Weiderin menetelmä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HRC
  • Aloitettu Aloitettu

HRC

Minun kaksi kaveria päätti alkaa punttaileen ton Weiderin Menetelmän tahdissa. He vasta aloittivat ja motivaatiota on ja lisäravinteet on jo hankittu. Luin kirjan ja siinä on paljon faktaa ja tärkeitä tietoja. Jopa harjoitusliikkeet tuntuvat järkeviltä. Kaikki liikkeet suoritetaan levytangoilla ja käsipainoilla! Weiderin kirja lupaa paljon tuloksia ja nopeasti. Mutta onko kukaan aloittanu tällä menetelmällä tai onko mitään kokemuksia menetelmästä?

Olen aloittanut noilla periaatteilla ja aloittelijalle Weiderin Menetelmä toimii vallan hyvin, JOS malttaa seurata ohjelmaa ilman että hyppää edistyneempiin ohjelmiin liian aikaisin tai tekee liian isoilla painoilla jne jne jne.
Kokemuksesta sekä omaltani- että muiden osalta voin kertoa, että kiusaus siirtyä heti "edistyneempiin" ohjelmiin ja tekniikoihin on valtava ja koituu monelle ongelmaksi - megasplitatut hightech-ohjelmat ei toimikaan, kun perustuksia ei vielä ole rakennettu.

Edit: Weiderin menetelmä on ns. Old School kehonrakennusta ja siksi pohjana hyvä, mutta nykytyyliseen edistyneemmän harjoittelijan intensiiviseen palatusrikkaaseen treeniin epäsopiva.

Kaveri aloitti kanssa joskus 15-vuotiaana Weiderin menetelmällä ja sillä ainakin toimi hienosti. Olin meinaan kyllä ällikällä lyöty kun sillä alkoi patti hihassa kasvamaan, ja oli hienoa.

Kyllä kannattaa kokeilla, tosin vaikka vuoden näin aluksi ja tosiaan sitten noudattaa sitä jos kerran meinaa. Tulee ainakin jotain tehdyksi ja on selkeät ja nousujohteiset askeleet kohti kehitystä.

Ite olen treenannut ton Weiderin kirjan mukaan ja olen menossa siinä toisessa vaiheessa..jossa aletaan tekemään super sarjoja.
Minulla ainakin on Weiderin opit on toiminu.

Originally posted by Zonked
Mulla on aukko sivistyksessä, eli minkälaista treeniä tuo Weiderin menetelmä on?

Kiteytettynä: ns. vanhakantaista treeniä eli melko paljon sarjoja ja sama lihasryhmä enemmän kuin kerran/vko. Perusperusperustreeniä. Aika laaja kokonaisuus.

Kiitos! Voin pistellä kavereiden tuloksia sita mukaa kun ne kehittyvät niin kaikki muutkin näkevät mihin Weiderin menetelmä pystyy...

itse aloitin weiderin menetelmillä 13vuotiaana. Mielestäni ei mikään erikoinen ohjelma. Aloin saamaan paljon parempaa tulosta kun siirryin Frank Zane (en muista kirjan nimeä, mutta sen sai kirjastosta, vuodelta n.1970) ohjelmiin, ja Lee Haneyn kirjaan (saa wrangelta).

Mullakin on tuo Weiderin kirja, ihan hyvin opastaa alottelijaa syömään ja lepäämään kunnolla jne. ja opettaa kuvien kera monipuoliset liikkeet mainiosti mutta itse ohjelma mun mielestä joltain osin kusee, palautumista on pirun vähän (muistaakseni 4 kertaa viikossa ne treenit ellei useammin) ja jalkoihin tuo ei pahemmin pure, yläkroppaan jotenkin.

Progressiivisuutta tossa ylistetään tosin sen verran että olikos se nyt 8-10 toistoa aina ja kun menee 10 niin laitetaan lisää painoa mutta alle 8 ei saa mennä.

Miten tuota lesitiiniä pitäis ottaa ja milloin. Olen ottanu aamulla puuron kans kolme teelusikallista...

Isäpappa osti tuossa penkin levytankoinenn ja käsipainoineen, ja mukana tulivat opukset Weiderin meneltmästä ja toinen kirjanen oli Lee Haneyn opas, molemmat siis Wrangelta muistaakseni.

Kumpaa suosittelisitte että aloittaa noudattamaan kun kyse on tällaisesta heikosta aloittelijasta?

melleri sanoi:
Isäpappa osti tuossa penkin levytankoinenn ja käsipainoineen, ja mukana tulivat opukset Weiderin meneltmästä ja toinen kirjanen oli Lee Haneyn opas, molemmat siis Wrangelta muistaakseni.

Kumpaa suosittelisitte että aloittaa noudattamaan kun kyse on tällaisesta heikosta aloittelijasta?

Eiköhän Weiderillä luulisi olevan osuvia ohjeita alkutaipaleelle. Etten erehdy niin niissä kai on kattavat kuvatkin?

muffy sanoi:
Eiköhän Weiderillä luulisi olevan osuvia ohjeita alkutaipaleelle. Etten erehdy niin niissä kai on kattavat kuvatkin?
On hyvät kuvat ja kaikki. Aloittanen siis sillä. Tosin siinähän käytetään normaalin penkin lisäks siinä loppuvaiheessa sellaista toista laitetta, jossa painot vedetään vaijerin avulla ylös. Tällä ilmeisesti treenataan ojentajia tai jotain, mutta eiköhän ne saa sitten aikanaan korvattua jollakin vaihtoehtoisella liikkeellä. :)

...Ei saamari, nyt tulee muistoja mieleen.

Tilasin Weiderin menetelmän vuonna 1989 ja aloin treenailla sen mukaisilla ohjeilla. Vihko oli punakantinen ja kuvat sen näköisiä, että ne olivat kopion kopion kopioita. Kaikki liikkeet tehtiin vapailla painoilla ja joukossa oli joitakin todella hurrrjia liikkeitä, joista fysioterapeutit saisivat tänä päivänä varmasti hepulin. Ensimmäisenä mieleen tulee "good morning" -harjoitus, jossa levytanko niskantakana lähdettiin taivuttamaan seisten yläruumista kuin linkkuveittä konsanaan 90 asteen kulmaan. Ja välilevyt huusi armoa... ehjänä kyllä säilyttiin ja menetelmääkin on varmasti uudistettu noilta ajoilta, mutta oman kokemuksen perusteella en suosittele moista menetelmää.

Heikki722 sanoi:
Ensimmäisenä mieleen tulee "good morning" -harjoitus,

Mitä vikaa hyvässä huomenessa? Kyllä sitä kovin moni tekee selkä ihan kunnossa, kuten suorin jaloin maastavetoakin. Nuo on kyllä tietty liikkeitä joissa toistojen puhtautta ei voi liikaa korostaa.

Heikki722 sanoi:
...mutta oman kokemuksen perusteella en suosittele moista menetelmää.
Aika monet taas on sanonu että ovat saaneet aika hyviä tuloksia Weiderin menetelmällä :rolleyes: ota tästä sitten selvää

melleri sanoi:
Mites on, luin jostain että Weiderin ohjelma sisältää vanhentuneita harjoituksia, toisin sanoen tehokkaampiakin on olemassa?

Niin no, en tiedä onko W-tyyliä updatettu sitten sotien jälkeen ollenkaan... En muista koskaan tarkemmin lukeneeni ko. opusta mutta voisin hyvin kuvitella menetelmien olevan sieltä keskiajoilta jostain. Eli varmaankin löytyy modernimpiakin vaihtoehtoja, varmasti käynti kirjastoon auttaa. Useita suomalaisia kirjoja löytyy mistä varmasti on apua.

Back
Ylös Bottom