Yamaha RD 250 lc projekti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hynkkä
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
21.1.2003
Viestejä
1 388
Ikä
42
Esittelen tässä mun projektipyörän, joka olisi ensi kesäksi tarkoitus saada tulille. :rock:

Suurinosa remontista on jo tehtynä, mutta kirjoittelen tähän kuvien kera myös aikaisemmat vaiheet pyörän rakentamisesta.

-Vuosimalli 1981 ja liitän tähän alkuun kuvan, minkä näköinen pyörästä olisi tarkoitus tulla.

Saa vapaasti kommentoida jos kiinnostaa ja vaikka ei hirveästi kiinnostaisikaan :D
 

Liitteet

  • rd250lc.webp
    rd250lc.webp
    26,7 KB · Katsottu: 1 655
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ostin pyörän nelisen vuotta sitten Kemistä keski-ikäiseltä moottoripyöräharrastajalta. Oli vaan hirveä hinku saada joku kakspyöräinen alle ja vanha 2-tahtinen jammu sopi sopivasti budjettiin, joka oli siis todella pieni :) Sillä tuli aika paljon silloin rällättyä, mutta ikävän incidentin jälkeen se leipoi pahasti kiinni ja laitoin sen vanhempieni luokse navettaan viettämään ansaittuja eläkepäiviä.
Viime kesänä keksin sitten, että kokeillaanpa herättää vanha jammu eloon, koska eräs kaverini oli lukemassa moottoripyöräasentajaksi ja lupautui korjaamaan jammun moottorin kuntoon opinnäytetyönä. Hommasin sitten pakettiauton ja roudasin jammun Kuusamosta 820km matkan tänne pk-seudulle. Pyörä purettiin osiin, joista kaveri vei koneen koululleen, runko matkasi hienosti kerrostalon pyöräsuojaan ja loput osat kämpän olohuoneeseen. (Asuin vielä poikamiesboksissa viime kesänä) :D
 

Liitteet

  • osat1.webp
    osat1.webp
    33,3 KB · Katsottu: 340
  • sivu1.webp
    sivu1.webp
    94,8 KB · Katsottu: 555
Viime vuoden kesällä siis alettiin vehjettä työstämään. Kaveri purki koneen aivan atomeiksi ja aika hirvittävä näky siellä oli. Toinen mäntä oli mennyt palasiksi ja kiertokanki oli vääntynyt ja laakereita oli myös mennyt paskaksi. Siinä sitten ruvettiin hommaamaan osia pyörään ja aika kallis lasku tuli loppujen lopuksi. Mutta eihän tässä enää hintaa mietitä kun saadaan vanha hieno pyörä herätettyä henkiin :)

Kaverilla on irc-galleriassa kuvia ja tässä suora linkki kiertokankeen:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=ju-jussi&image_id=35382331

Ja kone levällään:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=ju-jussi&image_id=35382508
 
Tuossa vaiheessa laitettiin koneeseen uutta osaa aika mukavasti:
-Kaikki laakerit
-Tiivistesarjat
-Hoonattiin sylinterit
-Kiertokankisarja

Mäntien kanssa tuli sitten koko viime kesän remontin pysäyttänyt homma. Sylinterien mittauksien jälkeen niihin piti löytää 54,75mm ylikoon männät. Niitä ei löytynyt mistään, vaikka soiteltiin mm. proxin tehtaat läpi jne. Missään ei ollut niitä varastossa ja sitten vielä Wiseco ei valmista kyseisiä mäntiä ollenkaan. Loppujen lopuksi reilun 2kk:n odottelun jälkeen saatiin männät, kun ne varta vasten valmistettiin Hollannin tehtaalla ärdsiin. :) Tai näin ainakin mulle väitettiin..
Pakoputket meni myös työn alle, koska toisen putken äänenvaimentaja katosi mulla jo pari päivää pyörän oston jälkeen. Lähti ajossa lentoon ja ei löytynyt mistään vaikka kuin pitkään yritin sitä ettiä.. Vitutti aika suunnattomasti. Tein siihen sitten silloin ite äänenvaimentajan, mutta nyt tehään kaikki viimesen päälle, niin laitoin nekin sitten työn alle, että tulee samanlaiset molemmista putkista.
Yks Kuusamolainen kaveri sattuu olemaan huippuhitsaaja, niin hän sitten ystävällisesti teki mulle putket uusiksi.
 
Viime syksyllä päästiin vihdoin pyörän kasaamisvaiheeseen. :) Pikkukaljoissaan ruvettiin kasaamaan pikkuhuopalahden kerrostalon pihassa ja mummot tuijotteli nyrpeällä naamalla ikkunoissa. Ei paljoa tällaset pohjoisen pojat sellasesta pelästy, vaan kaljaa koneeseen ja mutteria kiinni :D

Moottorin rakentanut kaveri kuvassa
 

Liitteet

  • kasailua1.webp
    kasailua1.webp
    89,3 KB · Katsottu: 768
Zone-sarja -42%
Tähän vaiheeseen päästiin sitten viime syksyllä. Saatiin pyörä jo ekaa kertaa tekohengityksen jälkeen hörähtämään käyntiin :) Ei pystynyt vielä ajamaan kuitenkaan metriäkään, koska kaasarit ei olleet synkassa ja jarrut vielä tarkastamatta. Hyvä fiilis oli kuulla äänet vehkeestä ja melkoiset saundit lähti uusista putkista. Piti tallentaa noi ensimmäiset henkoset myös kameralle :rock:

Nippelitietoa pyörästä:
-1981, nestejäähdytteinen 2-tahti
-2 kpl n. 125cc sylinteriä, 54,75 ylikoon männät
-2kpl 26mm mikuni kaasaria
-6 vaihdetta
-n. 130kg kuivapaino

Seuraavaksi pitäisi purkaa kaasarit ja synkata ne kunnolla. Katsoa jarrujärjestelmä ja renkaat menee myös todennäköisesti uusiksi. Sit tehään maalaushommaa ja tuunaillaan muutenkin pyörä viimeisen päälle edustavaksi. Tästä tulee vielä kunnon cbr:n tappaja :D
 

Liitteet

  • kasailua2.webp
    kasailua2.webp
    64,6 KB · Katsottu: 365
  • kasailua3.webp
    kasailua3.webp
    60,5 KB · Katsottu: 401
Hyvä meininki :kippis1: Tällänen värkkääminen on just asiallista, kun vaan osaa tehdä hommia ajan kans ja hermostumatta (mitä itte ei aina valitettavasti osaa).
 
Dodii! Asiallista! Härskin vehkeen tosta tekee se et se on kakstahtinen, kiertää varmaa kivasti ns. vinkuintiaani:D Mulla oli joskus kevari aikoina Jammu RD 125..nous vanhat muistot mieleen:) ei muutakun pyörä vaan kuntoon kesäks!
 
Onhan tuo aika villi laite. Kone muistaakseni kiersi vakiona helposti päälle 10t rpm ja seittämän tonnin jälkeen oli tehot kunnolla käytössä. :) Sopivasti kun otti lähtöjä ykkösellä, niin nosti keulaa pystyyn ilman kytkintä ja näillä välityksillä huippuja kelasi n. 160-170 km/h. Nyt siihen on tosiaan laitettu ylikoon männät ja aika kireän tuntuinen tuli vielä. Sit avarretut putket ja suuttimia saattaa joutua vielä vaihtamaan. Jännä nähdä tuleeko minkä verran tenkua vielä lisää noista. :)

Noista kevareista tuli mieleen, että itellä oli ensimmäinen pyörä -84 Honda mbx. :D Siihenkin nakattiin tehoputki paikalleen ja hirvittävät äänet lähti vehkeestä. Kaverit kuuli aina kilometrin päästä jos olin tulossa käymään..
Toinen vehje oli -87 Honda NSR ja kolmas oli sitten -90 Yamaha TZR. TZR otti aika hyvin lähtöjä, mutta NSR oli kyl huomattavasti mukavempi ajaa ja käsitellä. Tää 250 RD on sitten jo aika villi laite kuitenkin verrattuna noihin kevareihin. Olisi mukava päästä joskus testaamaan 2-tahtista RD 500:sta; Leskentekijää :)
 
Olisi mukava päästä joskus testaamaan 2-tahtista RD 500:sta; Leskentekijää :)

Jeps..tuo 500cc 2-tahtinen on kova peli varmasti. Ajoin nuoruuteni motocrossia niin muistan kun mulla oli toka pyörä 2-tahtinen 60cc Kawa ja serkulla 4-tahtinen 80cc honda, niin eihän toi nelitahtinen pärjänny alkuunkaan. Ei voinu puhuu pyöristä ees samassa lauseessa:D

RD satakaksvitoseen sai kans aikoinaan 170cc pyttyjä, ei vaan tullu ikinä hankittuu.

Varmaan toi sun kakspuokkikin on kova vehje kun on porattu ja pytty kireenä. Varmaa kunnon ampiainen:D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Remonttikalja on kaikkein tärkeintä.. :D

Tänään näin ensimmäiset pärrät liikenteessä. Vois ruveta jo pikkuhiljaa kaivamaan pyörää talvisäilytyksestä ja tekeen remonttia. Rahaa tuohon kyl vielä uppoaa jonkin vertaa, jos laittais vaijereista lähtien kaikki uusiksi. Renkaat on kans aika kalliita..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom