yöllä proteiinin saanti?

eli kun päivällä proteiinia tulis saada kolmen tunnin välein, niin miten yöllä? onko siitä haittaa jos nukkuu vaikka 10h yöunia. tulee aika pitkä proteiini tauko.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se 3 tuntia ruuan väli on lähinnä siksi että saataisiin aineenvaihdunta nopeentumaan kokonaisuudessaan ja vältettäisiin insuliinipiikit t<asaisilla annoksilla. Sillä ei ole ollut tutkimuksissa proteiinisynteesin kannalta eroa onko syöty 3 100protskugramman satsia vai 6 50 gramman. Eli et ala kuihtua vaikket söisikään 3 tunnin välein kunhan syöt enempi kerralla.

Yö on jo pitkä tauko, siksi hitaampaa protua silloin suositellaan, omaan silmään ei ole tutkimusta moisen kannattavuudesta tullut.

Maksimaalisen lihaskasvun varmistamiseksi voivat esimerkiksi "yövirtsaajat" tehdä illalla valmiiksi sheikkeriin proteiinidrinkin vaikkapa jostain hitaasti imeytyvästä yöprotskusta. Se on sitten helppo siinä vessankäynnin yhteydessä huitaista naamaansa. Eriasia sitten miten saa sen vessahätänsä ajoitettua oikeaan aikaan ;) Ei tuo välttämätöntä ole, mutta miksei noinkin voisi tehdä jos muutenkin nousee sängystä:)

"Se 3 tuntia ruuan väli on lähinnä siksi että saataisiin aineenvaihdunta nopeentumaan kokonaisuudessaan ja vältettäisiin insuliinipiikit t<asaisilla annoksilla."

Miten helvetissä onnistut välttämään insuliinipiikit jos syöt kolmen tunnin välein ?Mitä siis syöt ?Tasaiset annokset,mitä niillä on merkitystä insuliinipiikkeihin jos mukana on hiilihydraatteja ???

Anabolicus sanoi:
"Se 3 tuntia ruuan väli on lähinnä siksi että saataisiin aineenvaihdunta nopeentumaan kokonaisuudessaan ja vältettäisiin insuliinipiikit t<asaisilla annoksilla."

Miten helvetissä onnistut välttämään insuliinipiikit jos syöt kolmen tunnin välein ?Mitä siis syöt ?Tasaiset annokset,mitä niillä on merkitystä insuliinipiikkeihin jos mukana on hiilihydraatteja ???
Jos syö kolmen tunnin välein, erittyy ravintoaineita tasaisesti vereen ja kerralla nautitut annokset ovat pienempiä.
Useat ateriat päivässä ---> Pienemmät annokset ---> pienempi insuliinipiikki ---> Tasainen verensokeri.

Illalla kannattaa hörpätä viä vähän rypsäriä, hidastaa imeytymistä ja saa tärkeitä rasvahappoja.

Jos haluaa yöllä ottaa drinkin, niin ei kannata tehdä sitä valmiiks asti, vaan vesi ja jauhot erikseen, koska jos ei yöllä herääkkään niin ei oo kiva jos siinä on kymmenen tuntia lämpimässä seissy drinkki. Sit jos yöllä herää niin kippaa prodet sheikkeriin ja ravistaa.

Toi on kyllä uusi mulle, että ruokaa syötäisiin kolmen tunnin välein siksi että vältyttäisiin insuliinipiikeiltä. Ns. insuliinipiikkihän tulee siitä että syödään ison GI:n omaavaa hiilihydraatin lähdettä kuten esim. maltodekstriini jonka syystä verensokeri nousee nopeasti korkealle tasolle joka pakottaa kehon erittään nopeasti insuliinia jotta verensokeri palautuisi normaalitasolle.

Ruokaahan pitäisi syödä kolmen tunnin välein lähinnä siksi että keho pysyy anabolisessa tilassa eli veressä on kokoajan rakennusaineita lihaksille, ja sitten tosiaan myös tuon aineenvaihdunnan takia.

Jimbe sanoi:
Toi on kyllä uusi mulle, että ruokaa syötäisiin kolmen tunnin välein siksi että vältyttäisiin insuliinipiikeiltä.

Jos nyt minä jotain sanoisin. Toivottavasti ei mene metsään.
Mutta jos aterioilla on väliä jotain 7 h, niin eikös keho ala tuottamaan insuliinia aika paljon, koska ravintoaineet on saatava nopeasti käyttöön, koska puutteessa ollaan elelty jo aika kauan. Tällaista mututietoa vaan. Joku varmaa tietoa omaava voi korjata asian.

Aina kun syö jotain hh pitosta ruokaa niin verensokeri nousee kun ravinto imeytyy verenkiertoon.On siis aivan sama, mistä se hh tulee (riisistä, sokerista jne). Kun verensokeri nousee niin haima alkaa erittämään insuliinia verensokerin laskemiseksi.

Kun syö tasaisin välein 3h:n välein pieniä annoksia, niin verensokeri pysyy tasaisena, jolloin on myös virkeämpi olo. Tällöin myös aineenvaihdunta on vilkkaampaa. Jos syödään pari isoa annosta päivässä niin verensokeri nousee äkisti ylös mutta tulee yhtä nopeasti alas. Näin elimistö käy säästöliekillä aina seuraavaan ateriaan saakka. Aineenvaihdunta siis tällöin myös hidastuu.

Joo ja itse aiheeseen ni yöks riittää ku illal vetäsee jotain hitaasti imeytyvää protskuu, esim. maitoproteiinia...

Aina kun syö jotain hh pitosta ruokaa niin verensokeri nousee kun ravinto imeytyy verenkiertoon.On siis aivan sama, mistä se hh tulee (riisistä, sokerista jne). Kun verensokeri nousee niin haima alkaa erittämään insuliinia verensokerin laskemiseksi.

Aivan sama mistä hh tulee? Eli tän logiikan mukaan voisi siis periaatteessa syödä pelkkää sokeria eli karkkeja koko ajan, öhöm Ei. Jotta vältyttäisiin tältä piikiltä mistä tässä on puhuttu, pitää syödä alemman GI:n hiilareita jotka imeytyvät suolistosta vereen hitaammin ja näin siis kohottavat verensokeria vain vähän eikä insuliinia pääse erittymään turhaan.

Tarkotin tolla hh hommal sitä et aina ku syö hh pitosta ruokaa niin verensokeri nousee. Pointtina ei ollut että syödään pelkkää sokeria.

Tietenkin jos hh lähde omaa korkean GI:n niin se nostaa verensokeria nopeammin. Aina ei vaan ole mahdollisuus syödä matalan GI:n omaavia tuotteita. Jolloin kannattaa (mielestäni) syödä pienempiä annoksia useammin, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

Leelucky sanoi:
Maksimaalisen lihaskasvun varmistamiseksi voivat esimerkiksi "yövirtsaajat" tehdä illalla valmiiksi sheikkeriin proteiinidrinkin vaikkapa jostain hitaasti imeytyvästä yöprotskusta. Se on sitten helppo siinä vessankäynnin yhteydessä huitaista naamaansa. Eriasia sitten miten saa sen vessahätänsä ajoitettua oikeaan aikaan ;) Ei tuo välttämätöntä ole, mutta miksei noinkin voisi tehdä jos muutenkin nousee sängystä:)
Muistaakseni Janne Käyhty tekee noin, eli kun yöllä nousee vessaan niin siinä samalla proteiinia naamariin. Se selittää, miks mies on niin iso.:D

Ensinnäkin a)myös sisäelimet ovat vartalonosia jotka tarvitsevat palautumisaikaa.
ja B) lääkäriltä ja parilta ravintoterapeutilta olen asiaa kysynyt ja heidän kantansa on yösyöntiin erittäin kielteinen.

Antakaa nyt perkele kehonkin levätä.
Ja tälläkin palstalla on varmaan aika vähän kavereita joidenka fysiikka olisi LÄHELLÄKÄÄN esimerkiksi janne Käyhtyä, joten mitäs jos kaiken maailman nippelipippelitiedon sijasta keskittyisitte perusasioihin ensin?

Otan illalla ennen nukkumaan menoa hidasta proteiiniia (kuten Mikea sano) ja en tosiaankaan heräile keskellä yötä juomaan prodejuomia.

Jonny sanoi:
Otan illalla ennen nukkumaan menoa hidasta proteiiniia (kuten Mikea sano) ja en tosiaankaan heräile keskellä yötä juomaan prodejuomia.
IMO ei ole mitään järkeä edes herätä juomaan yöllä prodedrinkejä, sillä nukkuessa lihakset ovat 100% levossa, kun ne eivät jännity yhtään. Eli minun mielestäni ei ole mitään järkeä herätä yöllä pelkästään proden tähden, tosin jos vessa reissu on pakko tehdä niin ihmeessä sehän on tehtävä, jotta saisi nukuttua kuivassa sängyssä.:D

Joo satsit suuhun vaa, ku herää! Yöllä tosin herään kuselle liian usein..ja se kusistondis.. mut siihen keksin hienon homman: KORPO ja kuset pönttöön. Sori..nyt oon uus vuos

Yusu sanoi:
Joo satsit suuhun vaa, ku herää! Yöllä tosin herään kuselle liian usein..ja se kusistondis.. mut siihen keksin hienon homman: KORPO ja kuset pönttöön. Sori..nyt oon uus vuos

Kerrot meille varmaan huomenna herättyäsi mikä tän postauksen idea oli :lol2:
Tais tuoda pukki mjusulle virvokkeita ;) noo hyvää uuttavuotta kei :)

RRKalle sanoi:
Se 3 tuntia ruuan väli on lähinnä siksi että saataisiin aineenvaihdunta nopeentumaan kokonaisuudessaan/.../Näin elimistö käy säästöliekillä aina seuraavaan ateriaan saakka.

Oon nähny vaan tutkimuksia, joissa tolla ei ollut mitään merkitystä aineenvaihduntaan. Säästöliekille ei taida joutua edes vuorokauden sisällä.

RRKalle sanoi:
Yö on jo pitkä tauko, siksi hitaampaa protua silloin suositellaan, omaan silmään ei ole tutkimusta moisen kannattavuudesta tullut.

Onko kannattamattomuudesta osunut mitään silmään?

Saapas sanoi:
Jos haluaa yöllä ottaa drinkin, niin ei kannata tehdä sitä valmiiks asti, vaan vesi ja jauhot erikseen, koska jos ei yöllä herääkkään niin ei oo kiva jos siinä on kymmenen tuntia lämpimässä seissy drinkki. Sit jos yöllä herää niin kippaa prodet sheikkeriin ja ravistaa.

Mä oon ratkassu tuon laittamalla drinkin jääkaappin joka on siellä yleensä n. 5h. Tällöin säästyy piristävältä vatkaukselta eikä muutenkaan ehdi heräillä niin paljoa. Suurin syy on se ettei mulla ole sheikkeriä ja muutenkin maitoprode sekoittuu sen verran hankalasti että vispilän kanssa herätän äidin.

hunter killer sanoi:
lääkäriltä ja parilta ravintoterapeutilta olen asiaa kysynyt ja heidän kantansa on yösyöntiin erittäin kielteinen.

Perustelivatko he asiaa jotenkin?

NGV sanoi:
IMO ei ole mitään järkeä edes herätä juomaan yöllä prodedrinkejä, sillä nukkuessa lihakset ovat 100% levossa, kun ne eivät jännity yhtään.

Kauanko siinä kestää että lihakset taas rentoutuu jos yöllä nousee ylös hetkeksi?

Yusu sanoi:

Miten korpo auttaa? Vai meinaatko että ammutaan yläkulmilla? Mä juon juoman ensin jolloin tilanne ehtii rauhoittua.

Suositut

Back
Ylös Bottom