yhden punttitreenin max kesto ajallisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urpå
  • Aloitettu Aloitettu
:dance:Moi lajitoverit! :dance:
Oon käyny salilla vuodenpäivät aktiivisesti ja päivittelen tässä taas tota ohjelmaani. Käyn 3 kertaa vko salilla. (1.jalat ja arse 2.selkä ja hartiat 3. loput ja aina vatsoja tietty setti) Nyt olis tulossa kokonaismäärältään suhteellisen paljon liikkeitä per treeni ja aloin miettiin, että missä menee raja, että kannattaa lopettaa "tältä päivältä". Tuskin on kauheesti järkee vääntää useita tunteja. Toisaalta onko ihan älytön idea nauttia palkkarista 1/3 määrä esim kun olis vielä 30% illan ohjelmasta tekemättä?

Olis vielä 1 extra kysymys. Mikä olisi hyvä treenin kovuussykli, jotta hermotus kehittyy völjyyssä. Montako viikkoa ko. ohjelmaa teen kovaa ja missä vaiheessa teen löysän viikon (vai 2viikkoo)

Toivottavasti saatte tolkun mun ajatuksenjuoksusta. Ei oikein toi lauseenjäsennys kulje :)

Ehkä se tunti on aika hyvä raja ajan puolesta, sen jälkeen on tod. näk. jo energiat sen verran vähissä, että hyöty treenaamisesta lienee melko pieni. Ite en ainakaan tee/tekis tuntia pitempään, tässä ei tietysti ole mukana alkulämmittelyt ja cooldown. Ja tunnissa kerkee kyllä käydä läpi tarpeeks monta liikettä.

Tiukkojen ja löysempien treenien väli kannattaa kokeilla sen mukaan mitä kroppa kestää, mutta lienee jonkin tason kirjottamaton sääntö et kolme kovaa ja yks kevyempi. Aika monet ainakin tuntuu tekevän niin. Itellä on mennyt tuntuman mukaan, mutta tuonne tietämille se rajoittuu, tosin välillä viikon 4 treenistä kaks on kovaa ja kaks hieman rennompia. :thumbs:

Riku Kiri treenasi aikoinaan noin 3 tuntia päivässä salilla, viisi kertaa viiikossa. Ei kuulemma ymmärrä näitä alle tunnin treenaajia:D

Voisi kuvitella että kun treenaa vain kolme kertaa viikossa ja jokaisen lihasryhmän kerran, niin tuossa ei tarvitse paljoa kevennellä. Kuulostaa jo valmiiksi kevyeltä viikolta.

Voisi kuvitella että kun treenaa vain kolme kertaa viikossa ja jokaisen lihasryhmän kerran, niin tuossa ei tarvitse paljoa kevennellä. Kuulostaa jo valmiiksi kevyeltä viikolta.
Joo, näin on. Eiköhän kolmijakosessa voi huoletta vetää ittensä piippuun joka treenissä:whip: Toinen juttu jos reenailee kaksjakosella ja 4 kertaa viikossa.
Tämähän on tietysti vain minun asiantuntematon ja omiin kokemuksiin perustuva typerä mielipide:D

Tuskin on kauheesti järkee vääntää useita tunteja. Toisaalta onko ihan älytön idea nauttia palkkarista 1/3 määrä esim kun olis vielä 30% illan ohjelmasta tekemättä?

Juuri oikealla treeniravinnolla on iso merkitys, kun treenin pituus venyy. Treeniravitsemusajattelun rajoittaminen vain palkkariin on hiukan kapeaa, parempi on käsitellä asiaa kokonaisuutena ennen treeniä, treenin aikana ja sen jälkeen. Laihan palkkarin nauttiminen treenin aikana voi olla hyödyllistä varsinkin, jos ei syö tuhdisti hiilareita perusravinnossa.

Outoa sinänsä, että saat kolmijakoisella treenit venymään pitkiksi. Hyvällä rytmillä, 25-40 sarjan tuntivauhdilla sarjapituuksista riippuen, pitäisi 60-75 min haarukkaan mahtua hyvinkin tarpeeksi toimintaa.

Palkkarin juomisesta kesken treenin en osaa sanoa, koska en ole koskaan kokeillut. Tosin menen aina suht nopeasti (max 1 h) ruokailun jälkeen salille. En koskaan mene nälkäisenä salille, koska silloin en jaksa tehdä mitään.Alkaa vaan **tuttaa ja tekee mieli leipoa jotain lättyyn:).

Treenin kestosta sanoisin, että niin kauan voi treenata putkeen kuin tuntuu hyvältä. Tähän vaikuttaa varmaan esim. yksillölliset erot ja harjoittelutyyli ja -tausta.

Itselläni menee aina vähän reilu tunti, kun vedän kaksijakoisen ohjelman läpi. Silti minulla ei yleensä ole kuin viisi liikettä. Saan menemään niihin huolellisesti tehtynä lämmittelyinään menemään tuon ajan. Tosin täytyy tässä yhteydessä sanoa, että kaikki liikkeet joita teen ovat jossain määrin raskaita perusliikkeitä.

Omalta kohdaltani olen huomannut, että minun kannattaa pysytellä näissä perusliikkeissä, hakea hyvä tuntuma ja tehdä liikkeet kunnolla. Jätän pois kaikki ylimääräiset virpomisliikkeet. Olen huomannut, että minulla tulokset nousevat hyvin kun kokonaisliikemäärä pysyy melko pienenä ja salillakäyntitiheys suurena. Tähän yhdistettynä se, että tekee liikkeet omin voimin (ei pakkotoistoja tms.)

Nämä kommenttini eivät ole mitään Mooseksen kivitauluihin hakkaamia totuuksia. Harjoittelu on yksilöllistä ja eri ihmisille sopii erilaiset kuviot.

Palkkarin juomisesta kesken treenin en osaa sanoa, koska en ole koskaan kokeillut. Tosin menen aina suht nopeasti (max 1 h) ruokailun jälkeen salille. En koskaan mene nälkäisenä salille, koska silloin en jaksa tehdä mitään.Alkaa vaan **tuttaa ja tekee mieli leipoa jotain lättyyn:).

Treenin kestosta sanoisin, että niin kauan voi treenata putkeen kuin tuntuu hyvältä. Tähän vaikuttaa varmaan esim. yksillölliset erot ja harjoittelutyyli ja -tausta.

Itselläni menee aina vähän reilu tunti, kun vedän kaksijakoisen ohjelman läpi. Silti minulla ei yleensä ole kuin viisi liikettä. Saan menemään niihin huolellisesti tehtynä lämmittelyinään menemään tuon ajan. Tosin täytyy tässä yhteydessä sanoa, että kaikki liikkeet joita teen ovat jossain määrin raskaita perusliikkeitä.

Juu itse syön myös n.45-60min ennen treeniä.
Treenin kesto on minulla yleensä 75-90min.
Heti salilta kotiin päästyäni (n.5-10min) juon palautusjuomani.

Näin se minulla toimii :)

Yhden salin seinällä oli kaikennäkösiä lappuja, huomasin semmoisen lapun jossa luki:
"Tehokas Treeni kestää 40-70 minuuttia".. Siinä oli perusteluja sille, mutta kun en muista..

Kiitti vastauksista.
Ajallisesti menis toi viikon 3. treeni, eli rinta, haukkari, ojentaja, olkapää ja ranteenkoukistaja+ ranteenojentajatreeni pitkäks. Oon huomannu, että nälkä tulee väkisin lopputreenistä.. ja se on huono juttu. Tossa menee alkulämmön kanssa 2-2,5h aikaa
t.urppendaali

Mitä kyseinen treeni sisältää?

Otetaas tähän väliin taas pikku "stanssi", kas näin: :dance: ...noin, en tiä mistä jäin lapsena paitsi mutta toi banaani naurattaa mua ihan sikana :D no joo, palataas takas tärkeeseen aiheeseen. Se sisältää siis seuraavaa:

Rintalihaksen ylä-, keski- ja alaosalle kullekkin oma sarja niin, että yläosalle eka sarja suht kevyesti 15, 12, 10 toistot, sitten toisella laitteella tiukempi 12, 10, 8 ja kolmannella tiukka sarja 10, 8, 6. Sama kullekkin rinnan osalle eli siinä on heti aika paljon toistoja jotta koko rinta on huolella treenattu. Sitten samalla kaavalla haukkari, sitten ojentaja sitten olkapää. Ja olkapäässä sama kolme olan lihasta omilla liikkeillä (eli sama setti kuin rinnalle yllä) ja sit viä ranteen ojentaja ja koukistaja. Aika rientää noita tehdessä..
Muut treenit, eli jalat ja pakarat ja selkä menee ajan suhteen niukin naukin puikkoihin.

Hei jos tää kuullostaa ihan urpålta niin olen täällä kynä kourassa sekä antennit ja muistivihko auki vastaanottamassa ajatuksia.

Tässä siis syy kun kysyn 1/3 palkkarin otosta treenin lopputreenin tienoilla. Itseasiassa koitin jo kertaalleen lipittää sitä ja on hiukan tarkkuutta vaativa juttu. Nimittäin ajoitus, koska juot, jotta lopputreenin aikoihin tuntee sen imeytyvän ja antavan tarvittavan lisäpotkun. Ja toinen, ettei juo liikaa, ettei ponnistusvaiheessa tunne, että repee pötsi ihan kohta.
Thanks again for your answers!

Siis yhdeksän sarjaa rinnalle? Ja vielä yhdeksän hauiksille, ojentajille JA olkapäille? Veikkaisin että hukkaan menee loppupään treenit, mutta meikä onkin 1-jakoisen armoitettu fani... (jossa tehdään 1-2 sarjaa per treeni 3 kertaa viikkoon)

Jos tekisin kolmejakoista, luulen että haluaisin kokeilla sitä 2x6-hommelia, joka monilla riittää hienosti kasvuun ja kehitykseen. Ei mulla riittäisi millään motivaatio tuollaisten mammuttisarjojen vääntöön. Joskus vaan vähempi on enempi.

Jos en ihan väärin muista jostain lukeneeni, että testosteroni tasot alkaa laskea 45-60 min. treenin jälkeen. Korjatkaa, jos oon pahasti väärässä.

Siis yhdeksän sarjaa rinnalle? Ja vielä yhdeksän hauiksille, ojentajille JA olkapäille? Veikkaisin että hukkaan menee loppupään treenit, mutta meikä onkin 1-jakoisen armoitettu fani... (jossa tehdään 1-2 sarjaa per treeni 3 kertaa viikkoon)

Jos tekisin kolmejakoista, luulen että haluaisin kokeilla sitä 2x6-hommelia, joka monilla riittää hienosti kasvuun ja kehitykseen. Ei mulla riittäisi millään motivaatio tuollaisten mammuttisarjojen vääntöön. Joskus vaan vähempi on enempi.

Siis haukkarille ja ojentajalle 3 sarjaa mutta olkapää, rinta 9 sarjaa. Mut pointtina, että kun noi kaikki yhdistää niin aikaa palaa. :dance::hyvä: ...no niin..

Jos sitä yhtään on peruskunto kohdillaan, jaksaa sen 90 minuuttia reenata, varsinkin jos palautusksen on 2-3 minuutin luokkaa. 30-60 sek palautukilla vetää itsensä jo aika loppuun 45-60 minuutissa, mutta noin lyhkäsillä palautuksilla ehtii jo ison määrän sarjojakin tuossa ajassa.

Turha sitä kelloa on liikaa tuijotella siellä salilla, 45-90 minuuttia on ihan toimiva treeniaika.

Entä jos pudottaisit rinnan ja olkapäätkin kolmeen sarjaan? Jos on pakko antaa rasitusta kolmesta eri suunnasta, niin 1 kova sarja per suunta riittää (= kolme kovaa kuitenkin suoraan samalle lihakselle).

Edit:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=11239

Oletko tuohon tutustunut? Tai sitten vaihtoehtoisesti yksijakoisiin...

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44559

En ole vielä, täytyy katsoa, kiitti!
Jotenkin tuntuu, että jos teen vain yhden kovan sarjan per suunta niin ei lihas kehity tai kuormitu maximaalisesti. Sen takia herätän sen lihaksen, sanotaan vaikka olkapään takaosan, ensin tekemällä kevyesti sarjat 15,12,10 ja sit tiukennan 12,10,8 ja viimeisellä ajan lihaksen tilttiin 10,8,6 sarjalla. Mutta täytyy kelailla vielä tätä juttua ja lueskelen noita linkkejä.
Oikeestaan tää kaikki alkoi tuolta http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1933886 jossa on niin hienosti näytetty olkapään kolme (jopa4) lihasta ja kullekin omat liikkeet.
Klikatkaa tua ensin otsikoita Anterior Deltoid, Lateral Deltoid, Posterior Deltoid ja Supraspinatus niin näette miks oon hurahtanut ajatukseen :dance:

Kuulostaa kyllä ihan perinteiseltä alun vauhtisokeudelta. Olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun tulee tänne kyselemään, että "venyykö mun treenit liikaa" ja ohjelmassa on esim. rannekääntöjä, niin on itsekin jo todennut asian. Ei niitä lihaksia tartte tykitellä jokaikisestä kulmasta ja ihan noin perusteellisesti. Esim. olkapäitä ja ojentajia ei mielestäni tarvitse kovin monella sarjalla lämmitellä tiukan penkkailun jälkeen, mikäli teet ne edes suhteellisen lähellä toisiaan. Puhumattakaan samasta lihasryhmästä.

Vuosi treeniä on hyvä alku, mutten jaksa uskoa, ettet saisi perusliikkeillä ja karsitummalla ohjelmalla parempaa kehitystä kuin nykyisellä menolla. Tällä saitilla on useita valmiita hyviksikehuttuja ohjelmia, niistä vain valitsemaan.

Tämä siis tietysti vain minun mielipide ja toki kaikella kunnioituksella urpåa kohtaan. Hyviä reenejä!

Tuntuu, että nyt menee energia väärään paikkaan. Jos oikein ymmärsin, teet esim. olkapään joka osalle 9 sarjaa, yhteensä 27 sarjaa? Tuohon määrään mahtuu keskipitkillä sarjoilla jo kokonainen treenikerta.

Kannattaa tosiaan keskittyä nostamaan tuloksia perusliikkeissä. Sitten kun penkkaat 1,5x oman painosi, ovat rinta, olkapäät ja ojentajatkin yllättäen kuosissa, vaikkei kulmia ja lihaksen osia pohtisikaan.

Samoin mavet, soudut, leuat, kyykyt, pystypunnerrukset ja dipit haltuun ottamalla saa kaikki kehon alueet kehittymään.

Back
Ylös Bottom