Volyymitreeni?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tässä mietiskellyt, josko kokeilisin vaihteeksi jotain erilaista lähestymistapaa treeniin. Alkaa tuo HD-tyylinen puskeminen tuntua välillä tylsältä. Siispä kiinnostaisi antaa kropalle kunnon shokkihoitoa aivan toisen ääripään suunnasta; volyymitreeniä. Tai GVT - German Volume Training. Eli pähkinänkuoressa: isoille lihasryhmille kymmenen sarjaa kymppejä vakiopainolla (paino n. 60% maksimista), pienille lihasryhmille kolme sarjaa. Vain yksi tai kaksi liikettä per lihasryhmä. Palautukset minuutin-puolentoista pintaan. Kolmijakoinen ohjelma, koko kroppa läpi viidessä päivässä.

http://www.musclemedia.com/training/gvt.html

Oliskohan tolkkua kokeilla kuukauden verran? Kertokaahan kokemuksistanne, jos olette treenailleet volyymitreenin suuntaisesti?

Mulla on hyvin samansuuntaisia ajatuksia, tosin mun ohjelma on omasta päästä keksitty.

Eli ryhdyn tekemään 15-20 toiston sarjoja. Aloitan 6 sarjasta isoille ja 2 sarjasta pienille lihasryhmille. Katson 2 kk päästä mihin suuntaan pitäisi mennä, mun ongelmahan on se että menen maitohapoille välittömästi kun saan 10-12 toistoa tehtyä.. Ja kun en oikein koskaan ole tehnyt pidempiä sarjoja kuin 8-10 toistoa, niin tämän ohjelman pitäisi saada aikaan mukavia muutoksia.

toi gvt-systeemi tuottaa sarkoplasmista hypertrofiaa koska painot ovat alle sen verran alhaiset, elikkä se on ns. antitraumaattista treeniä. Sarkoplasminen kudos on sitä puolnestemäistä, ei-supistuvaa massaa lihaksessa, eli kauheasti voimaa ton ei sitten pitäisi tuoda. Syntyvä lihas häviää nopeammin kuin "normaali", sarkomeerisen(supistuvat osat) hypertrofian tuoma(keho. netissä oli hyvä Immosen kirjoittama juttu antitraumaattisesta treenistä). Gvt-sydeemi ei tuota maitohappoa niinkään vaan muuten aivan mielettömän pumpin, toisin kuin just 15-20toiston "happo" sarjat. Siis 2 täysin eri systeemiä.

Lisää sarkoplasmisesta/sakromeerisesta hypertrofiasta

Ja mitä oon lukenut netin keskustelufoorumeilta niin sanovat että GVT ois enemmän sellasta "loppusilausta" ennen kisoja tms.

Mä kokeilin tuota keho.net:in Crp:tä. Eli 10sarjaa*5toistoa muutamissa yläkropan päälikkeissä, kyykyssä 5*10 vakiopainolla, 1 palauttava päivä.. anyways voit lukea keho.netistä ohjelman, siinä kun oin sitä selitelemistä.
Ainakin toistoja+sarjapainoa tuli lisää punnerrusliikkeissä(yläselän kanssa oli hankalaa) ja jaloissa. Ja nyt kun alotin tekee normaaleja 6-8 toiston sarjoja niin tulokset hiisaa jo ylöspäin pikkuhiljaa entisestä, joka on mulle ollut tuskasen hankalaa.

Postaa ainakin sitten ohjelmas ja tulokset!

Originally posted by hkuja
mun ongelmahan on se että menen maitohapoille välittömästi kun saan 10-12 toistoa tehtyä.. Ja kun en oikein koskaan ole tehnyt pidempiä sarjoja kuin 8-10 toistoa, niin tämän ohjelman pitäisi saada aikaan mukavia muutoksia.

Voisin väittää, että muutosta se saa aikaan.

Enpä ole itsekään juuri 8-10 toistoa pidempiä sarjoja tottunut tekemään. Kun piti sitten jokin aika sitten olkapäävaivaisena kehitellä rintatreeniä, kävin tekemään vinopenkkiä käsipainoilla ainoana liikkeenä rintatreenissä, koska se oli oikeastaan ainoa liike mitä pystyin rinnalle ilman olkapääkipua tekemään. 3 pitkää sarjaa vakiopainolla. Aloittaessani vajaa kaksi kuukautta sitten sain ensimmäisessä sarjassa 16 toistoa. Viime viikolla sain samalla painolla 32 toistoa.

Tuo Charles Poliquin on muuten treenifilosofioissaan aikalailla eri linjoilla Heavy Duty -gurujen kanssa. Niinhän tuo on Timo Immonenkin.

Itselleni on vähitellen alkanut kehittyä sellainen ajatus, että Heavy Duty -meininki (ainakaan naturaalille) ei toimi hyvin, jos lihasärsykettä ei muuta riittävän usein. Jonkinlaista Heavy Dutyn ja volyymitreenin yhdistelmää olen käynyt päässäni kehittelemään.

Sama ilmiö tulee mulla kun pidän ns.pumppipäivän: ajattelen että teen helppoja sarjoja ehkä 60% normaalipainoista ja joka kerta menee 12 jälkeen hapoille..

Nyt vähän helpottanut kun oon yleisestikin tehnyt 8-12 toiston sarjoja kovissakin treeneissä.

Kyllä munkin mielestä sokea HD-puurtaminen on lyhyt tie (itse käyty läpi).
Paikkansa sille on olemassa muttei varmastikaan ainoana käytettävänä treenimuotona.

Vaihtelua ja natuna varsinkin hyvin vähän tehokeinoja.

Jooh

Mäkin vedin tota crp:tä tommosen 4,5 kuukautta (syy: kesällä tulee dokailtua ja vaihtelua kaivattiin) ja nyt kun olen ottanut taas noita 3-8 toiston sarjoja on kolmessa viikossa päästy lähes takaisin entiseen. Vaikuttaisi siltä että entisen huipun ohi mennään melkosen nopsaan (ja mieluiten reilusti).

On tuo sarjakestävyys aina ollut niin heikko että parannuksen kyllä huomaa. Tuli myös tehtyä liikkeitä aika paljon puhtaammin ja toivottavasti nyt isompiin rautoihin siirryttäessä ei kauheasti tulisi poikettua tästä (selän jännityksetkin vähenivät rutkasti, välillä nimittäin oikein sirisi korvissa se tuska [venyttelyn puutetta?!]).

loppuun asti viedyille sarjoille ei ole loppujen lopuksi kovinkaan kestävää fysiologista perustetta a)voiman hankinnassa, b)lihasten rakentamisessa.

kyllä hannibal saa varmasti mukavaa kehitystä aikaan niillä pidemmillä sarjoilla. lihaskasvu saa uuden ärsykkeen reilusti suuremman nostetun rautamäärän kautta.

se mitä oon yrittäny täällä kevyehkösti saarnata, on MUUTOS. ei tule kehitystä, jos hinkataan samaa ohjelmaa tai samoja sarjoja tms. koko ajan.

tää tietenkin tarkottaa, ettei pelkkä volyymitreenikään tee autuaaksi tai että "löysällä" treenillä se patti kasvaa, älkää väärin käsittäkö. mun mielestä parhaat tulokset saadaan vuorottelemalla tehotreenejä ja määrätreenejä sopivan pituisissa (4-10 vkoa) jaksoissa.

Originally posted by jto
tää tietenkin tarkottaa, ettei pelkkä volyymitreenikään tee autuaaksi tai että "löysällä" treenillä se patti kasvaa, älkää väärin käsittäkö. mun mielestä parhaat tulokset saadaan vuorottelemalla tehotreenejä ja määrätreenejä sopivan pituisissa (4-10 vkoa) jaksoissa.

Näin olen minäkin alkanut asiaa päässäni ajattelemaan. Avainsana on siis MUUTOS. Ja tasapainon järkyttäminen. Kroppa on kuitenkin aina niin fiksu, että se sopeutuu kaikkeen kuukaudessa parissa eikä suostu enää kehittymään samalla tiellä.

Itselläni on mennyt toisin päin, siirryin pari kuukautta sitten volyymitreenistä (ylävartalo kaksi kertaa viikossa, jalat kerran viikossa, pitkiä sarjoja) jaettuun ohjelmaan, jossa treenaan kaikki lihasryhmät läpi kerran viikossa Dorian Yates -tyylisellä ohjelmalla (maanantaina rinta, hauikset, vatsat, keskiviikkona etu- ja takareidet, pohkeet, perjantaina selkä, olkapäät, ojentajat). Otan kovaa kolme-neljä viikkoa ja sitten kevyen viikon, painot 70% normaalista, toistot samat. Treeni on saanut uutta potkua, keho vastaa hyvin harjoitteluun ja mukava treenata vähän isommilla romuilla vaihteeksi.

Tosta kevyestä viikosta oon miettinyt, että uskaltaisko sen olla kokonaan treenaamatta tai siis olisiko siitä hyötyä olla kokonaan treenaamatta esim. testotasojen kannalta. No jaa, tuskin sitä kuitenkaan pystyy viikkoa olemaan pois salilta :D

Kyllä tulosta saa vaikka kuinka erilaisilla ohjelmilla kun uskoo siihen, mitä on tekemässä (ja muistaa SYÖDÄ ja LEVÄTÄ tarpeeksi). Muutos tietysti on hyvästä aina silloin tällöin, ei kuitenkaan liian usein kannata vaihdella.

Originally posted by Maddoxx
Itselläni on mennyt toisin päin, siirryin pari kuukautta sitten volyymitreenistä (ylävartalo kaksi kertaa viikossa, jalat kerran viikossa, pitkiä sarjoja) jaettuun ohjelmaan, jossa treenaan kaikki lihasryhmät läpi kerran viikossa Dorian Yates -tyylisellä ohjelmalla (maanantaina rinta, hauikset, vatsat, keskiviikkona etu- ja takareidet, pohkeet, perjantaina selkä, olkapäät, ojentajat). Otan kovaa kolme-neljä viikkoa ja sitten kevyen viikon, painot 70% normaalista, toistot samat. Treeni on saanut uutta potkua, keho vastaa hyvin harjoitteluun ja mukava treenata vähän isommilla romuilla vaihteeksi.

Tosta kevyestä viikosta oon miettinyt, että uskaltaisko sen olla kokonaan treenaamatta tai siis olisiko siitä hyötyä olla kokonaan treenaamatta esim. testotasojen kannalta. No jaa, tuskin sitä kuitenkaan pystyy viikkoa olemaan pois salilta :D

Kyllä tulosta saa vaikka kuinka erilaisilla ohjelmilla kun uskoo siihen, mitä on tekemässä (ja muistaa SYÖDÄ ja LEVÄTÄ tarpeeksi). Muutos tietysti on hyvästä aina silloin tällöin, ei kuitenkaan liian usein kannata vaihdella.

Mulla toimii toi kevyt viikko paremmin,kun lepo.Silloin,kun todella pystyn vetämään sen kevyenä eli liian harvoin.Olen välillä ottanut neljän päivän levon kolmen kovan viikon jälkeen,pari päivää on ihan paskana ja kolmantena alkaa kutina taas iskemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Reenissä toi muutos onkin helppo, mutta kun muutat ruokailua niin itku pääsee! Kun sellasen parin vuoden hyvin syömisen jälkeen laittaa jarrut päälle ja päivässä tulee sellaset 1200 kcal ni ei naurata. No kai se menee kun tietää et hyvää se tekee, parin viikon päästä vedetään sit mahan täydeltä!

Mä vedin viime talvella muutaman kuukauden tommosta 20 toiston sarjoja kevyillä painoilla+lyhyillä palautuksilla.
Kestävyys kehitty ja voimat(ei maksimi vaan harjoituspainot).
Siitä oli mukava sitten siirtyä taas raskaisiin painoihin.
Syynä mullakin oli vaihtelun ja kokeilunhalun lisäksi se, että mä olin lähinnä tehnyt alle 12 toiston sarjoja, pidemmät hyydytti.

:kippis2:

en suosittelis kevyen viikon pitämistä kokonaan treenivapaana. pari kevyempää treeniä auttaa pitään tekniikan kunnossa (varsinkin voimaurheilijat siis).

jos treenaat muuten 4-5 krt/vko, tee kevyellä vkolla 2-3 punttia ja pari pvää lepoa välissä. rautaa sen verran, ettei mee pahasti hapoille...kevyttä pumppia siis. 2-3*10-20 tekee hyvää. tää tietenkin on erittäin kevyttä harjottelua, joten kovat viikot mennäänkin sitten kovaa, muista se :D

testoista: jos omillas tuut toimeen, ei se pitkä kevyt tai peräti treenivapaa viikko niitä sen kummemmin nostele... pidä sillon tällön pari-kolme lepopäivää, niin huomaat ajattelevasi vain ja ainoastaan sitä yhtä ja samaa... vaikka taitaa se ajatus sinne aika usein muutenkin...

harjoittelun progressiivisuuden takaamiseksi piiiitkän aikaa, kannattaa ne kevyet pitää.

Natikkana treenatessa tuo treenin jaksottaminen tuntuu olevan ihan ensisijaisen tärkeää.Tuntuu,että kun harjoituspainot kasvavat,jos ei nyt Roinafoorumilaisille niin normaaleille ihmisille suuriksi....Ei tahdo millään jaksaa palautella tarpeeksi vaan ylikunto iskee aina jossain vaiheessa.

Originally posted by Olbe
Natikkana treenatessa tuo treenin jaksottaminen tuntuu olevan ihan ensisijaisen tärkeää.Tuntuu,että kun harjoituspainot kasvavat,jos ei nyt Roinafoorumilaisille niin normaaleille ihmisille suuriksi....Ei tahdo millään jaksaa palautella tarpeeksi vaan ylikunto iskee aina jossain vaiheessa.

On tullut tuo sama asia opittua kantapään kautta... Viime vuonna tuhlasin melkein puoli vuotta kun tuli luettua liikaa BB-lehtiä. Kun vaan olisi joku sanonut jo sillon kun itse oli vasta-alkaja, ettei kolmen tunnin mittaiset pumppitreenit oo natuja varten.

Mutta kun jaksottaminen on kohdallaan niin treeni kulkee ja painot kasvaa :D
Eikä tarvii ees kemikaaleja ;)

Originally posted by Persetan

On tullut tuo sama asia opittua kantapään kautta... Viime vuonna tuhlasin melkein puoli vuotta kun tuli luettua liikaa BB-lehtiä. Kun vaan olisi joku sanonut jo sillon kun itse oli vasta-alkaja, ettei kolmen tunnin mittaiset pumppitreenit oo natuja varten.

Mutta kun jaksottaminen on kohdallaan niin treeni kulkee ja painot kasvaa :D
Eikä tarvii ees kemikaaleja ;)

Olen ainakin niin kovapäinen,että sama mitä joku sanoo,kantapään kautta...No nykyään on asiat vähän eri tavalla.:)

Originally posted by Hannibal
Olen tässä mietiskellyt, josko kokeilisin vaihteeksi jotain erilaista lähestymistapaa treeniin. Alkaa tuo HD-tyylinen puskeminen tuntua välillä tylsältä. Siispä kiinnostaisi antaa kropalle kunnon shokkihoitoa aivan toisen ääripään suunnasta; volyymitreeniä. Tai GVT - German Volume Training. Eli pähkinänkuoressa: isoille lihasryhmille kymmenen sarjaa kymppejä vakiopainolla (paino n. 60% maksimista), pienille lihasryhmille kolme sarjaa. Vain yksi tai kaksi liikettä per lihasryhmä. Palautukset minuutin-puolentoista pintaan. Kolmijakoinen ohjelma, koko kroppa läpi viidessä päivässä.

http://www.musclemedia.com/training/gvt.html

Oliskohan tolkkua kokeilla kuukauden verran? Kertokaahan kokemuksistanne, jos olette treenailleet volyymitreenin suuntaisesti?

eli jos tekis ma: rinta/selkä; ke: jalat ; pe: olat, kädet niin koskas alkaa kierto uudelleen? ja voiko pitää kaksi välipäivää ja aloittaa ma: uudestaan?

Re: Re: Volyymitreeni?

Originally posted by makew
eli jos tekis ma: rinta/selkä; ke: jalat ; pe: olat, kädet niin koskas alkaa kierto uudelleen? ja voiko pitää kaksi välipäivää ja aloittaa ma: uudestaan?

Jos pidät ne välipäivät niin sittenhän se on 7 päivän kierto. Jos teet 5 päivän kierrolla niin lauantaina on taas rinnan ja selän vuoro.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom