Wixawin ym mobiilipalveluita koskevat ongelmat

Liittynyt
18.2.2007
Viestejä
5 042
Kaupunki
Hki
En tiedä onko tästä ollut jo juttua täällä ja jos on niin saa poistaa. Tämä Wixawin-niminen mobiilipalvelu siis lähettelee matkapuhelimeen aika ajoin kysymyksiä joihin vastaamalla voi kuulemma voittaa palkintoja. Hauskinta tässä on se että jokaisesta viestistä/kysymyksestä veloitetaan 1,5€ riippumatta siitä vastaatko niihin vai et. Itse olen ilmeisesti muka jotenkin kestotilannut tuon palvelun osallistumalla älykkyysosamäärätestiin (jonka kuvittelin olevan ihan vaaraton) facebookissa, jossa kehotettiin hauskasti kilvoittelemaan siitä onko älykkyysosamääräni korkeampi kuin kaverillani. Nähtävästi ei ollut :(. En osannut odottaa että tämä tulee jatkossa maksamaan jotain ja hölmöyksissäni kirjoitin tuon visailun lopuksi matkapuhelinnumeroni jotta saisin tietää älykkyysosamääräni. Nerokasta eikö totta :jahas:. Tänään sitten googletin tuon firman kun alkoi vituttamaan nuo luuriin tulevat viestit ja tajusin tuon kusetuksen josta netistä löytyy rutkasti tietoa. Ikinä aiemmin en edes tuon oletetun firman sivuilla ole vieraillut. Peruutin tekstiviestillä palvelun ja saa nähdä loppuuko viestien tulo vai ei. En tiedä paljonko noita viestejä on ehtinyt tulla mutta aikomusta ei ole noita kyllä alkaa maksamaan. Onko muilla tästä kokemusta ja millä eväillä tästä voi valitusta alkaa tekemään. Lähdetäänkö poliisin, kuluttaja-asiamiehen vai operaattorin juttusille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En siis näköjään tehnyt väärää ratkaisua kun lopetin testin tuohon numeron kysymiseen. Ärsyttävää kyllä kun tänne nettiin tuppautuu vaikka minkälaista kusetusta ja epähuomiossa niihin sitten lankeaa. Toivottavasti homma selviää sulla ja et joudu mitään maksamaan.
 
Kuka tahansahan voi tommoiseen laittaa minkä tahansa matkapuhelinnumeron,eli ei todellakaan voi sitoa sinua yhtään mihinkään.
 
Näköjään voi laittaa kenen numeron tahansa. Tänään tuli isälle moinen viesti ja se ukko ei takuulla edes kunnolla tiedä mikä hemmetti on facebook. Ja eipä tuo hevillä muutenkaan tietojaan mihinkään jakele. Ilmeisesti siis jossain viestissä lukee ohjeet miten peruuttaa palvelu?
 
En tiedä paljonko noita viestejä on ehtinyt tulla mutta aikomusta ei ole noita kyllä alkaa maksamaan. Onko muilla tästä kokemusta ja millä eväillä tästä voi valitusta alkaa tekemään. Lähdetäänkö poliisin, kuluttaja-asiamiehen vai operaattorin juttusille.

Lähes kaikki tuollaiset logot, soittoäänet, taustakuvat, kilpailut ym ovat kestotilauksia, eli sinulle lähetetään jotain kuukausittain ja maksat vastaanottamistasi viesteistä. Kyseiset palveluntarjoajat kyllä informoivat kohtalaisen hyvin ehdoistaan, sekä www-sivuillaan että myöskin tekstiviestitse palveluita tilattaessa [alussa tulee aina ohje kuinka palvelun voi lopettaa, mutta harva sitä säilyttää tai kestotilaustaan peruu].

Jos kiistät jollain tavalla tuon laskutuksen ja tilauksen niin sinun tulisi kohdistaa palvelua koskeva reklamaatio ja mahdollinen hyvityspyyntö ensisijaisesti suoraan palveluntarjoajalle, nimittäin se oma operaattorisi tarjoaa ainoastaan tarvitsemasi matkapuhelinyhteyden jonka kautta voit käyttää sekä sen oman operaattorisi ja myös muiden palveluntarjoajien palveluja. Jos tilaat kännykkääsi jonkun mobiilipalvelun yksittäisenä tai kestotilauksena, niin silloin on kyse kuluttajan [=sinun] ja palvelun tuottavan palveluntarjoajan [=wixawin] välisestä sopimuksesta.

Se sinun oma operaattorisi vastaa ainoastaan sen kyseisen palvelun välittämisestä ja laskutuksen toimittamisesta, eikä se voi kantaa vastuuta esim. ulkopuolisen palveluntuottajan harhaanjohtavasta markkinoinnista [kuten nyt mainitsit että sinua oli johdettu harhaan]. Asiakkaana vastaat kuitenkin aina itse liittymäsi käytöstä ja siitä, jos sen liittymän kautta tilaa joltain kolmannelta osapuolelta palveluita.

Näillä neuvoilla eteenpäin ja jatkossa sitten vahingosta viisastuneena :thumbs:
 
No joo. En tosiaan tiennyt että tuohon testiin osallistuminen samalla jonkun kestotilauksen laittaa päälle. Jossain se on saattanut pienellä printillä lukea mutta tuo koko firman nimi tuli tietooni ensi kertaa silloin kun niitä kyssäreitä alkoi luuriin tulla ja kun ei viesteissä kerrota tuosta maksullisuudesta mitään. Sanotaan vaan ohjeet lopetukseen. Tietoisesti en ole tosiaan kestotilannut mitään. No kusetustahan tuo on ja periaatteenkaan takia en aio maksaa. Netissä surffaillessa tuosta löytyy vaikka minkälaista juttua ja joku oli saunalahden asiakas oli kieltäytynyt noita maksamasta operaattorille ja oli oikeudella uhannut ja operaattori oli sitten tuon hyväksynyt. Tuo siis lopetetaan esimerkiksi tekstaamalla stop siihen numeroon mistä viestit tulevat. Itse lopetin siis tänään. Nettisivu noilla kusettajilla on wixawin.com. Hauskaa läppää siellä noista ehdoista ja en tosiaan ole tuollaisia aikaisemmin lukenut tai hyväksynyt.
 
No kusetustahan tuo on ja periaatteenkaan takia en aio maksaa. Netissä surffaillessa tuosta löytyy vaikka minkälaista juttua ja joku oli saunalahden asiakas oli kieltäytynyt noita maksamasta operaattorille ja oli oikeudella uhannut ja operaattori oli sitten tuon hyväksynyt.

Operaattorisi toki voi tulla vastaan mutta periaatteessa siinä ei ole järkeä siitä syystä että operaattorillehan nuo rahat eivät mene, vaan he vain laskuttavat sinua käyttämistäsi palveluista ja tilittävät maksut oikealle palveluntarjoajalle eli tässä tapauksessa Wixawinille. Operaattorisi on vain välikätenä tässä sinun ja toisen palveluntarjoajan välillä [jonka ehkä ymmärsit jos vastaukseni luit].

Suosittelen sinua siis toimimaan kuten ohjeistin. Otat yhteyden Wixawiniin joko soittamalla heidän asiakaspalveluunsa tai laittamalla palautetta www-sivujen kautta ja kerrot miten asian näet. He voivat tulla päätökseen jossa hyvittävät palveluviestien osuuden, ja vasta sen jälkeen operaattorisi vähentää ne laskultaan [Wixawinin antaessa siihen luvan]. Ymmärtänet että jos sinä et niitä maksa, operaattorisi joutuu ne kuitenkin ks. palveluntarjoajalle maksamaan.

Mikäli asiassa on vielä edelleenkin jotain epäselvyyksiä, voit toki ottaa yhteyttä operaattoriisi ja ilmoittaa maksavasi laskustasi riidattoman osuuden [eli sen summan mikä muuten olisi puhelinlaskusi ilman palveluviestien osuutta], koko laskua ei ainakaan missään tapauksessa kannata jättää maksamatta sillä siitä voisi aiheutua sinulle kohtuuttomia lisäkuluja [laskut siirretään ajan kuluessa perintään]. Mikäli et osaa tulkita laskuerittelyäsi etkä tarkalleen tiedä millaisia summia ks. palveluntarjoaja on sinulta veloittanut voit kääntyä operaattorisi puoleen, heillä on velvollisuus sinulle ne tiedot antaa.

Tälläisten palveluiden kanssa todellakin kannattaa olla tarkkana.
 
Operaattorisi toki voi tulla vastaan mutta periaatteessa siinä ei ole järkeä siitä syystä että operaattorillehan nuo rahat eivät mene, vaan he vain laskuttavat sinua käyttämistäsi palveluista ja tilittävät maksut oikealle palveluntarjoajalle eli tässä tapauksessa Wixawinille. Operaattorisi on vain välikätenä tässä sinun ja toisen palveluntarjoajan välillä [jonka ehkä ymmärsit jos vastaukseni luit].

Suosittelen sinua siis toimimaan kuten ohjeistin. Otat yhteyden Wixawiniin joko soittamalla heidän asiakaspalveluunsa tai laittamalla palautetta www-sivujen kautta ja kerrot miten asian näet. He voivat tulla päätökseen jossa hyvittävät palveluviestien osuuden, ja vasta sen jälkeen operaattorisi vähentää ne laskultaan [Wixawinin antaessa siihen luvan]. Ymmärtänet että jos sinä et niitä maksa, operaattorisi joutuu ne kuitenkin ks. palveluntarjoajalle maksamaan.

Mikäli asiassa on vielä edelleenkin jotain epäselvyyksiä, voit toki ottaa yhteyttä operaattoriisi ja ilmoittaa maksavasi laskustasi riidattoman osuuden [eli sen summan mikä muuten olisi puhelinlaskusi ilman palveluviestien osuutta], koko laskua ei ainakaan missään tapauksessa kannata jättää maksamatta sillä siitä voisi aiheutua sinulle kohtuuttomia lisäkuluja [laskut siirretään ajan kuluessa perintään]. Mikäli et osaa tulkita laskuerittelyäsi etkä tarkalleen tiedä millaisia summia ks. palveluntarjoaja on sinulta veloittanut voit kääntyä operaattorisi puoleen, heillä on velvollisuus sinulle ne tiedot antaa.

Tälläisten palveluiden kanssa todellakin kannattaa olla tarkkana.
Kyllähän mä ymmärrän että ei tuo ole operaattorin vika. Kyllähän tuo firma aika rikollista toimintaa harrastaa tai ainakin sen verran harhaanjohtavaa että voisi tuosta vaikka rikosilmoituksen tehdä tai sitten kuluttaja-asiamieheen ottaa yhteyttä. Ihan oikeasti en tiedä tarkalleen minkä verran noita viestejä on ehtinyt tulla mutta seuraavassa laskussa varmasti näkyvät ainakin. No katsotaan miten etenen. Toisaalta muutaman euron takia ei jaksais alkaa tappelemaan mutta periaatteesta tuollaiset firmat olisi kyllä laitettava kuriin. Tässä vielä tietoa puljusta, ei ole ihan uusi asia. En ymmärrä miksi tuollaisen annetaan toimia:http://www.itviikko.fi/talous/2007/08/24/kuluttajavirasto-varoittaa-kannykkapelista/200720570/7
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom