Word tekee hulluksi!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 5830
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 5830

Onko täällä ketään Office tools gurua, joka osais auttaa mua mun ongelmassa. Kandityöni on nyt suomen kielen viilausta vaille valmis, mutta en saa sivunumerointia alkamaan johdannon jälkeen, sivulta kolme. Mul on 2003 mallinen word. Olen kiusannu Wordin avustajaa, kattonu Microsoftin sivuilta jne. Olen googlannut, ettiny netin keskustelupalstoilta vastauksia, mut mikään noista ohjeista mitä löysin ei auta.

Jaan tekstin osiin, ja alan numeroinnin osasta 2. Poistan linkityksen osien 1 ja 2 väliltä mut sitten kuitenkin kun nappasen sivunumerot pois osiosta 1, ne poistuu myös 2-osiosta. Olen tuhrannu tohon aikaa jo 3 tuntia, ja kironnut kaikilla rumilla sanoilla mitä maa päällään kantaa, mut en vaan onnistu. :curs: Osaisko joku vääntää blondille rautalankaversion, joka ois idioottivarma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yks keino on tallentaa se etusivu ja johdanto ihan eri tiedostoksi ja tulostaa ne erikseen. Eli siis sulla olisi eri tiedostoissa numeroimattomat ja numeroidut sivut silloin. Tietysti jos sulla on mahdollisuus muuttaa ne osat pdf-tiedostoksi niin sitten ne on helppo yhdistää sivunumerointiin vaikuttamatta ja printtauskin on kivuttomampaa. Word on kyllä ihan saatanasta. Itselläkin oli tuohon joskus ne ihan kunnolliset ohjeet miten tuon saa toimimaan ilman eri tiedostoja mutta ei se silti aina onnistu.

Viimeksi muokattu:
Mun vaimoni osaisi tehdä tuon, mutta ei nyt ehdi :D. juuri joku aika sitten se kirosi samaa, mutta sai ratkaisun aikaiseksi.

Pakkotoisto tietää kaiken, mutta jos ei vastausta ole tullut huomiseen klo 11:00 mennessä, lupaan pakottaa vaimon vastaamaan kysymyksees.

Lainausta eräästä opinnäytetyöohjeesta
Koska sivunumero suositellaan pantavaksi näkyviin vasta ensimmäiseltä tekstisivulta
lähtien (yleensä siis Johdanto-sivulta), tulee tätä edeltävän sivun eli
joko sisällysluettelo- tai termiluettelosivun lopussa toimia seuraavasti:
- Valitse ”Lisää.”
- Valitse ”Vaihto”.
- Valitse ”Osan vaihto”.
- Valitse ”Seuraava sivu”.
- Valitse ”Näytä”.
- Valitse ”Ylä- ja ala-tunniste”.
- Valitse ”Siirry ylä- tai alatunnisteeseen” päästäksesi alatunnisteeseen.
- Mene hiirellä kuvakkeen ”Sama kuin edellinen” –kohdalle ja napsauta se pois päältä.
- Valitse ”Lisää automaattinen teksti”.
- Valitse ”– sivu –”.
- Valitse ”Keskitä”.
- Valitse ”Sulje”.

Näin toimien sivunumerointi tulee näkyviin ensimmäiseltä tekstisivulta alkaen
mutta numeroinnissa otetaan huomioon jo kansilehti ja kaikki muutkin alkusivut.

Toivottavasti toimii, en ota vastuuta :david:

Kiitoksia kaikille vastanneille! Jatkan harjoituksia hyvin nukutun yön jälkeen levänneiden hermojen kera. Täytyy varmaan seminaarissa sanoo proffalle, et Pakkotoiston porukka auttoi. Hän kun käski mua kysymään neuvoa veljeltä, kun mä tiedustelin et onko Tampereen yliopistolla mitään ohjeita tarjota, kuinka toimitaan. Ihan ku kaikilla ois veli, jolta kysyä. Ja kaikilla mein ryhmässä oli sama ongelma, paitti sillä yhellä jonka veli oli ne laittanut oikein. Näin meillä. Oikein tiedonjaon valtakunta. Tää on niin tätä.

Myös wordin oma ohje on hyvä. Oikeesti sieltä kannattaa kattoa niin moni ongelma helpottuu.

Osaisko joku vääntää blondille rautalankaversion, joka ois idioottivarma.

Tää blondi sai neuvon toiselta blondilta: piirrä tarpeettomien sivunumeroiden päälle neliö ja määrää neliön reunat valkoisiksi. Näin sivunumerot katoavat tulosteista. :hyper:

Minä olen myös tuskaillut saman asian kanssa. Ratkaisin sen vaihtamalla Wordin LaTeXiin. Suosittelen muillekin, etenkin jos pidempiä tekstejä tarvitsee kirjoitella.

Minä olen myös tuskaillut saman asian kanssa. Ratkaisin sen vaihtamalla Wordin LaTeXiin. Suosittelen muillekin, etenkin jos pidempiä tekstejä tarvitsee kirjoitella.

Olin juuri kirjoittamassa samaa. Aluksi LaTex näyttää helvetin hankalalta, mutta sen sujuvan käytön oppii parissa päivässä helposti. Word on ihan kätevä jos pitää tehdä max parin sivun dokumentteja joiden ulkoasun kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta vähänkään pidempää painokelpoista tavaraa ihan turha kuvitella tekevänsä Wordillä.

joiden ulkoasun kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta vähänkään pidempää painokelpoista tavaraa ihan turha kuvitella tekevänsä Wordillä.
No jaa. Tätä en ole kyllä koskaan ymmärtänyt, mutta mikäs siinä, jos tykkää lukea ja editoida kryptistä koodia tekstin sijaan sekä klikkailla 2-3 ikkunan (editori, latex-kääntö shellissä ja preview) välillä vain nähdäkseen tekstinsä ihmisen luettavassa muodossa.

Vaikka julkaiseva ammattifyysikko olenkin, niin täytyy sanoa, että LaTeX on sieltä ja syvältä. Väitöskirjat, artikkelit ja muut teokset tulevat ihan hyvin Wordillä. Eikö LaTeXille ole jo saatu aikaan kunnon WYSIWYG editoria joka integroisi nuo kaikki - eli että voisi kirjoittaa tekstinsä suoraan vapaavalintaisen LaTeX luokan mukaiseen muotoon?

No jaa...

Offtopic jatkukoon:
En tiedä, kuinka paljon olet LaTeXia käyttänyt, mutta WYSIWYGin puute on tarkoituksellista. On haluttu pitää tekstin kirjoittaminen ja muotoilu erillään. Toinen syy on se, että käännösvaiheessa LaTeX muotoilee mielestään siisteimmän ladonnan tekstille, mikä olisi käytännössä mahdotonta WYSIWYG -editorilla (mm. ladonta muuttuisi vähän väliä kesken kirjoittamisen).

Ei LaTeXia kannata opetella muutaman lyhyen dokumentin tähden, mutta esim. dippatyöt ja gradut sillä väsää kyllä näppärästi. Pitkät tekstit voi ja kannattaa sitä paitsi jakaa osiin, esim. yksi kappale per tekstitiedosto. ”Koodin” kryptisyyskin on tottumiskysymys, pohjimmiltaanhan kyseessä on vain tekstitiedosto, jossa muotoilu on määritelty kirjoitetuilla komennoilla.

LaTeX-Word väännössä olen kyllä toista mieltä siitä, kumpi on syvältä. Itse en enää käytä Wordia käytännössä ollenkaan, ainakaan teksteissä, joissa muotoilu on tarkkaa tai joissa on matemaattista sisältöä.

Tässä vielä hieman LaTeX -propagandaa: LaTeX isn't for everyone but it could be for you.

Siellä on selvennetty LaTeXin ja Wordin eroavaisuuksia (teksti on sitten vahvasti LaTeX -mainontaa.)

Tämä näyttää toimivan, piti testata. Jos printti vaan tarvitaan, niin helpointa on kyllä käyttää kahden tiedoston taktiikkaa.

LaTeX on kyllä vähänkin pidemmissä teksteissä äärettömän paljon parempi kuin Word. Kun LaTeX:in on kerran opetellut, se on nopeampi ja helpompi käyttää kuin Word, ja lopputulos on "hiukan" laadukkaampi. Joku voisi perustaa LaTeX-threadin niin voisi jatkaa siellä.

No jaa. Tätä en ole kyllä koskaan ymmärtänyt, mutta mikäs siinä, jos tykkää lukea ja editoida kryptistä koodia tekstin sijaan sekä klikkailla 2-3 ikkunan (editori, latex-kääntö shellissä ja preview) välillä vain nähdäkseen tekstinsä ihmisen luettavassa muodossa.

Vaikka julkaiseva ammattifyysikko olenkin, niin täytyy sanoa, että LaTeX on sieltä ja syvältä. Väitöskirjat, artikkelit ja muut teokset tulevat ihan hyvin Wordillä. Eikö LaTeXille ole jo saatu aikaan kunnon WYSIWYG editoria joka integroisi nuo kaikki - eli että voisi kirjoittaa tekstinsä suoraan vapaavalintaisen LaTeX luokan mukaiseen muotoon?
Eläs nyt hauku ystävääni. Kuulostaa vahvasti siltä, että oot kerran kokeillut LaTexia ja sen jälkeen jättänyt homman sikseen. Hakkaa kyllä Wordin 100-0 kun pääsee sinuiksi tuon kryptisen koodin kanssa. Julkaisuihinkin saa muotoseikat kuntoon 0-työllä, kun on valmiit pohjat käytössä. Sen kuin naputtelee..ei tarvitse hakata päätä seinään numerointien yms kanssa. Onhan Wordillakin nuo pohjat valmiina, mutta käytettävyys on lähes 100% surkeampaa.

Tuossahan niitä ohjeita jo tulikin, mutta väännetään vielä kerran rautalangasta ilman linkkejä muihin ohjeisiin.Oletetaan, että olet jo pistänyt osanvaihdon kohtaan, jossa haluat numeroinnin alkavan.

Jos haluat numeroinnin alkavan jostain tietystä sivunumerosta, esim. 1,niin klikkaa kursori sivulle, jolla sivunumerointi alkaa ja mene ylävalikkoon Lisää=> Sivunumerot. Klikkaa tästä valikosta pois kohta "Näytä ensimmäisellä sivulla". Valitse sitten "Muoto", klikkaa kohdasta "Sivunumerointi" => "Aloittava nro: 1". Jos haluat sivunumeroinnin alkavan sivulta 1 mutta näkyvän vasta määrätyltä sivulta alkaen, niin tätä ei tarvitse tehdä.

Tämän jälkeen menet ylä/alaviitteeseen ja klikkaat sen valikosta pois valinnan "Sama kuin edellinen", kts. kuva:
paska.jpg

Nyt lisäät sivunumeroinnin ylä/alaviitteeseen ja pitäisi toimia kuten haluat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom