SUPERCARB 1kg -40%

Vyötärö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ariel
  • Aloitettu Aloitettu
Uskaltauduin sitten minäkin kaivamaan mittanauhan esiin ja 81 cm näytti. Synnytyksestä 2 kk, joten olen ihan tyytyväinen tuohon. (Painoahan mulle tuli 25 kg!) En edes uskalla arvailla mitä se oli isoimmillaan :rolleyes:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
66 cm. Mä olen tuohon jo ihan suht tyytyväinen kun lantiossa ja hartioissa on kuitenkin mittaa, vaikka tietysti pari senttiä aina voisi olla vähemmän vyötäröllä.

Sen sijaan en ole tyytyväinen rasvavarastoon siinä mittauskohdan alla... Aiemmin luulin että pömppö on vaan huonoista syvistä vatsalihaksista johtuvaa, mutta eikä mitä, sehän olisi ihan liian helppoa. Se on ihan aitoa läskiä, eikä lähde kirveelläkään... tai siis lähtisi vain kirveellä...

Jostain luin, että naisella 100+ senttinen (huomattavan ylipainoinen) tai vaan ns. omenavyötärö on merkittävä terveyshaitta. Vai olikohan miehillä toi 100 ja naisilla kymmenkunta senttiä pienempi... Sellaisilla naisilla esiintyy kuulemma yhtä paljon lapsettomuutta kuin toisessa ääripäässä eli anorektikoilla tai muuten naisilla joilla on äärimmäisen pieni rasvaprosentti. Eli sinänsä tiimalasivartalo (tai päärynävartalo) ei ole vain miesten keksimää fantasiaa vain todella naisen terveyden kannalta olennainen juttu. Itse en tätä aikaisemmin tiennyt...

T.K. sanoi:
Jostain luin, että naisella 100+ senttinen (huomattavan ylipainoinen) tai vaan ns. omenavyötärö on merkittävä terveyshaitta. Vai olikohan miehillä toi 100 ja naisilla kymmenkunta senttiä pienempi... Sellaisilla naisilla esiintyy kuulemma yhtä paljon lapsettomuutta kuin toisessa ääripäässä eli anorektikoilla tai muuten naisilla joilla on äärimmäisen pieni rasvaprosentti. Eli sinänsä tiimalasivartalo (tai päärynävartalo) ei ole vain miesten keksimää fantasiaa vain todella naisen terveyden kannalta olennainen juttu. Itse en tätä aikaisemmin tiennyt...

Muistaakseni just niin että miehillä 100cm ja naisilla 90cm

Noh, mittasinpa sitten itsekin uumani silkasta uteliaisuudesta. Tulos: tasan 70 cm. Ahteri onkin sitten reilusti metrinen... :hyper: :D

Edelleenkin olen sitä mieltä, että a)eri ihmisten vyötärönmittojen (tai ylipäätään minkään mittojen) vertailu keskenään on turhaa ja hedelmätöntä, johtuen esim. ihmisten erilaisesta ruumiinrakenteesta b)yleensäkään vyötärönmitta ei kerro sisänsä ihmisen hoikkuudesta/pulskuudesta yhtikäs mitään, vaan kokonaisuus ja vartalon yleiset mittasuhteet ratkaisevat. Ugh, olen puhunut :D

Se terveydelle haitalliseksi katsottu raja on naisilla 80 senttiä... Eli päärynä/tiimalasivartaloiset saa todella olla iloisia ja onnellisia, kun lääkärillä ei huomautella hillittömästä vaarasta terveydelle...

esni sanoi:
Se terveydelle haitalliseksi katsottu raja on naisilla 80 senttiä...

:eek: Määä nyssi varmaa kualen koht!! Heheheh. :hyper:

Toi olikin uutta infoa meikäläiselle. Onhan se periaatteessa hyvä että jotain suosituksia ja "nyrkkisääntöjä" kehitellään, mutta miten ne voikin joskus mennä niin metsään... Jos toi 80cm tosiaan pitää paikkansa, niin....

PMLats lähtee poistattamaan pari kylkiluuta

Eiköhän tossa ole kyse siitä vyötärö/lantio-suhteesta, jonka ei olisi hyvä olla naisilla yli 0,8. Tai tuostakin on kai olemassa eri lukuja (mm. 0,88). :)

Joo. Ne on molemmat noin. Periaatteessa siis, jos vyötärö-lantiosuhde on 0,80 tai vähemmän, kuten poikamaisesta vartalosta ja/tai omenavartalosta kärsivillä naisilla saattaa olla, (minä, minä!) SE on vaarallista. Ja jos vielä vyötärönympärys on enemmän kuin 80 senttiä niin puhutaan jo suuren mittakaavan katastroofista ja kauhiasta kohtalosta... Ainakin lääkärien ja terveydenhoitajien mukaan. (Listened to the lectures, lost the self-esteem, wore the t-shirt...) Onneksi todellisuudessa puhutaan kuitenkin vain hieman suuremmasta riskistä altistua joillekin pitkän aikavälin sairauksille. Harmi vain, että näitäkin oletusarvoja heitellään ilmaan kuin kuolemantuomioita. Munkin vyötärönympärys kun on ollut 88. En suostu enää ottamaan moisista stressiä. Selvästikään kaikki oletusarvot eivät ole tehty kaikille, vaan ovat vain yleistyksiä sille perusprototyypille naisesta, (165 senttiä, BMI 24, kokoa 38... tms.) jota me emme jostain syystä kaikki vastaa.

Olen vasta nyt alkanut hyväksyä sen, että mun vyötärönympärys ei ole täysin mun omassa hallinnassa. Genetiikalla on hyvin suuri vaikutus siihen. Myöskään vyötärö-lantio -suhteelleni mä en mitään voi, sillä se on pysynyt tismalleen samana - olen lihonut tai laihtunut. Molemmistahan niitä senttejä lähtee... Olen lyhyt ja selättömänä syntynyt. Mun lantion ja vyötärön väliin jää noin yhden sormen leveys, joten kuinka paljon se nyt voi siitä kaveta... Mutta lääkärit eivät tätä voi ymmärtää. Samoin kuin sitä, ettei korkea BMI kerro välttämättä pelkästään lihavuudesta... Hohhoijaa. On tullut sitä anatomiaa sitten opiskeltua?
:rolleyes:

Edit: Ja en nyt tarkoita tätä erityisesti kenellekään, mutta nämä tällaiset ketjut, joissa vertaillaan ja kauhistellaan sitä omaa 55-senttistä vyötäröä ei ainakaan auta minunkaltaisteni ihmisten oloa. Voitaisiinko ensi kerralla vertailla vaikka vain niitä menetettyjä senttejä? :haart:

esni sanoi:
Joo. Ne on molemmat noin. Periaatteessa siis, jos vyötärö-lantiosuhde on 0,80 tai vähemmän, kuten poikamaisesta vartalosta ja/tai omenavartalosta kärsivillä naisilla saattaa olla ...

Ööh, tuota, eikös sen v/l-suhteen siis nimenomaan PITÄISI olla vähemmän kuin tuo 0,8? Esim, kun mulla on vyötärö sen 70 cm ja lantio jotain 104 cm :seittemänleivänuuni:, niin suhteeksi tulee n. 0.67. Ja olen siis muodoiltani päärynähtävä tiimalasi :D

Ah, olet oikeassa... Sen pitäisi olla pienempi kuin 0.80. Eli periaatteessa samalla logiikalla kuin vyötärönympäryksenkin pitäisi olla alle 80. Hämäännyin ajattelemaan, että tottakai suhdetta kuvaava luku on sitä isompi mitä isompi on suhteiden ero. Nooh.

Tuolla vyötärö-lantiosuhteella ei ole mitään tekemistä minkään sairauksien lisääntyvien riskien kanssa. Itse olen lukenut jostain (tyyliin Iltasanomat), että esnin mainitseman vyötärö-lantiosuhteen naiset miellyttävät eniten miesten silmää esim. Marilyn:)

Metabolisen oireyhtymän yksi riskitekijä on vyötärölihavuus (pepun koolla ei ole siis mitään merkitystä!) ja yleisimmät käytetyt rajat ovat naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm (taitaa kyllä uusimmissa tiukennetuissa kriteereissä olla hiukan pienemmät nuo luvut...). Tämä asia ei tietenkään ole yksioikoinen. Nämä asiat meille joskus luennoinut proffa oli itse pitkä, lähemmäs kahta metriä ja sanoi oman vyötärönympäryksensä olevan reilusti yli metrin, ja tämä herra ei todellakaan ollut lihava.

Joten ei me lääkärit nyt ihan ääliöitä olla. Kyllä sen minusta ihmisestä päälle päin näkee onko hänellä taipumusta omenalihavuuteen ilman senttimetrimittaakin! ;) Ei siis edelleenkään tuijotella niitä lukuja vaan kokonaisuutta.

Mullakin vyötärö hurjat 75 cm ja vaikka lantiotakin on 99 cm, näytän aika tasapaksulta pötköltä, kun ne sentit lantiolla ei tule leveyssuunnasta vaan peffasta suoraa taaksepäin. Jos tuon vyötärön saisi johonki 67 cm tietämille, se kelpaisi. Kovin kapeaksi sitä ei tällainen pötkö saa. Niin ja minähän olen vielä täysin plösö-fläsäkunnossa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
63 cm.. Siihen yllättäen jopa olen tyytyväinen..vatsalihasten erottuvuus parantunut kun on oppinut tekemään liikkeet kunnolla..Tosin rasva kertyy enemmän siihen navan alapuolelle...siihen ei kai auttais kun dietti..sitten joskus,kun pitää olla siinä kunnossa! :) Jos pitää....massaa tämä vaan haluaa :D Ja lihaksiin erottuvuutta...

17 vuotiaana painoin n.66kg aloin syödä terveellisemmin, tai oikeastaan tosi kurinalaisesti, jumppasin ja kävin lenkillä paino putosi tuonne 53kg puolen vuoden aikana. Tuolloin vyötärön ympärys oli n.71cm ja nykyään siis 57-58cm paino n.55-56kg. Vatsan kuntoon saaminen on hidasta puuhaa sixpäkkiä on tavoiteltu viimeiset 5vuotta. Useamman vuoden tein kyllä "kaiken" väärin söin liian vähän proteiinia ja rasvoja, joka päivä hullusti vatsalihasliikkeitä. No tyhmyyksistään viisastuu ja oppii :)

Kaivoin uudelleen mittanauhan esiin tsekatakseni kuinka projektini on edistynyt. Kaksi senttiä oli häipynyt, eli 79 cm. Palaan taas kuukauden päästä asiaan :)

Mun vyötärö on siinä 69-70 ja toivoisin sen olevan enemmän että saisi tilattua itselleen nostovyön joka varmasti tukisi..Pituutta mulla on reilu 170 ja painoa 55-56. Olen ihan riuku, eli voi se riukuihmiselläkin olla vähän leveämpi vyötärö. Mulle on tosin alkanut siunaantua sivuvatsoja, jotka harjaantumattoman (ja omaan) silmään näyttää ihan jenkkakahvoilta.. :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom