Yöllinen heräily...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shefer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys!

Treenaamista on seitsemän kertaa viikossa,(4*aerobista ja 3*salitreeniä) sunnuntai on täysin vapaa.
Siinä pientä taustaa.. Ongelmana on yöllinen heräily. Esim. kuluneena yönä heräsin neljästi ja ensimmäisellä heräämiskerralla olin hikoillut jonkin verran. Edellisen illan kova jalkatreeni päättyi n.20.00.. Toisaalta en näe tuota heräilyä suurena ongelmana, (ainakaan vielä) sillä seuraavan päivän treenit pystyy suorittamaan täydellä teholla ja aamullakaan ei väsytä pätkääkään (normaalia aamukohmeisuutta lukuunottamatta)

Olen lueskellut ylikunnon oireista, mutta nekään eivät täsmää. Esim. syketasot on kunnossa, normaaliakin paremmassa.. Mitä muita vaihtoehtoja voi tuohon heräilyyn ja hikoiluun olla? Palautuminen ei voi kuitenkaan olla parasta mahdollista... Ravintopuolen asiat kondiksessa..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä tein kahta duunia reilu 3vuotta ja loppuaikoina alko oleen ihan poikki, huomasin ihan selkeesti lisääntyneet yöheräämiset+järkyttävä hikoilu...
Ei puhettakaan että olis ollut kiinnostusta lähteä salille tai muuten liikkumaan, kuitenkin aktiivista liikuntaa ennen tätä.
Lopetin toisen työn puoli vuotta sitten ja nyt on toinen meininki, vapaita arvostaa ihan eri tavalla. Liikunta on tullut mukaan kuvioihin takas ja kunnon yöunet, jos tuntuu siltä et tarvii pitää lepopäivä niin sillon kans pidetään!!!!
Teen 5-vuoro töitä eli 4*12h töissä ja 6 päivää vapaa joten noi vapaat jakautuu vähän eri tavalla kuin normi viikkotyötä tekevällä. Suosittelen lepopäivien lisäämistä ja katso alkaako heräämiset vähenemään, tää on mun neuvo.

Meetkö sä kuinka lähellä tota treenin loppumista nukkumaan? Ehtiikö kroppa rauhoittua treenin jälkeen ennenkuin meet nukkuu?

Mä tein kahta duunia reilu 3vuotta ja loppuaikoina alko oleen ihan poikki, huomasin ihan selkeesti lisääntyneet yöheräämiset+järkyttävä hikoilu...
Ei puhettakaan että olis ollut kiinnostusta lähteä salille tai muuten liikkumaan, kuitenkin aktiivista liikuntaa ennen tätä.
Lopetin toisen työn puoli vuotta sitten ja nyt on toinen meininki, vapaita arvostaa ihan eri tavalla. Liikunta on tullut mukaan kuvioihin takas ja kunnon yöunet, jos tuntuu siltä et tarvii pitää lepopäivä niin sillon kans pidetään!!!!
Teen 5-vuoro töitä eli 4*12h töissä ja 6 päivää vapaa joten noi vapaat jakautuu vähän eri tavalla kuin normi viikkotyötä tekevällä. Suosittelen lepopäivien lisäämistä ja katso alkaako heräämiset vähenemään, tää on mun neuvo.

Treenimotivaatio on koko ajan kova, ei vaikuta siihen mitenkää.. Jos totta puhutaa, niin tekis mieli jättää se sunnuntain vaparikin pois, mutta on vaan hyväksi.. Oon vähän nuorempana treenannu enemmänki, joskus lukio aikana. Silloin tosin tuli raja vastaan.. 13 kertaa viikossa treeni ja lukio nupiks.. Kaks kuukautta jakso ja sit tuli stoppi, oli pakko vähentää..
Nyt kun asiaa miettii, niin syytän kyllä aika paljon valmentajia.. Ei ajatellut yhtään. Kun ilmoitin, että nyt ei vaan enää jaksa, niin suhtautuminen oli tyyliin sellanen halveksuva nenän nosto.. Äiti yritti kyllä kovasti toppuutella, mutta eihän äiti mitään tiedä :)

Meetkö sä kuinka lähellä tota treenin loppumista nukkumaan? Ehtiikö kroppa rauhoittua treenin jälkeen ennenkuin meet nukkuu?

No nukkumaan käyn n.3 tuntia treenin päättymisen jälkeen tai tarkemmin sanottuna nukahdan silloin. Näin ajatellen kroppa kerkeäisi rauhottua, mutta eikö kirjatiedolla siinä mene noin neljä tuntia? Tällänen mututuntuma on. Omassa tapauksessa tuota nukkumaanmenoa voisi pitkittää ja herätyskelloa siirtää vähän eteenpäin..

Juotko paljon kahvia tai onko jotain isompia murheita?

Muutaman kupin päivässä.. Viiminen kuppi siinä viiden ja kuuden välillä ennen treeniä. No päivärytmi on oikeastaan todella kiireinen, mutta en koe sitä huonona millään tavalla. Ei mitään murheita, joita ainekaan tiedostaisin tai ottaisin hirveän vakavasti

Ongelmana on yöllinen heräily. Esim. kuluneena yönä heräsin neljästi ja ensimmäisellä heräämiskerralla olin hikoillut jonkin verran.

Jostain luin, että yöheräily ei oo vakavaa, jos heti nukahtaa uudestaan. Eli ei kannata stressata. Itse miettisin kuitenkin, onko sänky ihan ok, patja, tyyny, peitto, lämpötila?

Kuulostaa hyvinkin tutulta ongelmalta. Mulla on ihan selvä yhteys liiallisen reenaamisen ja yöllisen heräämisen välillä. Jos reenaan pitkän jakson kovempaa (monta viikkoa/muutama kova päivä putkeen),niin rupee jossain vaiheessa heräilee keskellä yötä ja hirvee hiki päällä. Siinä vaiheessa auttaa reenien kevennys ja pari ylimääräistä lepopäivää.

Olen lueskellut ylikunnon oireista, mutta nekään eivät täsmää. Esim. syketasot on kunnossa, normaaliakin paremmassa.. Mitä muita vaihtoehtoja voi tuohon heräilyyn ja hikoiluun olla?

Syketasot eivät kaikilla aina "oireile", varsinkaan jos puhutaan ylirasituksesta, ei vielä varsinaisesta ylikunnosta.

Nukkuminen on yksi perustoimintojamme, ja toistuvat häiriöt viittaavat siihen että elimistö ei rauhoitu yöllä, joten nukkuminenkaan ei onnistu normaalisti. Ongelma voi olla se, että mieli ei pysty rauhoittumaan tai sitten se keho, johon joku tuossa aiemminkin viittasi tai sitten ne molemmat...

Eli jos stressi-tekijät (työ- /kotiasiat) ovat ok, sitten mielenkiinto suuntautuu siihen fyysiseen rasitukseen, ravintoon ja nesteytykseen.

Jos nekin ovat kunnossa, seuraavaksi lähtisin etsimään apua hierojalta tjmv:lta. Lähinnä kiinnostaisi tuo sinun rintarangan alue, sieltä voi löytyä jotain "jumia"...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos nekin ovat kunnossa, seuraavaksi lähtisin etsimään apua hierojalta tjmv:lta. Lähinnä kiinnostaisi tuo sinun rintarangan alue, sieltä voi löytyä jotain "jumia"...

Veikkaan, että tuossa voisi olla jotain... Täytyy häpeäksi tunnustaa, että hierojalle on pitänyt mennä monet monet kerrat, mutta on jäänyt väliin.. Tarkemmin kun mietin, niin niska/hartiaseutu on alue, joka on suht'koht jumissa..
Oudointa on se, että missään vaiheessa ei tule väsynyt olo päivän mittaan.. Päiväunia ei tarvitse (niitä tuli harrastettua, kun tuli vuoden aikana mentyä aika säästöliekillä ja treenattua paljon), kun ravintopuolen on saanut kuntoon.

Viime yönä tein heräsin ainoastaan kerran ja se johtui murhaavasta kusihädästä :) Eli toisinsanoen nesteytin edellisenä iltana enemmän kun normaalisti ja oli treenivapaa päivä..

Viime yönä tein heräsin ainoastaan kerran ja se johtui murhaavasta kusihädästä :) Eli toisinsanoen nesteytin edellisenä iltana enemmän kun normaalisti ja oli treenivapaa päivä..

Eli ehkä sillä rasituksella on jotain tekemistä unen kanssa.. Hyvät loppuverryttelyt ja rauhalliset, palauttavat venyttelyt tietysti olet hoitanut, eikös niin... ;)

Myös sitä hierojaa suositan erilleen, hän ohjaa sinua sitten eteenpäin, jos tuntuu tarvetta esim. rangan vääntelyyn.

Eli 1+1=2 :)

Onneksi joukkueen valmennusportaaseen kuuluu valtuutettu hieroja.. En kyllä ymmärrä miksi ei ole tullut käytettyä :)
Nimimerkistä päätellen olet fysioterapeutti, josta tulikin mieleen, että on herännyt sellainen pieni kipinä lähteä opiskelemaan em. ammattia :thumbs:

Todennäköisesti oon nyt löytäny sen ongelman ytimen... nesteytys.. Eilen join tarkotuksella entistä enemmän vettä illalla ja unenlaatu parani huomattavasti!

Juon kuitenkin jo töissä sen kaksi litraa ja kaikki muu nupiksi vielä..

Zone-sarja -42%
Yöllinen heräily samaan aikaa

Olen siis heräillyt tässä nyt ainakin viikon ajan joka yö samoihin aikoihin kesken unien, noin klo 03.00-03-30. Tähän heräämiseen on myös liittynyt näläntunne ja yleisesti olo on ollut melko pirteä. Heräämisen jälkeen on ollut vaikea saada unta ja näin ei minun kohdalla juuri koskaan ole ollut. En keksi mitään perusteita, miksi heräilen yöllä. Ei ole minkäänlaisia oireita ylikunnosta, ei stressiä eikä huolia. Ihmetyttää vain suuresti, että mistä moinen mahtaa johtua?

Itselläni aivan sama, usein tähän liittyy myös aivan tajuton hiki ja pissahätä. Varsin raivostuttavaa koska aamulla olo ei sitten olekaan kovin pirtee :D mielelläni kuulisin myös mistä vois johtua!

Itsekkin heräilin jossain vaiheessa aamuyöstä suunnilleen samoihin aikoihin kuin sinä ja musta vähän tuntuu että ainakin itsellä silloin kroppa kävi ylikierroksilla. Pidin muistaakseni yli viikon mittaisen tauon salilta ja aloin popsimaan melatoniinia iltaisin, että nukahtaminen helpottuisi. Eipä ole ollut enää ongelmia tuon yöllisen heräilyn kanssa.

Mullakin oli joskus tommosta, heräsin joka yö 2:00-2:30 kattomaan kelloa riippumatta siitä monelta olin mennyt nukkumaan. Silloin oli vuorotyö, opiskelu, pienet lapset ja salia useamman kerran viikossa, kaikkea siis liikaa ja elämä oli yhtä kalenterin kanssa juoksemista. Helpotti, kun lakkasin vaatimasta itseltäni liikoja ja kevensin hieman pakonomaista tarvetta tehdä ja hoitaa kaikki täysillä yhtä aikaa heti nyt :)

Mutta itselläni nimenomaan elämä on tällä hetkellä ehkä stressittömämpää kuin pitkiin aikoihin. Nuuskan käyttöä olen tässä toki samoihin aikoihin lopetellut ja kahvinjuontia vähentänyt. Liekkö noilla sitten tekemistä asian kanssa, vaikka sinäänsä ei kroppa tunnu oireilevan kummemmin. Treenin ajoituskin on aamulla/päivällä, eli tuskin ylivireystilaa pitäisi sen puolesta olla. Jo tosiaan tuo näläntunne kummastuttaa. Lähes joka kerta pitänyt nousta ylös haukkaamaan vähän yöpalaa.

Ja taas sama, heräsin ennen kolmea, vähän tuntu et olis ollu kiukkunen ja hetken joutu pyörii ennenku uni taas tuli. Nälästä en usko et johtu koska söin tarkotuksella tuhdimman iltapalan. Kummallista. Ehkä pitäisi olla ressaamatta asioista jos se auttais :)

Back
Ylös Bottom