Originally posted by Jakob
Nyt voisit sitten hiukan perustella nimittäin mun silmääni toi näyttää kyllä jättimäiseltä kasalta .
Tuskin tuolla punttireenillä nyt on saanut pituuskasvua pysähtymään. Tällainen mahdollisuus kai on mutta se taitaa olla kyllä hyvin epätodennäköinen.
Sapuskalla ei kyllä mun järjen mukaan ole juurikaan tekemistä pituuskasvun kanssa, kunhan ruokaa saa vaan riittävästi. Pituuskasvuun suurimmat vaikutukset taitaa tulla vanhemmilta.
On tuosta aika monesta paikkaa tultu luettua/kuultua, mutta tuon kautta en lähtenyt sanomaan noin raskasta väitettä treenaamisen vaikutuksesta pituuskasvuun. Sen otin ennemminkin siitä, että KAIKKI (lue: kaikki, ks. sanakirjasta: kaikki) luokkalaiseni, jotka ovat alkaneet vääntää isommilla raudoilla, eivät ole sen koommin enää kasvaneet (näitä siis 4. Ja jokainen heistä jäänyt selkeästi alle oletetun pituuden.) Yksi heistä on jopa lyhentynyt kahden menneen vuoden ajan!
Siitä olen varma, että androgeenit (sukupuolihormonit) vähentävät pituuskasvua (ja proteiini kasvattaa testotasoja. Testotasojen nousulla voi siten myös olla linkki noihin luokkalaisten pituuskasvun loppuun, koska tunnetusti testotasot myös lisäävät intoa treenailuun ja varsinkin kilpailuun, josta isot painot). Myös siitä olen varma, että kasvuhormoni on vähintään suuressa roolissa pituuskasvun suhteen. Myöskin siitä olen erittäin varma, että insuliini vähentää kasvuhormonitasoja (jonka takia huonojen ja liikojen ja varsinkin iltahiilarien välttäminen ja lisättäköön, että myös hiikari/rasvakombon vältteleminen).
Näiden lisäksi olen vielä jokseenkin varma, että isojen painojen vaikutus nuorten pituuskasvuun on tällä hetkellä aika aliarvioitua, en tiedä miksi, mutta olen nähnyt niiden vaikutukset itse. Tähän saattaa vaikuttaa epifyysilevyjen sulkeutuminen, mutta spekuloisin myös niiden testosteronituotantoa boostaavan vaikutuksen kautta (tästä nyt en ole enää sitten niinkään varma). Toisaalta taas tuollaiset pidemmät (n.10-20 toiston) sarjat lukemani mukaan kasvattavat kasvuhormonitasoja ja ovat luonnollisesti myös suopeampia luustoa kohtaan.
Tämän kaiken (ainakaan tuon ruokapuolen) vaikutuksista sitten oikeassa elämässä en voikaan väittää olevani varma. Laitoin siis neuvoni täysin teorian nojaan, joten en voi puolustella väitettäsi vastaan, etteikö tuo kaikki olisi täyttä
:a.
Eli hyvä kun laitoit vielä toista perspektiiviä tuon minun hifistelyni vastapainoksi, ja luonnollisesti myös erittäin tärkeä pointti tuo viimeisesi.:thumbs: (ja suuri
)