Yövuoron vaikutus kehitykseen

Kuinkahan paljon yövuoro vaikuttaa negatiivisesti kehitykseen?Itsellä on ollut vaikeuksia syödä tasaisesti,koska taas viikonloput ollaan normaali vuorokausirytmissä. unihan on tärkeää kehityksen kannalta ja sanotaan että yövuorolaisen pitäisi nukkua 12h että se vastaa 8h yöunia.itse nukun 5-7h keskimäärin.Eli jääkö tässä myös lihasmassaa kertymättä kun unet on noin lyhyet?

sanotaan että yövuorolaisen pitäisi nukkua 12h että se vastaa 8h yöunia.itse nukun 5-7h keskimäärin.Eli jääkö tässä myös lihasmassaa kertymättä kun unet on noin lyhyet?

Ei unen laatua oikeen määrällä ole hyvä korvata. Kaipa oleellisinta on, että minkälainen fiilis sulla nyt vallitsee. Tunnetko itsesi usein väsyneeksi? Kulkeeko treeni? 5 tuntia on aika heikko suoritus, optimi pyörinee siinä 7-8 tietämillä.

Ihminen ei totu yötyöhön. Tästä on useampi tutkimus joita en jaksa siteerata, mutta joita esim Mark Sisson on blogissaan viljellyt.

Äkkipikasesti pääteltynä ainakaan positiivista vaikutusta yötyöllä ei ole, ellei ajattele silleen että "välillä shokeerataan ja kehitytään sitten kovempaa suotuisammissa olotiloissa." Olettaen, tietenkin, että suotuisampia olotiloja (aamuvuoroa ja normirytmiä, sopiva määrä REM-unta) tulee jossain välissä.

Eikö Jay Cutler puhunut että 8-9h yössä unta on "must" on ihan paskaa? 7hssa saa jo saman hyödyn, ja 8-9h saattaa just olla uuden REM-aallon partaalla, eli heräät väsyneenä ja luulet ettet ole levännyt = stressiä jo aamutuimaan. Ite en stressaa enää ollenkaan unesta kun en nuku muutenkaan ollenkaan (varmaan kun hillun yöt täällä) ja treeni kulkee paremmin kuin ikinä. Ihan sama jollekki unelle, kyllä sitä jossain välissä kerkee nukkuun..

Tosipuheessa se on vaan se yks ja ainut asia mihin en voi suoranaisesti vaikuttaa, vaan epäsuorasti, ja vaatisi ihan järjettömän järjestelmällisyyden kaiken muun suhteen. Täytyis
1) rajoittaa syömistä illalla, vaikeaa jos treenaa illalla
2) käydä kylmässä suihkussa, vaikeaa jos treenaa illalla ja syö reilusti treenin jälkeen = veret mahassa = maailman vittumaisin tunne käydä kylmässä suihkussa täydellä mahalla. Hakkaa hammaslääkärikäynninkin.
3) Sammuttaa kone aikasemmin ja avata kirja aikasemmin. Vois tilata taas Lovecraftia..
4) Keksiä jotain muita jänniä mantroja joilla uinuttaa ittensä varmaan uneen, mutta mulla on ollu pitkään vaikeuksia NUKAHTAA. Nukkuminen on ihan jees vaikka aina kerran yössä heräänkin, mutta vittu jos joku keksii on/off napin niin tarjoan vaihdossa 50l neitsytverta.

4) Keksiä jotain muita jänniä mantroja joilla uinuttaa ittensä varmaan uneen, mutta mulla on ollu pitkään vaikeuksia NUKAHTAA. Nukkuminen on ihan jees vaikka aina kerran yössä heräänkin, mutta vittu jos joku keksii on/off napin niin tarjoan vaihdossa 50l neitsytverta.

Ota magnesiumia reippaasti, vähän vähemmän kuin se määrä joka pistää mahan sekaisin. Koita viikko.

edit: mikä toi suihkujuttu on? :D miltä se niinkun tuntuu? enpä ole moisesta kuullutkaan.

^Mukava mennä nukkumaan kun on viileän raikas olo.

huomaahan sen ettei aina kerkeä palautua varsinkin jos joutaa päivä töitten lisäksi tekemään vaikka vkl ovella niin on perjantai leensä noin 18h työpäivä ja 4h unia ja taas la 16h repäsy treenin kanssa niin huomaa että maanantainakin on kroppa ja pää pehmeenä. En usko että ongelmaa kunhan rytmi pysyy suht samana.

Ota magnesiumia reippaasti, vähän vähemmän kuin se määrä joka pistää mahan sekaisin. Koita viikko.

Koetan.

edit: mikä toi suihkujuttu on? :D miltä se niinkun tuntuu? enpä ole moisesta kuullutkaan.

"Miltä se niinkuin tuntuu?" Se on niinkin vaikea homma ku mennä suihkuun ja kääntää vesi jääkylmälle ja seisoa paikoillaan 3min, onnistuu varmasti sinultakin. Koita viikko. :) Kehon lämpötilan alentuessa keho valmistautuu nukkumiseen = uni tulee nopeammin. Tämä onkin ainoa joka on mulle toiminut melko hyvin, mutta treenipäivinä tosiaan tuo iltasyöminen on tiellä.

No itte teen pelkkää yötyötä ja hyvin siihen on totuttu :wtf::wtf::wtf:

Uskon että tätä kaikki yötyöläiset itselleen vakuuttelee. Niin tekisin minäkin, koska se hajotus siitä että tietäisin ettei se ole mahdollista olis aivan kamala. Tosin en tietenkään tiedä onko se mahdollista vai ei, muistan vaan lukeneeni useammasta blogista ja "mediasta" että sirkaadinen rytmi perustuu aurinkoon, ja se on kaikilla elukoilla, ihmiset mukaanlukien, se mikä jaksottaa mm. melatoniinin ja kasvuhormonien tuotantoa, ja sitä kautta pystyy valitsemaan hyvät ajat treeniin ja lepoon. Nämä parhaat ajat treeniin ajottuu auringonnoususta noin 10-12 tunnin päähän = heräämisestä noin 8-9 tunnin päähän.

Jos saa säkkipimeässä ja viileässä sen 8-9 tuntia unta ja ei ole stressaantunut siitä ettei aurinkoa paljon näe (viikonloppunakin täytyy pitää sama rytmi, rytmin heittely on se mikä nakertaa ja aiheuttaa stressiä) niin ehkä siihen voi tottua :)

Tosin kaikkeen voi "tottua." Lasipalasten syömiseenkin. Se ei meinaa että ne sulais kehossa.

"Miltä se niinkuin tuntuu?" Se on niinkin vaikea homma ku mennä suihkuun ja kääntää vesi jääkylmälle ja seisoa paikoillaan 3min, onnistuu varmasti sinultakin. Koita viikko. :).
Älä saatana.

Tarkennetaan: "maailman vittumaisin tunne käydä kylmässä suihkussa täydellä mahalla" eli miten mahan täyttymisaste tekee suihkussakäymisestä vittumaisempaa?

Älä saatana.

Tarkennetaan: "maailman vittumaisin tunne käydä kylmässä suihkussa täydellä mahalla" eli miten mahan täyttymisaste tekee suihkussakäymisestä vittumaisempaa?

Veri menee mahaan sulattamaan safkaa ja näin kylmä suihku voi tuntua aika pirun kylmältä kun verta ei edes kierrä normaalisti kropassa.

Älä saatana.

2) käydä kylmässä suihkussa, vaikeaa jos treenaa illalla ja syö reilusti treenin jälkeen = veret mahassa = maailman vittumaisin tunne käydä kylmässä suihkussa täydellä mahalla. Hakkaa hammaslääkärikäynninkin.

Tuosta jos vielä kerran lukaset...

^ Mikäs siinä niin vituttaa?:rolleyes: Parasympaattinen hermosto käynnissä ja pintaa paleltaa kun ei veri kuljeskelekkaan ääreiskudokoksissa. Tällä hetkellä tulen duunista takaisin keskiyön taitamilla, safkaan ja menen kylmälle pesulle. Pakko myöntää, että vähän tympii, mutta ei nyt mikään elämää suurempi ongelma. No ihan valtavia mättöjä en harrastakaan..

Komppaan kyllä Childiä tuossa, että "yötyöhön ei totu". Liian pitkään väänsin sellaisia, kokeilin pitkiä jaksoja nukkua joko 15-00 tai 07-14 ajatuksella "pakkohan tähän on sopeutua". No sopeutuihan siihen, mutta fyysinen suorituskyky kyllä laski ja elämä hankaloitui noin yleensä. Kolmivuorotyötä en viitsisi treenaavana edes ajatella.

EDIT: Jostain psykan tenttikirjasta muistan lukeneeni, että kun porukkaa pistettiin elelemään maan alle (tai johonkin koppiin) vailla luonnonvaloa ja ILMAN KELLOJA, niin nämä lähes järjestään noudattivat 24-25 tunnin vuorokausirytmiä. Nukkuivat yöt ja heräsivät aamulla.

Itselleni vuorotöissä vaikeimpia ovat aamuvuorot. Pitää herätä 4.40 enkä ole vielä kertaakaan tässä puolen vuoden aikana pystynyt nukahtamaan niin, että nukkuisin edes 7h.
Vaikea uskoa, että hormoonitoiminta jotenkin häiriytyisi yötyön takia. Talvella on pimeää meni sitten nukkumaan klo 9 illalla tai klo 7 aamulla ja puolestaan kesällä molemmissa tapauksissa valoisaa.

Kukahan se noista suomen VN-huipuista oli, joka ainakin tekee vuorotöitä. Eipä näytä paljon herraa häirinneen :D

Tottuuko?

Kyllä yövuoroon voi tietyllä tavalla tottua,riippuu niin ihmisestä.Itse saan nukuttua aina ja käännettyä rytmin niinsanotusti lennosta,mutta kyllä se tuntuu tehoa syövän treeneistä.Joskus kun on pitempään normaali vuorokausirytmi niin rauta nousee kevyemmin.Terveysvaikutuksista itsellä ei ole ollut vaikutusta vielä,mutta tutkimuksissa ei se ainakaan sitä edistä:) En sitten tiedä vaikuttaako se että nukkuu yöaikaan vai se että syö normaaliaikaan että rauta on kevyttä?Tai ehkä se on just näiden yhtälö.Mut silloin panostan treeniin tosissaan ja huonona jaksona otan kevyemmin.Kroppaa pitää kuunnella.

Uskon että tätä kaikki yötyöläiset itselleen vakuuttelee. Niin tekisin minäkin, koska se hajotus siitä että tietäisin ettei se ole mahdollista olis aivan kamala. Tosin en tietenkään tiedä onko se mahdollista vai ei, muistan vaan lukeneeni useammasta blogista ja "mediasta" .

No sori, kait mä sit olin väärässä, jos kerta blogeista oot ihan asiaa lukenu..

Kuinkahan paljon yövuoro vaikuttaa negatiivisesti kehitykseen?
Toukokuun puolivälistä oon tehnyt keskeytymätöntä kolmivuorotyötä kierrolla AAIIYY ja perään neljä vapaata. En ole kyllä itse huomannut mitään negatiivista kehityksessä. Yövuoron jälkeen pystyn nukkumaan yleensä 7-8 h, mikä varmasti helpottaa tilannetta. Yön jälkeen on kyllä seuraavana päivänä vähän löysä olo, mutta siitä huolimatta samaan vireyteen kuin normaalisti pääsee, kun lämmittelee salilla hyvin. Oon jopa muutaman kerran vetänyt hyvät sarjaenkat yövuoron jälkeen.

Jep,mutta tarkoitin jatkuvaa yövuoroa.Itsellä 5 yötä ja 1 vapaa,5 yötä 3 vapaata.Toi yks vapaa välissä vaan sotkee rytmin.Tätä olen tehnyt 8 vuotta.Olen myös tehnyt aikaisemmin 5xaamu 2vapaata,5xilta 2vapaata,4yötä ja 3vapaata.Noita vuoro muunnoksia on monennäköisiä.

Kuulostaa hevonpaskalta mutta ehdottomasti kokeiltava! :D Raportoin.

Muista paastota 24h ja syödä vähintään 2kg sapuskaa niin saat samat tuntemukset kuin mulla. Todennäköisesti sulla on kuitenkin niin järkevästi ruokahommat ja treenihommat ettei kokemus sulle ole niin paha. Tai sitten oot vaan niin kova jätkä, jommin kummin.

No sori, kait mä sit olin väärässä, jos kerta blogeista oot ihan asiaa lukenu..

Tarttumatta asiattomaan provoon: Jos kontrolloitujen tutkimusten alaisena ihmiset on säkkipimeässä toimineet sirkaadisen rytmin mukaan vaistomaisesti, niin olet melko erikoinen tapaus jos sulla nyt sattuukin ettei tämä pitäis paikkaansa.

Back
Ylös Bottom