Vuosien pahoinvointi - syy ruokavaliossa vai missä?

En tiennyt, että mihin osioon tämän nyt sijoittaisi. Ei tuo "vammat ja lihashuolto" oikein tähän aiheeseen kuulu.

Olen 22 vuoden iästäni viimeiset neljä vuotta kärsinyt pahoinvoinnista. Pahoinvointi on pääosin turvotusta, pistelyä vatsan seutuvilla ja se on kivuliainta aamuisin (juuri herätessä). Pahoinvointi yleensä helpottaa ensimmäisen päivällisen (n. 3-4h heräämisestä) jälkeen, toisisaan jatkuu pitkin päivää. Paskalla tulee juostua 1-2 kertaan päivässä.

Kahvi pahentaa oloa selvästi. Olen kuitenkin ollut yli kuukauden ilman kahvia, eikä vaikutusta juuri ollut. Samaa olen kokeillut maidolla ja leivällä - ei vaikutusta. Viime syksynä kävin vatsalaukun tähystyksessä (kaikki vastaavan kokeneet tietävät varmasti miten nautinnollinen tutkimus on kyseessä), eikä sieltä löytynyt mitään. Määrättiin närästyslääkkeitä, jotka eivät auttaneet paskaakaan. Paskanäytteistä ei löytynyt mitään mainittavaa - keliakiaa ei ollut.

Itsestäni voin sanoa kertoa sen verran, että olen siis 22-vuotias mies. Pituutta 183cm ja painoa 77kg. Salilla tulee käytyä 3-4 kertaa viikossa ohjelmasta riippuen. Muuta liikuntaa en juuri harrasta. Niin ja, tupakoin.

Kaipaisin kipeästi neuvoja :( Kaikkea olen yrittänyt, ja alan yksinkertaisesti olemaan vain lopen uupunut tähän jatkuvaan huonovointisuuteen. Tupakointia en ole vielä koittanut lopettaa, se kun on niin pirun vaikeaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eräällä tutullani oli vastaavia ongelmia ja syynä oli runsas alkoholin käyttö. Hän joi joka ilta muutaman annoksen alkoholia, ei kuitenkaan känniin asti koskaan.
Kyseessä oli tosin jo monta vuotta jatkunut "iltaharrastus" ja ikääkin kaverilla oli reilun 50v, että aikas erilaiset lähtökohdat kuin sulla. Hänellä loppui vaivat jättämällä alkoholi annokset kokonaan puoleksi vuodeksi ja nykyisinkin ottaa häppää tyyliin kerran kuussa.

Paljon sinä käytät alkoholia?

Eräällä tutullani oli vastaavia ongelmia ja syynä oli runsas alkoholin käyttö. Hän joi joka ilta muutaman annoksen alkoholia, ei kuitenkaan känniin asti koskaan.
Kyseessä oli tosin jo monta vuotta jatkunut "iltaharrastus" ja ikääkin kaverilla oli reilun 50v, että aikas erilaiset lähtökohdat kuin sulla. Hänellä loppui vaivat jättämällä alkoholi annokset kokonaan puoleksi vuodeksi ja nykyisinkin ottaa häppää tyyliin kerran kuussa.

Paljon sinä käytät alkoholia?

Max. kerran viikossa (eli perjantaina tai lauantaina). Nyt tosin ollut jo 4 viikkoa juomatta, joten tuskin johtuu tuostakaan :o

Mä en ole mikään ekspertti näissä asioissa mutta niin paljon noi oireet vastaa tätä mun tutun oireita että kerron mitä hän teki, että vaivat loppui: 6kk ilman viinan pisaraakaan, kaikki paskaroskaruoan syöminen pois (hampurilaiset, pizzat, kebut, sipsit jne...), ei karkkia tai makeisia muutenkaan, ei tulisia mausteita, hän suosi kohtuullisissa määrin maitotuotteita, jätti rasvaisen juuston syönnin vähemmälle, rytmitti ruokailun niin että sapuskaa tuli syötyä 2-4h välein pitkin päivää.

En tiedä tuliko jotain muutakin tehtyä mutta noilla avuilla hän pääsi eroon vatsakivuistaan. Aikaahan se tosin vei useamman kuukauden että alkoi vaikuttaa. Toivottavasti sinun ongelmaasi löytyy ratkaisu :)

Et oo kokeillu tupakan polttoa lopettaa? Joillekkin saattaa myös einesruokien sisältämät lisäaineet aiheuttaa vatsakipuja...

Ilmavaivat on varmaankin jo suljettu pois laskuista, mutta ne voivat olla todella, siis todella kivuliaita. Tarkoitan sitä, kun ilmaa kertyy suoleen eikä pääse syystä tai toisesta poistumaan luonnollista tietä, jolloin suoli venyy liikaa ja aiheuttaa kipua. Tuli vain mieleen tuosta turvotuksesta ja pistelystä.

Onko vatsa aamulla turvoksissa, vai tuleeko turvotus vasta päivän mittaan? Auttaako vatsan rentoutus yhtään kipuun, tai päinvastoin vatsalihasten jännittäminen?

Ilmavaivat on varmaankin jo suljettu pois laskuista, mutta ne voivat olla todella, siis todella kivuliaita. Tarkoitan sitä, kun ilmaa kertyy suoleen eikä pääse syystä tai toisesta poistumaan luonnollista tietä, jolloin suoli venyy liikaa ja aiheuttaa kipua. Tuli vain mieleen tuosta turvotuksesta ja pistelystä.

Onko vatsa aamulla turvoksissa, vai tuleeko turvotus vasta päivän mittaan? Auttaako vatsan rentoutus yhtään kipuun, tai päinvastoin vatsalihasten jännittäminen?

Vatsa nimenomaan on aamulla turvoksissa. Pahinpina päivinä turvotus kestää koko päivän. Ja toden totta, kyllä ilmavaivoja on päivittäin (etenkin aamuisin ja iltaisin). Aamulla vatsa on todella turvoksissa ja pistelee kivuliaasti. Kivulianta on se, kun ensimmäisen kerran nousee sängystä istuma-asentoon. Hetken päästä kipu lievenee mutta turvotus kestää. Mutta mistä kummasta nämä ilmavaivat sitten johtuvat? tupakointi, kahvi vai näiden kaikkien asioiden summa?

Ja tuo vatsan rentouttaminen tuntuu hivenen auttavan. Tulee kuitenkin juuri tuon turvotuksen vuoksi vedettyä vatsaa "sisäänpäin" pitkin päivää ettei pömpötä. Kiitos kaikista vastauksista tähän mennessä! :)

Jos ruokavaliosi sisältää vähänkään viljaa ja etenkin gluteeniviljaa, jätä ne kokonaan - siis kokonaan!!! pois. Samoin palkokasvit ja keinomakeutusaineet. Lisää ruokavalioon rasvaa.

Mulla on ollut ihan samoja vaivoja silloin kun en tajunnut niiden johtuvan gluteenista ja vähärasvaisesta ruokavaliosta sekä makeutusaineista. Ei ole enää, kun olen jättänyt ne kokonaan pois.

Niin ja, tupakoin.

Tupakointia en ole vielä koittanut lopettaa, se kun on niin pirun vaikeaa.

...Ja vastaus löytyikin. Myrkytät itteäs sisältä häkällä ja muulla paskalla joten ei ihmekkään et kehosi voi pahoin!

Ennen ku lähet mitään ravinnossa muuttamaan niin kasvata itelles pallit ja lopeta tupakointi, koska a) voi auttaa tuohon ja b) edistää sun terveyttä muutenki. Ja en oo mikään antirööki hippi, itekin polttelen sillon tällön, mutta kyllä jos on jotain tollasia oireita niin ite ainakin kokeilisin lopettamista vaikka se olisikin "pirun vaikeaa". Mikään ei oo liian vaikeeta jos sitä oikeesti haluaa ja jos mulla ois tollasia kipuja niin ihan oikeesti haluisin niistä eroon.

Todennäköisesti tämä ei ole ratkaisu ongelmaasi, jos se on aamulla pahimmillaan. Mutta kuitenkin suosittelen kokeilemaan vatsalihasten venyttelyä ja hierontaa. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=biFfR2sZGvA#t=531s Ton kaltasesta venytyksestä sohvan selkänojalla mulla on hyviä kokemuksia (ei vatsavaivoihin, vaan yleisesti venytyksenä). Vähän myöhemmin tossa videolla mainittua pallolla hieromista en ole kokeillut. Joka tapauksessa keho kun on kokonaisuus niin jos vatsalihakset ovat tiukat (jännität niitä), voivat ne aiheuttaa häiriöitä ruoansulatuselimistöön. Lihakset ja elimet toimivat samassa "neurological loopissa" (keksi hyvä suomennos) ja jos joku osa tästä kokonaisuudesta on viallinen, ei välttämättä muutkaan osat toimi kunnolla. Sama homma esimerkiksi sydänkohtauksessa kun vasen käsi puutuu/kipeytyy. Sydän ei toimi kunnolla -> käsi ei toimi kunnolla. Nyt meni jo vähän ohi aiheen mutta kummiskin. Mun mielestä ihan mielenkiintosia juttuja.

Millainen ruokavalio sinulla sitten on kun tuossa otsikossa sitä epäilet? Laitapa esimerkkiä. Paljonko menee kasviksia vai meneekö yhtään?

Ärtyneen suolen oireyhtymä?

Oletko syönyt lisäkuitua tai probiootteja?

Eikös tuohon ärtyneen suolen oireyhtymään kuulu melko vahvana osana ripulointi? minulla kun ei ole tuota oiretta kuin mahataudissa.

Maitohappobakteereja söin tähystyksen jälkeen kuukauden. En huomannut _mitään_ vaikutusta.

Millainen ruokavalio sinulla sitten on kun tuossa otsikossa sitä epäilet? Laitapa esimerkkiä. Paljonko menee kasviksia vai meneekö yhtään?

Esmes:

6:30 Ruisleipää, lasi maitoa + monivitamiinit ja magnesium/sinkki
9:30 Kahvi
11:30 Kotiruokaa (lihaa, kalaa, perunaa)
14:00 Kahvi
17-18 Kotiruokaa
21:00 Ruisleipää + mustikkakeittoa + munakas ja muutama lasillinen maitoa

Ruokailuni vaihtelee päivittäin, mutta tuossa on tyypillinen esimerkki. Nyt kun olen taas aloittanut salillakäymisen, niin päivittäiseen ruokailuun lisätty 3x maitorahka ja 7g kreatiinia (näillä ei ole vaikutusta vointiini).

Kiitän edelleen vastauksista! hienoa että täätlä löytyy näkökulmia. Ja täytyy tässä tosissaan lopettaa polttaminen, jos mikään muu ei auta.

Tarkistuta vielä tuo jollet ole vielä tarkistuttanut.

"Helicobacter pylori eli helikobakteeri on gramnegatiivinen bakteeri. Helikobakteeria esiintyy mahan limakalvolla, jossa se aiheuttaa kroonisen tulehduksen. Helikobakteeritartunta saadaan yleensä syljen mukana lapsuudessa vanhemmilta tai isovanhemmilta. Helikobakteerin löysivät 1980-luvulla Barry Marshall ja Robin Warren.
Helikobakteeri on suurella osalla oireeton, mutta 10–20 prosentilla tulehduksen kantajista se johtaa vuosien myötä maha- tai pohjukaissuolenhaavan kehittymiseen. Helikobakteeritulehdus lisää mahasyövän riskiä 2–6-kertaiseksi.[1] Oireilevien potilaiden helikobakteeritulehdus kannattaa hoitaa, mutta oireettomien potilaiden tulehduksen hoitamisen hyödyllisyydestä ei ole näyttöä.[2] Helikobakteerin hoitaminen vaatii useamman lääkkeen yhdistelmäkuurin.
Helikobakteerin esiintyvyys vähenee koko ajan länsimaissa. Suomessa se löytyy vuosina 1915–1935 syntyneistä 70–50 prosentilta ja vuosina 1955–75 syntyneistä 35–15 prosentilta.[3]"

Tarkistuta vielä tuo jollet ole vielä tarkistuttanut.

"Helicobacter pylori eli helikobakteeri on gramnegatiivinen bakteeri. Helikobakteeria esiintyy mahan limakalvolla, jossa se aiheuttaa kroonisen tulehduksen. Helikobakteeritartunta saadaan yleensä syljen mukana lapsuudessa vanhemmilta tai isovanhemmilta. Helikobakteerin löysivät 1980-luvulla Barry Marshall ja Robin Warren.
Helikobakteeri on suurella osalla oireeton, mutta 10–20 prosentilla tulehduksen kantajista se johtaa vuosien myötä maha- tai pohjukaissuolenhaavan kehittymiseen. Helikobakteeritulehdus lisää mahasyövän riskiä 2–6-kertaiseksi.[1] Oireilevien potilaiden helikobakteeritulehdus kannattaa hoitaa, mutta oireettomien potilaiden tulehduksen hoitamisen hyödyllisyydestä ei ole näyttöä.[2] Helikobakteerin hoitaminen vaatii useamman lääkkeen yhdistelmäkuurin.
Helikobakteerin esiintyvyys vähenee koko ajan länsimaissa. Suomessa se löytyy vuosina 1915–1935 syntyneistä 70–50 prosentilta ja vuosina 1955–75 syntyneistä 35–15 prosentilta.[3]"

Aivan, unohdin mainita. Helikoa ei löytynyt tutkimuksissa.

Aivan, unohdin mainita. Helikoa ei löytynyt tutkimuksissa.

Sitten on vielä kaikki viljojen gluteiini ja tuo tupakka, toinen niistä ei taida sulle sopia.

Eikös tuohon ärtyneen suolen oireyhtymään kuulu melko vahvana osana ripulointi? minulla kun ei ole tuota oiretta kuin mahataudissa.

Maitohappobakteereja söin tähystyksen jälkeen kuukauden. En huomannut _mitään_ vaikutusta.

Ei välttämättä. Osana taudinkuvaa kuuluu ripulointi tai ummetus, itselläni vaihtelee aika runsaasti, tärkeintä on kiinnittää siihen toiminallisuuteen huomioita. Toimiiko suoli normaalisti?

Kiinnitin vain huomioita tuohon turvotukseen ja pistelyyn. Useimmilla on juuri noita oireita. Tosin syitähän voi olla monia. Hiiva jne. Mitä probiootteja vetelit kuukauden?

...Ja vastaus löytyikin. Myrkytät itteäs sisältä häkällä ja muulla paskalla joten ei ihmekkään et kehosi voi pahoin!
Aika suoraviivasta päättelyä. Tupakointihan auttaa mm. haavaiseen paksusuolen tulehdukseen joka aiheuttaa mahavaivoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom