vyö vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja and1_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
kannattaako rupee käyttää vyötä kyykyssä ja maastavedossa?joku sanonu mulle et ilman vyötä kasvais lihakset nopeemmi/helpommin,mut miten on,kannattaako vai ei?

Joo ei se vyö vaikuta siihen lihastenkasvuun mitenkään..Sit ku kyykkäät/vedät isoja rautoja maasta,niin ois hyvä käyttää vyötä selän kannalta.

ZaGaTo sanoi:
Joo ei se vyö vaikuta siihen lihastenkasvuun mitenkään..Sit ku kyykkäät/vedät isoja rautoja maasta,niin ois hyvä käyttää vyötä selän kannalta.

ok,nyt on just tullu noit selkäkipui alaselkään vähä :curs: mut kiitos sulle :) pitää käydä ostaa vyö

vois laittaa tänne saman topicin alle että mihin teillä käy eniten maastaveto ilman vyötä ja vyön kanssa, itellä tuntuu että alaselkä (lonkan kohdilta) ilman vyötä mutta vyön kanssa ei tule samanlaista poltetta alaselkään, menee enemmänkin epäkkäille, jotain pielessä vai normaalia?

jos teet liikkeet oikein selkääsi ei pitäisi sattua. vyö on hyvä tuki jota kannattaa käyttää. älä ota vyötä pois sarjojen välissä se pitää selkäsi lämpimänä koko ajan, myös erilaiset neopreeniset tuet ovat hyviä. Maastavedossa tärkeintä on hyvä tekniikka. ensin opetellaan oikea tekniikka sitten lisätään rautaa, liian usein näkee jousipyssyjä salilla jännitettynä, eli hieman järkeä siihen touhuun.

Ajattelen ite niin että koviin sarjoihin vyö. Sitten se vyö antaa hieman lisäkiloja, niin lihas saa enemmän rasitusta.

Et sä mittään vöitä tartte. Jos sitten voimatyyleillä reenailet, niin sitten on eri juttu. Jos selkä on (ei lihas) kipeä, niin tekniikka tarkastukseen!

selän kuuluu olla kipee maastavetojen jälkeen ? tai ainaki luulis että huomaa tehneensä jotain ?!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse hankin just vyön, Wrangen Tricolorin. Aattelin käyttää vaan maksimeissa, kun kuulemma lisää loukkaantumisriskiä jos käyttää vyötä liian usein.

:offtopic: muttei uutta trediä viitsi tästä perustaa, että onko voimanostovyön käytöstä mitään hyötyä penkkiä tehdessä, vai pitääkö ostaa erikseen penkkivyö?

Cxr sanoi:
selän kuuluu olla kipee maastavetojen jälkeen ? tai ainaki luulis että huomaa tehneensä jotain ?!

Jaa mitenniin bodareilla huono muisti kun ei edes muista treenanneensa ellei ole paikat kipeenä :hyper: Kyllä se lihaksessa voi ja saa tietysti tuntua, mutta ei muualla.

Rin Tin Tin sanoi:
Jaa mitenniin bodareilla huono muisti kun ei edes muista treenanneensa ellei ole paikat kipeenä :hyper: Kyllä se lihaksessa voi ja saa tietysti tuntua, mutta ei muualla.

siitäpä saa semmosen henkisen erektion päällensä että huomaa tehneensä jotain oikein. Eikö todellakaan kukaan ole huomannut eroa ilman vyötä ja vyön kanssa tehtynä? mitähän keppijumppaa on tullut tehtyä sitten kun vaihtuu nuo vaikutusalueet :eek:

no huh huh aika selkä kipeä juttuja! jos olen repinyt itse maasta (seisoin itse korokkeella joka oli 10cm korkea) 3x200 vyöllä jonka jälkeen neljännellä toistolla oli pakko repiä alaselkä aivan paskaksi josta saan kärsiä nykyään niin neuvon kyllä porukkaa kokemuksen äänellä miettimään aika tarkkaan millainen tekniikka on ja mitä sillä maastavedolla tavoittelee. selkä treenissä on paljon tärkeämpää saada koko kylki kipeeksi ja yläselkä kuin alaselkä jonka saa jumpattua aivan juntturaan melkein miten päin vaan. tietysti on eri jos treenaat voimanostoa, mutta mielestäni voimanostossakaan ei kuulu repiä tai riuhtoa vaikka onkin kyse voiman hankinnasta.

P.R.I.E.S.T sanoi:
no ei kai se vyö nyt sitä lihasta rakenna?

Eihän se vyö rakennakkaan joten siksi sitä ei kannata käyttää. ;) Ilman vyötä tehdessä keskivartalon tukilihakset vahvistuvat koska niiden itse on tuettava keskivartaloa. Taas jos käytät vyötä niin niiden keskikropan tukilihasten ei tarvii niin paljon tukea sitä kroppaa ja näinollen ne kehittyy huonommin. Mietitäämpäs sitten semmonen tilanne että jossain salin ulkopuolella joudut nostamaan jotain painavaa ja olet käyttäny vyötä. Selän loukkaamisen riski on sillon suuri koska selkä on tottunu vyön käyttöön ja ne sisäiset tukilihakset ei ole vahvistuneet. Siinäkin mielessä siis mielummin ilman vyötä niin kestää salin ulkopuolellakin se selkä paremmin. Tämä kirjoittamani juttu siis koskee kehoilutyylillä treenaavia. Sitten taas jos voimanostoa harjottelee niin on hyvä käyttää vyötä. Varsinkin tosi raskailla raudoilla tehdessä. Kehoilijankin kannattaa käyttää vyötä kun kokeilee maksimeja mavessa ja kyykyssä esim. Mielestäni vyön käyttö vaikuttaa myös ihan perus selkälihastenkin kehittymiseen. Vyö puristaa niitä ja ne ei pääse kunnolla liikkumaan sekä vyö helpottaa niiden työtäkin koska antaa tukea ja näinollen ne lihakset kasvaa vähemmän. Bodytyylillä treenaaville on omat vyönsä jotka ei anna niin paljon tukea kun voimanostovyöt joten jos vyötä haluaa bodytyylillä treenatessa käyttää niin sillon mielummin se bodytyylin vyö minun mielestä.

Joku täällä vielä kysy että tarviiko penkkipunnerrukseen olla oma vyö. Ei minun mielestä. Penkkipunnerrushan on voimanostoa ja vyöt on voimanostovöitä tai bodytyylillä treenaaville olevia vöitä. Eli voimanostovyö vaan penkkaukseen jos aikoo rueta esim. kisailemaan penkissä tai muuta vastaavaa. Onko edes mitään erillisiä penkkivöitä muka olemassa?

No mistä sitten taas erottaa kehoilijalle tarkoitetun vyön ja voimanostovyön? Kehoilijoille tarkotetut vyöt on tuolta selkäpuolelta yleensä semmosia levennettyjä ja ne vyöt ei oo niin paksuja ja jämäkkää tekoa kun voimanostovyöt (eli tukee vähän huonommin). Voimanostovyöt taas on jokseenkin tasalevyisiä koko matkalta (kapeampi antaa paremmin tukea selälle) sekä ne on paksumpia eli jämäkämpiä ja kestävät näin kovatkin rasitukset.

EDIT: Kehotyylin vöissä muuten on yleensä jotain pehmustetta siellä selän kohalla ja ne tuntuu miellyttävämmältä päälläkin koska ovat ohuempia niin antaavat vähän perikskin. Paksu voimanostovyö painaa ilkeesti reunojensa kohalta ja mun mielestä ei niin mukava pitää.

P.R.I.E.S.T sanoi:
no huh huh aika selkä kipeä juttuja! jos olen repinyt itse maasta (seisoin itse korokkeella joka oli 10cm korkea) 3x200 vyöllä jonka jälkeen neljännellä toistolla oli pakko repiä alaselkä aivan paskaksi josta saan kärsiä nykyään niin neuvon kyllä porukkaa kokemuksen äänellä miettimään aika tarkkaan millainen tekniikka on ja mitä sillä maastavedolla tavoittelee. selkä treenissä on paljon tärkeämpää saada koko kylki kipeeksi ja yläselkä kuin alaselkä jonka saa jumpattua aivan juntturaan melkein miten päin vaan. tietysti on eri jos treenaat voimanostoa, mutta mielestäni voimanostossakaan ei kuulu repiä tai riuhtoa vaikka onkin kyse voiman hankinnasta.

Pitää nyt tähänkin vastata. Mavea aloitellessani itse sain aina alaselän hirveeseen pumppiin ja väsyneeks koska tekniikka vaan oli :kakka:. Ihan kuten sanoit niin ei sitä alaselkää niin kipeäksi pidä saada eikä se tulekkaan jos tekee oikealla tyylillä. Ainakin mitä minä oon huomannu että jos oikeasti suoralla selällä tekee niin ei se alaselkä sillon väsy. Aloitellessa sitä luuli että se selkä on suora mutta itseasiassa se selkä on aika hankala saada ihan suoraks. Siihen pitää ihan tosissaan keskittyä ja jännittää sitä selkää. Vaikeinta mavessa on mun mielestä pitää selkä suorana.

ZweCCo sanoi:
Joku täällä vielä kysy että tarviiko penkkipunnerrukseen olla oma vyö. Ei minun mielestä. Penkkipunnerrushan on voimanostoa ja vyöt on voimanostovöitä tai bodytyylillä treenaaville olevia vöitä. Eli voimanostovyö vaan penkkaukseen jos aikoo rueta esim. kisailemaan penkissä tai muuta vastaavaa. Onko edes mitään erillisiä penkkivöitä muka olemassa?

http://www.*********************/penkkipunnerrusvyo-p-137.html

Selkäinahon sivuilta löytyi tuommoinen. Tiedän kyllä että penkkaus kuuluu voimanostoon, mutta ihmettelin vain kun siihen on tehty vöitä erikseenkin. Mutta kokeillaan tuolla tavallisella vyöllä vaikkei niin suurta kaarta aikaiseksi saisikaan :)

Tuo linkki ei kyllä toimi. Minkä pitusta sarjaa aijot tehdä? Ei sitä vyötä kannata käyttää kun ihan kovimmissa sarjoissa ja maksimin kokeilussa mun mielestä. Enpä oo ennen kuullu penkkausvöistä. No joka päivä sitä oppii uutta. Mitähän oleellista eroa niissä on näihin tavallisiin voimanosto- ja kehoilutyylin vöihin?

ZweCCo sanoi:
Tuo linkki ei kyllä toimi. Minkä pitusta sarjaa aijot tehdä? Ei sitä vyötä kannata käyttää kun ihan kovimmissa sarjoissa ja maksimin kokeilussa mun mielestä. Enpä oo ennen kuullu penkkausvöistä. No joka päivä sitä oppii uutta. Mitähän oleellista eroa niissä on näihin tavallisiin voimanosto- ja kehoilutyylin vöihin?

Google auttaa. Menet Sakari Selkäinahon sivuille, sieltä nostovarusteet, sitten muut varusteet ja tarvikkeet. Muiden varusteiden seasta löytyy penkkipunnerrusvyö. Vyö on käsittääkseni kapeampi, joka mahdollistaa paremman kaaren, mutta tukee silti selkää.
Teen tällä hetkellä 3-5 pituista sarjaa, mutta vyötä ajattelin käyttää vain maksimiykkösissä, ja näin aluksi, kun opettelen sen kanssa nostamaan.

and1_ sanoi:
kannattaako rupee käyttää vyötä kyykyssä ja maastavedossa?joku sanonu mulle et ilman vyötä kasvais lihakset nopeemmi/helpommin,mut miten on,kannattaako vai ei?
tossa on varmaan meinattu et ilman vyötä tukilihakset vahvistuu mut ei ne lihat sil yhtään nopeemmin kasva..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom