Webasto ongelmia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ertsi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
19.4.2011
Viestejä
1 427
Korjaan: Webasto-ongelmia :D

Eihän täältä sattuisi löytymään näiden tietäjiä? Tässä kohta kaikki netin keskustelut luettu ja alkaa toivo opiskelijabudjetilla loppua.

Itsellä passatissa jälkiasennettu Thermo top C weba, jonka kanssa vaikka minkälaista probleemia ollut...
mm.
- käynnistyy ok, ja tohisee hetken, eli syttyy - mutta sammuu yllättäen ja paloilmapuhallin tuuttaa ulos ison savupilven
- lähetin ohjainkortin huoltoon/testiin - takaisin tullessa hehkua ohjaava fet kuumenee ja ilmeisesti ottaa isoa virtaa (huolto vakuuttaa että kortti heillä toimii ja on testipenkissä testattu)

Hehkujen kanssa on roplattu, vanhan vaihdoin pois kun katsoin että murtunut runko siinä posliiniosassa (vanh. ohm arvo 0.6-0.9, lopulta uudella kuitenkin sama arvo). Eli vika ei tainnut olla tässä. Tuo fetin kuumeneminen saattaa johtua hehkun suuresta virranotosta/oikosulusta runkoon, mutta oikosulussa se ei kuitenkaan ole, kun mittasin.

Kummallisia vehkeitä, kun napista painettaessa paloilmapuhallin pyörii, vesipumppu hurisee(kädellä kokeiltu), polttoaine pumppu nakuttaa, hehku uusittu ja kortti testattu, vaan ei ala toimimaan. Pitääkö ruveta epäilemään että lavat jumissa vesipumpussa tai ilmatiet tukossa paloilman pääsyssä? Noita en ole vielä tarkistanut. Resetoitu on, vikakoodeja on suuntaan ja toiseen (vain pajalla tarkistettavissa tällä välineistöllä).

Kellään vinkkiä antaa?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko tuo aina ollut samanlainen?

Onko ongelmia myös talvella?
Onko auto bensa vai diesel?
Dieselin kanssa ainakin yksi mahdollinen selitys syysaikaan on se, että tankissa on kesälaatuista dieseliä. Se ei sitten kylmällä kelillä ole tarpeeksi juoksevaa ja tuo webasto ei saa kunnolla polttoainetta.
 
Onko tuo aina ollut samanlainen?

Onko ongelmia myös talvella?
Onko auto bensa vai diesel?
Dieselin kanssa ainakin yksi mahdollinen selitys syysaikaan on se, että tankissa on kesälaatuista dieseliä. Se ei sitten kylmällä kelillä ole tarpeeksi juoksevaa ja tuo webasto ei saa kunnolla polttoainetta.

Diesel, aina ollut tuollainen auton ostosta lähtien. Etäisesti muistan että viime keväänä tuon purettua ja palokammion putsattuna toimi muutaman rundin loppuun asti ja lämmöt ->90. Ei taida tuo kesälaatu diesel tässä kohtaa olla se juttu.
 
Sitten en kyllä suoralta kädeltä osaa arvata missä vika.
Mulla on ollut nyt kahdessa autossa webasto. Ekassa oli jälkiasennettu, toimi aina ilman mitään ongelmia.
Nykyisessä on tehdasasennettu ja siinä on syyskaudella välillä tuota ongelmaa, että kesädieselin kanssa ei toimi. Tosin, nyt kun on ollut käytössä "smart diesel", jossa parempi pakkaskestävyys, niin ei ole itseasiassa ollut tuota ongelmaa vielä tänä syksynä.
 
Noniin, vesipumppua pitkään miettinyt että voisiko olla lavat jumissa, eli akseli pyörii ja näennäisesti toimii mutta ei kierrätä vettä -> vesi alkaa kiehua ja webasto sammuttaa itsensä. Useasti testannut jännitteellä paikalla ollessa, mutta tänään pihalla testatessa ei reagoinutkaan enää mitenkään. Uutta pumppua tilalle siis viikonloppuna. Suht halvalla lähtee, kun 40-50e on hilkkeineen tarvikepumppu. :thumbs:
 
Zone-sarja -42%
Niin siis, ei lähtenyt tuollakaan toimimaan.

- Kortti huollossa käynyt, toimii ok
- vesipumppu vaihdettu uuteen
- hehku vaihdettu uuteen
- paloilmapuhallin toimii, mutta hieman pientä takertelua? en tiedä voiko vaikuttaa, kunnon kierroksilla kyllä pyörii. Ilmansaannissa näissä ei muita muuttujia taida olla kuin tuo puhallinmoottori, ei mitään suodattimia jne tukkiutuvia
- polttoainepumppu nakuttaa, mutta linjassa hieman kuplia havaittavissa, saattaa olla pumppu seuraava joka menee vaihtoon
Polttopesä on kylläkin vanha.

Aikalailla samaa vikaa vielä tekee, eli sammuu muutaman minuutin päästä - aika vaihtelee minuutin pari.
Tallissa kun pääsi pyörittämään ja alapuolelta kattelemaan, kummallisesti valuttaa dieseliä putkesta ja ei tunnu syttyvän ollenkaan. Hukkuu siis polttoaineeseen? Kovasti pusekee savua.
Voiko polttoainelinjassa olevat pienet kuplat vaikuttaa seokseen? Polttoaineen saannista ei ainakaan näytä olevan kyse.

Polttoainepumppukin on 60e kipale, rupeaa tässä menemään kolmannelle sadalle varaosaostot... Kun jo aikasemmin olisi tiennyt minkälaisia riesoja nää on niin ammattilaiselle olisi vienyt, vaan kylläpä niistäkin on kaikenlaisia kauhutarinoita kuullut.
 
Niin siis, ei lähtenyt tuollakaan toimimaan.

...

Aikoinaan yhdessä rekassa oli samaa vikaa jota yritettin korjata. Kokeile kuristaa sitä dieselin saantia pitämällä letkua vaikka rutussa vähän aikaa, tällä tavoin ite sain välillä käynnistettyä webaston hyvin. Toinen juttu oli sitten 'nollata' se webasto, eli webasto päälle, akun kenkä irti ja vähän aikaa odotteli ja uutta yritystä. En tiedä toimiiko henk.autoissa, mutta rekassa ainakin. Jos se kuplii niin siellä saattaa olla vaan ilmaakin reippaasti, suodattimet vaihtoon kanssa. Nää on välillä yksiä perkeleen mysteereitä.
 
Käytän hyväksi tätä threadia.
Webasto, tai no Eberi, on jo pitkän aikaa temppuillut niin, että lähtee kyllä käyntiin, mutta palo loppuu ehkä 2 minuutin jälkeen ja aika vain rullaa ja sisään puhaltaa ilmaa, mikä ei tietysti ole lämmintä. Välillä toimii normaalisti. Nyt jakohihnnan ja vesipumpun vaihdon jälkeen toimi vähän enemmän takkuillen kunnes viikko sitten lopetti kokonaan toimintansa, eli aika kuluu, mutta mitään pihinää tai puhinaa ei kuulu. Voiko tämä liittyä tuohon vesipumpun vaihtoon jotenkin? Onkohan koko laite entinen?
 
Aikoinaan yhdessä rekassa oli samaa vikaa jota yritettin korjata. Kokeile kuristaa sitä dieselin saantia pitämällä letkua vaikka rutussa vähän aikaa, tällä tavoin ite sain välillä käynnistettyä webaston hyvin. Toinen juttu oli sitten 'nollata' se webasto, eli webasto päälle, akun kenkä irti ja vähän aikaa odotteli ja uutta yritystä. En tiedä toimiiko henk.autoissa, mutta rekassa ainakin. Jos se kuplii niin siellä saattaa olla vaan ilmaakin reippaasti, suodattimet vaihtoon kanssa. Nää on välillä yksiä perkeleen mysteereitä.

Niin toki, polttoaineensaannilla tuota paloa voisi saada aluilleen, mutta ei se ongelmaa ratkaise. Vikakoodeja on nollailtu kortin huollon puolesta ja itse sulakkeita irti ottamalla. Suodattimiahan noissa ei ole, muutakuin pa-pumpulla?

Tuossa vklp kun taas weban parissa ähersi, mittailin hehkulle tulevan vain 2-3V päällä ollessa. Aika kummallisen vähän, kun sitä voi 12V:lläkin ajaa. Kortti on huollon mukaan kunnossa, hehkun oon vaihtanut - käytettyyn mutta toimivaan tosin. Ei tiedä mihin suuntaan tässä lähtisi. Noista hehkutulpistahan voi vastusarvoja mittailla, noi 2 hehkua mitä mulla on, näyttää aika vakiona 0,8ohmia 10-15 asteen lämmössä. Vastusarvohan vaihtelee lämpötilan mukaan. Kuitenkin mitä oon lukenut niin alle 1ohmin arvot pitäisi kelvata.

Käytän hyväksi tätä threadia.
Webasto, tai no Eberi, on jo pitkän aikaa temppuillut niin, että lähtee kyllä käyntiin, mutta palo loppuu ehkä 2 minuutin jälkeen ja aika vain rullaa ja sisään puhaltaa ilmaa, mikä ei tietysti ole lämmintä. Välillä toimii normaalisti. Nyt jakohihnnan ja vesipumpun vaihdon jälkeen toimi vähän enemmän takkuillen kunnes viikko sitten lopetti kokonaan toimintansa, eli aika kuluu, mutta mitään pihinää tai puhinaa ei kuulu. Voiko tämä liittyä tuohon vesipumpun vaihtoon jotenkin? Onkohan koko laite entinen?

Kaikenlaista tässä lukenut ja oppinut, niin uskoisin osaavani vastata tähän suuntaa antavaa..

Tuommoisen 2min toimimisen jälkeen sammuminen voi johtua myös veden kiertämisen häiriöstä. Eli vesi kerkeää keittämään eberin sisällä - jolloin lämpötila-anturi sammuttaa palon.

Eli,
- vesipumppu rikki/jumittaa
- vesipumppu kytkemättä
- vesipumppu asennettu kierrättämään vettä väärään suuntaan (oikea suunta kenno - pumppu - lohko)

Eberihän voi toimia paremmin ajaessa, koska auton oma kiertovesipumppu kierrättää vettä silloin tarpeeksi.
Veden kiertämiseen tuo näyttäisi olevan yhteyksissä, toki voin olla väärässäkin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaikenlaista tässä lukenut ja oppinut, niin uskoisin osaavani vastata tähän suuntaa antavaa..

Tuommoisen 2min toimimisen jälkeen sammuminen voi johtua myös veden kiertämisen häiriöstä. Eli vesi kerkeää keittämään eberin sisällä - jolloin lämpötila-anturi sammuttaa palon.

Eli,
- vesipumppu rikki/jumittaa
- vesipumppu kytkemättä
- vesipumppu asennettu kierrättämään vettä väärään suuntaan (oikea suunta kenno - pumppu - lohko)

Eberihän voi toimia paremmin ajaessa, koska auton oma kiertovesipumppu kierrättää vettä silloin tarpeeksi.
Veden kiertämiseen tuo näyttäisi olevan yhteyksissä, toki voin olla väärässäkin.
Minä kun en näistä mitään tiedä, eli onko webastolla oma vesipumppu? Silloin kun se sen pari minuuttia, tai joskus jopa niin pitkään kuin pois kytketään, toimi niin huomasin, että alkoi kuulua sellasta iloista lorinaa eli joku siellä ainakin silloin kierti. En tosin ole kuullut tuollaista lorinaa muulloin kun nyt vasta auton oman vesipumpun vaihdon jälkeen, mutta se pumppuhan ei liity tähän muuta kuin ajaessa, vai?
 
Annan silti ääneni palopesälle, varsinkaan jos ei ole avattu ja katsottu missä kunnossa on.

Joo, palopesässä on kyllä monta vian paikkaa. Karsta tukkii pesän aukkoja (polttoaineen syöttöaukkoja) ja häiritsee paloa. Hehku voi olla rikki ja mitä itsellä tuossa epäilen parhaillaan, että polttoainesuutin/pilli on tukossa.

Näissä ei kenenkään arvaus ole toista parempi :D

Minä kun en näistä mitään tiedä, eli onko webastolla oma vesipumppu? Silloin kun se sen pari minuuttia, tai joskus jopa niin pitkään kuin pois kytketään, toimi niin huomasin, että alkoi kuulua sellasta iloista lorinaa eli joku siellä ainakin silloin kierti. En tosin ole kuullut tuollaista lorinaa muulloin kun nyt vasta auton oman vesipumpun vaihdon jälkeen, mutta se pumppuhan ei liity tähän muuta kuin ajaessa, vai?

Vaihtelee mallista, onko venturi (ei tarvitse pumppua) vai pumpullinen. Esimerkkinä Webasto thermo top Z, jossa ei ole pumppua ja tuo oma thermo top C jossa on oma pumppu.
Ebereistä en osaa sanoa mitään.

Tosiaan tuo auton oma vesipumppu sekottaa pakkaa vain auton päällä ollessa. Kuitenkin sen weban pitäisi pyöriä auton sammuksissakin ollessa kaikissa malleissa. Siitähän voi jotain päätellä ja apuna käyttää tietoa että webasto toimii auton käynnissä ollessa. Silloin mahdollisesti juuri vedenkierto ei toimi tai jännite laskee akussa liian alhaiseksi.

Tuohon omaan ongelmaan päivitystä sen verran, että hehku on testattu irrallaan palopesästä kortissa kiinni ollessa ja hyvin punahehkua työntää. Katku taitaakin olla hehkun kuumumisesta. Nyt vaan vaikuttaa siltä, että polttoaineensaannissa palopesään asti on ongelmaa, koska ainetta kyllä tulee - lorottaa vaan kaikkia muita väyliä ulos. Liotan tuota palopesän sisällä olevaa palotilaa/syöttöputkenpäätä bensassa parhaillaan, pitää paineilmalla vielä työnnellä läpi. Tuon pillin läpi päästyäänhän polttoaine ilmeisesti tunkee useammista pienistä rei'istä läpi hehkun ulottuville, siellä palotilan sivuillakin oli röpäskää reikien ympärillä, vaikka tuota on pariin kertaan jo putsaillut.. :nolo:
Ei kovin yleisesti kuultu vika, vaan veikkaanpa että ne jotka sen palopesän kokonaisena pienellä arvalla on vaihtanut ja sillä viat lähteneet, on osa niistä hyvinkin ollut juuri tukkinaisia polttoaineensyöttöpillejä, ei tuo kuitenkaan nyt niin herkkä osa muuten ole.
 
Vähän kuulostaisi palopesävialta, diesel mallissahan se höyrystin on sellainen metalliverkko, ja se keraaminen vastus sitten kuumentaa / höyrystää siitä verkosta polttoainetta, ja paloilmapuhallin työntää niistä aukoista ilmaa sekaan jolloin seoksen ollessa passeli, syttyy.
Tämän jälkeen se vastus siellä vielä pysyy mukana käynnistyssyklin kuumana avittaen palotapahtumaa, kunnes määräajan jälkeen ns. "sammuu" ja sen jälkeen se toimii palotapahtuman vahtina, eli sen vastusta mittaamalla kortti päättelee onko pytyssä tulet vielä.

Bensamallissa tuo metalliverkon tilalla on sellainen valkoinen keraaminen erittäin tiuha huokoinen läpykkä koska bensa on toki pikkaisen ohuempaa kuin tuo tupaöljy.

Monen monta kyllä tupaöljy mallia on tullut kuntoon juurikin pesemällä tuo palopesätötterö puhtaaksi kaikesa karstasta ja paskasta.
 
Aikasemminhan oon tuota putsannut karstasta, ehkä hieman liian kovakourasestikin hangaten villasta ruuvinmeisselillä :jahas: silloin tosin oli webasto jo viallinen. Jospa liottamalla nyt aukeisi röörit siitä, kyllähän sen nyt pitäisi lähteä lämpimässä tallissa viimestään palamaan - oli siellä villa huonompi tai ei. Kylmillä keleillä ei saata vaan enää höyrystyä huonommalla villalla.
 
Itsellä passatissa jälkiasennettu Thermo top C weba, jonka kanssa vaikka minkälaista probleemia ollut...
mm.
- käynnistyy ok, ja tohisee hetken, eli syttyy - mutta sammuu yllättäen ja paloilmapuhallin tuuttaa ulos ison savupilven

Noniin, alkoi selkiimään.

Tuttava mies noita 20v asentanut työkseen ja sattu olemaan osia varastossa millä kokeilla. Ja ohjainkorttihan siinä oli viallinen, kun toimivalla vastaavalla alkoi toimia.

Huollossahan kortti on ollut vaan rahat taisi viedä - muuta ei tehnytkään kortille. Hehkunohjaus fettiä pariinkin kertaan vaihtoi vaan eipä tainnut olla viallinen sitten ollenkaan. Rahanpalatusta tuosta vaadin, mutta rupesin miettimään jos itse tällä kertaa vaihtaisi siitä kortilta esim lämpötila-anturia ja kokeilisi. Siinä ei nimittäin useita vikapaikkoja ole, kun fettien toimivuus on jo varmistettu vaihtamalla.
 
Ei ertsille tarkoitettu, vaan yleisestikkin kun puhutaan lisälämmittimistä, ihan tässäkin ketjussa huomaa kun moni puhuu aina webastosta, vaikka olikin eberistä kyse.. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom