windows XP:NTLDR puuttuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja randomi
  • Aloitettu Aloitettu
Käytin ToniArtsin EasyCleaner -rekisterinpuhdistusohjelmaa turhien duplikaattien poistamiseksi. Kävi kuitenkin ilmeisesti niin, että ohjelma valitsi sen aidon duplikaatin parista kriittisestä filestä ja jätti tilalle vain jotkut tilapäiskansion versiot. Eli ohjelma poisti oikean tiedoston turhan kopion sijaan.

Nyt kone herjaa käynnistäessä heti acerin logon jälkeen "NTLDR puuttuu, käynnistä painamalla mitä tahansa näppäintä", eikä tietenkään suostu menemään tuosta tilasta eteenpäin millään napinpainalluksella.

Olen googlaillut aihetta ahkerasti ja kaiken maailman ratkaisuehdoituksia olen kyllä löytänyt mutta kaikissa on sama ongelma: vaaditaan joko a) windowsin asennus-CD:tä tai b) levykeasemaa (jonka avulla voisi tehdä jonkun boottausdiskin tai siirtää tarvittavat tiedostot toiselta koneelta). Kumpaakaan mulla ei ole. Mulla on kyllä joku repair disk -cd, minkä tein koneen kehoituksesta aikoinaan. Kone oli siis säädetty kaupassa niin, että windowsin asennusohjelma lähtee käyntiin itsekseen kun koneen ensimmäistä kertaa käynnistää. Tuosta CD:stä ei kuitenkaan ollut apua, sama ilmoitus tulee silti.

Onko siis mitään tehtävissä? En ole tietokoneiden suhteen järin asiantunteva, joten ratkaisuehdoitukset mielellään rautalangasta väännettynä ;) (= ei "no vaan buuttaat vaan koko systeemin ja käyt vähän säätämässä biossia" hepreaa)

Kone on siis Acerin Aspire 3610 -kannettava ja käyttis windows XP.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itte huitelin NTLDR:n vahingossa roskakoriin ja sama ongelma. Otin sitte kovalevyn irti ja kaverin koneeseen sen, mutta ongelma oli että ei päässyt roskakoriin käsiksi kaverin koneen kautta. Sen jälkeen kopioin kaverin windowsista NTLDR tiedoston omaan C-aseman juureen, jonka jälkeen oma windows lähti joten kuten päälle ja sain palautettua alkuperäisen tiedoston roskiksesta.

Feikkiedit: Nyt vasta huomasinkin että sinulla on kannettava. Niistä en tiedä, että onko mahdollista näin.

Kokeile win-cd:llä Repair toimintoa. Jos ei auta niin googlella löytää ohjeet miten saat sen tiedoston dossissa kopioitua cd:ltä kovalevylle.

Helmuska sanoi:
Kokeile win-cd:llä Repair toimintoa. Jos ei auta niin googlella löytää ohjeet miten saat sen tiedoston dossissa kopioitua cd:ltä kovalevylle.

Jöö, toi windowsin repair kopsaa sen tiedoston sinne uusiks, along with kaiki muutkin wintose tiedostot.

Eikö tuo repair toiminto löydy nimenomaan siltä asennus-CD:ltä, jota mulla siis ei ole? Tarvitsisi siis löytää ratkaisu tuohon ongelmaan, johon ei tarvita asennus-CD:tä eikä levykeasemaa.

randomi sanoi:
Eikö tuo repair toiminto löydy nimenomaan siltä asennus-CD:ltä, jota mulla siis ei ole? Tarvitsisi siis löytää ratkaisu tuohon ongelmaan, johon ei tarvita asennus-CD:tä eikä levykeasemaa.

Pääset kaikkein helpoimmalla, kun lainaat sen winukan asennus-CD:n joltakulta. Joudut joka tapauksessa kopioimaan kyseisen tiedoston kovalevylle palautuskonsolin avulla. Palautuskonsoli taas pitää käynnistää Windows asennus-CD:ltä, jollei sitä ole asennettu kiintolevylle.

rasvahappo sanoi:
Itte huitelin NTLDR:n vahingossa roskakoriin ja sama ongelma. Otin sitte kovalevyn irti ja kaverin koneeseen sen, mutta ongelma oli että ei päässyt roskakoriin käsiksi kaverin koneen kautta. Sen jälkeen kopioin kaverin windowsista NTLDR tiedoston omaan C-aseman juureen, jonka jälkeen oma windows lähti joten kuten päälle ja sain palautettua alkuperäisen tiedoston roskiksesta.

Feikkiedit: Nyt vasta huomasinkin että sinulla on kannettava. Niistä en tiedä, että onko mahdollista näin.
Onnistuu kyllä, jos on adapteri, jolla kannettavan kiintolevyn voi liittää tavalliseen IDE-kaapeliin.

mulla on sama ongelma,että ntldr puuttuu, mitään ei tapahdu vaikka yrittää käynnistää xp:een levyltä. missä se ntldr tiedosto sijaitsee? voisin kopioida sen toiselta koneelta sille kiintolevylle

NTLDR sijaitsee MBR:n rootissa ellen väärin muista. Yleensä windows on asennettu bootti-asemalle joka yleensä on kirjaimella c:\ ja juurikin c:n juuresta löytyy. Jos löydät boot.ini niin se kuuluu sinne sen kanssa.. En oo nörttiny pitkään aikaan kunnolla ja aika :zzzz: niin sori sekava vastaus :)

Suositut

Back
Ylös Bottom