yöllä proteiinin saanti?

No veskissä on aina valmiina prode purkki, jos herään ja käyn kusella niin sitten lisään veden ja otan sen naamaan. Ja yhtään ei kärsi yöuni tai en edes piristy purkin ravistelusta, mutta jos sitten en herääkään yöllä niin siitäkään en menetä yöuniani. Joten aivan sattumalle mennään tässä asiassa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite nappailin arginiinia ja leusiinia yöpöydältä ku heräilin yöllä. Ja herätessä oli lähettävä kusellekki. Vaimo nitisi purkkiloisista makkarissa, joten jouduin siivoomaan ne keittiöön omaan prodekaappiini. Huomasin että pirunko sillä on väliä onko 'yöeväät' käden ulottuvilla vai kauempana. Eli ei muuta ku shakeriin soosit valmiiksi ja jääkaappiin. Sielä se säilyy ja ei se iso homma ole sieltä käydä hörpimässä jos huussiinkin jaksaa raahustaa.

astro sanoi:
Armeijasta tuttu KORkea POlviseisonta.

Jaa, eipä muistu moista lyhennettä silloin käytetyn. Mutta mutta kuinkas se tohon kusitondikseen pöntölläkään auttaa, taitaa olla jotain jalkaväen juttuja....

JA itse aiheesta sanoisin, että kyllä se keho ny sen verran protskua varastoi varalle, ettei sitä varten ny ainaskaa herätä tarvitse, lisää ottaan. Mutta jos herää muutenki niin ei kai siittä tosiaan haittaakaan ole, korkeintaan tulee se kus hätä uudestaan ku ottaa lisää nestettä kehoon ja eikös protsku viä vilkastakkin aineen vaihduntaa?

rahvas sanoi:
JA itse aiheesta sanoisin, että kyllä se keho ny sen verran protskua varastoi varalle, ettei sitä varten ny ainaskaa herätä tarvitse, lisää ottaan. Mutta jos herää muutenki niin ei kai siittä tosiaan haittaakaan ole, korkeintaan tulee se kus hätä uudestaan ku ottaa lisää nestettä kehoon ja eikös protsku viä vilkastakkin aineen vaihduntaa?

Jos pystyy nukkumaan koko yön putkeen niin se on varmasti kannattavinta ja käytännöllisintä. Viime yönä aattelin että pärjään ilman. Söin illalla kananmunia enkä juonut paljoa. Silti heräsin kuselle ja kauhee nälkä. Tässä T-magin juttu aiheesta. Kannattaa suhtautua varauksella kaikkeen mitä tossa lukee mutta ehkä se herättää jotain ajatuksia aiheesta:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459879

samaa hommaa:

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/bedtime.htm

Puolisoni menee aina nukkumaan joskus 22.00 aikaan ja laittaa kellon soimaan tuossa 24.00 ja käy huitasemassa protskut naamaan (samalla vessassa). Ei tuosta oo kyllä mitään haittaa ollu, kun kehittyny on niin pirusti...

astro sanoi:
Jos pystyy nukkumaan koko yön putkeen niin se on varmasti kannattavinta ja käytännöllisintä. Viime yönä aattelin että pärjään ilman. Söin illalla kananmunia enkä juonut paljoa. Silti heräsin kuselle ja kauhee nälkä. Tässä T-magin juttu aiheesta. Kannattaa suhtautua varauksella kaikkeen mitä tossa lukee mutta ehkä se herättää jotain ajatuksia aiheesta:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459879

samaa hommaa:

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/bedtime.htm

Mitä mieltä itse olet näistä? Minusta oli ihan uskottavaa tekstiä, tietty joitain asioita oli paisuteltu ja kielellisesti teksti oli (tahallaan) tehty tuohon muotoon, jotta uskomus tekstiin lisääntyisi. Oli siellä Batmania ja toisessa oli sitten Robin Hood:rolleyes: Mutta uskotko itse näihin? Itse ainakin voisin jo noiden perusteella hankkia yöproteiinia itselleni, tietty tavallisesta ruokakaupasta:D

Doggoned sanoi:
Oli siellä Batmania ja toisessa oli sitten Robin Hood:rolleyes: Mutta uskotko itse näihin?

Mun uskoni Batmaniin on vankkumaton, tuosta toisesta puoskarista en tiedä :D

Niin siis emmä oikein keksi muuta haittaa tuosta kuin unen katkeaminen, mutta se saattaa olla isokin haitta. Onhan siitä ollut puhetta että hidas proteiini vapauttaa aminohappoja vielä 7h jälkeenkin. Tämä on kuitenkin lähinnä antikatabolista joten nauttimalla hiukan heraa (tai maitoproteiinia) saisi aminohapot nousemaan tasolle joka lisää proteiinisynteesiä. Jos nukkuu pitkään yms. niin esim. mulla voi olla 10h iltapalan ja aamupalan välissä. Kun mä nyt kuitenkin näytän heräävän kuselle yöllä niin ajattelin jatkaa drinksujen vetämistä ja katsoa mitä tapahtuu :)

Doggoned sanoi:
Mitä mieltä itse olet näistä? Minusta oli ihan uskottavaa tekstiä, tietty joitain asioita oli paisuteltu ja kielellisesti teksti oli (tahallaan) tehty tuohon muotoon, jotta uskomus tekstiin lisääntyisi. Oli siellä Batmania ja toisessa oli sitten Robin Hood:rolleyes: Mutta uskotko itse näihin? Itse ainakin voisin jo noiden perusteella hankkia yöproteiinia itselleni, tietty tavallisesta ruokakaupasta:D
Mitä tuolla lyhyesti kerrottiin..? :nolo:

Itse olen miettinyt, että eikö ainoa järkevä paikka ottaa nopeaa proteiinia olisi aamulla juuri herättyä, kun kerran silloin ei varmaan enää ole aminohappoja veressä, toisin kuin esimerkiksi treenin jälkeen? Treenin jälkeen säännöllisesti ruokaa nauttineella on varmasti vielä tasot kohdillaan ja hitaampikin proteiini ehtii. Etenkin, jos on nauttinut protskua ennen treeniä. Eli palkkaria aamulla tyhjään vatsaan, jotta saa nopeasti proteiinisynteesin käyntiin:D

Saapas sanoi:
Mitä tuolla lyhyesti kerrottiin..? :nolo:

Ensimmäisessä puhuttiin siitä, että yöllä katabolia jyllää vahvasti, jolloin yöllinen proteiini olisi välttämätön. Unta tämä voi häiritä, mutta siellä oli kikka tähän
In other words, you want to wake up for such a short time that you're not even 100% awake, but are simply able to consume your liquid meal while not even realizing it.:D
Jotain ydinasiaa:
Protein breakdown then begins 6 hours following our last meal, a situation that we can easily avoid. If you don't find this to be a big deal, keep in mind that actual muscle protein synthesis declines far earlier than catabolism begins — so we're not even putting on muscle for much of that pre-catabolic phase.

Proteiinisynteesi tehostuu treenin aikana, jolloin se voi olla kohonneena jopa 48 h, jolloin jopa aamutreenien kannalta olisi hyödyllistä yöllä nauttia proteiinia.
Aineenvaihdunnan nousua:
since overall metabolic rate is elevated for 36 hours after a workout
Yleisesti ottaen artikkeli kertoo, kuinka tärkeää olisi ottaa proteiini myös yöllä välttääkseen katabolian ja antaakseen lihaksille optimaalisen kasvun, sillä ilman proteiinia ei tapahtuda proteiinisynteesiä. Paremmat perustelut voit sitten lukea sieltä, mutta minusta ne ovat ihan pätevät:)

Toivottavasti oli hyvin tiivistetty, olen niin helvetin huono sellaisessa:D
EDIT:
astro sanoi:
Kun mä nyt kuitenkin näytän heräävän kuselle yöllä niin ajattelin jatkaa drinksujen vetämistä ja katsoa mitä tapahtuu
Kerro sitten mitäs tapahtui, miten paljon kasvoit:D

Tuli mieleen että, Massaa Voimaa kirjassa oli tästäkin puhetta ja kävin sitten tarkistamassa. Sen mukaan on ihan turhaa ressata moisesta ja itseasiassa pieni vaihtelu-> syklitys proteiinin saannissa on tehokkaampaa kuin jatkuva tarkka nauttiminen ja amonihappo varastojen täyttäminen. itseasiassa parinpäivän mittainen pieni puutos tila olisi vielä parempi kuin jatkuva amonihappojen täyttäminen. Eli tähän ei yhden yön unet vielä mitenkään vaikuta.

Tuosta englanninkielestä en juuri mitään tajua, mutta mulla on kylä vähä semmonen käsitys että noi on enenmänkin markkina miesten puheita. Proteiinia sitä ja tätä ja jonkon moista super turboo. On sitä ilman jauheita ennenki kasvettu isoiksi ja nopeastikkin. TOSIN en sano, että jauheissa olisi mitään vikaakaan, onhan ne helppoja ja käteviä ja hyviä ja käytän niitä itsekkin, mutta tuo liika mainonta rupee tökkii.
Jotenka oma mielipiteeni on että, kyllä se desiheraa ehtoolla piisaa ja hyvät yö unet päälle:zzzz:

rahvas sanoi:
Tuli mieleen että, Massaa Voimaa kirjassa oli tästäkin puhetta ja kävin sitten tarkistamassa. Sen mukaan on ihan turhaa ressata moisesta ja itseasiassa pieni vaihtelu-> syklitys proteiinin saannissa on tehokkaampaa kuin jatkuva tarkka nauttiminen ja amonihappo varastojen täyttäminen. itseasiassa parinpäivän mittainen pieni puutos tila olisi vielä parempi kuin jatkuva amonihappojen täyttäminen. Eli tähän ei yhden yön unet vielä mitenkään vaikuta.

Mahtaako tuosta parin päivän puutoksesta olla mitään dataa... Lyle McDonald kirjoitti jossain ketjussaan tuosta parin päivän proteiini puutoksesta jotakuinkin näin: "You're losing LBM like a motherfucker the entire time". Eli vaikka kasvu olisikin parempaa pienen puutteen jälkeen niin lopussa tilanne on plus miinus nolla tai pahempi kuin se että protskua olisi syöty koko ajan. Eli 2vrk ilman PROT (lihaskato) ja 2vrk PROT (paljon kasvua) on sama/huonompi kuin 4vrk PROT.
Siitä on tutkimus että tunnin välein annettu proteiini resultoi pienempään netto tasapainoon kuin kolmen tunnin välein annettu ravinto (IIRC). Jos sanotaan että iltapalan ja aamupalan välissä on 10h niin viiden tunnin kohdalla nautittu prode ei hirveästi sotke tätä.

reppana,
Jep onhan se varmasti tuolla tavalla perusteltua ottaa "palkkari" aamulla. Se aika joka kestää ennen kuin aminohappoja alkaa ilmestymään vereen ei ole hirveän merkittävä tavallisen heran ja maitorahkasörsselin välillä vaikka jälkimmäinen kokonaisuudessaan imeytyy hitaammin. Glukoosin pääsyä lihaksiin auttaa tietysti insu mutta tuskin on suurta merkitystä saako varastot täytettyä heti (malto) vai nopeasti (kaurahiutaleet). Silti, luulis olevan edes vähän parempi eli eikun hifistelemään! :)

Doggoned,
Joo mä kirjoitan tänne sitten tilannetta jos alan yhtäkkiä paisumaan yödrinksujen astuttua kuvioihin :)

Muuten täysin samaa mieltä rahvaan kanssa, mutta ennemmin syön rahkaa, raejuustoa tai kananmunia. Hera tuntuisi vähän liian "nopealta" protulta.

Mulle yöuni on tärkeää, lähes pyhää, joten ei tulisi kuuloonkaan, että tietoisesti ja tarkoituksella heräisin kesken unien.

Pyrin minimoimaan yöllä kusella ravaamistakin siten, että juon hyvin vähän tai en ollenkaan noin pari tuntia ennen oletettua nukahtamishetkeä. En usko, että kroppa kärsii siitäkään sen kummemmin. Tuntuisi, että olen paljon levänneempi ja pärjään tunnin tai pari vähemmällä yöunella, jos en ole käynyt kesken unien kusella.

Kelpaako jos vedän heraa maitoon sekoitettuna ennen nukkumista vai pitäiskö sitä jonkun sortin maitoproteiinia sitte ottaa? Nukun tosin aina vaan jonkun 4-6 tuntia ja sitten töistä mennessä päikkärit eli vähäuninen ja kuselle en yleensä heräile joten eipä tossa varmaan hirveesti välillä heräillä.

Isoarska83 sanoi:
Kelpaako jos vedän heraa maitoon sekoitettuna ennen nukkumista vai pitäiskö sitä jonkun sortin maitoproteiinia sitte ottaa? Nukun tosin aina vaan jonkun 4-6 tuntia ja sitten töistä mennessä päikkärit eli vähäuninen ja kuselle en yleensä heräile joten eipä tossa varmaan hirveesti välillä heräillä.
Kelpaa varmasti jos laitat rasvaa (rypsäriä/oliviöljyä) sekaan ja et maidon hiilareita karsasta.

Astro:
Oli tuossa mainintaa tuosta parin päivän protupaastosta johon mainitsit, että se hyöty mitä tuosta saadaan kumoutuu sillä mitä kauheaa tapahtuu puutoksen aikana.. Mitenkäs kumminkin jos asiaa ajatellaan pitemmällä aikajaksolla? Kroppahan kumminkin tottuu ravintoonkin... Itse kyllä syön proteiinia aina kuin vain mahdollista (myös yöllä KUN herään kuselle ihan joka yö) mutta syklitän kyllä ruokavaliota hakien tervettä muutosta aina tämän tästä ettei kroppa tottuisi liikaa.

En tiedä miten pakjon ihan kunnon paastosta hyötyä on, mutta se että pariksi päiväksi vähentää määrät ihan minimiin, voisi olla pitemmän päälle hyvinkin tervettä. Tietysti vaikuttanee kuinka lyhkäsiä diettejä, ja kuinka usein pitää..

NGV sanoi:
Muistaakseni Janne Käyhty tekee noin, eli kun yöllä nousee vessaan niin siinä samalla proteiinia naamariin. Se selittää, miks mies on niin iso.:D

Onkohan jokut prot öisin tiputuksessa, että saisivat tasaisesti ravintoaineta öisinkin?,. :D

Tähän väliin anekdootti Jorma Piisisen eli Remontti-Reiskan menneisyydestä. Luin tämän vuosia sitten Apu-lehdestä.

Jorma oli kova poika käymään salilla. Hänellä oli niin kova ruokahalu, että teki iltaisin eväät jääkaappiin, koska heräsi joka yö kauheaan näläntunteeseen. Kyllästyttyään tähän jatkuvaan syömiseen hän lopulta vähensi bodaamista. Semmosta.

Itse en koe tarvetta vetää proteiinia öisin.

Pink Spider sanoi:
Tähän väliin anekdootti Jorma Piisisen eli Remontti-Reiskan menneisyydestä. Luin tämän vuosia sitten Apu-lehdestä.

Jorma oli kova poika käymään salilla. Hänellä oli niin kova ruokahalu, että teki iltaisin eväät jääkaappiin, koska heräsi joka yö kauheaan näläntunteeseen. Kyllästyttyään tähän jatkuvaan syömiseen hän lopulta vähensi bodaamista. Semmosta.

Itse en koe tarvetta vetää proteiinia öisin.
Valintoja, valintoja ;)

Jos nyt kuitenkin heitän villin veikkauksen niin uskoisin että useimmat ketkä protskua yöllä nauttii, käy tarpeillaan jokatapauksessa. Kyse ei siis ainakaan omalla kohdalla ole nälästä vaan rakon räjähtämisestä. Se se kuule on se mikä herättää (plus sitten että kylmä tulee kun peitto on katossa kun kusimulkku jöpöttää).

rahvas sanoi:
Tuosta englanninkielestä en juuri mitään tajua, mutta mulla on kylä vähä semmonen käsitys että noi on enenmänkin markkina miesten puheita. Proteiinia sitä ja tätä ja jonkon moista super turboo. On sitä ilman jauheita ennenki kasvettu isoiksi ja nopeastikkin. TOSIN en sano, että jauheissa olisi mitään vikaakaan, onhan ne helppoja ja käteviä ja hyviä ja käytän niitä itsekkin, mutta tuo liika mainonta rupee tökkii.

Joskos oisit ensin edes yrittänyt lukea nuo astron postittamat jutut, koska niissä ei todellakaan mainostettu mitään omia ihmeproteiinijauheita, vaan päin vastoin, markkinoilla olevia valmisjauheita solvattiin niiden rahastuksen vuoksi. Tosin jos tarkoitit, että tuolla (miltei) ylistettiin jauheita yli muiden, niin okei sitten, mielipiteensä kullakin ja näkökantoja on yhtä monta kuin on ihmisiäkin.

Gdane sanoi:
syklitän kyllä ruokavaliota hakien tervettä muutosta aina tämän tästä ettei kroppa tottuisi liikaa.

Ihan luonnollista syklitystä tulee mun mielestä jos ei laske kovin tarkkaan syömisiään eikä syö orjallisesti. Jos omaa jotain muuta elämää syömisen lisäksi niin saattaa tulla päiviä jolloin saa vähän vähemmän kaloreita ja protskua. Joskus taas tulee mätettyä enemmän.

Suositut

Back
Ylös Bottom