Yöunet ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja que
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
lebanderi sanoi:
Ja eiköhän tuo läskien määrä johtunut suoraan unen vähyydestä.

Sitähän minä juuri hienovaraisesti vihjaisinkin. :kippis1:

En tosin ihan noin suoraa korrelaatiota vetäisi.

Minä nukun semmoset 6-8 h. Kouluaikoina tulee aina nuo yöunet aina vaihdeltua ja yleensä tän perkeleen netin takia jää unet todella vähiin. Netti on saatanasta:evil:
Ja tietty asiaan vaikuttaa Conan O'brien:rolleyes:

Jos saan nukuttua semmoiset 7-8 tuntia, niin silloin olen pirteimmilläni:zzzz:

Itse olen pirteimmilläni ~8 tunnin yöunien jälkeen. Riippuu tosin vähän miten on edellisinä öinä nukkunut. Esimerkiksi jos on nukkunut monta päivää vaikkapa 9 tunnin unia, pärjää pari yötä ~6 tunnin unilla helposti.

Tää on aika hifistelyä mutta pistämpä kuitenkin:

Ei ole tärkeää paljonko yön aikana saa unta, vaan se kuinka paljon saat lepoa koko vuorokauden aikana. Yöunen tarve vaihtelee yksilöittäin hyvin paljon. Toiset tulevat toimeen 6 tunnilla ja toiset tarvitsevat 8 tuntia tunteakseen itsensä levänneeksi. Liian pitkään nukkumisen on kuitenkin todettu olevan haitallista monessa suhteessa. Tutkimusten mukaan yli 9 tuntia yössä nukkuvat sairastelevat enemmän ja ovat väsyneempiä kuin 7-8½h nukkuneet. Lihakset menevät kataboliseen tilaan eli lihaskudosta hajoittavaan tilaan tietyn ajan jälkeen, syystä että elimistön stressihormonin, kortisolin, tuotanto kiihtyy. Tästä syystä vanhat ihmiset ovat alttiimpia juuri leponsa viimeisinä tunteina saamaan sydänkohtauksen

lähde: http://www.musclenet.fi/treenaus_treeni.php

Olin justiin kirjoittamassa samasta kuin ruikkuraineri: unentarve on tosi yksilöllistä ja toki vaihtelee elämän aikana. Myös stressi, fyysinen rasitus jne. saattaa lisätä unentarvetta. Olen lukenut siitä joskus tutkimuksiin pohjautuvan artikkelin jostain tiede-lehdestä ja siinä kyllä asetettiin terveen unen määrä jopa jonnekin kymmeneen tuntiin. Sitäkin vielä kommentoitiin, että ihmisten fysiologia on tosi erilainen - toisten kroppa on hereillä ollessa koko ajan täysillä kierroksilla ja tarvitsee siksi enemmän latausaikaa. Vaikka pitkään nukkuminen olisikin joltain kantilta epäterveellistä, on varmasti epäterveellisempää nukkua jatkuvasti liian vähän. Entäs ne stressihormonitasot sitten?

Olen ollut nyt kaksi viikkoa tosi kipeenä ja nukkunut sellasia 10-14 tunnin unia. Nyt alkaa normaalilämmön myötä palata myös valveillaolon mielekkyys. Heräsin tänää itse ennen puoltapäivää. :) Tavallisesti tunnun tarvitsevan vähintään yhdeksän tunnin unet, että olen täysin tyytyväinen ja levännyt. Mutta silläkin on paljon tekemistä asian kanssa, milloin nukkuu ja miten. Itse menen (vapaalla) nukkumaan joskus neljän aikaan ja herään ehkä yhdeltä.

Katabolic sanoi:
Itse olen pirteimmilläni ~8 tunnin yöunien jälkeen. Riippuu tosin vähän miten on edellisinä öinä nukkunut. Esimerkiksi jos on nukkunut monta päivää vaikkapa 9 tunnin unia, pärjää pari yötä ~6 tunnin unilla helposti.

Kyllä.Samaa mieltä olen.omat unet vaihtelee mulla 5-9h välillä.Sen olen huomannut(ja varmaan moni muukin),että jos nukkuu esim 6h.sikeästi ja herää vasta herätyskellon pärinään,ni on jo tosi pirteä olo aamukahvin jälkeen.

Kun taas jos nukkuu vaikka 8h ja käy kusella 1-2 krt yössä,ni aamulla väsyttää varmasti.eikö se jotenkin niin menny,että syvä uni alkaa vasta n.2h päästä nukahtamisesta ja kestää 3-4h.?ja tämä unimäärä riittää nuin periaatteessa per vuorokausi.korjatkaa viisaammat...:eek:

Meitsi nukku joskus 12-14 vuotiaana aina vähintään semmoset 9-tunnin yöunet, ja kasvoin iha saatanallista vauhtia pituutta reilusti yli kasvuennusteen. En usko et ilman kunnon yöunia sillon oisin niin nopeesti kasvanu. Kyllä ne kunnon yöunet kehitykselle on lähtökohta. :)

ruikkuraineri sanoi:
Tutkimusten mukaan yli 9 tuntia yössä nukkuvat sairastelevat enemmän ja ovat väsyneempiä kuin 7-8½h nukkuneet.

Joidenkin tutkimusten mukaan sekä alle 6 tuntia että yli 9 tuntia nukkuvilla on normaalia suurempi riski sairastua moniin kansansairauksiin ja mielenterveyden ongelmiin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kenellä muulla nyt keväällä ongelmana se, että nousee jokapäivä auringon noustessa? Riippumatta siitä koska laittaa nukkumaan herää aina kuuden jälkeen. Toisaalta aamulla herää myös virkeänä juuri tästä johtuen.

Pimennysverhot olisivat kuitenkin luxusta. Olin vajaa vuosi sitten työmatkalla ja siellä tehtiin kaikki duunit n. 22-06. Verhot olivat niin paksut, että houneen sai täysin pimeäksi. Eli nukahti mihin aikaan päivästä tahansa kun vaan väsytti.

Jokin firma mainostaa herätyskelloa, mikä toimii siten, että siinä oleva valo kirkastuu kunnes sitä herää. Toimiikohan tuollainen oikeasti?

modified sanoi:
Jokin firma mainostaa herätyskelloa, mikä toimii siten, että siinä oleva valo kirkastuu kunnes sitä herää. Toimiikohan tuollainen oikeasti?

Eiköhän, jos valo on tarpeeksi kirkas. Kai ne kuurotkin jotenkin määrittelevät koska heräävät. Nykyään taitaa olla kyllä kaikenmaailman vibraattoreita.

On tuo valo tehokas. Meillä on pimeennysverho, mutta aina sieltä sivuilta vähän valoa tulee. Ja kummasti sitä herää virkeämpänä kun on luonnonvalo mihin herätä.

mä oon just unelmoinut tosta unikulman valosta, tai siellä sellaisen ainakin näin.
maksaa vain se karvalakki malli 150e joka on aivan liikaa meikäläiselle.

Kannattaa kyllä nukkua niin paljon kuin mahdollista, kyllä sitä voi sitte aamulla vaikka heittää viikoloppusin vähän rahkaa naamariin ja mennä takas nukkumaan ;) Näin täälläpäin, eikä ole valittamista, ja litran pönikkä on toki vettä aina sängyn vieressä :)

Mulla vaikuttaa todella paljon mistä mihin nukun :o
nukahdan joskus 12:sta jälkee ja herään 9 jälkee... ja väsyttää iha vittuna koko päivän jos ei vedä jotai kofeiini pitost :D
yritän saada rytmii niin et nukahtasin joskus 10-11 nii jaksas painaa koko päivän.
Mut oon koittanut jo useamman viikon mennä nukkuu joskus puol 11 nii oon aina nukahtanut vasta joskus 12:sta jälkee :(

Mulla on niitattu paksu päiväpeite ikkunan päälle.
Saa nukuttua rauhassa.

modified sanoi:
Kenellä muulla nyt keväällä ongelmana se, että nousee jokapäivä auringon noustessa? Riippumatta siitä koska laittaa nukkumaan herää aina kuuden jälkeen. Toisaalta aamulla herää myös virkeänä juuri tästä johtuen.

Suurimman osan ajasta herään auringon nousuun, ja nimenomaan virkeänä! Ja kun nukkumaan menen kun väsyttää, niin rytmi pysyy valtaosan ajasta luonnollisena, eikä tule mietittyä nukkuuko 6 vai 9 tuntia. Kuhan nukkuu sen mitä aivot/kroppa haluaa. Jos joutuu heräämään ennen auringonnousua, on nykyään kovin tukkoinen ja nuutunut olo koko päivän.

Nykysellä kotikonnulla tosin auringon nousuissa ei ole isoja heittoja kesän ja talven välillä, eli helpottaa tuota luonnon mukaan nukkumista. Suomen reissut ovatkin outoja kun kesällä ei tule oikein ollenkaan nukuttua ja jouluna jos vierailee, niin ei tahdo millään pysyä hereillä.

Noita Bodyclockkeja ja Sunray herätyskelloja kannattaa googlettaa. Huomattavasti halvemmat hinnat tuntuvat keskieuroopassa olevan.

Nukun säännöllisesti sellasen 0-10 tuntia yössä.. Nyt on taas yks suht vähäuninen yö. Kauniisti aurinko nousi äsken. Mietin pitäiskö mennä puolekstoista tunniks nukkumaan vai kukkua koko yön hereillä. Pakkiksella ei taida olla ketään hereillä.

Sorry avautuminen, unenpuute vaivaa.

Siron valisti mua toisessa threadissä että pahimman fiiliksen saa jos nukkuu sen 1-2 h. Toisaalta taas jossain nukkumisopuksessa luki että 20 minuuttiakin on parempi kuin ei mitään. Omakohtaisen kokemukseni perusteella fiiliksen hirveys riippuu tilanteesta, joskus on sellanen väsyneenhilpeä olo jos on koko yön valvonut, toisinaan taas vituttaa. Ja joskus parin tunnin yöunet helpottaa, kun taas toisinaan herätessään tuntee kuin haudasta nousis. Mitäs kokemuksia muilla on tästä?

Nukun säännöllisesti sellasen 0-10 tuntia yössä.. Nyt on taas yks suht vähäuninen yö. Kauniisti aurinko nousi äsken. Mietin pitäiskö mennä puolekstoista tunniks nukkumaan vai kukkua koko yön hereillä. Pakkiksella ei taida olla ketään hereillä.

Sorry avautuminen, unenpuute vaivaa.

Siron valisti mua toisessa threadissä että pahimman fiiliksen saa jos nukkuu sen 1-2 h. Toisaalta taas jossain nukkumisopuksessa luki että 20 minuuttiakin on parempi kuin ei mitään. Omakohtaisen kokemukseni perusteella fiiliksen hirveys riippuu tilanteesta, joskus on sellanen väsyneenhilpeä olo jos on koko yön valvonut, toisinaan taas vituttaa. Ja joskus parin tunnin yöunet helpottaa, kun taas toisinaan herätessään tuntee kuin haudasta nousis. Mitäs kokemuksia muilla on tästä?

Mikään ei pistä vituttamaan enempää kuin 2 tunnin yöunet. Itse olisin kokonaan nukkumatta :thumbs:
Ai ai toiset menee vielä töihin ja meitsillä alko 30 minsaa sitten viikonloppu :rolleyes:

Back
Ylös Bottom