Vuokra-asuntoja on älyttömän vaikea saada!

Espoo, Vantaa? Oikeasti on ihan sama asuuko esim. jossain Pohjois-Helsingin perukoilla vai esim. Vantaalla, molemmista matkustaa julkisella keskustaan suunnilleen samassa ajassa.

:offtopic: Yllättävän usein kuulee muualta muuttaneiden narisevan Helsingin korkeista vuokrista. Sitten pitää kuitenkin väkisin vuokrata oma yksiö läheltä keskustaa ja itkeä kun vuokraan menee se 1000 euroa/kk. Onko oikeasti niin vaikeaa ymmärtää, että pääkaupunkiseudulla voit joko A) asua keskustassa ja maksaa paljon, tai B) asua syrjemmässä ja maksaa vähän. Kaikkea ei voi saada samalla kertaa.

Tosi syrjässä saa asua, jos mielii asua oikeasti kohtuullisin hinnoin. Tuppaa tuo kantakaupunki ja Hki:n syrjäseudutkin olemaan jo suht hinnoissaan. Keskusta nyt on aivan älytön, jos mennään niillä markkinahinnoilla, joita vaan kehtaa omistaja pyytää. Ja mielipiteeni on, että jos ollaan Helsingissä, niin ollaan kunnolla, Pohjois-Vantaa ei ole Helsinkiä.

Itsellä kävi hyvä säkä vuodenvaihteessa, kun sain vuokra-yksiön Alppilasta, ja asuntoasialla oli kiire (as. esittelyssä noin 20 ihmistä). Tiedä sitten mikä vaikuttanut päätösvalintaan, hakemus toki täytetty siten, kuten vuokranantajana sen haluisi lukea, ilman että virheellisiä tietoja annettu. Pieni small-talk esittelijälle ei varmaan tehnyt pahaa, jotta erottui joukosta. Sittemmin elämäntilanne heitti toiselle paikkakunnalle (Keski-Suomi), jossa asuntotilanne siedettävämpi, joskaan ei aivan sormia napsauttamalla haluamaansa kämppää saanut, näin koulujen alkaessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä oli kanssa ongelma, kun ei näytöissä käyminen tuottanut tulosta sitten ollenkaan. Joku töissä käyvä, pantava mimmi sai aina ne meikäläisen(opiskelija, ei vakitöitä, mies) nokan edestä, mikä on tavallaan tietty ymmärrettävää, vaikkei muutakaan sitä faktaa että se vitutti. Yritin viedä tyttökavereita mukana että näyttäisin vakiintuneelta ja kiskoin aina siistimpiä kuteita niskaan, valehtelin tupakoinnista, en mennyt krapulassa, ei kämppää vittu!

Sitten hillittömällä munkilla ja SUHTEILLA löytyi Kampista Lönkalta vajaa viiskytneliöinen alle seittämällä sadalla, mikä on mun mielestäni erittäin kohtuullinen hinta, kun kämppä on ihan hyvässä kuosissa. Mutta tunnen kämpän etsijöiden tuskan, se on riivaavaa puhaa.

E: Kiinnostaisiko muuten Helsingissä asuvia heittää viestin loppuun neliömäärä ja kämpän vuokra sekä sijainti, pientä gallupia että kellä on käynyt paras tuuri ja kuka on kaikkein tyhmin maksaja. :D

Oma. 48.5, 670E, Kamppi. Ei mikään superluksus mutta viihtyisä.
 
Neljä kuukautta taisi mennä kun sain kaupungilta asunnon. Yksi hakualue ja samaan paikkaan haki viime vuonna reipas 10000 muuta ja 33 sai niistä kämpän. Muutama kilometri keskustasta tosin aika taktisella sijainnilla. Oli varmaan lopuilla "onnekkailla" myös suhteet kunnossa.
Ytimestä ulospäin löytyy kyllä ihan hyviä mestoja minne liikenneyhteydetkin ovat kunnossa. Kaupungilta yleensä kyllä irtoaa aika helpolla jos jaksaa vähän painostaa. Sijainti voi olla kyllä vähän surkea.
 
Neljä kuukautta taisi mennä kun sain kaupungilta asunnon. Yksi hakualue ja samaan paikkaan haki viime vuonna reipas 10000 muuta ja 33 sai niistä kämpän. Muutama kilometri keskustasta tosin aika taktisella sijainnilla. Oli varmaan lopuilla "onnekkailla" myös suhteet kunnossa.
Ytimestä ulospäin löytyy kyllä ihan hyviä mestoja minne liikenneyhteydetkin ovat kunnossa. Kaupungilta yleensä kyllä irtoaa aika helpolla jos jaksaa vähän painostaa. Sijainti voi olla kyllä vähän surkea.

Kaupungin kämpissä voi myös se naapurusto olla vähän surkeaa. Opiskelijoiden lisäksi sinne kun pukkaa sopivasti spugea ja muuta mielenkiintoista väkeä. Asunnottomat kun hakee kämppiä niin harvemmin ne minnekään Krunikkaan muuttaa vaan kyllä se joku kaupungin kämppä Puksusta tai Jakomäestä.
 
Ja mielipiteeni on, että jos ollaan Helsingissä, niin ollaan kunnolla, Pohjois-Vantaa ei ole Helsinkiä.

Tämä on mielestäni niitä henkilökohtaisia valintoja, joista jokainen kantaa oman vastuun. Itse ymmärrän varsin hyvin, että Helsingin vuokrataso voi olla korkea esim. Kajaanista muuttaneelle. Mutta siinä kohtaa itselläni menee hermot, kun joku valittaa korkeista vuokrista mutta silti pitää asua kävelymatkan päässä Stockmannista. Elämä on valintoja ja kaikkea ei voi saada. Pääkaupunkiseudulta löytyy kyllä edullisiakin asuinalueita, myös Helsingin rajojen sisältä (jos Vantaalle/Espooseen muuttaminen on hirveän suuri kynnys, vaikka käytännössä nuo kunnat ovat vain Helsingin esikaupunkialueita...).

En halua inttää tai provosoida, mutta tämä on juuri sellainen elämäntapakysymys ja oma valinta, johon viittasin aiemmin.

(oikeasti mulla on vaan huono päivä ja puran sen anonyymisti nettifoorumeilla; kohteena tietenkin muualta Suomesta muuttaneet "landet", joita me kaikki kunnon "hesalaiset" syvästi halveksumme ja väheksymme...) <-- Provo!!1 :evil:
 
Sen minkä säästää jossain Vantaalla asuessa vuokrissa, menettää aika hyvin matkakuluissa, jos esim työpaikka on stadissa.
 
Sen minkä säästää jossain Vantaalla asuessa vuokrissa, menettää aika hyvin matkakuluissa, jos esim työpaikka on stadissa.

Jep, seutulippu onkin pirun kallis.
 
Jep, seutulippu onkin pirun kallis.
Joka toisella vuokrien hinnoista valittavalla on katsos nääs auto. Pitää ehdointahdoin muuttaa hevonvitunkuuseen, jotta sitten saa ajaa autolla tunnin / suunta ruuhkissa duuniin. Stadin ruuhkat on kyllä infernaaliset 07-10 ja 15-18. Mulla ei olis hetkeekään autoa, jos ei tarttis roudaa noita valokuvausreleitä.
 
Jep, seutulippu onkin pirun kallis.

Kaikki varmaan haluaa matkata julkisilla.

Itselläni ei siis autoa ole, en valita vuokrastani ja asun keskustan tuntumassa.
 
No mut jos haluaa asua keskustassa tai ajaa kauempaa autolla keskustaan vaikkapa töihin pelkästään sen takia ettei halua matkata julkisilla, ei pitäisi olla mitään valittamista.
Elämä on valinnoista kiinni.
 
Mua vituttaa se et jos mä muuttasin vaik jonekki vitun Korsoon, mistä se kämppä ois semi-helpompi saada, ni joutuisin matkustaa töihin noin 1,5h/suunta JA maksaa 82€ seutulipusta. Jos muutan Helsinkiin matkoihin menee max se 15 min ja lippu on vain 42€... Do math. Jos asun siis tyttöystävän kanssa Helsingin ulkopuolella ja maksan sanotaanko nyt vaikka reilua 500€/kk, tulee se kalliimmaksi kuin jos asun Helsingissä ja maksan reilua 700€/kk... Plus et jää enemmän vapaa aikaa muutenki ku ei mee kolmea tuntia työmatkoihin. Mua nyt ei sikäli kiinnosta että asunko ihan ydinkeskustassa vai jossain Malminkartano-Itäkeskus akselilla, ihan vitun yks haile! Kuhan ei tartte maksaa itseään kipeäksi kaiken maailman seutulipuilla.

T: Edelleen koditon!
 
Mua vituttaa se et jos mä muuttasin vaik jonekki vitun Korsoon, mistä se kämppä ois semi-helpompi saada, ni joutuisin matkustaa töihin noin 1,5h/suunta JA maksaa 82€ seutulipusta. Jos muutan Helsinkiin matkoihin menee max se 15 min ja lippu on vain 42€... Do math. Jos asun siis tyttöystävän kanssa Helsingin ulkopuolella ja maksan sanotaanko nyt vaikka reilua 500€/kk, tulee se kalliimmaksi kuin jos asun Helsingissä ja maksan reilua 700€/kk... Plus et jää enemmän vapaa aikaa muutenki ku ei mee kolmea tuntia työmatkoihin. Mua nyt ei sikäli kiinnosta että asunko ihan ydinkeskustassa vai jossain Malminkartano-Itäkeskus akselilla, ihan vitun yks haile! Kuhan ei tartte maksaa itseään kipeäksi kaiken maailman seutulipuilla.

Vai että max 15 minuuttia. Senkun unelmoit. Helsingin sisälläkin menee työmatkoihin helposti tunti per suunta. Osa noista vitunkorsoista, niinkuin esimerkiksi Hiekkaharju ja Kilo ovat oikeasti ihan yhtä lähellä kaikkea kuin kuin Itä-Helsingin perimmäiset lähiöt.
 
Mua vituttaa se et jos mä muuttasin vaik jonekki vitun Korsoon, mistä se kämppä ois semi-helpompi saada, ni joutuisin matkustaa töihin noin 1,5h/suunta JA maksaa 82€ seutulipusta. Jos muutan Helsinkiin matkoihin menee max se 15 min ja lippu on vain 42€... Do math. Jos asun siis tyttöystävän kanssa Helsingin ulkopuolella ja maksan sanotaanko nyt vaikka reilua 500€/kk, tulee se kalliimmaksi kuin jos asun Helsingissä ja maksan reilua 700€/kk... Plus et jää enemmän vapaa aikaa muutenki ku ei mee kolmea tuntia työmatkoihin. Mua nyt ei sikäli kiinnosta että asunko ihan ydinkeskustassa vai jossain Malminkartano-Itäkeskus akselilla, ihan vitun yks haile! Kuhan ei tartte maksaa itseään kipeäksi kaiken maailman seutulipuilla.

T: Edelleen koditon!

Hmm, ihan pienenä kuittina tuohon, että muutto vaikkapa malminkartanosta sinne hevonvitun seutulippualueelle pidentäisi työmatkaa noin minuutilla :hyvä: Ja tuo max 15 min autuus helsingin sisällä on kyllä aikamoista toiveajatelua. Varmasti se onnistuu jos hankkii kämpän sopivasti läheltä työpaikkaa, mutta mutta... Ei toteudu kovinkaan monella työkaverilla.
 
Eikai sitä asuntoa ole niin kovin vaikea saada edes Helsingistä. Hakijalla on usein se ongelma että ei ole valmis maksamaan "käypää" hintaa asunnosta, tosin hinnathan ovat karanneet lapasesta sekä vuokra että myyntimarkkinoilla jo aikapäiviä sitten.
 
Joka toisella vuokrien hinnoista valittavalla on katsos nääs auto. Pitää ehdointahdoin muuttaa hevonvitunkuuseen, jotta sitten saa ajaa autolla tunnin / suunta ruuhkissa duuniin. Stadin ruuhkat on kyllä infernaaliset 07-10 ja 15-18. Mulla ei olis hetkeekään autoa, jos ei tarttis roudaa noita valokuvausreleitä.

Vaikka se auto olisikin, niin kovin monella tuskin on pakottavaa tarvetta sille töissä (tietysti jos pitää kuljettaa työkalut se on vähän pakollinen). On mullakin auto, mutta tajuttuani että julkisilla tai pyörällä olen työpaikalla nopeammin kuin omalla autolla en oikein ole ymmärtänyt sitä pakottavaa tarvetta joka joillain on ajaa duuniin autolla. entiseltä kämpältä kesti n. 35 min ajaa duuniin jos työt alkoivat klo 08.00 (jos sattui pahempi jumitus kehällä niin pidempään). Sillä seutulipulla pääsi kotiovelta töihin reilussa 20 minuutissa joten valinta oli aika selvä.
 
Metro- tai junapysäkin äärelle kun muuttaa niin eipä juuri häviä aikaa ytimessä asumiseen verrattuna.

Itse tässä kattelen metron ääreltä asuntoa. Halvemmalla hinnalla pääsee, eikä tartte lenkkeillä keskellä kaupunkia ja vetää aivan vammasen typerännäköistä joutokäyntiä liikennevaloissa :D.
 
Mä käyn Herttoniemessä töissä ja tänne pääsee 15-20 minsassa Melkeinpä jokapaikasta. Tietenkin jos duunnini sattuis olemaan vaikkapa malminkartanossa ja asuisin itiksessä ni ei ois yhtä helppo matkustaa. Mutta miettien työpaikkani hyvää sijaintia, mulla menee tänne jokapuolelta hesaa aikaslailla sama aika. Marginaalisin eroin. Taas jos tuun sieltä :P "vitunkorsosta", ni mulla menee jo pelkästään pasilaan se 40 min.. Tiedä sitten. Omasta kokemuksesta vaan puhelen.
 
Asun Malmilla ja liikenneyhteyksien puolesta tämä on loistava paikka. Junalla pääsee keskustaan nopeasti ja linja-autolla itikseen ja länteen reilussa vartissa. Kämpästäkään ei tarvitse maksaa koko palkkaa vuokrana. Ainut miinus on alueen levottomuus. Asun torin vieressä ja joka vkl on levottomuuksia siellä. Poliisit on käy Prismassa joka päivä. Naureskelin yksi perjantai kun töistä tullessa näin torilla 3 poliisipartiota ja 4 vartijaa...
 
Back
Ylös Bottom