liikkeis. miks noi paljo erilaisii vipareit? käytätkö ikinä minkää näkösii erikoistekniikoita? Ja en tiiä miten yköpuhtaasti noit liikkeitä sit teet, voi johtuu siitäkin. Kokeilisin ainaki joskus tehä isommil painoil pikkasen fuskaamal(ellet sitä jo nyt harrasta), ei kuitenkaa niin et päädyt tonne salikomediaa ketjuun...

huhhhhhh tulipas sekalaista soperrusta... :D

Varmaan kannattais lyödä enemmän vielä hiilaria koneeseen ja hermottaa lihaksia. Tai no kaloreita ylipäätään enemmän.

Varmaan kannattais lyödä enemmän vielä hiilaria koneeseen ja hermottaa lihaksia. Tai no kaloreita ylipäätään enemmän.

No mitä vittua? +300 kcal bulkki menossa ja lisää pitäisi iskeä? Painokin nousee. Eiköhän vika tällä kertaa löydy sieltä treenipuolesta. Yksi asia mikä tuli mieleen on lihashuolto. Esim. mulla on niin kireät lihaskalvot, että hieroja sanoi sen haittaavan jo kehitystä. Käypä pätevällä hierojalla tsekkaamassa voisiko tuo olla yksi tekijä. Vähän kaukaa haettua tosin, mutta hierojasta ei koskaan ole haittaa.

No mitä vittua? +300 kcal bulkki menossa ja lisää pitäisi iskeä? Painokin nousee. Eiköhän vika tällä kertaa löydy sieltä treenipuolesta. Yksi asia mikä tuli mieleen on lihashuolto. Esim. mulla on niin kireät lihaskalvot, että hieroja sanoi sen haittaavan jo kehitystä. Käypä pätevällä hierojalla tsekkaamassa voisiko tuo olla yksi tekijä. Vähän kaukaa haettua tosin, mutta hierojasta ei koskaan ole haittaa.

No ihan vain huomioon ottaen aloittajan iän ajattelin, että ei se syö bulkkimääriä, vaan ihan normaalia kasvua ollut tuo painonnousu... Itsellä nousi tossa iässä paino saman tai enemmänkin podaamatta.

- - - Updated - - -

No ihan vain huomioon ottaen aloittajan iän ajattelin, että ei se syö bulkkimääriä, vaan ihan normaalia kasvua ollut tuo painonnousu... Itsellä nousi tossa iässä paino saman tai enemmänkin podaamatta.

Niin ja jos sanoo podanneensa 5 vuotta helvetin kovaa, eikä kasva yli 80, niin ei kyllä syö tarpeeksi.

Jees kiitti hyvistä vastauksista.. Vähän luo uskoa että mahiksia on vielä.

No nyt kun ite kattoo ohjelmaa ni huomaa et liikkeitä aika reilusti, olkapäät, ojentajat ja hauikset varsinki kahtena päivänä viikossa suoraa tai epäsuoraa rasitetta.
Eli varmaan kannattaisi liikkeitä karsia ja ehkä jaotusta muuttaa? Pidän nyt viikon täyslevon ja aattelin kolme - tai nelijakosta eri jaotuksella. Ja vähän enemmän voimapainotteista..

Eli esim Rinta-olka-ojentaja / hauis-selkä-takaolat / jalat+pohkeet ? Ei tulis epäsuoria rasitetteita ja sais viikon levätä jokanen lihasryhmä. Tai olisko jotain neli tai 2 jakosta suositella?

Itse teen 3-jakoista kyseisellä jaolla. Toiset tykkää, toiset ei - mulle toimii. 2 ON- 1 OFF on hyväksi todettu rytmi, tosin sitäkin voi muokata haluamallaan tavalla kunhan pitää ne treenit inhimmilisissä määrissä.

Vielä tosta että lähdetään änkemään liikaa sarjoja/liikkeitä samaan treeniin, niin uskoisin sen olevan aika yleistä että kun kehitys ei vastaa tavoitteita niin lähdetään lisäämään sarjojen tai treenipäivien määrää vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin.

Edit: Suosittelen lukemaan seuraavan threadin läpi: http://www.pakkotoisto.com/treeni/1...an-viikossa-vai-3-jakoinen-kahdesti-viikossa/. Hyvää keskustelua paitsi treenijaosta, myös intensiteetistä ja sarjojen/treenipäivien määrästä/tiheydestä.

hauisten pumppaus muutenkin itsellä paljon ilkeemmän tuntusta ku esim jalkojen pumppi.
Täällä toinen jolla on sama vika. Hauisten pumppi ja se polte on melkeen samantuntonen ku pohkeilla, siis kipua ja paljon. Ite sain niihin roimasti lisää mittaa EDT-treenillä, jolla aikanaan menin yli 40cm rajasta. Mikään muu ei oo toiminu yhtä hyvin käsille kun toi, laitan vielä linkin tuohon niin pääset lukemaan ja toivottavasti innostut testaamaan.

EDT-käsille

Kun alotat tuon ja saat käsiin kuukaudessa 3cm lisää, sä oot todella mielissäs kehityksestä ja samaan aikaan sua vituttaa kun et oo kuullu tosta aiemmin :D Noin kävi mulle. Samaa voi tehdä myös olkapäille, vaikka sivuviparit ja takaolkasoutu. Komboja on niin paljon ku mielikuvitusta riittää.

Back
Ylös Bottom