Yhdysvaltain pörssi romahti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihme hehkutusta täällä kun kurssit sukeltaa.... :jahas:
Turha se on hehkutella jos itse saatte vähäisillä pennosillanne ostettua "halvalla" ja säästätte ehkä jopa muutaman tonnin suuremmissa kaupoissa. Miettikääpäs niitä kenen kustannuksella sitä teette. Vaikka vahingonilo onkin joskus paras ilo, ei se ehkä tässä tapauksessa ole sitä.

Sama kuin joku tulisi minulle nauramaan että möitpäs tappiolla kämpän mulle 90-luvulla ja nyt sain siitä 3x hinnan, hahahhahaaa, siitäs sait! :david:
 
Ihme hehkutusta täällä kun kurssit sukeltaa.... :jahas:
Turha se on hehkutella jos itse saatte vähäisillä pennosillanne ostettua "halvalla" ja säästätte ehkä jopa muutaman tonnin suuremmissa kaupoissa. Miettikääpäs niitä kenen kustannuksella sitä teette. Vaikka vahingonilo onkin joskus paras ilo, ei se ehkä tässä tapauksessa ole sitä.

Sama kuin joku tulisi minulle nauramaan että möitpäs tappiolla kämpän mulle 90-luvulla ja nyt sain siitä 3x hinnan, hahahhahaaa, siitäs sait! :david:

Ok sori.Kyllähän tää lasku on kova pala monelle.Se vaan kun olin valmistellut kaiken tätä varten ja nyt se tapatu niin on vaan hankala pysyä nahoissaan.
 
Turha se on hehkutella jos itse saatte vähäisillä pennosillanne ostettua "halvalla" ja säästätte ehkä jopa muutaman tonnin suuremmissa kaupoissa. Miettikääpäs niitä kenen kustannuksella sitä teette. Vaikka vahingonilo onkin joskus paras ilo, ei se ehkä tässä tapauksessa ole sitä.
Hohhoijaa. Mistä lähtien osakekaupoissa on alettu miettimään kenen kustannuksella sitä voittoa tehdään? Eiköhän se ole ihan luonnollista, että jos joku voittaa niin joku puolestaan häviää? Itse ainakin iloitsen kurssien laskuista, koska olen vasta aloittelemassa osakesijoittamista, joten nyt tarjoutuu oikein mainioita ostopaikkoja. Jos taasen olisin alkuvuodesta laittanut kaiken kiinni osakkeisiin, mieli voisi olla toinen muttei kuitenkaan 10-20 vuoden sijoitushorisontissa tuntuisi missään. Kurssilaskuja tulee vastaisuudessakin ja jotkut niistä hyötyvät, jotkut eivät.
 
Tuota noin. Jos kurssien laskeminen kirpaisee todella pahasti, lienee parasta lopettaa spekulointi ja alkaa sijoittamaan pidemmällä tähtäimellä vakavaraisiin yrityksiin.

Warren Buffetkin sanoi että hyvä vaan että osakkeiden hinnat laskevat. Voi ostaa lisää Coca-Colaa. :lol2:

Itselläni ei ole senttiäkään kiinni osakkeissa enään. Myin hyvällä voitolla pari viikkoa sitten.
 
Agony sanoi:
Kuulostaa hieman ensimmäisen asteen stokastiselta dominanssilta, ymmärsinkö oikein? ( http://www.econ.hku.hk/~wsuen/uncertainty/fsd.pdf )

Toisen asteen stokastinen dominanssi ottaisi riskin huomioon, ( http://www.econ.hku.hk/~wsuen/uncertainty/ssd.pdf ).

Ei mulla tollanen kuvio ollut mielessä vaan ihan siis tämän tapainen viritys

Pr[K(t)<O(t)|r] = \int \int f(k,o)*I{k<o+r} dk do,

jossa f on korkotuoton ja osaketuoton yhteisjakauma ajanhetkellä t ja r on preemio. (\int = integraali, LaTeX ja I edelleen se indikaattorifunktio).

Tuota noin. Jos kurssien laskeminen kirpaisee todella pahasti, lienee parasta lopettaa spekulointi ja alkaa sijoittamaan pidemmällä tähtäimellä vakavaraisiin yrityksiin.

Warren Buffetkin sanoi että hyvä vaan että osakkeiden hinnat laskevat. Voi ostaa lisää Coca-Colaa. :lol2:

Itselläni ei ole senttiäkään kiinni osakkeissa enään. Myin hyvällä voitolla pari viikkoa sitten.

Jos tarvitsee rahaa, niiin sitten varmaan kannattaa ottaa exit, mutta noin niinkuin yleisesti ottaen, jos ei ole pommin varma yli 10% laskusta, osakkeita ei kannattaisi myydä, koska verottajan toiminnan ansiosta hommasta tulee helposti epäkannattavaa - verrattuna Pihtiputaan mummo approachiin.
 
Hohhoijaa. Mistä lähtien osakekaupoissa on alettu miettimään kenen kustannuksella sitä voittoa tehdään? Eiköhän se ole ihan luonnollista, että jos joku voittaa niin joku puolestaan häviää?

Hohhoijaa. Osakemarkkinat eivät todellakaan ole nollasummapeliä, jossa joku voittaa ja toinen häviää saman rahan.
 
Eikä mitään ole hävinnyt jos ei myy. Ja jos omistaa niitä kuuluisia hyviä yhtiötä, ei niitä tartte myydä, ei ne mihinkään katoa vaikka kurssit joskus sukeltaakin. Ostelee hiljalleen lisää ja nauttii vuosi vuodelta kasvavista osinkotuloista. Osinkotulot kun sijoittelee takaisin, niin voi tutustua korkoa korolle periaatteeseen.

EDIT: Eikä tietenkään voitakkaan jos ei myy. Mutta tilille kilahtaneet osingot on aina sitä puhdasta voittoa. Toki se kurssi dippaa yleensä osingon verran, mutta eipä sitä enää seuraavien osinkojen alla huoma.
 
Hohhoijaa. Osakemarkkinat eivät todellakaan ole nollasummapeliä, jossa joku voittaa ja toinen häviää saman rahan.
En sitä kyllä nollasummapeliksi väittänytkään. Toisten voittaessa, toisten on yksinkertaisesti pakko hävitä, ei välttämättä samassa suhteessa eikä samaan aikaan, muuten rahankierto voi olla melko tahmeaa.
 
En sitä kyllä nollasummapeliksi väittänytkään. Toisten voittaessa, toisten on yksinkertaisesti pakko hävitä, ei välttämättä samassa suhteessa eikä samaan aikaan, muuten rahankierto voi olla melko tahmeaa.

En kyllä nyt ymmärrä yhtään. Miten niin jonkun "on yksinkertaisesti pakko hävitä"? Voisitko esittää vaikka yksinkertaisen esimerkin?

Tai no minä voin laittaa.

Ostin osakkeen eurolla vuonna 2000. Myin sen vuonna 2001 hinnalla 2 euroa. "Voitin" siis yhden euron.

Tänään osakkeen hinta on jälleen euron. Onko siis tämä ostaja "hävinnyt" nyt 1 euron, vaikka olisi saanut osinkoina kuuden vuoden aikana vaikkapa 2 euroa itselleen?
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarvitsee rahaa, niiin sitten varmaan kannattaa ottaa exit, mutta noin niinkuin yleisesti ottaen, jos ei ole pommin varma yli 10% laskusta, osakkeita ei kannattaisi myydä, koska verottajan toiminnan ansiosta hommasta tulee helposti epäkannattavaa - verrattuna Pihtiputaan mummo approachiin.

Ei ollut mikään paniikkimyynti, vaan siirsin rahat paremmin tuottavaan kohteeseen.
 
En kyllä nyt ymmärrä yhtään. Miten niin jonkun "on yksinkertaisesti pakko hävitä"? Voisitko esittää vaikka yksinkertaisen esimerkin?
Ajattelemme nyt selkeästi eri asioita, joten täsmennän mitä minä ajattelen.

Ensinnäkin tilannetta, jossa kaikki voittaisivat eikä kukaan häviäisi on absurdi. Toiseksi en ajattele tässä nyt rahaa vaan "rahaa".

Esim. 1

Ostat tammikuussa osakkeen 15 eurolla ja myyt sen kesäkuussa 16.80 eurolla. Olet siis voittanut 1.80 euroa. Tämän jälkeen kurssi jatkaa nousuaan ja joulukuussa osake maksaa 17.60 euroa. Uusi ostaja on siis voittanut 80 senttiä, jonka sinä olet puolestaan "hävinnyt". Jos olisit pitänyt osakkeen, olisi tuokin 80 senttiä sinun. Koska osakkeita on liikkeellä aina rajallinen määrä, täytyy jonkun "hävitä" nuo rahat, jotka toinen kurssinousussa saa. Todellisuudessa et siis häviä tuossa tilanteessa mitään mutta periaatteessa kyllä.

Esim. 2

Kesäkuussa myymäsi osake lähteekin laskuun, jonka seurauksena se maksaa joulukuussa enää 15.30 euroa. Tällöin sinä olet "voittanut" 1.50 euroa eli välttänyt tappion, jonka olisit kokenut, jos olisit pitänyt osakkeesi. Vastaavasti osajaosapuoli on "hävinnyt" vastaavan summan.

Ajattelutapani on varmasti erikoinen, mutta pitää osaltaan paikkansa. Osingot voi myös ottaa mukaan tuohon malliin, se vain vähän mutkistaa sitä.


Edit: Ajattele vielä, että olisit Nokian alkuaikoina ostanut osakkeen 4 eurolla ja myynyt myöhemmin 14 eurolla. Siinä vaiheessa kun Nokian osake keikkui 60 euron tuntumassa, niin olisitko tuntenut voittaneesi vai hävinneesi?
 
Ajattelutapani on varmasti erikoinen.

Tästä olen samaa mieltä.

Edit: Ajattele vielä, että olisit Nokian alkuaikoina ostanut osakkeen 4 eurolla ja myynyt myöhemmin 14 eurolla. Siinä vaiheessa kun Nokian osake keikkui 60 euron tuntumassa, niin olisitko tuntenut voittaneesi vai hävinneesi?

Niin en tiedä. Jos olisin myynnin jälkeen saanut paljon viinaa ja naista, ja loput olisi tullut tuhlattua, olo olisi kuin voittajalla. Jos olisin vain raapinut kotona rahakasan päällä palleja, olis ihan luuserifiilis.
 
Hip hei.. :) Ehtikö porukka tehdä ostoja? Mä en ole ostanut enkä myynyt nyt. Mitä mieltä olette, onko tämä nyt keinotekoista pakolla tehtyä korjausliikettä, ja pian vasta alkaa se oikea aito pitkä lasku?

Yhdysvaltain keskuspankin korkopäätös nostaa kursseja
Julkaistu: 16:41
Päivitetty: 17:17
stt–reuters

Yhdysvaltain keskuspankin tuore korkopäätös nostaa osakekursseja jyrkästi sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Yhdysvalloissa teollisuusosakkeiden Dow Jones -indeksi lähti kaupankäynnin aluksi 1,6 prosentin nousuun ja teknologiaindeksi Nasdaq 2,3 prosentin nousuun.


Keskuspankki alensi tänään muille pankeille myöntämiensä luottojen korkoa puolella prosenttiyksiköllä. Se ei kuitenkaan koskenut rahamarkkinoita ohjailevaan keskeiseen ohjauskorkoon.

Korkopäätös on tähän mennessä keskuspankin voimakkain yritys rauhoittaa markkinoita, joita on viime viikkoina häirinnyt laaja luottokriisi.


Voimakas myötätuuli on ollut vallalla myös Euroopan suurissa pörsseissä. Iltapäivällä Lontoon pörssi oli 4,5 prosentin, Frankfurtin pörssi 2,7 prosentin ja Pariisin pörssi 3,4 prosentin nousussa.

Helsingissä pörssin yleisindeksille on kertynyt nousua 2,6 prosenttia. Nokian osake oli noussut 4,2 prosenttia 21,91 euroon.
 
Ensi viikolla paukkuu 10000 raja. Ei korkoja noin vain lasketa ilman, että suurempaa kriisiä olisi. Nyt viimeistään luulot taantuman uhasta alkavat muuttua tiedoiksi. Maanantaina laskupäivä.
 
Voi alkuviikosta olla vielä pientä korjausliikettä, mutta kyllä se taitaa sieltä paukkua alas. En mä usko että maanantaina laskua on.

Osa kavereista on myynyt kaiken pois. Osa ei edes jaksa joka päivä seurata tilannetta vaikka tietää että kursseissa näinä päivinä rajusti eloa.

Kyllähän se saattaa ahdistaa jos esim reilun 100 000 € salkusta sulaa yhtäkkiä 15 000 € pois. Mutta mikään ei ole toisaalta muuttunut. Sama kpl määrä osakkeita on edelleen salkussa, suhteellinen omistus yhtiöistä on sama kuin ennenkin. Pitkällä aikavälillä terveisiin yrityksiin tehty sijoitus tuottaa aina hyvää hedelmää.

Itsellä ollaan vielä pitkästi plussalla, hauska nähdä miten tilanteet kehittyy.
 
Kalju puhuu asiaa, toiset ostaa osuuden yhtiöstä, toiset ostaa pörssikurssia. Molempiin tapoihin pitää löytyä strategia ja edetän sen mukaisesti. Mä ostan osuuden yhtiöistä ja nautin vuosien varrella kasvavista osinkotuloista. Vielä ne ei suuria ole, mutta sanoinkin, että vuosien päästä. Ja kun koko ajan ostaa lisää, on lopulta aivan sama jos nyt ostaa laskeviin kursseihin. Koko ajan saa enemmän osakkeita samalla rahalla ja joskus tämä palkitaan.

Itsellä ei ainakaan ole aikaa, taitoa eikä hermoja pelata lyhyempää peliä. Buy&hold on mun juttu. Enkä tällä edelleenkään tarkoita, etten myy mitään koskaan! Aina tulee salkussa olemaan joku yhtiö, joka saa lähtöpassit jossain kohtaa. Joko sen arvostus nousee älyttömäksi ja yksinkertaisesti on kannattavaa myydä, tai sitten alkaa homma tökkimään ja on järkevää myydä...eli vaihtaa johonkin tuottavampaan ja ns. parempaan kohteeseen. Mutta näitä vetoja ei poikkeustapauksia lukuunottamatte tehdä markkinreaktioiden mukaan, vain tuollainen raju yliarvostus on MUN MIELESTÄ myyntisignaali markkinareaktiopuolella.

Kukaan ei voi nytkään tietää alkaako taantuma vai ei. Veikata voi ja jälkikäteen esittää gurua, mutta mutta...
 
Back
Ylös Bottom