Vyön käyttö salilla, miksi?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
joo...mä oon ihmetelly et ku porukka käyttää tuol salil jotain vyötä ku vetää kyykkyä tai maasta vetoo. mä oon kerran kokeillu sitä vyötä ja mun mielestä siit ei ollu mitää hyötyy.kuuluisko sen vyön pitää selkä suorana tai mitä?:wall:

[mod]Muokattu otsikko kuvaammaksi. -JohnnyB[/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
carlos88 sanoi:
mä oon ihmetelly et ku porukka käyttää tuol salil jotain vyötä ku vetää kyykkyä...
Minäkin ihmettelisin tätä. Voisi olla melkoinen suoritus...
Sori, oli pakko viisastella, mutta nää "vetää penaa" ym. pistävät aina silmään.

Kyllä ite ainakin käytän vyötä kulmasoudussa ja kyykyssä kun raskaat painot on kyseessä. Kulmasuotua kun teen tangolla heti maven jälkeen niin käytän vyötä, pystyy paremmin sitä niin tekemään. Kyykyssä vyö on päällä viimesissä raskaissa sarjoissa.

Minä käytän vyötä lähes aina. Selkä on ollut paskana ja menee herkästi uudelleen. Pahinta ei ole liikkeiden teko, vaan esim. ylätaljan jälkeen penkilä nousu. Ilman vyötä tuntuu usein paha viiltävä kipu alaselässä. Sama penkin jälkeen. Vyön kanssa saa paineet vatsaan eikä selkään satu. Samalla pysyy selkä lämpimämpänä ja paita alhaalla :)

Ja näyttää tosi pro-kaverilta ;)

Sitä vyötä ei sitten kannata käyttää liian paljon. Tällöin keskivartalon lihakset ei vahvistu ja tulee ongelmia. Kuvitellaan vaikka jos kaveri on tehnyt koko ikänsä maastavetoa ja kyykkyä vyön kanssa kaikissa sarjoissa. Sitten vaikka muuttohommissa nostaa pianoa (ilman vyötä) > alaselkä sanoo poks. No en tiedä oliko hyvä esimerkki, mutta minun mielestäni vyötä pitäisi käyttää vain esim. vedon ja kyykyn maksimiyrityksissä, normaalisti ei ollenkaan.

carlos88 sanoi:
kuinka tiukalla sen vyön pitää olla..eli pitääks sen puristaa ihan kunnolla vai saaks se olla vähä löysänä?

Vyön pitää olla sellaisella tiukkuudella, että kun jännität vatsa -ja selkälihakset, vyö kiristyy mukavan tuntuiseksi. Sen tarkoitushan on tukea keskivartaloa.

Tukeminen perustuu siihen, että kun esimerkiksi kyykkyyn mennessä vatsa jännittyy vyötä vasten, paine vatsassa nousee ja selkää suojeleva tuki muodostuu.
Parasta tietysti olisi treenata keskivartalon lihakset sellaiseen kuntoon, ettei vyötä tarvitsisi käyttää. Ennen kyykkyjä ja muita selkää kuormittavia liikkeitä olisi aina hyvä tehdä vatsoja, että tukevat lihakset olisi ns. aktivoituneessa tilassa.
Edit: Dreamer, kerkesit ensin :)

Pidät painot sellasena ettet riko ittees ja pääsee opettelee tekniikan. Silloin ei sitä vyötäkään tarvitse ja pääsee selkä ja vatsa vahvistumaan.

Sopivilla painoilla saa pidettyä tekniikan kunnossa ja ryhdin hyvänä. Ja kyykyssä on hyvä mennä ihan alas asti niin tulee enemmän hyötyä liikkeestä.

Niin monta kertaa näkee salilla sellasta, että vähemmän treenanneet kyykkäävät 50kg liian suurilla painoilla. JA yleensä tekniikka on tyyliä välilevyt paskaks.

Toivotan hyviä treenejä ja malttia painojen kanssa. Selkä kun on kunnossa ja tekniikka kohdallaan niin vyötä ei tarvitse ja painotkin siinä kasvavat. Sit kun kyykkäät 250 kg syvältä ilman vyötä niin ihmiset katsovat, että mahtaapa tolla kaverilla olla selkä kunnossa kun on tollaset raudat eikä vyötä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Liian usein näkee myös kavereita, jotka pyörii salilla koko treenin ajan nostovyö vyötäröllä. Voi olla vähän niin ja näin sen tuen kanssa nostojen aikana.. ;)

Varmaan pinttyny tapa ja sellanen uus Fastin voi olla joidenkin mielestä muotijuttu tai jotain.

Itselläni on vyö lähestulkoon läpi treenien päällä. Tämä johtuu osittain siitä, että aikoinaan rikoin alaselkäni jonka jälkeen jouduin käyttämään vyötä kaikissa liikkeissä. Parantumisen jälkeen tapa vain jäi ja varovaisuuden vuoksi pidän sitä edelleenkin. Toki treenaan alaselän, vatsan ja kyljet myös, eli pidän huolta, että keskivartalo on vahva. Vyö vain tukee sairaan hyvin ja tulee lanteilla pysymään loppuun asti.

Tottahan se on, että terve mies ei vyötä kokoajan tarvitse. Ei pysy kropan tukilihakset kehityksen perässä jos ne saa automaattista tukea vyöltä kokoajan.

itselläkin on vyö käytössä kyykyssä ja mavessa.tuli rikottua aikoinaan toi alaselkä nii ei oikeen kestä suurempia painoja.

Kyllä se niin vain on, että se tukee nostoissa keskivartaloa, sekä alentaa tietysti loukkaantumisriskiä. Sitä en kyllä tajua miksi jotkut pitävät sitä joka liikkeessä esim. pushdown taljassa tai vaikka keskitetyt hauiskäännöt. :D

nigster sanoi:
. Sitä en kyllä tajua miksi jotkut pitävät sitä joka liikkeessä esim. pushdown taljassa tai vaikka keskitetyt hauiskäännöt. :D
juu,tälle olen muutamat kerrat naureskellut salilla:) no kaipa ne ajattelevat että se tuo potkua liikkeisiin ku käyttää sitä vyötä:D :whip:

sTecs sanoi:
juu,tälle olen muutamat kerrat naureskellut salilla:) no kaipa ne ajattelevat että se tuo potkua liikkeisiin ku käyttää sitä vyötä:D :whip:

Jep, ja toimii myös korsettina: Vyötärö näyttää kapeammalta.. :hyper:

L0b0 sanoi:
Tottahan se on, että terve mies ei vyötä kokoajan tarvitse. Ei pysy kropan tukilihakset kehityksen perässä jos ne saa automaattista tukea vyöltä kokoajan.

Oikeampi olisi kyllä sanoa, että terve mies ei tarvitse vyötä ollenkaan ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom