vyö vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja and1_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
sanotaas oma mielipide.

ilman vyötä kevyemmät painot (jolloin tekniikka pysyy helposti kasassa) ja siiten kun isompia painoja pistetään niin vyö tukemaan jos tapahtuu virheitä (joita isoissa painoissa yleensä tapahtuu).

Vyöllä on todella paljon helpompi vetää mave viimeiseen saakka. Itselläni ainakin lopussa selkä ei kestäisi ilman muuta.

Mniska sanoi:
sanotaas oma mielipide.

ilman vyötä kevyemmät painot (jolloin tekniikka pysyy helposti kasassa) ja siiten kun isompia painoja pistetään niin vyö tukemaan jos tapahtuu virheitä (joita isoissa painoissa yleensä tapahtuu).
Mitä sitten, kun virhe tapahtuu?

Vyö tekee keskikropan lihasten duuneja niiden puolesta. Olisi mielenkiintoista tietää, miksi näin haluttaisiin, ellei olla pelkällä voimanostopolulla.

ZweCCo sanoi:
Pitää nyt tähänkin vastata. Mavea aloitellessani itse sain aina alaselän hirveeseen pumppiin ja väsyneeks koska tekniikka vaan oli :kakka:. Ihan kuten sanoit niin ei sitä alaselkää niin kipeäksi pidä saada eikä se tulekkaan jos tekee oikealla tyylillä. Ainakin mitä minä oon huomannu että jos oikeasti suoralla selällä tekee niin ei se alaselkä sillon väsy. Aloitellessa sitä luuli että se selkä on suora mutta itseasiassa se selkä on aika hankala saada ihan suoraks. Siihen pitää ihan tosissaan keskittyä ja jännittää sitä selkää. Vaikeinta mavessa on mun mielestä pitää selkä suorana.

Tuohon alaselän väsymiseen vaikuttaa hyvin paljon tyyli. Itse vedän melko suorilla jaloilla ja näin ollen alaselkä saa runtua hyvin paljon. Syy on suoraan se, että noin nousee suurimmat raudat.

Vyön käytöstä sen verran, että itse käytän vyötä vedossa hyvin harvoin, yleensä vain maksimeissa. Vyön käyttö on hieman kaksipiippuinen juttu - toisaalta yleensä sen avulla saadaan nostettua isompia rautoja ja näin ollen suurempi ärsyke lihaksille mutta samalla tukilihakset eivät kehity samaa tahtia. Kultaisen keskitien löytäminen olisi kiva :)

ZweCCo sanoi:
Pitää nyt tähänkin vastata. Mavea aloitellessani itse sain aina alaselän hirveeseen pumppiin ja väsyneeks koska tekniikka vaan oli :kakka:. Ihan kuten sanoit niin ei sitä alaselkää niin kipeäksi pidä saada eikä se tulekkaan jos tekee oikealla tyylillä.

Maastavetoon osallistuu aina myös selänojentajat, vaikka tekniikka olisi mikä. Jos selänojentajat ovat heikommassa kunnossa kun muut lihakset niin kyllähän ne treenistä kipeytyvät. Lantionkulmalla voit kyllä vaikuttaa siihen asiaan että kuinka paljon selkäsi ojentuu liikkeen aikana. Esim suorinjaloin maastavedossa selkäsi on myös suorana mutta liike lantiossa on paljon suurempi jolloin selän ojentajat rasittuvat enemmän.

Vyötä kannattaa käyttää ainoastaan silloin, jos liike tuntuu kivuliaalta ilman vyötä. Esim. mulla oli tänään pystypunnerruksessa vyö käytössä, koska muuten alaselkä olisi huutanut hoosiannaa.

kuukkeli - vyötä kannattaa käyttää isoissa painoissa, jolloin se pienentää loukkaantumisriskiä!!

onko toi nyt niin vaikea ymmärtää tosta mun ekasta postauksesta tällä sivulla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse ottaisin vyön käyttöön kun on tangossa rautaa yli 100kg ta. toki sitä voi pienemmilläkin raudoilla pumppailla vyön kanssa mutta, veikkaan että esim mavea ei kannattaisi tehdä vyön kanssa jos on alle 100kg painot, siinä ei pääse joka lihas nostoon mukaan ja kaikki pienet lihakset ei kehity näin ollenkaan :)
zemiä reeneihin teit sitten vyön kanssa tai ilman :thumbs:

Mniska sanoi:
kuukkeli - vyötä kannattaa käyttää isoissa painoissa, jolloin se pienentää loukkaantumisriskiä!!

onko toi nyt niin vaikea ymmärtää tosta mun ekasta postauksesta tällä sivulla.
Sori, ei varmaan periaatteessa.

Ainoa asia, mitä vyö tekee, on se, että se duunaa keskikropan lihasten työt niiden puolesta. Jos vyötä ei ole, niin keskikropan täytyy vahvistua sitä vartyen, että pystyy stabiloimaan selkärankaa.

Olet sinänsä oikeassa, sillä vyö pienentää loukkaantumisriskiä niillä, jotka ovat jo totuttautuneet sen käyttöön, koska heidän keskikroppa on heikko.

:offtopic: mutta onko tämmösessä mitään järkeä että samat asiat toistetaan biljoona kertaa? Ei oo oikein mukava tämmöstä keskustelua lukea jossa joka kirjottaja kirjottaa saman asian peräjälkeen. Sanois vaikka että on samaa mieltä asiasta kun joku joka on aiemmin asian kirjottanu. Nää keskustelut vaan venyy tosi pitkiks kun joka kirjottaja käy toteemassa että se vyön käyttö aiheuttaa sitä että keskikropan tukilihakset ei vahvistu niin hyvin kun ilman vyötä. Paljon miellyttävämpää olis lukea tätä keskustelua kun ei tarviis biljoonaa viestiä samasta asiasta lukea. Tämä asia vallitsee muuallakin täällä kun pelkästään tässä keskustelussa.

IMHO sitä vyötä saa käyttää vaikka prkl saunassa, kun sellainen on kerta hankittu. Jos vähänkin tuntuu, että jossain liikkeessä se vyö voisi olla kiva, niin eikun päälle vaan.

Itsekin tuskailen monivuotisen selkävaivan kanssa, ja voin sanoa että jos joku vempain turvallisuutta parantaa, niin käyttöön vaan. Samasta syystä käytän turvarautojakin vaikka olisi spottaajakin takana.

Oma 2 senttiäni on, ettei se vyön käyttö pihvin kasvamistakaan mitenkään erityisesti hidasta. Pakkoko sitä on nojata koko painolla siihen vyöhön?

Empä ole koskaan ajatellut että se vyö estäisi kasvamista. Mutta esim kyykyssä viimeistä toistoa tehdessä ei välttämättä kannata luottaa vain rautaiseen tekniikkan ja hyvään selkään. Kulmasoutu tangolla, moniko tekee ilman vyötä?

Itsellä on vyö usein päälle kaikissa liikkeissä joissa alaselkä rasittuu, ihan vain lämmikkeenä. Kireälle nykäistään vasta kovissa sarjoissa.

Ruger sanoi:
Kulmasoutu tangolla, moniko tekee ilman vyötä?

En käytä vyötä kulmasoudussa. Sitä tulee käytettyä ainoastaan SJMV:n kovimmissa sarjoissa ja etukyykyssä.

Jos on hieman kin selkävaivoja, niin vyötä päälle. Mulla on ryhtivikaa alaselässä ja skolioosia. Vähän on jo välilevyissäkin vikaa. Esim normi mave on sellainen asento, että sattuu vyönkin kanssa. Ei kai sitä vyötä tarvita, jos ei ole ongelmia? Isoimmilla raudoilla voi olla hyvä turvatoimi. Mä en pärjää ilman vyötä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom