Voimatreeni nyrkkeilijälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyrmäys
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro, oon lukenu täältä aika paljon eri treeni ohjelmia ja artikkeleita, mutta tuntuu siltä että en tiedä oikein että mikä kannattais ottaa joten aattelin kysästä teiltä. Tausta tietoja sillee että oon 15 vuotta oon 184 senttiä pitkä ja painan sellaiset 83kg eli vähän on tota vararavintoa ympärillä, mutta se ei haittaa ainakaan tällä hetkellä kun tuo kestävyys on tarpeeks hyvä. Treenaan nyrkkeilyä maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin sekä joskus lauantaisin riippuu viikosta. Voima olis siis tavotteena ja salille ei olis tarkotus vielä mennä vaan kotona pysyä. Oon tehny G6 ohjelmaa kotona tässä pari kuukautta ja painot nousseet jonkin verran tosin jätin kyykyn 4 ensimmäisen viikon jälkeen, mutta oon nyt hionu sitä tekniikkaa. Tästä G6 ohjelmasta oon kuullu aika paljon kritiikkiä ja haluaisin muutenkin jotain vaihtelua treeniin ja saada pohkeetkin treenattua.

Hakusessa olisi siis ohjelma jolla saisin monipuolisesti voimaa jalkoihin, käsiin ja keskikroppaan eli joka puolelle. Eli voisko joku ehdottaa jotain valmista ohjelmaa tai vaikka kertoa mitä liikkeitä kannattaisi tehdä, monta toistoa ja monta sarjaa? Sitten kannattaako treeni sijoittaa vapaa päiville (to,la,su) vai vetää treenejä ennen tai jälkeen? Kotoa löytyy rautaa yhteensä 65 kilon eestä tanko mukaan lukien painoa, penkki ja leuanveto tanko. Kiitos vastauksista jo etukäteen! (=

E: Mitään liikettä ei siis ole mitä en voisi paitsi kyykky pitää tehä aika pienillä painoilla kun pitää nostaa pystypunnerruksen kautta tonne niskan taakse ja etukyykky sattuu vaan niin pirusti näihi luihin (solisluut?) että ei pysty tekee :wall:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voimaa saa kultasta kutosta paremmin tolla Starting strengthillä. Kannattaa ottaa siis se vaikka käyttöön. Pohjetreeniä siihenkään ei kuulu, mutta kyllä siihen voi mun puolesta lisätä sellasta vaikka se nyt ei ohjelman alkuperäseen ideaan kuulukkaan. Rautaa kannattaa ostaa vähän lisää kuten myös kyykkytelineet. Mavessa noi painot jää kahden ekan treenin jälkeen liian pieniks. Kahdessa ekassakin ne on liian kevyet, mutta ensin pitääkin opetella tekniikka pienillä painoilla. Kyykyssäkin nuo loppuu äkkiä kesken ellei siinä oo jo liian vähän.

Suosittelisin hankkimaan räjähtävää voimaa kyykky, penkki, rinnalleveto 3x5 toistomäärällä ja siihen päälle leuanveto, dipit pitemmillä sarjoilla. Kaikki liikkeet kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti ja räjähtävästi, koska nyrkkeily vaatii hyvää irtiottokykyä. Pohkeita ei välttämättä tarvitse erikseen voimatreenin yhteydessä treenata, koska nyrkkeilytreeneissä ollaan koko ajan päkiöiden varassa. Pystypunnerrus kannattaa tehdä mielummin käsipainoilla kuin levytangolla, koska siinä saat lajinomaisemman tuntuman. Kiinnitä myös tekniikkaan huomiota, ettei tule loukkaantumisia.

Olympia liikkeittä ehdottomasti räjähtävän voiman hakuun. Kyykky, mave ja penkki perus maksimivoiman hakuun. Leukoja nuo nyrkkeilijät tuntuvat tekevät eli niitä kanssa ja vatsathan pitää olla aina vahvat. Voima lyöntiin tulee jaloista ja lantiosta joten sinne hakisin enemmän jerkkuä kuin varsinaisesti ojentajaan. Vastalihasten täytyy olla aina myös vahvoja tai tulee loukkaantumisia.

Jospa nyt ensimmäiseksi menisit keskustelemaan sen oman valmentajasi kanssa, että mitä mieltä hän on siitä, tarvitsetko punttitreeniä ollenkaan ja jos niin minkälaista.

Ei ole olemassa mitään "nyrkkeilijän punttiohjelmaa" vaan treeni riippuu ottelijan henkilökohtaisista kehityskohteista ja lisäksi harjoituskaudesta. Älä usko näitä punttipetejä, jotka heittelevät jotain ihan random-ohjelmia tietämättä edes oletko peruskuntokaudella vai kilpailukaudella ja milloin seuraava matsi on.

Joo siis yleisesti ottaen negatiivine on valmentaja näitä punttipetejä kohtaan, mutta kyllä kotonakin voi treenata kunhan ei täysiä ja osaanhan kyllä sovittaa sen treenaamiseen nimittäin onhan tää nyrkkeily kummiskin se ykkösjuttu. Esimerkiksi tämän päivän treenejen jälkeen en edes yritä lähteä nostelemaan rautaa... :D Tosta punttiohjelmasta nii eihän sitä ole olemassakaan, mutta tarkoitin sellaista ohjelmaa joka sopisi tähän lajiin sekä sillä voisi ehkä hiukan kasvattaa lihasmassaa. Matsia edeltävillä/edeltävällä viikolla osaan kyllä heittää puntit pois.

Nyt ei pidä ymmärtää väärin, oon voimaharjottelun puolesta puhuja kamppailu-urheilussa. Mut oon AndyS:n kanssa samoilla linjoilla, enkä oikein ymmärrä, et mitä sie puntilta haet? Sanot, että lihasmassaa, mut eihän siinä ole mitään järkeä painoluokkaurheilussa. Lyöntivoimaakin saat lisää vain ja ainoastaan lyömällä. Lihaskunnosta tulee toki pitää huolta, mut en välttämättä pitäis punttitreeniä parhaana mahollisena lisänä 15 vuotiaan nyrkkeilijän treeneihin.

juu mää vähän arvelin että tosta painosta tulee puhetta... Mutta oon vähän funtsinu että jos sitä lihas massaa sais hommattuu sen 3-5kiloa (niinkun ihan lihasta) se motivois diettaamaan nääö ylimääräset läskit tästä ympäriltä. Lisäks oon vasta 15 vuotta niin kyl mä nyt haen myös sitä lihasmassaa punttitreenillä... Ihan eriasia jos olisin päälle kakskymppinen ja kilpailisin ammattitasolla. Eli siis nyrkkeily on se ykkösjuttu ja punttitreeni jää kakkoseks mutta haluisin sitä kummiski myös tehä ja saada sitä voimaa ja lihasta sillä tavalla että se ei kummiskaan tota nyrkkeilyä estäis. Toivottavasti tosta saisitte käsityksen mitä haen

Minäkään en siis vastusta kamppailu-urheilijoiden voimaharjoittelua. Päinvastoin. Tosin sitäkin voi toteuttaa monella tavoin eikä G6 nyt välttämättä ole se ykkösjuttu kellekään.

Lihasmassaa saat seuraavan vuoden aikana 3-5kg lisää vaikka istuisit sohvalla, koska sitä nyt vain tulee tuossa iässä luonnollisen kasvun myötä. Lihasmassan tarkoituksellinen lisääminen ja rasvan polttaminen ovat lisäksi ristiriitaisia tavoitteita. Nuorena korkealla olevien kasvuhormonitasojen ansiosita se voi jopa onnistua, mutta rasvojen saaminen alas on oleellisesti helpompaa, jos et samalla yritä kasvattaa lihaksia. Ja samoin lihasten kasvatus on helpompaa, jos et yritä dieetata samaan aikaan.

Mutta ei se homma nyt ihan tuolla lailla mene, että käyt nyrkkeilemässä ja valmentajalta salaa punttisalilla, jonne haet ohjelmat netistä tyypeiltä, jotka eivät ole koskaan nähneet sinua, eivät tiedä mistään kausijaotuksesta mitään ja latelevat ohjeita sen perusteella, mitä ovat joskus nähneet jonkun nyrkkeilijän tekevän.

Entä palautuminen? Jos treenaat nyrkkeilyä kilpatahtiin ja vielä punteilla pyrit lihaskasvuun, niin osan treeneistä pitäisi olla palauttavia. Osaatko itse jaksottaa treeniohjelmasi ja jos et, niin kuka sen tekee? Ylikunnon vaarakin tuossa alkaa jo piillä.

Ainakin jos Robert Heleniusta katsoo niin on sen näkönen ettei ole puntteja koskaan nähnytkään, mutta niin vaan paukkuu lyönnit lujaa ja vastustajat kaatuu. En tietenkään tiedä miten treenaa, mutta ei ole kovin rasvaton eikä lihaksikas. G6set voi unohtaa samantien, se on muutenkin ohjelmana aika huono. Valmentajan juttusille vaan. :)

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
http://www.kihu.fi/tuotostiedostot/julkinen/2008_ker_suomalaisn_74112.pdf

Joillakin nyt on aina tämä vähän urheilubyrokraattinen asenne treenaamiseen, mutta kyllähän tuo monesti pitää paikkaansa että valmentajalta kannattaa asioita kysyä, on kuitenkin valmentajia jotka eivät niin hirveästi mistään mitään tiedä, on vaan käyty siellä salilla kunnes ovat pistäneet treenejä vetämään, näin karrikoidusti. Tämä koskee kyllä enempi budolajeja, näissä kun monesti korkeamman vyön saadakseen täytyy myös vetää treenejä.

Tässä yksi tutkimus jossa todetaan mm. ettei koviten lyöjä ole samalla painavin kaveri, eli painon ja samalla lihasmassan ja lyöntivoiman keskinäisestä riippuvuudesta.
Koviten löi 77 kiloinen potkynyrkkeilijä. On tossa muitakin pointteja kyllä, esim. parhaat nopeusvoimatasot oli parhaiten kilpailuissa menestyneillä nyrkkeilijöillä. Mutta taitaa olla niin että parhaiten menestyneillä on yleensä kaikki muutkin speksit parhaat. Ei siellä pelkällä nopeusvoimalla kuuhun mennä.

Riku Immonen kun voitti amatöörien MM:t ja ammattilaisten WMC-tittelin thainyrkkeilyssä niin sai penkistä oman painonsa. Ja nyrkkeilyn sm:ssä hopeaa 10 kiloa omaa sarjaansa ylempänä ns. kylmiltään. Kyllä se voima tulee lyömistä harjoittelemalla ei penkkaamalla.
Tottakai puntti voi olla hyödyksi jos se tehdään oikein ja sopii tavoitteisiin, mutta sítten pitää tietää mitä tekee.

Tuo "77-kiloinen potkunyrkkeilijä" oli siis Jarkko Jussila ja puntarilla on käyty vaatteet päällä off-seasonilla erittäin hyvin syöneenä. Ottelupainohan Jarkolla on 63,5-67kg. Jarkko näyttää siis tältä:

398999_2730708659674_1648397803_n.jpg

Uskomattominta on se, että Jarkko löi tuon ennätystuloksen vasemmalla kädellä, kun oikea oli kipsissä.

Olen treenannut Jarkon kanssa yhdessä noin vuoden ja voin kertoa, että hän tekee kyllä etenkin peruskuntokaudella voimaharjoittelua, mutta vähän toiminnallisemmalla tavalla kuin klassinen punttisalitreeni.

Joo osaan kyllä rytmittää sen puntti treenin eri harjoituskausiin ja aion pitää taukoa heti jos palautumisen kanssa tulee ongelmia. Homma on nyt vaan sellainen että kysyn teiltä että suositteletteko nostamaan punttia vai ette ja jos suosittelette niin mitä suosittelette?

Välttäisin kyllä kaikkea vähänkään bodaustyylistä treeniä kuin ruttoa. Painonnostoliikkeet on hyviä, mahdollisesti myös kahvakuulailut.

No juu mutta keksisittekö tangolla mitään? Treeneissä ollaan tehty vähän kaikkea esim etu/takakyykkyjä, hauista normaalista sekä vähän erilaisilla tyyleillä, sitten yks esimerkki mitä ollaan tehty nii vedetään tanko rinnalle ja hypätään ilmaan ja samalla työnnetään tanko eteenpäin ja kädet suoriksija takaisin, kulmasoutu ja leuat ovat myös yleisiä liikkeitä mitä nyt tälläisia vähän bodaustyylisiä liikkeitä koitan keksiä. Osaisko joku osaava kertoa että kannattaisko tällaisia liikkeitä tehdä ja kertoa vaikka lisää jotain liikkeitä jotka voisivat olla hyödyllisiä?

Teillä varmaan käy mielessä miksi en kysy valmentajalta.. noh aloitin vasta puolisen vuotta sitten ja nyt olis aika siirtyä kilpailemaan niin ei sitä uskallusta ole kysyä, mutta eiköhän sitä ajan mittaan tule. Jos nyt joku vaan osaisi OIKEASTI kertoa täällä millä pääsisi hyvin alkuun? (=

En nyt haluaisi Tyrmäys vaikuttaa epäkohteliaalta, mutta minun on juttujesi perusteella vaikea uskoa, että osaisit omin päin rytmittää voimaharjoitteluasi. Jos osaisit, niin sinun ei myöskään tarvitsisi kysellä "hyödyllisiä liikkeitä". Lisäksi et ole koskaan käynyt läpi edes yhtä täyttä kausikiertoa ja 15-vuotiaaksi tuskin olet ehtinyt lukea montaa hyllymetriä valmennuskirjallisuuttakaan.

Sinun pitää ehottomasti joka tapauksessa pystyä puhumaan valmentajallesi tästä ja monista muistakin asioista. Mene nyt vaikka kysymään, että voisiko se antaa sinulle vinkkejä treenien ulkopuoliseen harjoitteluun. Ei se siitä pahastu vaan on hyvillään kun haluat treenata enemmän. Tämä on kehittymisesi kannalta paljon tärkeämpi asia kuin mikään puntti- tai muukaan harjoitus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom