Korjaa jos olen väärässä, alueen asukkaat olisivat saaneet markkinahinnan maasta joka olisi jäänyt veden alle?
En nyt osaa sanoa tuohon mitään, mutta Kuusamon uraanikaivoksen tapauksessa korvaukset menee näin: Kaivoshankeen toteutuessa maanomistajat tulevat saamaan korvauksena valtauksista 10 e/hehtaari ja kaivostoiminnan aloittamisen jälkeen 20 e/hehtaari. Ilmeisesti ovat vuotuisia korvauksia. En sitten tiedä korvauksista kaivostoiminnan loputtua..
Samalla he olisivat saaneet mahdollisuuden työllistää itseään matkailun parissa kun lappiin olisi syntynyt järvi jossa olisi voitu järjestää erinlaisia tapahtumia? Myös kalastusluvien myynnillä he olisivat voineet kehittää ympäristöään.
No täytyypä korjata. Itse olen ollut alueella töissä ja sen harvoihin asukkaisiin sain tutustua. Järvi olisi kyllä syntynyt, mutta se olisi vähentänyt matkailua. Syitä:
- Tekoallas peittäisi 40 kilometriä ylistä Kemijokea + lukemattomia sivujokia, joissa elää luonnonvaraisia lohikalakantoja (taimen, harjus, siika ja imported puronieriä). Nämä lajit houkuttelevat kalastusmatkailijoita. Tekoaltaat eivät juuri houkuttele kalastajia. Tästä esimerkkinä vaikka Lokan tekojärvi.
- Kalastajat ja luontoharrastajat arvostavat entistä enemmän luonnontilaisuutta. Koski se sitten luontoa yleisesti tai kalakantoja. Istutettujen kalojen kalastuksen suosio on laskenut vuosi vuodelta.
- Tekoaltaaseen olisi miltei mahdotonta saada kalastusta kestäviä lohikalakantoja. Suurin osa lohikaloista tarvitsee luonnontilaisia / kunnostettuja koskia lisääntymiseen. Allas olisi tehokkaasti tuhonnut näitä lisääntymisalueita.
Täytyy myös muistaa, että eihän kaikilla alueen asukkailla ole valmiuksia tai kiinnostusta ruveta matkailuyrittäjiksi. Kalastuslupien tulot menevät vesialueen omistajille (useimmiten osakaskunnat), jotka päättävät rahojen käytöstä. Yleiseen alueen kehittämiseen nämä rahat eivät mene.
Työni oli muuten juuri tähän luontomatkailuun liittyvää, joten sain kohtalaisen kuvan alueen mahdollisuuksista, arvoista ja siitä, mitä matkailijat haluavat.
Kyllähän vesivoima on varteenotettava vaihtoehto, mutta se vaatii uhrauksia. Joskus uhraukset on vaan parempi tehdä, tässä tapauksessa olisi varmaan voitu sulkea muutama hiilivoimala maassamme jos hanke olisi toteutunut.
Tulee muistaa, että myös tekoaltaat aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöjä. "Vesivoima aiheuttaa rakennusvaiheessa suuria muutoksia vesistössä ja vesiekosysteemissä. Tekoaltaat aiheuttavat aluksi hyvin suuret kasvihuonekaasupäästöt, kun maamassat peittyvät veden alle. Esimerkiksi suunnitellusta Vuotoksen altaasta olisi ensimmäisten vuosien aikana päässyt ilmaan noin kymmenen kertaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin vastaavan kokoisesta hiililauhdevoimalasta (lähde: Hakala, H. & Välimäki, J. 2003: Ympäristön tila ja suojelu Suomessa. – Suomen
ympäristökeskus, Gaudeamus)
Pitkällä jänteellä ajateltuna päästöt olisivat kyllä tasoittuneet, mutta kyllä minä silti kannattaisin uusien reaktorien rakentamista. Vesivoimasta on otettu Suomessa jo lähes kaikki irti. Kalamiehenä en Lappiin kajoaisi. (Edelleen painotan, että en ole viherhippi :curs: )