Yöproteiinista

Onkohan tuo ilta drinkki tosiaan niin tärkeä? Itse juon jos on jäänyt päivällä syömiset vähemmälle, tai ei löydy illalla rahkaa jääkaapista.

Minulle tuo ilta drinkki on se jossa tasapainoitetaan päivän syöntiä, eli jos on ollut liian vähän kaikkea heitän sekään maltoa, prodea ja rypsäriä.
Jos taas on tullut syötyä sopivasti pelkkää proteiinia ja jos liikaa saatan jättää kokonaan pois.

Mielestäni siitä, onko nälkä aamulla näkee olisiko pitänyt vetää se drinkki vai ei. Mutu.

:offtopic:

NGV sanoi:
Siis tuommoinen sanonta on jos et sattunut tietämään, ainenkin Intian seudulla, kun siellä olen about 5 vuotta elämästäni ollut, ainut juttu mikä mun englannin kielen taidossa on mätää, on se kirjoittaminen. Kuulemma englannin maikan mielestä osaan lukea, ymmärtää puhutte ja ymmärtää lukemaani ja puhua ja kuulemma vielä hyvällä aksentilla tosin tämän jälkeen haukku pystyyn mun kirjoitus taidon.. :itku:

Siitä kirjoitustaidosta sinua kai nälvittiinkin tuolla aiemmin.
Uskoisin että go a head tarkoittaa mene pää.
Go ahead taas enemmänkin sitä mitä sinä hait.
En kyllä mene takuuseen, saatta olla että on ihan :anssi: tämä minun juttu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
panu_k sanoi:
Onkohan tuo ilta drinkki tosiaan niin tärkeä? Itse juon jos on jäänyt päivällä syömiset vähemmälle, tai ei löydy illalla rahkaa jääkaapista.

Minulle tuo ilta drinkki on se jossa tasapainoitetaan päivän syöntiä, eli jos on ollut liian vähän kaikkea heitän sekään maltoa, prodea ja rypsäriä.
Jos taas on tullut syötyä sopivasti pelkkää proteiinia ja jos liikaa saatan jättää kokonaan pois.

Mielestäni siitä, onko nälkä aamulla näkee olisiko pitänyt vetää se drinkki vai ei. Mutu.

Ei se drinkki mikään tärkeä ole, kunhan syöt jotain proteiini pitoista (mielellään hitaasti imeytyvää)

Mistä saa hitaasti imeytyvää? Luin kuntosalilla jotain vanhaa body-lehteä, niin siinä oli joku lukija kysynyt joltain kehonrakentajalta, että voiko maidosta ottaa kaikki proteiinit. Tämä kehonrakentaja vastasi, että ei kannata, koska sen aminohappokoostumus ei ole niin "vahva". Onko tämä paskapuhetta?

panu_k sanoi:
:offtopic:
Siitä kirjoitustaidosta sinua kai nälvittiinkin tuolla aiemmin.
Uskoisin että go a head tarkoittaa mene pää.
Go ahead taas enemmänkin sitä mitä sinä hait.
En kyllä mene takuuseen, saatta olla että on ihan :anssi: tämä minun juttu.
Juuri tuota, jaa tuolleen se kirjoitetaan, itse kun en osaa, varmaan pitäisi pitää tämä turpa visusti kiinni, kun kirjoitus taito on varmaan todella surkea.. :itku:

panu_k sanoi:

No ei sen iltalan drinkki tartte olla, mutta joku proteiinisetti olisi syytä yötä vasten ottaa ja öljy on siinä hyvä kaveri. Mitään maltoja en itse ottaisi edes välipalalla, saati sitten illalla. El joko pelkkää protua, tai sitten protua ja öljyä iltapalla. Se ottaako protut sapuskasta vai jauhoista onkin sitten jo jokaisen henk. koht. asia.

alikkiiski sanoi:
Mistä saa hitaasti imeytyvää? Luin kuntosalilla jotain vanhaa body-lehteä, niin siinä oli joku lukija kysynyt joltain kehonrakentajalta, että voiko maidosta ottaa kaikki proteiinit. Tämä kehonrakentaja vastasi, että ei kannata, koska sen aminohappokoostumus ei ole niin "vahva". Onko tämä paskapuhetta?

Aika pitkälti on. Tietääkseni maidon aminohappokoostumus on aikalailla täydellinen. Hidasta proteiinia saat just maidosta ja maitotuotteista, esim. raejuusto, rahka, juustot, jne.

Ei kai sen niin väliä ole että ottaako heraa vai maitoproteiinia illalla? Noi hitaat proteiinit on järjestään sen 25 €/kg, aika reilusti säästää jos ottaa esim jotain 17 €/kg maksavaa heraa tuon sijasta.

Erkki-setä sanoi:
Ei kai sen niin väliä ole että ottaako heraa vai maitoproteiinia illalla? Noi hitaat proteiinit on järjestään sen 25 €/kg, aika reilusti säästää jos ottaa esim jotain 17 €/kg maksavaa heraa tuon sijasta.
Jaa kuka hullu maksaa hitaasta prodesta noin paljon? Itse maksan puhtaasta kaseiinistakin noi 19€/kg..:whip:

Erkki-setä sanoi:

Ei toi hintaero mun mielestä ole kovin paha. Jos on, niin kannattaa ostaa halvempaa maitoprodea. Maitoproteiiniin nähden hera on varsin nopeeta ja illalla otettuna hitaampi on parempi. Kyllä mä maksan kiltisti 4e enemmän maitoproteiinikilosta ja siitä ilosta että saan nukkua ilman että tarvitsee pelätä kataboliapeikkoa :)

astro sanoi:
Ei toi hintaero mun mielestä ole kovin paha. Jos on, niin kannattaa ostaa halvempaa maitoprodea. Maitoproteiiniin nähden hera on varsin nopeeta ja illalla otettuna hitaampi on parempi. Kyllä mä maksan kiltisti 4e enemmän maitoproteiinikilosta ja siitä ilosta että saan nukkua ilman että tarvitsee pelätä kataboliapeikkoa :)
Itse pelkään kataboliaa yhtä paljon kuin Jumalaa.:rolleyes:

Jaa kuka hullu maksaa hitaasta prodesta noin paljon? Itse maksan puhtaasta kaseiinistakin noi 19€/kg..

Aika monetki maksaa yöproteiinista ton verran, taitaahan tuo Protein XL olla aika suosittua tavaraa. En ny ainakaa ensimmäisistä nettikaupoista oo halvemmallakaa löytäny muutaku yhen kaseiinipurkin jota sitte tilasinki, maistui hirvenkuselle ja maksoi joku 20e/900g.

Hedelmät illalla?

Miten illalla syödyt hedelmät vaikuttavat yöproteiinin imeytymiseen? Eli kuinka kauan pitäisi pitää väliä hedelmien syömisen ja yöproteiinin välissä jottei hedelmien sisältämät hiilarit vaikuta proden imeytymiseen?

Ja muutenkin, onko "vaarallista" syödä hedelmiä illalla (omenia ja mandariinejä)? hiilihydraattejahan ne sisältävät, mutta kaloreitahan niissä ei hirveästi ole, eli onko hedelmien hiilarit yhtä hatallisia kuin esim. vaalean leivän vastaavat? Dietillä siis olen tällähetkellä.

Siis ei ne hiilarit proteiinin imeytymiseen vaikuta negatiivisesti. Se syy minkä takia hiilareita ei pitäis hirveesti vetää ennen nukkumaanmenoa on, että insuliinipiikki siirtää kasvuhormonien toimintaa myöhemmäksi. Tai jotain ton suuntaista. Dieetillä ei ehkä tosiaan kannata hedelmiä iltapalalla syödä, mutta toisaalta eipä esim. yksi 100g banaani sisällä ~20g hiilaria. Dieetilläkin ratkaisee ne kokonaiskalorit loppupelissä.

NGV sanoi:
Tuota ei sitä kaseiinia vedetä sen maun takia vaan hitaan proteiinin tähden. .:whip:

Mutta onko sun mielestä hulluutta maksaa pari euroa kilohintaan lisään ja saada hyvänmakusta tavaraa? Esim. Fastin maito90 on mun mielestä turhaa tavaraa, kun paljon parempilaatuista (paremmin sekoittuvaa ja paremman makuista) saa muistaakseni samalla hinnalla. Herassa eroja tosin jo löytyy fastin ja abb:n välillä, mutta vedän abb:tä kun pappa betalar :)

Ribee sanoi:
Mutta onko sun mielestä hulluutta maksaa pari euroa kilohintaan lisään ja saada hyvänmakusta tavaraa? Esim. Fastin maito90 on mun mielestä turhaa tavaraa, kun paljon parempilaatuista (paremmin sekoittuvaa ja paremman makuista) saa muistaakseni samalla hinnalla. Herassa eroja tosin jo löytyy fastin ja abb:n välillä, mutta vedän abb:tä kun pappa betalar :)

Esim. Protein XL on muistaakseni 25€ / kilo ja on sitte vähän eri planeetalta maultaa kun nuo kaseiinit.

Vaihdoin funlightin maitoon puolisen vuotta sitten. Nukahtamisongelmat ja kusella juoksu jäi siihen. Onkohan tuo 14 grammaa maidon hiilareita kuinka huono homma?

Drinksu laskee paremmin, kun tuo maito90 näytää sekottuvan huomattavasti paremmin maitoon kuin mehuun. Sotkun voi tehdä ihan perus lasiin, eikä tarvi sheikkerissä viittä minuuttia vispata. Tiskaaminenkin helpottuu huomattavasti (laiska).

Eli 2,5 dl maitoo, 20g maito90 ja vähän oliiviöjyä päälle. Proteiinia tulee semmonen 30 g ja hiilareita n. 14 grammaa. Ei ehkä ihan yhtä tarkoituksen mukainen kuin mehun kanssa, mutta paljon mukavampi.

Timba79 sanoi:
Esim. Protein XL on muistaakseni 25€ / kilo ja on sitte vähän eri planeetalta maultaa kun nuo kaseiinit.
Ja jos jaksaa hakea pakiksen kaupasta niin 22,5 euroa kilo..

niklas86 sanoi:
Siis ei ne hiilarit proteiinin imeytymiseen vaikuta negatiivisesti. Se syy minkä takia hiilareita ei pitäis hirveesti vetää ennen nukkumaanmenoa on, että insuliinipiikki siirtää kasvuhormonien toimintaa myöhemmäksi. Tai jotain ton suuntaista. Dieetillä ei ehkä tosiaan kannata hedelmiä iltapalalla syödä, mutta toisaalta eipä esim. yksi 100g banaani sisällä ~20g hiilaria. Dieetilläkin ratkaisee ne kokonaiskalorit loppupelissä.

Siis eikös ne hiilarit nimenomaan nopeuta proteiinin imeytymistä, sen takiahan niitä palautusjuomaankin laitetaan?

Mitäs haittaa siitä kasvuhormonien toiminnan myöhästymisellä sitten on?

Kyllä pitäs nopeuttaa, tai ainakin lihas -ja rasvasolut ottaa hiilarien kanssa enemmän ravinteita vastaan. Luin siis vissiin väärin ton sun postaukses, meinaatkin ilmeisesti sen olevan huono huono kun proteiini imeytyy nopeammin? :) Sillä kasvutekijöiden myöhästymisellä on sitä haittaa, että ne lihaksetkin palautuu rasistuksesta ja kasvaa myöhemmin. En kuitenkaan tiedä paljonko ne lykkäytyy, tuskin on mitään suurempaa merkitystä. Keho kuitenkin käyttää esim. levossa pääsääntöisenä energian lähteenään rasvaa, joten periaatteessa palamattomat hiilarit varastoituu/menee läskiksi. Tai jotain.

Suositut

Back
Ylös Bottom