Vuosien pahoinvointi - syy ruokavaliossa vai missä?

Ruisleipä oli mulla kaikista pahin mahakivun ja turvotuksen aiheuttaja. Sen syömisen nyt ainakin lopetat edes kokeeksi? Toki tupakoinnin myös :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyyppihän on jo käynyt lääkärissä ja tutkimuksissakin. Harva lääkäri kehottaa luopumaan viljoista minkään vaivan takia, vaikka ne eivät todellakaan kaikille sovi ollenkaan.

Voisin melkein lyödä vetoa, että syyllinen on ruisleipä/täysjyvävilja/gluteeni -tuossa järjestyksessä. Kahvikin voi olla ja sitä vähentää/lopettaa sen jälkeen, jos viljattomuus ja rasvan (ei margariinin, vaan luonnollisten rasvojen!) lisäys ei auta.

Jos Löysäilijä tykkää nakertaa leipää, kannattaa siirtyä riisikakkuihin ja gluteenittomiin sekä hiivattomiin näkkäreihin.

Kirjoitit että olet ollut ilman maitoa, mutta olitko kokonaan laktoosittomalla ruokavaliolla?

Itselläni oli myös mystisiä pahoinvointikohtauksia ja mahan turvotusta jne, kunnes älysin kokeilla täysin laktoositonta ruokavaliota. Aiemmin ei ollut tullut oireita vähälaktoosisista tuotteista mutta nykyään tulee.

Päässä vikaa? No ei vaan. Kannattaa testata eriruokaryhmien kohdalla altistus-tauko-altistus menetelmällä.. Jätät pois jonkun ruoka aineen vilja/maito/kahvi jne kerrallaan. Kuuntelet kroppaasi ja sitä miten se reagoi jonkun tietyn ruoka aineen pois jättämiseen.

Kiitän edelleen vastauksista! hienoa että täätlä löytyy näkökulmia. Ja täytyy tässä tosissaan lopettaa polttaminen, jos mikään muu ei auta.

Ei toi mun mielest mikään viimeinen mahdollinen vaihtoehto ole jota sit kokeillaan jos ei mikään muu auta.. Ja tuskin silloinkaan kokeilet..
Lopeta nikotiiniriippuvuus vaikka heti ensimmäisenä ihan muutenkin hyvinvoinnin takia.. Vai onko paljon ollut hyötyä??

Jos ei vaikka kuukaudessa ala olo paranemaan niin ala vaikka sitten ottamaan nikotiiniannoksia jossain muodossa ja kokeile jotain muuta..
Vaikka jo ehdotettu viljahomma tai oliko laktoosi-intoleranssi tai ihan maitoallergia poissuljettuja jo??

Käsittämätön tuo tupakoivien ihmisten ajattelutapa. Lopetetaan polttaminen, "jos ei mikään muu auta". Niin kuin tuossa yllä jo mainittiinkin, sen pitäisi olla se ensimmäinen asia joka lopetetaan tällaisten oireiden ilmaannuttua. Itse kärsin hankalasta vatsasta, turvottaa/pierettää/meinaa mennä umpeen jne. Siihen auttaa säännölliset ruokailut (vhh), liikkuminen, riittävä nesteen saaminen ja muutenkin terveelliset elämäntavat. Myös laktoosittomaan ruokavalioon siirtyminen helpotti oireita. Lapsena ei ollut laktoosiongelmia, tulleet vasta myöhemmällä iällä.

Tyyppihän on jo käynyt lääkärissä ja tutkimuksissakin. Harva lääkäri kehottaa luopumaan viljoista minkään vaivan takia, vaikka ne eivät todellakaan kaikille sovi ollenkaan.

Voisin melkein lyödä vetoa, että syyllinen on ruisleipä/täysjyvävilja/gluteeni -tuossa järjestyksessä. Kahvikin voi olla ja sitä vähentää/lopettaa sen jälkeen, jos viljattomuus ja rasvan (ei margariinin, vaan luonnollisten rasvojen!) lisäys ei auta.

Jos Löysäilijä tykkää nakertaa leipää, kannattaa siirtyä riisikakkuihin ja gluteenittomiin sekä hiivattomiin näkkäreihin.

Tämä on kyllä totta. Lääkärit ovat puuttuneet kahvinjuontiin ja maitotuotteisiin. Edes tuota tupakkaa ei missään vaiheessa otettu puheeksi (itsekin ihmettelin), ennen kuin sitten lääkäriltä itse kysyin, että voiko esim. nikotiini aiheuttaa vastaavia oireita. Siihen en saanut muuta vastausta, kuin sen että "tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina". Eiköhän jokainen röökaaja tiedä että se "kannattaa aina".

Leipää tulee syötyä päivittäin - jo pienestä asti kuulunut päivittäiseen ruokavalioon. Ja varsinkin tuota ruisleipää. Voisin ainakin kokeeksi jättää nuo gluteenit ja makeutus/säilöntä-aineet kokonaan pois. Pehmeitä rasvoja löytyykin jo :)

Ja mitä tuohon laktoosi-intorelanssiin tulee, niin olin ilman maitotuotteita tuon kuukauden. Tarkennetaan siis sen verran. Ja tuota maitoa/rahkaa tulee sen verran nautittua päivän mittaan, etten millään jaksa uskoa intorelanssiin.

Jotenkin vaikee uskoo, että kyseessä olis mikään yksittäinen ruoka-aine tai viljat. Koska yleensä jos on ruokavalion kanssa ongelmia, vatsakivut tulee päivän mittaan ruuan jälkeen, ei tyhjällä vatsalla aamulla.

Siks uskonkin että kyse on toiminallisesta vaivasta.

Mutta tietysti kaikkea kannattaa kokeilla.

Tämä on kyllä totta. Lääkärit ovat puuttuneet kahvinjuontiin ja maitotuotteisiin. Edes tuota tupakkaa ei missään vaiheessa otettu puheeksi (itsekin ihmettelin), ennen kuin sitten lääkäriltä itse kysyin, että voiko esim. nikotiini aiheuttaa vastaavia oireita. Siihen en saanut muuta vastausta, kuin sen että "tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina". Eiköhän jokainen röökaaja tiedä että se "kannattaa aina".

Leipää tulee syötyä päivittäin - jo pienestä asti kuulunut päivittäiseen ruokavalioon. Ja varsinkin tuota ruisleipää. Voisin ainakin kokeeksi jättää nuo gluteenit ja makeutus/säilöntä-aineet kokonaan pois. Pehmeitä rasvoja löytyykin jo :)

Ja mitä tuohon laktoosi-intorelanssiin tulee, niin olin ilman maitotuotteita tuon kuukauden. Tarkennetaan siis sen verran. Ja tuota maitoa/rahkaa tulee sen verran nautittua päivän mittaan, etten millään jaksa uskoa intorelanssiin.

No hyvä - kerro sitten heti, jos vaiva katoaa. Ja kannattaa tutkia tarkkaan, missä kaikessa gluteenia on. Esim. perusproteiinipatukoissa on usein sekä gluteenia että makeutusaineita. Olen siis 99% varma, että viljattomuus auttaa.

Vilja ja etenkin se saamarin ruisleipä ym. täysjyvä on Suomessa niin tuskallisen pyhä asia, että tuntuu kuin moni asiantuntijakin olisi sitä mieltä, että sitä on syötävä, vaikka sitten itkettävä vatsakivuissa, kunhan täysjyväruisleipää syö helvetti 6-9 palaa päivässä :wtf:

Sisältääkö mainitsemasi kotiruoka lainkaan kasviksia? Marjat, hedelmät ja vihannekset näyttivät loistavan poissaolollaan... Se puoli kiloa päivässä ei ole mikään vitsi, siitä on oikeasti hyötyä.

^erinomainen pointti. Nyt kun jätät viljat pois, lisää reilusti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Pelkkää perunaa ei sitten lasketa ;)

Joo ja aika nopesti siihen tottuu että ei ole aina pakko ottaa neljäsosa tai puoli lautasellista pastaa lihojen lisäksi.. Siihen tilalle kasvikset vaikka pakasteesta, niin jo on hyvää..

50% todennäköisyys että vaiva johtuu liiallisesta vatsahappoista -> närästys. Vedä joku neutraloiva lääke (Rennie...) heti aamulla.

50% todennäköisyys että vaiva johtuu liiallisesta vatsahappoista -> närästys. Vedä joku neutraloiva lääke (Rennie...) heti aamulla.

Ei johdu närästyksestä. Tuli vedettyä muutaman kuukauden ajan 40mg Somacia joka aamu. Aluksi tuntui hieman parantavan oloa, mutta taisi olla vain kuvittelua.

Mä oon Mopsi80:n kanssa vähän samoilla linjoilla. Mulla oli samanlaisia oireita 2000-luvun alkupuolella sillä erotuksella, et turvotus oli pahinta illalla ja vatsa oli ihan kuralla aamuisin. Testejä otettiin vähän kaikenlaisia, mut mitään ei silloin löytynyt. Sain turvotuksen loppumaan ja pysymään kurissa ruokavaliolla, josta oli karsittu viljat ja valkoinen sokeri veke. Lisäksi vetelin paljon happamia maitotuotteita (lähinnä rahkaa ja piimää) ja vedin maitohappobakteerikapseleita (nimenomaan kapseleita, tabletit ei tehonneet) noin 3-4 kertaa enemmän, kun mitä purkin kyljessä luki eli sellaisen 6-8 kapselia joka päivä. Näistä huolimatta mulle kehittyi myöhemmin haavainen paksusuolentulehdus.

Kun tuosta tupakoinnista oli puhe, niin törmäsin myös tällaiseen sivuun: http://www.gastrolab.net/mqtobakf.htm. Sivuston mukaan Gastrolab on "vaasalainen lääketieteellinen tutkimuslaitos, jonka toiminnan pääpaino on ruoansulatuskanavan endoskooppisissa tutkimuksissa." eli oletettavasti siel on ihan alan ammattilaisia.

Ensimmäisenä tulee mieleen jo muidenkin mainitsema gluteeniyliherkkyys. Ohutsuolibiopsia ei kerro mitään gluteeniyliherkkyydestä eikä lääketiede tunne tällä hetkellä diagnoosimenetelmää tilan toteamiseksi. Gluteenia ei usein osata epäillä oireiden aiheuttajaksi, koska oireet vaihtelevat mainitsemistasi suolisto-ongelmista ihottumiin, nivelongelmiin ja aina psyykkisen puolen oireiluun. Kokeile olla 2-3 viikkoa gluteenittomalla ruokavaliolla. Tunnustele muuttuuko oireilu millään tavalla. Kokeilujakson jälkeen palaa normaaliin ruokavalioon ja katso mihin suuntaan oireilu muuttuu jos muuttu.

Riisi ja perunat eivät sisällä gluteenia, joten boikottia ei ole niiden suhteen. Kaura on myös gluteeniton viljalaji, mutta esimerkiksi kaurahiutaleiden valmistuksessa sekaan yleensä menee myös gluteenia sisältäviä viljalajeja. Kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä kannattaa korvata viljojen puutteen aiheuttamaa aukkoa ruokavalioon!

Voisko olla myös sillä vaikutusta, että iltaisin (klo 21:00 aikaan) aloittaja vetää kohtuu isonnäköisen satsin ruokaa. Eikö olisi parempi syödä kevyempi pala ennen nukkumaan menoa?

Kiitos kaikille vastauksista! Etenkin Tinkaukselle tuosta linkistä, ja medstudille kirjoituksesta!

Noooh, onko se viljan pupellus jäänyt? Mikä on vointi?

Olen nyt ollut 5 päivää ilman gluteenia. Ainoastaan aamuisin olen syönyt kaurapuuroa (koska siis tuo gluteeni on niin vähäistä siinä). Päivisin olo on huomattavasti parempi - vatsa ei turvota ja ilavaivat ovat vähentyneet selvästi. Jopa vatsalihakset näkyivät treenin jälkeen täysin uudella tavalla :D

Aamuisin olo on kuitenkin suht' samanlainen, mutta vaikutus on kuitenkin ollut jo näin pienellä ajalla selvää. Kyllä tämä lisäsi suuresti toivoa siitä, että muutaman kuukauden päästä olo saattaa olla jo paljon parempi. Tällä jatketaan :)

PS. lisäsin rasvoja ruokavalioon.

Suositut

Back
Ylös Bottom