Vuoden alusta voimaan tuleva lakiuudistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään tarkempaa tietoa tästä uudesta laista joka tulee voimaan ensi vuoden alusta? Laki käsittää käsittääkseni mm.huumeiden ja liekkö samalla troppien "valeoston", poliisit saavat oikeuden asentaa epäiltyjen henkilöiden asuntoihin kuuntelulaitteita ilman KO:n lupaa ja mitä muuta "hienoa" tähän kuuluukaan...

Menee pikkasen yli mun ymmärryksen...Kohta jokaisella suomen(lue eu:n) kansalaisella on mikrosiru perseessä ja kartalta voi kattoa mitä kukin on tekemässä ja kenen kanssa...:curs: :curs:

Laille täydet :5:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kannatan suurempia oikeuksia poliisivoimille kuten puhelinkuuntelua yms. Auttaa varmasti suurrikollisten kiinniotossa. Ei poliisilla ole resursseja eikä varmasti kiinnostustakaan alkaa mitään matti meikäläisiä vakoileen.

Originally posted by Kekkuli
Itse kannatan suurempia oikeuksia poliisivoimille kuten puhelinkuuntelua yms. Auttaa varmasti suurrikollisten kiinniotossa. Ei poliisilla ole resursseja eikä varmasti kiinnostustakaan alkaa mitään matti meikäläisiä vakoileen.

ai kuten ei ollut resursseja tarkistaa luvatta verotustietoja ym? Helposti menee "omaan käyttöön"..

Väärinkäytöksiä esiintyy varmasti tässä uudessakin systeemissä...sehän nyt on selvä. Mutta eipä nykysessä systeemissäkään ole hurraamista...vaikeeta tuntuu olevan saada isompia kelmejä kalterien taa. Toivottavasti tämä uusi laki tuo helpotusta tähän asiaan.

Originally posted by Andree
Onko kellään tarkempaa tietoa tästä uudesta laista joka tulee voimaan ensi vuoden alusta? Laki käsittää käsittääkseni mm.huumeiden ja liekkö samalla troppien "valeoston", poliisit saavat oikeuden asentaa epäiltyjen henkilöiden asuntoihin kuuntelulaitteita ilman KO:n lupaa ja mitä muuta "hienoa" tähän kuuluukaan...

Laki tuli voimaan 2001 maaliskuussa. Poliisin päällystöön kuuluva (komisario tai ylempi) voi päättää valeostosta. Kuuntelulaitteista asunnossa päättää paikallinen alioikeus tai kiireellisessä tapauksessa poliisin päällystöön kuuluva.

Katso Poliisilaki 32§ paikkeilta. www.finlex.fi

Originally posted by Raven
ai kuten ei ollut resursseja tarkistaa luvatta verotustietoja ym? Helposti menee "omaan käyttöön"..

Mitä väliä tuollakaan on? Verotiedot tuntuvat kovasti olevan julkista tavaraa ja jossain vaiheessa vuotta ne julkaistaan kuitenkin kaikkien nähtäville. Käytettävissä olevissa verotiedoissa mennään koko ajan vuosi tai pari jäljessä, eli nykyhetkeä poliisi ei saa selville.

Jos jotain kiinnostaa mun verotietoja jostain urkkia, niin siitä vaan. Ei paljon kiinnosta.

Menee pikkasen yli mun ymmärryksen...Kohta jokaisella suomen(lue eu:n) kansalaisella on mikrosiru perseessä ja kartalta voi kattoa mitä kukin on tekemässä ja kenen kanssa...:curs: :curs:

Valvooko isoveli? Tuntuuko sinusta siltä, että sinua tarkkaillaan? Puristaako vanne päätäsi? Ovatko kaikki liittoutuneet sinua vastaan? Oletko koskaan huomannut liioittelevasi ja olevasi vainoharhainen?

nimim. Paranoid.

No en mä tiedä vaikuttaako paranoia siihen että pystytäänkö sua seuraamaan jos perseeseen tungetaan mikrosiru :)?

Valeostoissa on kyllä huonotkin puolensa... helposti tulee rikollisia kavereista jotka eivät sitä aikaisemmin ehkä olleet jos poliisi tyrkyttää valuuttaa / muuta hyötyä vastikkeeksi kielletystä materiaalista/ rikollisesta toiminnasta.

Ps. Kuinkas moni rikollinen palstalla jättää heijastinpakon noudattamatta. Edistyneen yhteiskunnan tunnusmerkkeihin kuuluu että ulkona kävelemiseen vaaditaan "lisälaitteita".

Originally posted by AG+
Ps. Kuinkas moni rikollinen palstalla jättää heijastinpakon noudattamatta. Edistyneen yhteiskunnan tunnusmerkkeihin kuuluu että ulkona kävelemiseen vaaditaan "lisälaitteita".

Mikä ihmeen heijastinpakko?
Onko joku keksinyt sellaisenkin älyttömyyden?

Originally posted by Jortsu
Niin, onko se älyttömyys kun ilman heijastinta et ole vaaraksi pelkästään itsellesi?

On se älytöntä.

Ilman 30 sentin teflonpinnoitetta ja vilkkuvaa joulukuuusta päälaellani voin olla vaaraksi myös muille ihmisille.

Mitä seuraavaksi?
Kaikilla pitää olla koko ajan kypärä päässä?
Entä polvisuojat, nehän ovat ehdottoman tarpeelliset.

Kaikille panssari ja heti....................................

Originally posted by Sumu
Mitä väliä tuollakaan on? Verotiedot tuntuvat kovasti olevan julkista tavaraa ja jossain vaiheessa vuotta ne julkaistaan kuitenkin kaikkien nähtäville. Käytettävissä olevissa verotiedoissa mennään koko ajan vuosi tai pari jäljessä, eli nykyhetkeä poliisi ei saa selville.

Jos jotain kiinnostaa mun verotietoja jostain urkkia, niin siitä vaan. Ei paljon kiinnosta.

Ei sillä olekaan mulle väliä. Sanoinkin vaan, että kyllä sitäkin tullaan väärin käyttämään.

...Kohta jokaisella suomen(lue eu:n) kansalaisella on mikrosiru perseessä ja kartalta voi kattoa mitä kukin on tekemässä ja kenen kanssa...:curs: :curs:

Laille täydet :5:

Toivottavasti. Ei mulla ainakaan ole mitään salattavaa...:5:

Re: Re: Vuoden alusta voimaan tuleva lakiuudistus

Originally posted by niakerlu
Toivottavasti. Ei mulla ainakaan ole mitään salattavaa...:5:

Joopa joo, taas näitä tyyppejä, jotka sanoo ettei koskaan mitään salattavaa ole, "asentakaa videokamerat kämppään ja mikrosirut perseeseen". Mutta annas olla, jonkin ajan kuluttua kuitenkin muutaman viikon "vauhdikkaan" ryyppyputken päätteeksi laiton ase laukeaa kattoon, kämpästä löytyy HORMOOONEJA ja kaupan päälle ilmenee että olet ajellut kännissä autolla, vaikka et koskaan sitä tee. Joo, ei mullakaan ole mitään salattavaa, perkele.

Re: Re: Re: Vuoden alusta voimaan tuleva lakiuudistus

Originally posted by Jimmy
Joopa joo, taas näitä tyyppejä, jotka sanoo ettei koskaan mitään salattavaa ole, "asentakaa videokamerat kämppään ja mikrosirut perseeseen". Mutta annas olla, jonkin ajan kuluttua kuitenkin muutaman viikon "vauhdikkaan" ryyppyputken päätteeksi laiton ase laukeaa kattoon, kämpästä löytyy HORMOOONEJA ja kaupan päälle ilmenee että olet ajellut kännissä autolla, vaikka et koskaan sitä tee.

Haittaakos se mitään, vaikka näin tapahtuukin? Jää tollo ainakin varmemmin kiinni.:arvi:

Originally posted by AG+

Valeostoissa on kyllä huonotkin puolensa... helposti tulee rikollisia kavereista jotka eivät sitä aikaisemmin ehkä olleet jos poliisi tyrkyttää valuuttaa / muuta hyötyä vastikkeeksi kielletystä materiaalista/ rikollisesta toiminnasta.

Mietippä asiaa vielä hetki. Onko poliisilla mitään intressejä/resursseja lähteä tyrkyttämään rahaa mattimeikäläiselle esim. huumausaineista? Eihän tossa ole pienintäkään järkeä ja tulostakin tulee tasan nollan verran.

Kyllä homma menee niin, että todellisuudessa valeostoja käytetään ihan oikeiden rikollisten kiinni saamikseksi. Siis sellaisten henkilöiden, joilla tiedetään suurella varmuudella olevan hallussaan myyntitarkoitusta varten huumausaineita. Tällaisissa tapauksissa valeostoilla vain varmistetaan se myyntitarkoitus ja saadaan lisää näyttöä kyseistä henkilöä kohtaan. Ja viimeistään oston jälkeen poliisilla on edellytyksiä kotietsintään, koska rikoksesta on selvää näyttöä.

Maailma ei vieläkään ole mustavalkoinen.

Originally posted by AG+

Oon samaa mieltä, mun mielest aika kaksnaamasta ylipäätänsä että ekaks yllytetään ostamaan ja sen jälkeen vielä syytetään siitä. Henkilö X myy 10g pilvee viikossa ja yhtäkkiä joku haluaakin kilon, nii onko sitten oikee saada syyte kilosta mitä henkilö ei muuten olis myynnyt. Sitäpaitsi mitä se kenellekkään kuuluu mitä omalle ruumiille tekee.

Originally posted by jamaan
Oon samaa mieltä, mun mielest aika kaksnaamasta ylipäätänsä että ekaks yllytetään ostamaan ja sen jälkeen vielä syytetään siitä.

Mun logiikka ei riittänyt selvittämään tätä lausetta. Ööö?

Sitäpaitsi mitä se kenellekkään kuuluu mitä omalle ruumiille tekee.

Mutta sepä kuuluukin, mitä toisille kauppaat. Varsinkin, jos kauppatavara on laittomasti hallussapidettyä.

Tulevaisuuden yhteiskunta on valvontayhteiskunta. Tulevaisuuden valtio on poliisivaltio.

Aika radikaalisti ilmaistu, mutta valitettavan totta.

On hyvä, että poliisi saa näitä tiettyjä oikeuksia todellisten rikollisten kiinnisaattamiseksi, eipä siinä mitään. Ongelma on siinä, että väärinkäytöksiä tulee esiintymään, ja kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Terrori-iskujen pelko, organisoituneen rikollisuuden lisääntyminen, elektronisen toiminnan merkityksen kasvu jne. ovat omiaan lisäämään myös valvontaa ja poliisin oikeuksia. Resurssit ja lait ovat myös muuttujia joita ei pysty pidemmän päälle arvioimaan. Sivuvaikutuksia ei voi kuitenkaan täysin ennustaa, ja on hyvinkin mahdollista, että yksityisyys on se hinta joka maksetaan.

Monen mielestä tämä on pieni hinta turvallisuuden lisääntymisestä, mutta historia on opettanut että tämäntyyppinen valvonta on taipuvainen unohtamaan myös joitakin ihmisoikeuksia prosesseissaan.

Vähintäänkin kaksipiippuinen asia, jossa piiput ovat kaikki kovaa kaliberia. Täytyy myös muistaa että valvontatekniikka muuttuu koko ajan halvemmaksi, minimikrofonit, -kamerat jne., tallennuksen tapahtuessa vaikka kovalevyille, voi vain kuvitella mahdollisuuksien rajoja. Niin, asioille löytyy aina useampia puolia.

Re: Re: Re: Vuoden alusta voimaan tuleva lakiuudistus

Originally posted by Jimmy
Joopa joo, taas näitä tyyppejä, jotka sanoo ettei koskaan mitään salattavaa ole, "asentakaa videokamerat kämppään ja mikrosirut perseeseen". Mutta annas olla, jonkin ajan kuluttua kuitenkin muutaman viikon "vauhdikkaan" ryyppyputken päätteeksi laiton ase laukeaa kattoon, kämpästä löytyy HORMOOONEJA ja kaupan päälle ilmenee että olet ajellut kännissä autolla, vaikka et koskaan sitä tee. Joo, ei mullakaan ole mitään salattavaa, perkele.

Aivan!

Ja siiten kun näin käy tai vaikka "vahingossa" ammun naapurin kyttärimummon, niin saadaanpahan ainakin tekijä varmasti (tai varmemmin) kiinni... Ja kaikki muut on iloisia paitsi minä, joka joudun lusimaan.:(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom