Vuoroviikkovanhemman treenaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Kuopio
Tuskin olen ainoa asian kanssa kamppaileva: Alle kouluikäinen lapsi vuoroviikoin minun luona. Treenaus onnistuu säännöllisesti vain lapsen ollessaan äidillä. Lapsiviikoilla mahdollisuus 1-2 treeniin, yleensä vain yhteen. Tämän lisäksi lapsiviikolla tulee harrastettua paljon hyötyliikuntaa lapsen kanssa futis/jääkiekkokentillä. Miten treenaamisen toteuttaisi? 2-jakoisella kokeillut viimeisimpänä mutta epäsäännöllisyyden takia tulee pitkiä välejä treenien suhteen. 1-jakoisella nyt treenaillut, mitä pystynyt. Lapsiparkit ja muut ei vaihtoehto, kun lapsi ei niissä tykkää käydä, vaan touhuaa mieluummin minun kanssa.

Aikataulut antaa myöten tällaiseen: Joka toinen viikko voi olla salitreeniä, joka toinen pääsen ehkä kerran salille ja muuten treenit kotona (kahvakuulia on ja leuanvetotanko). Aerobista tulee hyötyliikunnasta työmatkoilla/lapsen kans. Voisko tän järkätä 2-jakoisella lapseton viikko 4 treeniä, lapsiviikolla 1-jakoisella 1 treeni salilla, toinen kotihärveleillä kotona? Vai jätetäänkö salit suosiolla väliin ja keskitytään sipsikulhoon? Miten muut vastaavassa tilanteessa näitä toteuttaneet?

Mulla lapsi käytännössä 24/7 ja ratkaisin tän niin että hankin tärkeimmät kotiin. Olisiko sinulla mahdollisuus sijoittaa kotiin jonkin verran välineistöä? Tilan tai rahan puolesta siis. Jos tuo pidempiaikainen ratkaisu niin miettisin tosiaan kotisaliratkaisua lapsiviikoille.

Mulla on valmennuksessa muutamia vastaavia tapauksia. Melkein kaikki kilpailevia voimanostajia. Ei ongelmaa. Omilla viikoilla teet vaan enemmän treeniä sitten. Huoltoviikoilla keskitytään olemaan lapsen/ lasten kanssa läsnä ja tehdään se pari treeniä salilla, jos onnistuu. Kotisalit on kova juttu myös. Osa tekee omalla painolla ja painoliiveillä ja saa tehtyä treeniä lyhyissä pätkissä monta kertaa päivässäkin. Ei ongelmaa. Mä ohjelmoin noille kaikki valmiiksi tietenkin ja se homma pelaa sen kautta. Muuttujia on, muttei kriittisiä. Se oma hyvinvointi tuollasissa tapauksissa on tärkeää aina. Touhua sen lapsen kanssa. Se on tässä se kaikkien tärkein juttu. Treeniä ehtii kyllä. Montako leukaa menee? Entä syviä punnerruksia painoliivillä 10 toistoa? Pistoolikyykkyjä?

Mulla on valmennuksessa muutamia vastaavia tapauksia. Melkein kaikki kilpailevia voimanostajia. Ei ongelmaa. Omilla viikoilla teet vaan enemmän treeniä sitten. Huoltoviikoilla keskitytään olemaan lapsen/ lasten kanssa läsnä ja tehdään se pari treeniä salilla, jos onnistuu. Kotisalit on kova juttu myös. Osa tekee omalla painolla ja painoliiveillä ja saa tehtyä treeniä lyhyissä pätkissä monta kertaa päivässäkin. Ei ongelmaa. Mä ohjelmoin noille kaikki valmiiksi tietenkin ja se homma pelaa sen kautta. Muuttujia on, muttei kriittisiä. Se oma hyvinvointi tuollasissa tapauksissa on tärkeää aina. Touhua sen lapsen kanssa. Se on tässä se kaikkien tärkein juttu. Treeniä ehtii kyllä. Montako leukaa menee? Entä syviä punnerruksia painoliivillä 10 toistoa? Pistoolikyykkyjä?
Siihen on syynsä miksi sinä olet yksi Suomen parhaimpia voimavalmentajia, ongelmiin keksitään oikeita ratkaisuja eikä mitään "pitäs silti ehtiä salille" paskaa.

Haha! No kiitos vaan :) Tokihan se ajankäytön suunnittelu on aika merkittävässä roolissa tällasissa tilanteissa, mutta myös esim hankalissa työjutuissa, kolmivuorotöissä, reissuhommissa jne. Monesti sitten se tietynlaisen rutiinin saaminen kasaan helpottaa ihan kaikkia asioita. Varsinkin pään sisällä. Se treenikin kuitenkin on tärkeä asia itelle ja sillon pitää löytää keinoja tehdä sitä "riittävästi" ilman, että oikea elämä ei stressaa sitä, mutta myös päinvastoin. Se treeni tai sen puute ei sais astua liian merkitsevään rooliin sen vanhemmuuden ja muun ihmisyyden päälle. Treenitkin sujuu yleensä paljon paremmin, kun mieli on rento ja ollaan oikeissa paikoissa aidosti läsnä.

Treenaisin vapaa viikoilla paljon. Niin paljon kuin jaksaa. Raskaita perusliikkeitä joita ei voi tehdä kotona. Lapsi viikolla ehtii kyllä palautua. Sillon treenaa mitä pystyy ja ehtii.

Mä oon nähnyt frisbeeradoilla kaikenlaista viritelmää. Paras oli kun yksi kaveri pelas vauva selässä. Kävin jutteleen että ihannoitavaa omistautumista kahteen asiaan. Sanoi että heittää vaan forea ettei vauvan pää retkahtele. Siellä se vet unia tyytyväisenä.

Samaa kuin tuolla edellä:

Vapaaviikolla reilusti treeniä.
Muksuviikolla jalat ja rinta salilla, miten nyt sit parhaaksi näkee. Kotona leukoja.
Ja jossain ulkokuntoilupaikassakin saattaa päästä pari sarjaa tekemään jossain välissä.

Tietty pitäiskö jonkun ehdottaa sipsejä ihan vaan jos haluat siihen lähteä 😉

Vielä lisään että lyhytkin aika riittää treeniin. Esim jos lapsi nukkuu. Itse tykkään ottaa pikku treenejä usein. Pysyy treeni tatsi paremmin yllä kuin ylipitkä treeni harvoin. Eilen esim otin ennen työvuoroa 30 min teho treenin kun sattui olemaan luppoaikaa. Leukoja, pystäriä, hauista. Vartinkin ajan voi käyttää hyväksi. Siinä ehtii ottaa helposti useamman kovan sarjan. On ihan toimivaksi todettu systeemi treenata pikku settejä milloin ehtii. Vaikka useamman kerran päivässä. Kotona helppo toteuttaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä lisään että lyhytkin aika riittää treeniin. Esim jos lapsi nukkuu. Itse tykkään ottaa pikku treenejä usein. Pysyy treeni tatsi paremmin yllä kuin ylipitkä treeni harvoin. Eilen esim otin ennen työvuoroa 30 min teho treenin kun sattui olemaan luppoaikaa. Leukoja, pystäriä, hauista. Vartinkin ajan voi käyttää hyväksi. Siinä ehtii ottaa helposti useamman kovan sarjan. On ihan toimivaksi todettu systeemi treenata pikku settejä milloin ehtii. Vaikka useamman kerran päivässä. Kotona helppo toteuttaa.
Minulla ajatus jakaa treenit osiin kun saan kotisalin kasaan. En usko että missään vaiheessa mikään päivä ehtisin tehdä mitään pidempää treeniä joten olen ajatellut tehdä esim kahdessa osassa. Ja kun vehkeet on kotona, voi tehdä ihan oman aikataulun (eli lapsen unien ym) mukaan.

Lastakin voi käyttää treenipainona :)

Minulla ajatus jakaa treenit osiin kun saan kotisalin kasaan. En usko että missään vaiheessa mikään päivä ehtisin tehdä mitään pidempää treeniä joten olen ajatellut tehdä esim kahdessa osassa. Ja kun vehkeet on kotona, voi tehdä ihan oman aikataulun (eli lapsen unien ym) mukaan.

Lastakin voi käyttää treenipainona :)
Pikku Kakkosen eskaripeli ;]

Tyyppi on vasta 8kk niin vähän sen mukaan mennään miten jaksaa touhuta tai nukkua. Kotisalilla se etu että voin toki ottaa mukaan ja antaa leluja, malttaa kyllä itsekseenkin leikkiä, ainakin vielä 😄
No joo, se on ton ikäsillä kyl tyhjä arpa, miten jaksaa ja nukkuu

Helpoin olisi treenata yöllä mutta mulla menee siitä yöunet. Jos siis treenaisi kun muksu yöunilla.
Joo ei siinä oo järkeä. Ite en ois ainakaa jaksanu. Toki muksu jo 4v nii voi pistää talliin piirrettyjä/leluja tai mitä vaan. Pitkään kävin kyl töissä lounaalla treenaan.

Ton ikäsellä vois luulla et vaunulenkin perää itkari vaunuihin ja reenaan :D

Joo ei siinä oo järkeä. Ite en ois ainakaa jaksanu. Toki muksu jo 4v nii voi pistää talliin piirrettyjä/leluja tai mitä vaan. Pitkään kävin kyl töissä lounaalla treenaan.

Ton ikäsellä vois luulla et vaunulenkin perää itkari vaunuihin ja reenaan :D
Nukkuu vaan just sen reilun tunnin vaunulenkin 😄 oon suunnitellut että koska herään noin 2h ennen mukulaa, treenaan heti aamusta ekan osan, sitten nopea suihku ja aamupala ja toinen osa iltapäiväunilla (15-18 välillä tunti pari). Välissä ulkoilua eli koira lenkille. Loppupäivän voi sitten vaan olla että saa nukuttua.

Nukkuu vaan just sen reilun tunnin vaunulenkin 😄 oon suunnitellut että koska herään noin 2h ennen mukulaa, treenaan heti aamusta ekan osan, sitten nopea suihku ja aamupala ja toinen osa iltapäiväunilla (15-18 välillä tunti pari). Välissä ulkoilua eli koira lenkille. Loppupäivän voi sitten vaan olla että saa nukuttua.
Ja voihan sitä muutenki ottaa vähä rennommin reenauksen suhteen, ei se kauaa oo vauva kuitenkaan !

Kuten todettu, riippuu pitkälti tavoitteista millanen systeemi palvelee parhaiten.

Lapsiparkki on ollu mun pelastus ja kotoa löytyy perusvermeitä, joilla pärjää, jos (kun) sairastelut pitkittyy eikä mihinkään pääse. Pienetkin lapset tottuu nopeasti siihen, että se 20-30min on vanhemman omaa aikaa treenata ja tykkäävät ottaa mallia ja tehdä omaa jumppaa samalla. Vapaiden yhteyteen voi sitten ajoittaa intensiivisempiä treenejä.

Suositut

Back
Ylös Bottom