usein lisä aineet on hyviä, etenkin vanhemmille ja väljemmille moottoreille, toimivat niissä hyvin, mutta uudempaan autoon en niitä laittaisi, varsinkaan jos tavoitteena on pudottaa kulutusta.
Suurin tekijä kulutukseen on se joka istuu penkin ja ratin välissä, lisä aineet tuskin kulutukseen vaikuttaa, paitsi öljyn kulutukseen. Kuskista on paljon kiinni, kyllä niitä kuskeja on olemassa, jotka saa seat ibizan tdi:n syömään 8l/100:lla ei siihen tartte kuin seistä kaasun päällä ja näyttää joka valoissa, että mulla on nopein auto:D. Jos siitä olisi todella iso apu niin kaikkiin uudempiin sitä laitettaisiin huollossa jo ja voitaisiin normi sika kalliin 0W-40 öljyn sijasta laittaa kaikkiin jotakin halpis 20W-50 mineraali sotkua.
Suurin hyöty öljyn lisä aineista saadaan vanhoissa väljissä koneissa, joissa hyvä lisäaine pudottaan öljyn kulutuksen lähelle nollaa, monissa autoissa olen niitä kokeillut (monia eri merkkejä) ja todennut että, jos auto kuluttaa öljyä on stp yms. parhainta siihen, kun taas hydr. nostimilla oleva kone (esim. opel 1.6 ohc) ei toimi ollenkaan lisäaineella ja nakuttaa entistäkin enemmän, koska lisäaineet vaikeuttavat nostajien toimintaa.
Lisä aineista tehokkaimmaksi olen itse todennut kaasarin puhdistus aineen (bensan joukkoon kaadettava lisäaine), se toimii, nehän on pääasiassa kerosiinin ja pellavaöljyn sekoitusta, se on tehokas puhdistusaineen muutenkin esim. pieniä osia pestessä jos UÄ-pesulaitetta ei ole käytettävissä.
Viimeksi ostin tota suutimien puhdistus ainetta, enkä kaatanut tankkiin, vaan pesin kaasarit sillä ja vanhalla hammasharjalla :D tuli todella siistiä jälkeä, paljon parempaa kuin normi liuotinaineella
-edit- korjasin muutaman virheen ja niitä jäi vielä 100kpl ainakin, migreeni iski, enkä jaksa fiksata enempää, saakaa selvää tai olkaa saamatta