XP asennus toiseen koneeseen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mho
  • Aloitettu Aloitettu

mho

Minulla on XP OEM versiona ja ois tarve saada se asennettua myös toiseen tietokoneeseen itselleni. Onko se mahdollista kun siinä on se aktivointi 30 päivän kuluessa..?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olet ostanut itse tuon OEM version (eli ei tullut koneen mukana) niin voit siirtää sen toiseen koneeseen. Ei voi kuitenkaan yhdellä lisenssillä olla samaan aikaan molemmissa käytössä. Extra lisenssi taas on törkeän hintainen, eli kannattaa ennemmin ostaa toinen OEM XP (niitä saa nykyään ihan helposti ilman konettakin).

Jos tuo on koneen mukana tullut niin sitä ei voi edes siirtää toiseen koneeseen.

Joo erikseen se on ostettu. Mutta kun idea oli että laittais sen yhtäaikaa käyttöön molempiin koneisiin. Typerää, kai se on sitten ainoa vaihtoehto ostaa toinenkin.

OEM lisenssiä ei saa siirtää toiseen koneeseen, vaan se on sidottu siihen laitteistoon johon se on ensimmäisen kerran asennettu. Jos ja kun kone hävitetään, häviää lisenssi samalla.

Eri asia pystytäänkö tätä valvomaan.

Joo erikseen se on ostettu. Mutta kun idea oli että laittais sen yhtäaikaa käyttöön molempiin koneisiin. Typerää, kai se on sitten ainoa vaihtoehto ostaa toinenkin.

Ne lisenssit on tosiaan konekohtaisia, eli ei voi samalla lisenssiavaimella olla kahdessa koneessa. Mä en tarkkaan muista, että paljonko maksaa, jos ottaa ylimääräisen lisenssin, kannattaa sekin tarkistaa, jos vaikka kuitenkin tulee halvemmaksi kuin kokonaan uusi. Noi OEM versiot ei tosin enää paljoa maksakaan.

OEM lisenssiä ei saa siirtää toiseen koneeseen, vaan se on sidottu siihen laitteistoon johon se on ensimmäisen kerran asennettu. Jos ja kun kone hävitetään, häviää lisenssi samalla.

Eri asia pystytäänkö tätä valvomaan.

Kyllä mulla ainakin onnistui OEM version siirto kokonaan toiseen koneeseen. Tein sen tosin automaattisen puhelinpalvelun kautta, eli ihan suoraan netin kautta ei onnistunut.

edit:
kun tuon aktivoinnin tein niin vierailin myös MS:n sivuilla, en nyt löytänyt linkkiä, kun se oli siinä aktivointi-ikkunassa. Siellä ainakin sanottiin jotain tyyliin "koneeseen esiasennettua OEM XP:tä ei voi siirtää toiseen koneeseen, mutta erikseen ostetun voi". Niinkuin sitten pystyikin.

Ne lisenssit on tosiaan konekohtaisia, eli ei voi samalla lisenssiavaimella olla kahdessa koneessa. Mä en tarkkaan muista, että paljonko maksaa, jos ottaa ylimääräisen lisenssin, kannattaa sekin tarkistaa, jos vaikka kuitenkin tulee halvemmaksi kuin kokonaan uusi. Noi OEM versiot ei tosin enää paljoa maksakaan.

Kyllä mulla ainakin onnistui OEM version siirto kokonaan toiseen koneeseen. Tein sen tosin automaattisen puhelinpalvelun kautta, eli ihan suoraan netin kautta ei onnistunut.

Volume lisenssit on samalla sarjanumerolla useammassa koneessa eikä niitä tarvitse aktivoida. Tällä nyt ei sinällään valitettavasti ole juurikaan mitään tekemistä kotikäytön kannalta.

Hyvä että on onnistunut aktivointi puhelinpalvelun avulla. Kuten sanoin, OEM lisenssien valvonta on hataraa ja ehkä tarkoituksellisestikin, jotta piratismia saataisiin kitkettyä. (tuo oli mutuilua). Lisenssiehdot vaan määrittävät sen että lisenssi on koneeseen sidottu.

Tarkasti jos lisenssiehtoja noudatettaisiin ei OEM-paketteja saisi noin vaan haettua, vaan järjestelmävalmistajan pitäisi se esiasentaa koneeseen.

Jos ketä kiinnostaa pikkuprintin tihrustelu niin tästä saa lukea:
http://oem.microsoft.com/downloads/Public/sblicense/2007_SB_Licenses/FY07_SB_License_Finnish.pdf

Tarkasti jos lisenssiehtoja noudatettaisiin ei OEM-paketteja saisi noin vaan haettua, vaan järjestelmävalmistajan pitäisi se esiasentaa koneeseen.

Jos ketä kiinnostaa pikkuprintin tihrustelu niin tästä saa lukea:
http://oem.microsoft.com/downloads/Public/sblicense/2007_SB_Licenses/FY07_SB_License_Finnish.pdf

Yleensä ne ei myy niitä, jos ei samalla osta koneen osia. Mutta saa niitä ostettua ilmankin ;)

Vistan mukana tuli tuo "System Builder" teksti (sama joka on tuossa PDF:ssä), mutta XP:n mukana ei... en tiedä onko sitten eri käytäntö noissa.

Samat säännöt koskevat kaikkia OEM tuotteita. Office 2007:n mukanahan ei tule enää edes mediaa vaan jämy:n on se esiasennettava koneeseen.

Noilla vaan on taipumuksena muuttua jonkun verran vuodesta toiseen. Tuo linkki oli vuoden 2007 OEM lisenssisopimus (uusin tällä hetkellä). Aiemmissa pakkauksissa on ollut hieman erilaiset säännöt.

Isoin muutos tuossa on jälleenmyyntiklausuuli aiempaan sopimukseen verrattuna.

Mutta joo, vastaus ihan alkuperäiseen kysymykseen. Uusi OEM paketti on edullisin tapa edetä hommassa.

Samat säännöt koskevat kaikkia OEM tuotteita. Office 2007:n mukanahan ei tule enää edes mediaa vaan jämy:n on se esiasennettava koneeseen.

Noilla vaan on taipumuksena muuttua jonkun verran vuodesta toiseen. Tuo linkki oli vuoden 2007 OEM lisenssisopimus (uusin tällä hetkellä). Aiemmissa pakkauksissa on ollut hieman erilaiset säännöt.

Vielä yksi kommentti (sorry, tämä off topic).
Siinä puhelimen kautta tehdyssä aktivoinnissa tuli itseasiassa kaksi mielenkiintoista kysymystä:
1. Onko ohjelmisto parhaillaan asennettuna toiseen koneeseen.
2. Oliko OEM ohjelmisto esiasennettuna vai ostitko sen erikseen.

Jos olisin vastannut jotain muuta kuin "Ei" ja "Ostin erikseen" niin voipi olla, että ei olisi onnistunut... En tiedä, pääasia, että onnistui ;)

Eihän pakkiksen keskustelut ole mitään jos ne eivät rönsyä kaameaksi off-topiciksi :D

Siinäpä se "kontrolli" taisi ollakkin sitten tuon OEM:n osalta...

:offtopic:
Olen muuten kuullut serkun kaiman veljen vaimolta että eräiltä sivuistoilta pystyy tiettyjen ohjelmien avustuksella lataamaan kyseisen ohjelman täysin toimivan version jota ei täydy edes aktivoida ;)

Eihän pakkiksen keskustelut ole mitään jos ne eivät rönsyä kaameaksi off-topiciksi :D
Totta :D

Siinäpä se "kontrolli" taisi ollakkin sitten tuon OEM:n osalta...

Mielenkiintoinen kysymys on sekin, että miten se alkuperäinen kone määritellään?

Mulla kun kone ei ole kaupasta ostettu vaan itse kasattu...
Eli mikä osa määrittää alkuperäisen koneen?

Vistassa aktivointi toimii niin, että kun tietty määrä osia on vaihdettu, se vaatii uudelleen aktivoinnin, mutta se aktivointi kyllä onnistuu vaikka olisi vaihtanut about kaikki osat.

"Valmis tietokonejärjestelmä" tarkoittaa järjestelmää, johon sisältyy ainakin keskusyksikkö, emolevy, kiintolevy (sisäinen (ei liikkuvia osia siältävä) NAND-muisti ja/tai sisäinen pyörivä kiintolevy), virtalähde ja kotelo.

Kohta 1 tuosta OEM sopimuksesta... Eli OEM-käyttistä ei saa muistikalikan kumppanina myydä saati hiiren. Toki jos sen esiasentaa hiireen niin miksei...

Kävin minä kerran jossain Microsoftin lisenssointikoulutuksessa näitä kuuntelemassa. Microsoftin suomen pään kaveritkaan eivät oikein tienneet mitä mikäkin tarkoittaa :)

Olihan XP:ssäkin joku systeemi että jonkun osan kun vaihtaa niin vaati uudelleenaktivoinnin. Vistassa se on vaan viety paljon pidemmälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom