Yöllinen heräily...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shefer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Stressi muodossa tai toisessa on eka tulkintani aamuyöllä toistuvasta heräämisestä.

Kaveri oli aikoinaan IT-projekteissa. Meni illalla nukkumaan ja kun sai nukuttua pahimman väsymyksen pois, niin aamuyöllä aina herääminen suunnillee samoihin aikoihin. Hän vaihtoi työpaikkaa ja uni parani.

Kusella käynti on normaalia jos sen jälkeen ei ole vaikeuksia saada unta.

Stressi voi johtua mm. työ- tai rakkaushuolista mutta myös siitä ettei elimistö ole "kunnossa".
Omista vanhoista harjoituspäiväkirjoistani voin lukea "oli liian kova harjoitus, koska en saanut nukuttua kunnolla"

Niin, elimistö voi purnata myös liiallisesta iltasyönnistäkin!

Itsellä auttannut uni ongelmiin kun jättänyt kaiken kofeiinipitoisen klo 16.00 jälkeen ja magnessiumi tabletti noin tunti ennen nukkaan menoa. Toki jos esim työstressistä johtuvaa uniongelmaa niin siihen onkin vaikeampi sitten itse vaikuttaa. Myös se että salille mentävä viimesitään neljältä eli suoraan töistä jos menen kuuden jälkeen saati joskusbillalla niin ei mitään toivoa saada unta melki koko yönä.

Jatkuva uniin herääminen voi viittaa pahasti stressiin. Itselläni on ollut vielä sellaisia unia, jossa pakenen tai ärsyynnyn itse unessa. Mielestäni en ole kuiteskaan stressinen tai sitten en vaan tiedosta.

Voi myös olla uniapnea, joka on itseasiassa aika yleistä. Joskus herään unesta vaikka en haluaisi.

En tupakoi tai juo kofeiinia, joten siitä ei ole.

Mulla on menossa 3kk kuuri, jossa ruiskautan kuivaan nenään reseptiainetta, mutta edelleen ongelma ei kuihtunut 1kk päästä.

Mun vika konsti tän parin viikon aikana on jättää hiilarit pois 18.00 eteenpäin ja liikkua hälläväliä asenteella. Jos 2kk päästä ei tepsi, niin se on uniapnea ja meen uudelleen lääkäriin.

Treenistä ei ole kiinni, koska sama vika oli kun pidin tauon.

Omalla osallani yöheräilyyn vaikutti kortisoli, eli liikaa stressiä. Kilpirauhasenvajaatoiminnallakin oli asiansa. Eli rentoutumisharjoituksia vaan eikä treenaamaan pystynyt vähään aikaan.

Yllättävä juttu on tuo nesteytyksen vaikutus heräilyyn. Mulla heräily väheni, kun tajusin panostaa säännöllisempään ja riittävään veden juontiin. En vieläkään tajua miksi homma toimii. Personal rainer suositteli, joten päätin kokeilla.

Omalla osallani yöheräilyyn vaikutti kortisoli, eli liikaa stressiä. Kilpirauhasenvajaatoiminnallakin oli asiansa. Eli rentoutumisharjoituksia vaan eikä treenaamaan pystynyt vähään aikaan.

Tähän suuntaan katsoisin itsekin. Huomaa myös, ettei olo välttämättä ole stressaantunut, vaan se voi olla tavallaan juuri päinvastainen: energiaa ja treenimotivaatiota riittää juuri siksi kun ne stressihormonitasot on koholla.
Itse keventäisin/pitäisin taukoa treenistä ja katsoisin miten vaikuttaa. Jos ei helpota niin verikokeisiin.

Back
Ylös Bottom