Windows 8

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Oonko käsittäny väärin näitä juttuja et päivittäminen ei oo aina onnistunu ongelmitta? Ajattelin päivittää kotikoneen Vistan. Kannattaisko suosiolla tehdä clean install? Toinen kysymys. Koneessa on alusta lähtien ollut vika, että se boottaa ittensä aina noin 5s sammumisen jälkeen. Eli virta on pitäny katkasta koneen takaata, jotta koneen saa sammumaan. Poistuuko kyseinen ongelma päivityksellä ja mistä vitusta se boottaus edes johtuu?
Clean on aina monenkertaisesti parempi idea. Itse suosittelen aina. Ei se lopulta niin hirveä homma ole ottaa talteen kaikki dokumentit, ja hiljalleen (itse teen näin) asentelee softat uusiks aina kun tarviaa.

On hyvin mahdollista että ongelma poistuisi päivityksellä. Kuulosta siltä että Vista on onnistunut tekemään jonkun pysyvän restart merkinnän (mitä esim. jotkin päivitykset tms vaatii) ja se aina restarttaa vaikka pitäis olla shutdown. Tuohon on erinäisiä ohjeitakin miten korjaantuu, mutta ehkä katoaa päivityksen yhteydessä. Jopa CCleaner saattaa korjata tuollaisen ongelman, eli CCleanerin rekisterinpuhdistus.

Joillain on ongelma pysynyt vaikka kovalevyt tyhjätty täysin ja uus Windows. Sillon ongelma piilee jossain osassa, tai ehkä esim. emolevyn ohjelmistossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljons tuollainen kosketusnäyttöläppäri maksaa?
Tuossa jossain vaiheessa pitäisi päivittää läppäri uuteen:jahas:

En tiiä yhtään, vamaan googlettamalla löytyy. Kyseinen sony jota räpläsin, oli 13.3 tuuman ja 128g ssd kiintolevyllä, muuta en lukenu. Hintaa oli 999.

Ite näen kyllä tosi paljon käyttötarkoituksia kosketusnäytölle ihan läppäreissäkin. Mm. tosi kätevä rullata sivua alas/ylös, voit vaihtaa kuvia nätisti, jos oot kaksin läppärin ääressä niin ei tarttee aina sanoa "se ylin video" tms. ja ite ainakin tulee läppäriä välillä pidetty siten, että olis oikein hieno ku siinä olis kosketusnäyttö. Varsinkin näissä alle 2.5kg läppäreissä se on todella hyödyllinen ominaisuus nimenomaan kuluttamiseen. Ei varmaankaan ihan hetkeen "tärkeä" ominaisuus työntekoon ku siinä kaiken pitää olla tarkempaa ennen kuin sovellukset sitä alkaa tukea, mutta onhan se mitä parhain tapa median kuluttamiseen olla kosketusnäyttö siinä samassa. Käykää kokeilemassa kaupassa kosketusnäytöllistä läppäriä, ite ainakin keksin todella monia käyttötarkoituksia. Kokeilkaapa vaikka. Ei oo yks tai kaks kertaa, kun tuntus helpolta vaan läpätä tosta näyttöä sormella, että mihin mennään, näin läppärissäkin. Varsinkin hyödyt on suuret juurikin läppäreissä, joissa ei oo hiirtä mukana. Nytkin tätä kirjottaessa olis todella kätevä vaan tota näyttöä koskettaa, kun ei oo kunnolista hiirtä mukana. EDIT: Se ote joka mulla olis esim. nettisivun alas/ylös siirtämiseen läppärissä on seuraava: oikeas käsi tohon näytön oikeeseen alareunaan, ja siitä sitten vaan scrollaa sivua peukalolla. Ei todellakaan rasita kättä ja on vähintäänkin hyödyllinen imo. Kyllähän ilman kosketusnäyttöäkin pärjää, mutta ei siitä nyt todellakaan haittaa ole

Asuksella on aika näppärä 14" Touch. VivoBook, 799€.

Päivitin Vistasta kasiin ja kaikki muu toimii hienosti paitsi noi "tiili" -kuvakkeet, eli tää ilmottaa jokaisen kohdalla, et "kone on OFFLINE tilassa" ja "tarkista Internet yhteys" Netti toimii kuitenki normaalisti IE:n ja Chromen kautta....? Mikähän asetus noi nyt blokkaa?

^^ Sama vika rahikaisella,eikös TML uumoili että johtuu siitä kun on päivitysversio,ei voi tietää. Henkimaailman juttuja.

Metro appseis ollu kaikenmoista joillain. Yhdellä kaverilla ei käynnisty yksikään, Windows Refresh vasta auttoi. Sitten taas lopetti toiminnan... että semmsota. Mulla sen sijaan toiminu kumpikin Win8 asennus täysin.

Toista päivää nyt uusi kone käytössä ja se täytyy todeta, että enää ei voi kukaan itkeä, että Windows olisi hidas käynnistymään.
SSD + Win8 koneessa = helvetin nopea start :D En ole kellolla aikaa ottanut, mutta perstuntumalta menee alle 5sek, kun power off tilasta käyttövalmiina.

Metro vähän hämää vielä. Tai paremminkin se, että Metro Appsit aukeaa nätisti siitä suoraan, mutta ei metrot sitten aukeavat sinne "perinteiselle puolelle". Kaipa tuohon tottuu.
Vaatii vielä testikäyttöä, mutta ihan positiivinen ensivaikutelma tästä käyttiksestä.

Mun pitäs varmaa säätää jotain, ei se meinaan noin nopea ole. :wtf:

Quick boot, yms. jotain muuta tarkistuksia pois. Mulla kestää aika kauan se vaihe ennen Windows 8 startin "palloja".

Ajattelin ite asentaa vanhaan atom-netbookkiin kasin läpällä :D

Pitää vielä rammi päivittää kahteen gigaan ja joku halpa SSD tunkea sisään :puntti:

Mun pitäs varmaa säätää jotain, ei se meinaan noin nopea ole. :wtf:

Quick boot, yms. jotain muuta tarkistuksia pois. Mulla kestää aika kauan se vaihe ennen Windows 8 startin "palloja".

Mulla menee boot niin, että ensin luonnollisesti BIOS valikko (vilahtaa ehkä sekunnin), sitten tulee se W8 logo, pallot ei ehdi edes alkaa pyöriä, kun tulee jo hetkeksi musta ruutu ja sitten Metro :D
Se W8 logo on siis näkyvissä ehkä 1-2 sekuntia.

Ajattelin ite asentaa vanhaan atom-netbookkiin kasin läpällä :D

Pitää vielä rammi päivittää kahteen gigaan ja joku halpa SSD tunkea sisään :puntti:
Hmmh, mikäs siinä on reso? :)

Jos 1024x600 niin Metro ohjelmat ei toimi, Metro itse kai käynnistyy.

Mulla menee boot niin, että ensin luonnollisesti BIOS valikko (vilahtaa ehkä sekunnin), sitten tulee se W8 logo, pallot ei ehdi edes alkaa pyöriä, kun tulee jo hetkeksi musta ruutu ja sitten Metro :D
Se W8 logo on siis näkyvissä ehkä 1-2 sekuntia.
Pitää testaa jossai vaihees. Käynnistän koneen ehkä kerran kahdes viikos, joten vaikee muistaa kellottaa boottia. :D

Pitää testaa jossai vaihees. Käynnistän koneen ehkä kerran kahdes viikos, joten vaikee muistaa kellottaa boottia. :D

Joo, mä olen tälläinen vanhanaikainen käyttäjä, joka pistää koneen aina yöksi kiinni (jos ei ole Steamissa latauksia päällä tms) :D

Mjahas, testastin niin 34.7 sekuntia meni että näkyy Metro. Mulla siis kirjautuminen disabloitu. Semmonen jännä, että mulla meni yli 10 sekuntia että tuli edes kuvaa ruutuun, eli että edes BIOS välähtää. Jotain omiaan toi emolevy vääntää default asetuksilla.

Kun Windowsin pallot näkyy, niin siitä ei kestä melkein mitään.

Kuinkahan paljon vaikuttaa laitteiden määrä. Kovalevyjä mulla on 4 joista yksi SSD, ja näytönohjaimia kaksi. Noi näytönohjainten tuulettimet meinaa huutaa täpöllä kunnes Windows käynnistyy (kunnes näkyy Metro jolloin menee päälle automaattinen tuuletinsäätö), ja siinä et ne alkaa huutaa kestää luokkaa 15 sekuntia. Eli näytönohjaimen tuulettimet paahtaa 100% myös esim. BIOSissa. Joku mun koneessa raksuttaa tosi kauan aluks, varmasti jotenkin emolevyyn liittyy. Tekeeköhän tää Asus P9X79 Pro jotain omia tarkistuksia noin kauan.

Aika kauan kestää kyllä preboot vaihe...
Yleensähän se tsekkailee ainakin muistit, prossun yms. mutta en usko, että näyttikset tai kovot on siinä preboot tarkistuksessa mukana.
Mulla tässä koneessa 2 kovoa ja 2 näyttistä ja tosiaan BIOS kuva tulee välittömästi ja katoaa about sekunnissa. Tässä tosin Asrockin paremman luokan emo.
Muistelen, että mullakin kun joskus oli koneessa Asuksen emo + 2xATI:n näyttiksiä niin huusi näyttisten tuulettimet aivan maksimissa siihen asti, että Win alkoi käynnistymään. Eli oisko joku Asuksen ominaisuus ATI:n korttien kanssa...

Mulla on kanssa kirjautuminen disabloitu, kun ei tätä konetta kukaan muu käytä :D

Hahaa, rupesin lukemaan hitaasta bootista näillä uusilla UEFI emolevyillä ja vaihtoehtoja hitaaseen boottiin on about miljoona............................................

Hahaa, rupesin lukemaan hitaasta bootista näillä uusilla UEFI emolevyillä ja vaihtoehtoja hitaaseen boottiin on about miljoona............................................

Ei muuta kuin illan ratoksi kaikki tarpeettomat komponentit ulos koneesta ja kokeilemaan nopeutuuko ;)

edit:
UEFI emo on tämäkin, mutta tosiaan eri valmistaja.
Itsekin huvikseni vähän googlettelin tuota ja vaihtoehtoja tosiaan riittää...

edit2:
Piti itsekin oikein ottaa aikaa :D
Menee siinä startissa kuitenkin noin 9sek, eli vähän alakanttiin oli oma arvio. No, riittävän ripeä kuitenkin ;)

Hmmh, mikäs siinä on reso? :)

Jos 1024x600 niin Metro ohjelmat ei toimi, Metro itse kai käynnistyy.

Mulla o harvinaisempi 10" reso, 1366x768. Osassa HP:n vanhempia netbookkeja o tämä parempi näyttö, sen takia itseasiassa aikoinaan just HP:n mallin ostinkin.

Ei muuta kuin illan ratoksi kaikki tarpeettomat komponentit ulos koneesta ja kokeilemaan nopeutuuko ;)

edit:
UEFI emo on tämäkin, mutta tosiaan eri valmistaja.
Itsekin huvikseni vähän googlettelin tuota ja vaihtoehtoja tosiaan riittää...

edit2:
Piti itsekin oikein ottaa aikaa :D
Menee siinä startissa kuitenkin noin 9sek, eli vähän alakanttiin oli oma arvio. No, riittävän ripeä kuitenkin ;)
Joo..... en taida jaksaa korjata. Menee varman päivätolkulla aikaa. Voi olla esmes tietty USB ohjain joka aiheuttaa, yms... olkoot. :)

Mulla o harvinaisempi 10" reso, 1366x768. Osassa HP:n vanhempia netbookkeja o tämä parempi näyttö, sen takia itseasiassa aikoinaan just HP:n mallin ostinkin.
Ooo, no tuollahan pelittää komeesti.

Ooo, no tuollahan pelittää komeesti.

Pelittää jos pelittää. Enemmän saattaa olla kiinni siitä 1,6 GHz 1-ytimisestä Atomista :D

Joku tosin oli testaillut ja totesi että jopa Atom + 1GB RAMmia pelitti siedettävästi vielä. Oletan että MS on tuon tablettipuolen takia vähän koettanu tehdä kepeämmäksi skaalautuvaa käyttistä ja käytännössä vaatimukset o aika samat ku Win7:n kanssa, sitäkin on perusnetbookeissa pyöritelty.

Pistin tuossa juuri 60-gigaisen SSD:n tilaukseen, Win8 perusasennus näytti olevan reilu 10 gigaa 32-bittisenä (prossu ei tue 64bit :D ) eli oletettavasti jää joku 40 gigaa perusohjelmien jälkeen tyhjää. Halvimmat 32GB ja ja 60GB olivat aika samoissa hinnoissa, n. 50 egeä. Jos olisi pistänyt reilun kybän enempi olisi saanut SATA3-levyn, mutta eipä taija netbookissa, edes tulevaisuuden sellaisessa, olla paljoa väliä onko 200 vai 400 MB/s.

ihan hirveetä kuraa:wall: en tule ikinä koskemaankaan, en alkuunkaan tykänny tuollaisesta syteemistä puhelimessa jotenkin tosi tyhmän näköinen ja tuntuinen käyttää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom