Windows 8

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, siltähän se tuntuu kunnes käyttää jonkin aikaa. Edelleen Metroa ei tarvitse käyttää, siis käyttää käyttää. Se on Start menun korvike työpöytäkäytössä, ja ihan passeli sellainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En pelaa. :(

3 viikkoa ollut nyt Windows 8, vasta yhtä peliä olen kokeillut eli Guild Wars 2.

Tyhmä kysymys, mutta haluan saada asiaan varmistuksen, ennen kuin alan asennella kasia koneeseeni viikonloppuna. Löytyykö jostain joku lista, missä olisi tuetut (tai ei-tuetut) prossut/laitteet jne.? Tai osaako joku (TML) sanoa suoraan, onnistuuko kasin asennus koneeseen, jossa on E4400-prossu. Kaikki muu pitäisi olla kondiksessa, mutta epäilyttää tuo kivikautinen prossu ja nuo win8:n sivuilla olleet PAE-, NX- ja SSE2-tukihässäkät. Ei jostain syystä asentunut/lähtenyt käyntiin tuo saakelin tukisovellus, joka nuo tarkastaisi. Saattaisi olla jo korkea aika siirtyä XP:stä eteenpäin.

Tyhmä kysymys, mutta haluan saada asiaan varmistuksen, ennen kuin alan asennella kasia koneeseeni viikonloppuna. Löytyykö jostain joku lista, missä olisi tuetut (tai ei-tuetut) prossut/laitteet jne.? Tai osaako joku (TML) sanoa suoraan, onnistuuko kasin asennus koneeseen, jossa on E4400-prossu. Kaikki muu pitäisi olla kondiksessa, mutta epäilyttää tuo kivikautinen prossu ja nuo win8:n sivuilla olleet PAE-, NX- ja SSE2-tukihässäkät. Ei jostain syystä asentunut/lähtenyt käyntiin tuo saakelin tukisovellus, joka nuo tarkastaisi. Saattaisi olla jo korkea aika siirtyä XP:stä eteenpäin.
Mun läppärissä on T5600 joka on julkastu 08/2006, eli 8kk aiemmin, ja ainakin siihen asentui Windows 8. Vaikea kuvitella että työpöytäkoneen prosessori (kumpikin näistä on myös C2D) tukisi vähemmän ominaisuuksia kuin tuo minun läppäri prossu.

Olen mutulla 99% varma että toimii... minäkään en tosin tiedä listaa varmoista tuetuista prosessoreista. Wikipedia muuten kertoo että sun prossu on sarjassa joka tukee: All models support: MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST), Intel 64, XD bit (an NX bit implementation), iAMT2 (Intel Active Management) http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...s#.22Allendale.22.2C_.22Conroe.22_.2865_nm.29
Eli SSE2 ja NX tuossa jo mainitaan, ja tämä sivu toteaa että NX:ää ei ole jos PAE ei ole tuettu: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/what-is-pae-nx-sse2

Taisi muuttua oma mielipide 100% varmuudeksi.

Joo, saman tyypin kommentit on kiertäny luultavasti jokaisen eri sivuston, ja siten asiasta linkki varmaan jokaisessa mahdollisessa ketjussa aiheesta palstasta riippumatta.

Hieman harhaanjohtava teksti monin tavoin (tai ehkä suomennettuna vain?), ei tule ilmi että esim. multitasking vaikeus on vain Metron puolella, joka on irrelevantti asia työpöytäkäytössä. Tehokäyttöön Windows 8 sopii paremmin kuin hyvin, vaikka jossain kohtaa taitaa todeta että etenkin tehokäyttäjille tuo on hirveä. Tehokäyttäjä ei todellakaan käytä mitään Start menua, ja Windows 8 tukee laajemmin näppäinyhdistelmiä jotka ovat tehokäyttäjän peruspilareita.

Toki, tämä ns. jekyll & hyde homma on työpöytäkäytössä pitkälti turha, mutta ei se häiritse. Se vain on.

No mitä vittua nyt taas. Eikö tota paskaa tosiaan saa ladattua/asennettua ilman tuota UpgradeAssistanttia, joka ei jostain helvetin syystä suostu käynnistymään koneellani? Kehitys kehittyy...

edit. Löytyi joku tällainen keskustelu. Pitääpä testata.

Päivitysversiolla tietääkseni ei, mutta päivitysversiolla ei ole pakko tehdä päivitystä... vaan saat sen avulla .ISO. Tietenkin jos koko roska ei toimi, vähän paha. :P

Tuleekos tuossa tuoteavain vasta kun se on käynnistänyt, vai miten se menee? Jos saa tuoteavaimen, niin tietenkin etsii vain sen .ISO.

Tuon keskustelun vinkit toimivat ja sain vihdoinkin tämän asennettua. Hitusen erilainenhan tämä on, mutta mikä ihmeen kitinä tuosta Metro-näkymästäkin on tullut, kun perinteisen työpöydän saa yhdellä klikkauksella esiin? Veikkaan, että noin viikon käytön jälkeen tämän on jo omaksunut ihan helposti.

Hitusen erilainenhan tämä on, mutta mikä ihmeen kitinä tuosta Metro-näkymästäkin on tullut, kun perinteisen työpöydän saa yhdellä klikkauksella esiin? Veikkaan, että noin viikon käytön jälkeen tämän on jo omaksunut ihan helposti.

Kitinän taustalla on oikeasti ihan asiaa. Ihmiset ovat tottuneet käyttämään perinteistä työpöytää ja se on useamman sovelluksen hallinnassa ja "ammattikäytössä" huomattavasti parempi käyttöliittymä.

Nyt on alkamassa kuitenkin sekava siirtymävaihe, missä on samanaikaisesti 2 eri työpöytäympäristöä: perinteinen ja metro. Etenkin Microsoft itse on kovaa vauhtia työntämässä kaikkea metron puolelle. Esimerkiksi Xbox Music:ista on ainoastaan metro-versio: http://news.cnet.com/8301-10805_3-57531695-75/microsoft-bakes-xbox-music-into-windows-8/

Microsoft yrittää hiljalleen päästä myös softamyynnin väliin vetämään rahaa itselleen. Metro-ohjelmia pystyy asentamaan vain Windowssin omasta kaupasta. Pitkän tähtäimen suunnitelmana on varmasti siirtää kaikki ohjelmamyynti Microsoftin oman katon alle. Tämä taas nostaa muita ohjelmistokehittäjiä ja jakelijoita varpailleen: http://www.itviikko.fi/uutiset/2012/07/27/valven-newell-windows-8-on-katastrofi/201234426/7

Tuossa uutta läppäri katsonut, niin kai se vielä pitää 7 varmuudeksi ottaa.
Saahan sen sitten päivitettyä joskus 8.
Vai mitä sanoo Wintoosi 8 käyttäjät:rolleyes:

Mä kuulin tosta ettei useita ikkunoita voi olla samaan aikaan auki ja olin WTF? Eihän tossa ole minkään maailman järkeä. Mitenkäs kun tota ajaa useammalla näytöllä, miten sitten käy?

Onhan tuo vähän hämmentävä ajatus, mutta toisaalta Apple on opettanut jo suuren osan jengistä käyttämään vain yhtä sovellusta kerrallaan. Voi siinä jonkun 30" näytön kanssa vituttaa kun outlookki täyttää koko ruudun :D

Kai tää on tulevaisuutta.

Edelleen se metro on metro, ja työpöytä on työpöytä. Multitaskaus ja vaikka 6 näyttöä jossa 600 ikkunaa on mahdollista.

Voi olla, että joku on suunnitellu siinä olkkarin koneessa Metron olevan se päänäkymä, mutta edes MS ei ole niin urpo että kuvittelisivat Metron olevan työkäyttöön. Tuskin oikeasti kuvittelevat tunkevansa vaikka Visual Studion metron puolelle. Asiaa jopa tukee se, että Windows 8:n multimonitor asetukset on paremmat kuin Windows 7. Tässä on about kaikki parhaat uudistusket, jotka ei liity metroon mitenkään vaan työpöytäkäyttöön: http://www.howtogeek.com/128123/10-awesome-improvements-for-desktop-users-in-windows-8/

Kaikissa kosketusnäyttö miniläppäreissä, puhumattakaan tableteista, Metro menee vallan hyvin (siksi se on mukana kasissa) ja noilla nyt ei muutenkaan tee muuta kuin ammu itseänsä jalkaan jos pistät ikkunoita vierekkäin. Oikeastaan esim. tableteissa Metro on jopa vallankumouksellinen, saat pienen sivupalkin toisesta ohjelmasta, eihän tuota voi edes tehdä Androidilla tai iOS:llä? Jos nyt oikein ruvetaan apinoimaan.

Kyllä tähän hyvin on jo tottunut. Käyttis toimii nopeasti ja itse olen jo löytänyt käyttöä sekä Metrolle, että perinteiselle työpöydälle. Eli se jopa ajaa asiansa, että on kaksi vaihtoehtoa samaan aikaan käytössä.

Yksi bugi/feature/joku sellainen tuli huomattua. Nvidia control panelissa jos on global settingeissä FXAA päällä, niin Win8 Computer Settings näytöllä menee värit vituiksi (=melkein kaikki mustaa, ei pysty paljon säätelemään). Näin ainakin uusimilla beta-ajureilla, ilmeisesti myös vanhemmilla. Tuo nyt ei mitään haittaa, kun FXAA periaatteessa muutenkin kannattaa laittaa sovelluskohtaisesti, mutta ihan vaan tiedoksi, jos joku sattuu tuohon törmäämään.

Mä kuulin tosta ettei useita ikkunoita voi olla samaan aikaan auki ja olin WTF? Eihän tossa ole minkään maailman järkeä. Mitenkäs kun tota ajaa useammalla näytöllä, miten sitten käy?
Tässä Microsoftilta video, joka selittää multi-monitor tukea jossain kasin esiversiossa, jota ennen tuo ei siis toiminut: http://www.youtube.com/watch?v=NFBa5C2crdo

Metro-applikaatiot ovat joko full-screen tai sitten niitä voi olla kaksi rinnakkain, siis yhdellä näytöllä. Legacy desktopissa taas voi olla auki ikkunoita niin monta kuin haluaa.

Dopey sanoi:
Metro-applikaatiot ovat joko full-screen tai sitten niitä voi olla kaksi rinnakkain, siis yhdellä näytöllä. Legacy desktopissa taas voi olla auki ikkunoita niin monta kuin haluaa.

Eli pitää valita vanha perinteinen desktoppi, että saa monta ohjelmaa saamaan aikaan auki.
Jep, Odotan Windos 9:sää

Eli pitää valita vanha perinteinen desktoppi, että saa monta ohjelmaa saamaan aikaan auki.
Jep, Odotan Windos 9:sää

Ei sitä mitenkään tarvitse valita. Aukeaa automaattisesti, kun tavallinen (ei metro) sovellus avataan.
Metro ja legacy pöytien välillä pystyy myös vaihtamaan Windows napin painalluksella. Ei kovin vaikeaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom